مردم برای عید قید این دو خوراکی محبوب را زدند
یکی از مهمترین عوامل مؤثر بر کاهش تقاضا برای خرید شیرینی و شکلات، افزایش قیمت محصولات است.
اکو ایران: یکی از مهمترین عوامل مؤثر بر کاهش تقاضا برای خرید شیرینی و شکلات، افزایش قیمت محصولات است.
در آستانه نوروز ۱۴۰۴، تقاضا برای شیرینی و شکلات بین ۳۰ الی ۴۰ درصد سقوط کرده است. اکو ایران میگوید مهمترین عامل اثرگذار، همزمانی ماه رمضان با روزهای پایانی سال است که بر الگوی مصرف خانوارها تأثیر گذاشته است. اما شاید مساله بیشتر ابعاد اقتصادی دارد و همزمان رمضان با نوروز باستانی آنقدر هم که ادعا شده در کاهش مصرف اثرگذار نیست
ابراهیم شهیر، فعال صنعت شیرینی و شکلات، توضیح میدهد که در شرایط فعلی، خانوارهای با سطح درآمد متوسط و پایین، اولویتهای خود را تغییر دادهاند.
یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار، کاهش فاصله قیمتی بین آجیل و شکلات است.
شهیر در این خصوص میگوید: در سالهای گذشته، به دلیل افزایش قیمت آجیل، برخی خانوارها ترجیح میدادند شکلات را جایگزین کنند، اما امسال افزایش قیمت شکلات کاکائویی موجب شده است که این فاصله کمتر شود. بنابراین، احتمال دارد که برخی خانوارها دوباره به سمت خرید آجیل بروند.
یکی از مهمترین عوامل مؤثر بر کاهش تقاضا، افزایش قیمت محصولات است. شهیر در این باره میگوید: در سال ۱۴۰۳، اکثر شرکتهای تولیدکننده شکلات چندین مرتبه قیمت محصولات خود را افزایش دادهاند. در برخی موارد، قیمتها نسبت به سال گذشته دو برابر شده است. در چنین شرایطی، مشخص نیست که آیا بازار توان جبران این افزایش قیمت را خواهد داشت.
ارسال نظر