۱۴۶۵۶۵۶
۳۶۶
۳۶۶
پ

معرکه با چوب‌های میلیونی در قلب تهران

روزنامه همشهری گزارشی درباره فروشندگان و خریدارانی که دم به تله تجهیزات میلیونی ماهیگیری می‌دهند را منتشر کرده است.

روزنامه همشهری گزارشی درباره فروشندگان و خریدارانی که دم به تله تجهیزات میلیونی ماهیگیری می‌دهند را منتشر کرده است.

معرکه با چوب‌های میلیونی در قلب تهران

با کمترین فشار، تن نرم و شفاف نوعی کرم خاکی را به تیزی قلاب فولادی که نخ ابریشمی به سرش گره‌ای سفت خورده، فرو می‌برند و بعد با قدرت، کرم خاکی و قلاب و نخ در اتصال هم را به نقطه‌ای دورتر و البته در مقابل خود، جایی میان آب‌های رودخانه جاجرود، کناری از سد لتیان و لار یا برکه‌ای مصنوعی در روستاهای همسایه شهر، پرت می‌کنند. سر دیگر نخ تک‌رشته‌ای سفید از وسط حلقه‌های متعدد لَنسر یا همان چوب‌ ماهیگیری که اغلب، اسپینینگ (چوب ماهیگیری ویژه رودخانه) است به چرخ اسپول فلزی می‌رسد تا به نسبت شرایط، فرایند نخ‌گیری انجام شود.

میان جماعت آرام و کم‌حرف ماهیگیر که بسیاری در خیال، خود را «آندرس ماریه» قهرمان ماهیگیری جهان می‌پندارند، هم ماهیگیران مبتدی و هم ماهیگیران حرفه‌ای دیده می‌شوند؛ مبتدیانی که یا جهت وقت گذراندن به ورزشی ساده و یا به توصیه تراپیست خود برای انجام نوعی مدیتیشن متفاوت، قصد رودخانه‌های دور و یا نزدیک و آبزیانشان را کرده‌اند و نیز حرفه‌ای‌هایی که تجهیزات کامل و گرانشان از چوب‌های چند تکه بیش از 8میلیون تومانی تا طعمه‌های طبیعی مانند زالو و خرچنگ و خوراک‌های مصنوعی (لور) مانند لانسه انواع حشرات، خمیر نان و اسانس هل و زعفران از 500هزار تومان تا بیش از یک‌میلیون تومان، حواس بسیاری از آنها را که کمی آن سوتر به برگزاری تور آموزشی ماهیگیری مشغولند، پرت می‌کند.

صدای رسای مربیان تورهای ماهیگیری با جملاتی این‌چنینی «باید درنظر بگیری که تفریحی یا تکنیکی، در رودخانه یا دریا، روز یا شب، کدام فصل، آب شیرین یا شور و یا  در هوای آفتابی‌ یا بارانی می‌خوای ماهی صید کنی؟» در صدای محیط یعنی آواز آب‌، بانگ پرندگان و گاهی هم موسیقی‌ بی‌کلامی که از پلیرهای شارژی و جیبی ماهیگیران بلند می‌شود، می‌پیچد.

خون جگر مرغ برای صید ماهی

ماهیگیران چه مبتدی باشند و چه حرفه‌ای معمولا تجهیزات تفریح یا ورزش خود را از محدوده‌ای در خیابان فردوسی تهیه می‌کنند؛ جایی که بیش از ده‌ها واحد و فروشگاه کوچک و بزرگ در دوطرف کنار هم قرار گرفته‌اند و بالا رفته‌اند. بعضی‌هایشان، قدیمی هستند مانند فروشگاه «صید و صیاد» که پس پیشخوانش، آقا مظفر نزدیک به 40سال است چوب و چرخ ماهیگیری می‌فروشد. با آنکه بازارش تابستان‌ها سکه می‌شود، ولی در دیگر فصول نیز مشتری‌های خود را دارد.

مشتری‌هایی مثل بهرام‌خان 67ساله که از جوانی، قلاب و تور ماهیگیری‌اش به آب‌های بسیاری بوده و حالا هم در پیرسالی، با مدرک مربیگری که از فدراسیون ورزش‌های ساحلی و انجمن ماهیگیران ایران گرفته، باشگاه ماهیگیری راه انداخته و آموزش می‌دهد: با چوب 3متر و 60سانتی‌متری اسپینینگ می‌توان در آب‌های سد طالقان ماهی صید کرد؛ با چوب ساحلی 4تا 6متری می‌توان روی اسکله رودخانه‌های عریض به انتظار طعمه‌گیری ماهی‌های کپور ایستاد و ماهی‌ زردپر هم بیشتر از همه، فریب تکه‌های خون‌آلود جگرمرغ قلاب شده را می‌خورد. فروشگاه‌های جدید نیز علاوه بر فروش حضوری، به فروش آنلاین و البته ارائه خدمات متنوع و هیجان‌انگیزی مانند تعمیر، اجاره لوازم ماهیگیری، برگزاری دوره‌های ماهیگیری و کمپ‌های فیشینگ از ورودی هر چوب 700هزار تومان تا 3میلیون تومان نیز می‌پردازند.

چوب‌های میلیونی برای صید ماهی‌های‌ غول‌پیکر

طیف مشتریان این فروشگاه‌ها نیز گسترده است؛ از کودکانی که در مدارس خصوصی تحصیل می‌کنند و به درخواست کارشناس استعدادیابی مدرسه آمده‌اند تا چوب سبک کاسی با چرخ خمش و مشتی طعمه لذیذ بخرند که بی‌چون و چرا، ماهی‌ها دم به تله‌شان دهند تا جوانانی ماجراجو که اول هر هفته در صفحات مجازی نام و نشان کمپ و کلوپ‌های ماهیگیری اطراف شهر را جست‌وجو می‌کنند برای تفریح و ورزش آخر هفته‌شان و حتی پیرانه‌سرانی که شعارشان این است: «ماهی را هر وقت از آب بگیری، تازه است؛ به شرط آنکه آب، گل‌آلود نباشد!» هر مشتری به فراخور نیاز، سلیقه و بودجه‌ای که در جیب دارد ویترین‌های انباشته از چوب‌های کوتاه و بلند ماهیگیری از 800هزار تومان تا بیش از 8میلیون تومان، چرخ‌های سبک و سنگین از یک تا چند 10میلیون تومان، انواع طعمه، قلاب، زنده‌گیر، چاک، انبردستی، کیف و کاور، پایه چوب، ریسه لیدر، کولی، ساج و اجاق سه‌پایه، مشعل، ست ظروف و میز و صندلی‌های تاشوی کمپینگ را جست‌وجو می‌کند.

تجهیزاتی عمدتا با لیبل معرفی کشورهای سازنده مثل چین، فرانسه و آلمان. بعضی‌ از مشتریان، مدیران یا مالکان دریاچه‌ها و برکه‌های مصنوعی ماهیگیری در کرج، جاجرود، کردان، فیروزکوه و طالقان هستند که هرازگاهی واحد اجاره لوازم ماهیگیری کلوپ خود را با تجهیزاتی جدید به‌روز می‌کنند یا سفارش ماهی‌های خاص برای شارژ آبزیان برکه یا دریاچه‌شان می‌دهند و همچنین از دست به‌دست چرخاندن بروشورهای تبلیغاتی مجموعه خود میان ماهیگیران این راسته غافل نمی‌مانند. روی تعدادی از بروشورها، تصاویری عجیب از صید ماهی‌های غول‌پیکر در برکه یا دریاچه تبلیغ شده که ‌مانند طعمه، افراد ماهیگیر یا گردشگر را صید می‌کند!

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج