واکنش عجیب یک مسئول به گرانی خودرو؛ گران نشده!
رئیس انجمن قطعهسازان معتقد است نرخگذاری کنونی برای خودرو، گرانی نیست و این محصول صرفاً اندکی به قیمت واقعی خود نزدیک شده است!
خبرگزاری ایسنا: رئیس انجمن قطعهسازان معتقد است نرخگذاری کنونی برای خودرو، گرانی نیست و این محصول صرفاً اندکی به قیمت واقعی خود نزدیک شده است!
محمدرضا نجفی منش با بیان اینکه گرانشدن خودرو عبارتی غلط است، افزود: تولید در کارخانه با زیان اتفاق میافتد و نرخ خودرو با قیمت تعیین شده در بازار متفاوت است. بحث بر سر قیمت بازار نیست؛ ولی اگر وضع تولید درست شود، قیمت بازار هم کاهش مییابد.
وی با اعتقاد بر این که صنعت خودرو در حال سرکوبشدن است، افزود: قیمت تمام شده خودروسازیها ۱۰ تومان است؛ ولی ما اصرار داریم محصول نهایی ۵ تومان به فروش برسد و دلیل این کار را هم نمیدانم!
نجفی منش افزود: بسیاری مقامات فشار میآورند که راهکار ما تولید است؛ ولی عدهای درست با تولید تقابل دارند. بحث کنونی هم تقابل با تولید است. قیمت خودرو را پایین نگه داشته بودند و هنوز هم فقط اندکی این رقم را بالا آوردند که به نظر ما کاچی به از هیچی است.
رئیس انجمن قطعهسازان با بیان اینکه قیمت در بازار تعیین میشود و نرخ خودرو از سوی نهادی تعیین نمیشود، افزود: همه اقلام گران شده ولی قیمت خودرو طی دو سال تغییری نداشته است.
نجفی منش در مصاحبه با رادیو گفتوگو ادامه داد: اگر قیمت خودرو در بازار افزایش یابد، قابلبحث است؛ ولی هم اینک یک رانت به وجود آمده که مساوی با ۵۰۰ همت است و شامل اختلاف قیمت کارخانه و بازار است. اکثر کسانی که برای خرید خودرو صف میکشند، بهواقع به محصول نیاز ندارند و صرفاً میخواهند خودرویی را خریداری کرده و در بازار بفروشند.
خودرو را از مرگ نجات دادیم!؟
همچنین اسماعیل شجاعی - دبیر سابق اتحادیه واردکنندگان خودرو و کارشناس اقتصاد خودرو - اظهارنظر کرد: وقتی درباره گرانشدن صحبت میکنیم، یعنی نرخ تعیینی از قیمت متعادل بیشتر است. ولی مشکل ما در صنعت خودرو این نیست؛ بلکه گرفتار سیستم حکمرانی پر مداخله در اقتصاد هستیم. تا زمانی که نحوه دخالتهای بیجا، غیرکارشناسی و رانتجویانه در سیستم اقتصاد و خاصه در خودرو برقرار است، از این وضعیت نجات پیدا نمیکنیم.
شجاعی افزود: امروز قطعهساز، خودروساز و مردم ناراضی هستند و صرفاً دلالها راضی هستند. در حالیکه حکمرانی در بخش خودرو فقط برای دلالها کار میکند و وقتی سامانه یکپارچه خودرو را طراحی کردیم، در فروش و هم تولید دخالت صورت گرفت.
دبیر سابق اتحادیه واردکنندگان خودرو اشکال دیگر را متوجه رسانهها دانست و افزود: ما خودروساز را حلبیساز میدانیم؛ ولی دولت مصون از انتقادات است. بنابراین مردم باید به یاد داشته باشند شعار سال بر اساس جهش تولید است؛ ولی مجلس یکقدم برای رفع موانع تولید برنداشته است. پس بحث بر سرگرانی خودرو صحت ندارد و صنعت خودرویی که در حال نابودی بود، قدری با تزریق مالی روبهرو شده تا به مرگ کشیده نشود.
نظر کاربران
اول ک اسم اینا خودرو نیست بعدم بمیره ک پا هم نشه ,,,
اگرخودروسازان ضرر میدن چه اصراری بر تولید خودرو است دوتا کارخونه رو تعطیل کنن تبدیل به شهرفرش وشهرلوازم خانگی بکنن چون عاقلانه نیست با اینهمه نون خورتو این دوتا شرکت
آقا تعطیلش کنین
اگر ضرر میده چرا تعطیل نمیشه این دو لگن سازی!!!!لعنت به مافیا
...ا مردم چه گناه کردن
کمتربه کارکنانتون حقوق چنصدمیلیونی وسنوات میلیاردی بدید تا ضررنکنید.
به روباه گفتن شاهدت کیه گفت دمم
مسولان.درتحریمملتباغرباستراکنظردارند
اینا کلا ازمردم طلبکارن، اگه راست میگین گمرک ماشینهای وارداتی رو بردارین بعد ماشینهای ایران خودرووسایپا روصدبرابرگرون کنیدببینیدکسی آهن گرازه های شما رومیخره
تا جایی که نجفی منش را به یاد میارم همیشه همینجوری حرف میزد
چند سالی به بهانه حمایت از تولید داخل وایجاد شغل خودروهای سطح پائین وآشغال به مردم غالب کردند وبه چند برابر قیمت جهانی به مردم انداختند.تقصیر خودروساز و دولت نیست تقصیر خود مردم وچند دلال به خاطر سودخودشان ،وبه صف خریدخودرومی رفتند .فقط کافیه ۲سال مردم برای نیازشان فقط خودرو دست دوم بخرند وازخودروساز خودرو نخرند،تا بساط این رانت خواران ودلالان برچیده شود.به امید آنروز