۱۴۸۹۴۲
۲ نظر
۵۰۱۱
۲ نظر
۵۰۱۱
پ

۲۲ خودرو جدید در راه بازار

عدم تنوع در سبد محصولات خودروسازان در حالي يكي از نارضايتي‌هاي هميشگي مشتریان و مسوولان بوده است كه خودروسازان با پشت‌سر گذاشتن دو سال سخت در توليد، به‌دنبال ايجاد تنوع در محصولات خود هستند؛ به‌طوری‌که دو خودروساز بزرگ كشور برنامه‌هايي براي ورود ۲۲ خودرو جديد به سبد محصولات خود دارند.

روزنامه دنیای اقتصاد: عدم تنوع در سبد محصولات خودروسازان در حالي يكي از نارضايتي‌هاي هميشگي مشتریان و مسوولان بوده است كه خودروسازان با پشت‌سر گذاشتن دو سال سخت در توليد، به‌دنبال ايجاد تنوع در محصولات خود هستند؛ به‌طوری‌که دو خودروساز بزرگ كشور برنامه‌هايي براي ورود ۲۲ خودرو جديد به سبد محصولات خود دارند.

اين خودروها در شرایطی قرار است تاپایان امسال و سال آينده وارد بازار شوند كه ده مدل از آنها محصولاتي چيني هستند. هرچند خودروسازان بارها به اين نكته اشاره كرده‌اند كه همكاري با چيني‌ها كمكي به خودروساز شدن آنها نمي‌كند، اما به‌نظر مي‌رسد تحريم‌هاي بين‌المللي منجر به حضور پررنگ خودروسازان چینی در صنعت خودروی کشور شده است.

اما به عقيده كارشناسان اگرچه ۲۲ محصول وعده داده شده از سوی خودروسازان می‌تواند تنوع لازم را به سبد محصولاتی تولید‌کنندگان بدهد، اما در بخش قيمتي مطلوبیتی برای مشتریان فراهم نخواهد کرد. كف قيمت تعداد زيادي از اين خودروها كه شامل‌هاچ‌بك، سدان و شاسي‌بلند مي‌شوند، در حالي از ۵۰ميليون تومان آغاز مي‌شود كه طبق قانون از آنجا كه اين خودروها بيش‌از ۴۵ ميليون تومان قيمت دارند، شوراي رقابت نمي‌تواند در قيمت‌گذاري آنها دخالتي داشته باشد.

این در شرایطی است که مدير بازاريابي و فروش ايران‌خودرو با مناسب خواندن قيمت خودروهايي كه قرار است وارد بازار شوند به «دنياي اقتصاد» مي‌گويد: خودروساز نمي‌تواند محصولي را وارد سبد محصولات خود كند كه تبديل به رقيبي براي محصولات فعلي‌اش شود، بنابراين ما خودروهايي را براي بازار انتخاب كرده‌ايم كه در توليد آنها خلأ وجود داشته است.

۲۲ خودرو جديد در راه بازار

اما هر چقدر تا پيش از اين بازار خودرو از بي‌تنوعي محصولات رنج مي‌برد، ظاهرا قرار است خودروسازان با تزريق ۲۲ مدل خودرو جديد، سبد محصولات خود را توسعه دهند.

بر اين اساس ساپيا قصد دارد با كمك شركاي خود در سال جاري ۱۵ مدل خودرو جديد را روانه بازار كند و ايران‌خودرو نيز با برنامه‌اي مشابه تا اواسط سال آينده ۷ خودروي جديد را به بازار معرفي خواهد كرد.

در این زمینه مديربازاريابي و فروش گروه خودروسازي سايپا به «دنياي اقتصاد» مي‌گويد: ما با كمك شركاي خود شامل سه شريك چيني، كياموتورز، گروه رنو ونيسان مدل‌هاي جديدي را به بازار عرضه خواهيم كرد. به گفته حسن فروزانمهر از گروه كياموتورز خودروي سراتو در دو مدل دنده‌اي و اتومات در آينده‌اي نه چندان دور، به ترتيب با قيمت ۶۹ ميليون و ۹۰۰ هزار تومان و ۸۹ ميليون و ۹۰۰ هزار تومان وارد بازار خواهد شد.

اين خودرو كه خط توليد آن در سايپا راه‌اندازي و توليد آزمايشي آن نيز آغاز شده است، در مدل دنده‌اي داراي موتور ۱۶۰۰سي‌سي است و در مدل اتومات نيز با موتور ۲۰۰۰ سي‌سي به بازار عرضه خواهد شد. رنو كه محصولاتي از آن توسط هر دو خودروساز بزرگ كشور عرضه خواهد شد، در سايپا با شاسي‌بلند كليوس و‌هاچ‌بك ساندرو حضور خواهد داشت. كليوس كه تاكنون نزديك به ۷۰۰ دستگاه از آن توسط سايپا وارد كشور شده، موتوري ۲۵۰۰ سي‌سي دارد و دنده اتومات است.

فروزانمهر در رابطه با اين خودرو شاسي‌بلند مي‌گويد: براي توليد اين خودرو در سال جاري برنامه‌اي نداريم؛ اما سال آينده توليد آن را بررسي خواهيم كرد. به گفته فروزانمهر رنوساندرو كه خط توليد آن در سايپا راه‌اندازي شده است احتمالا قيمتي بين ۵۰ تا ۶۰ ميليون خواهد داشت و زمان شروع توليد آن نيز به نتايج مذاكرات هسته‌اي بستگي دارد. اما محصولات چيني براي ورود به بازار زمان كمتري از سايپا گرفته‌اند.

به گفته مديربازاريابي و فروش سايپا، خودروي S۳۰۰ با همكاري شركت زوته چين با قيمت ۷۶ ميليون تومان وارد بازار شده است. اين سدان چيني كه نام ايراني آن «آريو» است، پس از آنكه داخلی سازی شود قيمتي كمتر از ۶۰ ميليون تومان خواهد داشت. ديگر همكار چيني سايپا شركت برليانس است كه يك شاسي بلند به نام V۵، يك‌هاچ بك به نام H۳۲۰ و دو سدان با نام‌هايH۲۰۰ و H۳۳۰ را به محصولات سايپا اضافه خواهد كرد.

در حال حاضر قيمت شاسي‌بلند اين شركت چيني برابر با ۹۹ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان تعيين شده است. چانگان هم يكي ديگر از شركاي سايپا است. توسط ایران‌خودرو، خودروهاي اين شركت چندي قبل پيش‌فروش شده‌اند و حالا براي ورود به بازار در انتظار شماره‌گذاري هستند. EADO با موتور ۱۶۰۰ سي‌سي و دنده اتومات يكي از خودروهاي چانگان است.

CS۳۵ نيز كه خودرويي شاسي‌بلند با قيمت ۸۳ ميليون و ۹۰۰ هزار تومان است ديگر محصول چيني در سبد محصولات سايپا خواهد بود. در كنار سايپا، ايران‌خودرو نيز دو شريك چيني دارد كه به گفته مديربازاريابي و فروش اين شركت محصولات آنها تا اوايل سال آينده قيمت‌گذاري و وارد بازار خواهند شد.

اما سايپا در كنار تمام سواري‌هايي كه به آنها اشاره شد، وانت نيسان پادرا با موتور ۲۴۰۰سي‌سي را نيز به‌زودي به بازار عرضه مي‌كند. نيسان پيكاپ ريچ نيز كه يك وانت دوكابين با قيمت ۶۵ ميليون و ۳۰۰ هزار تومان است، هم‌اكنون وارد بازار شده است. شركت سايپا خود نيز مدل‌هايي جديد از خانواده ايكس۱۰۰ و ايكس۲۰۰ براي مشتريان بازار در نظر گرفته است. وانت پرايد با قيمت ۱۷ ميليون و ۲۰۰ هزار تومان از خانواده ايكس۱۰۰ است و تيبا۲ و ساينا هم از خانواده ايكس۲۰۰ هستند.

اما ايران خودرو در كنار سه محصول چيني كه وارد بازار خواهد كرد، دو مدل از رنو را نيز براي بازار در نظر دارد. رنو كليو و كپچر كه اولي ‌هاچ‌بکي شهری و دومي نيز یک کراس اوور سایز کوچک شهری محسوب می‌شود. به گفته بابايي قيمت اين دو خودرو هنوز از سوي ايران‌خودرو مشخص نشده است. پژو ۲۰۰۸ و پژو ۳۰۱ نيز محصولاتي هستند كه پيش از اين زمزمه‌هاي ورود آنها شنيده مي‌شد؛ اين در حالي است كه به‌نظر مي‌رسد ورود اين خودروها به ايران به تداوم مذاکرات هسته ای بستگی دارد.

ايران‌خودرو در كنار محصولات خارجي خود، دنا و يك وانت جديد را نيز به سبد محصولات خود اضافه كرده است. دنا در مدل دنده‌اي خود هم‌اكنون در انتظار روشن شدن قيمتش است تا وارد بازار شود، مدل اتومات آن نيز احتمالا در نيمه دوم سال آينده وارد بازار خواهد شد. به گفته مدير بازاريابي و فروش ايران‌خودرو، وانت جديد ايران‌خودرو نيز اواخر امسال روانه بازار مي‌شود.

بابايي همچنین در ادامه تاکید می‌کند که ايران‌خودرو در يك همكاري مشترك با دانگ‌فنگ چين، خودروهاي H۳۰ و S۳۰ را که هر دو از موتور پژو بهره‌مند هستند توليد و اواسط سال آينده عرضه خواهد كرد. همچنین ايران‌خودرو يك شاسي‌بلند چيني به نام ‌هايما را نيز از شركت ‌هايما موتورز به بازار ارائه مي‌كند.

22 خودرو جدید در راه بازار
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

نظر کاربران

  • ابوذر

    با سلام
    من با اينكه زياد از ماشين و اين جور موارد سردرنمي آورم ولي فكر مي كنم همش شد كشور برادر عزيز چين .خدا آخر و عاقبت مردم هميشه سواري بده ما بخير و خوشي بگذرد

  • علی

    چینی ها هیچ وقت نمی توانند راهگشای صنعت خودروسازی ایران شوند...... بماندکه ماشین های تولید داخل هم بی کیفیت هستند.

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج