۱۴۶۵۱۲۲
۵۴۲
۵۴۲
پ

چند قانون شوکه‌کننده کره شمالی که نمی‌دانستید

کره شمالی یکی از کشورهای منزوی با حاکمیت دیکتاتوری خانواده کیم است که هرگز دوست ندارید در آنجا زندگی کنید. در اینجا به معرفی اعمال ممنوعه‌ای می‌پردازیم که هرگز نباید در این کشور انجام داد.

گجت نیوز: کره شمالی یکی از کشورهای منزوی با حاکمیت دیکتاتوری خانواده کیم است که هرگز دوست ندارید در آنجا زندگی کنید. در اینجا به معرفی اعمال ممنوعه‌ای می‌پردازیم که هرگز نباید در این کشور انجام داد.

چند قانون شوکه‌کننده کره شمالی که نمی‌دانستید

کره شمالی یکی از مرموزترین و در عین حال ترسناک‌ترین کشورهایی است که می‌توان یافت. دیکتاتوری خانواده کیم از زمان پایان جنگ کره در دهه ۱۹۵۰ میلادی آغاز شد و تا به امروز همچنان ادامه دارد. کره شمالی امروزه به خاطر تهدید سایر کشورها به پرتاب کلاهک‌های هسته‌ای به شهرت رسیده است.

متاسفانه این کشور منزوی و گوشه‌گیر با قوانین به شدت سختگیرانه است و هیچ اطلاعاتی از آن به بیرون درز نمی‌کند و به همین خاطر راجع به آن اطلاعات زیادی در دسترس نیست. از طرفی رژیم حاکم بر کره شمالی یکی از شرورترین‌های جهان محسوب می‌شود و هر از چند گاهی شایعات بسیار عجیبی به گوش می‌رسد که عمدتا بازدیدکنندگان یا شهروندان از راه‌های پیچیده و خطرناک فاش می‌کنند.

البته نمی‌توان گفت همه این شایعات رنگ واقعیت به خود می‌گیرند و حتی نمی‌توان تشخیص داد که کدام یک از این اخبار صحت دارد و کدام یک ندارد! به هر حال می‌دانیم که کره شمالی قوانین پوچ و سالب آزادی دارد و اغلب شهروندان آن به علت ترس از اعدام، حرفی نمی‌زنند. خانواده کیم و در رأس آن‌ها کیم جونگ اون، همواره قوانین و مقررات تازه وضع می‌کنند و گاهی اوقات قوانین تازه با قوانین قبلی در تضاد هستند.

شاید پیش خودتان تصور کنید که چرا مردم کره شمالی انقلاب نمی‌کنند، اما وقتی بدانید که آن‌ها هر روز صبح نگران نحوه پوشش و لباس خود هستند و می‌ترسند که به خاطر آن به زندان بیفتند، دیگر چنین فکری به ذهنتان خطور نخواهد کرد. فاجعه اینجاست که ممکن است لباسی که دیروز مناسب بوده، امروز مناسب شما نباشد! در ادامه شما را با اعمال ممنوعه‌ای آشنا خواهیم کرد که انجام دادن آن‌ها مساوی است با خطر اعدام و مرگ!

یک گردشگر خوب و حرف گوش کن باشید

سوال مهم اغلب مردمی که خارج از مرزهای این کشور زندگی می‌کنند این است که آیا می‌توان به کره شمالی سفر کرد؟ بله، بعضی از مسافران تصمیم می‌گیرند که تعطیلات خود را با چاشنی ترس و دلهره ترکیب کنند و به همین خاطر یک بلیط به مقصد کره شمالی می‌خرند.

گردشگران زیادی پیدا می‌شوند که تمایل به بازدید از این کشور دارند و چندین شرکت در کره شمالی مستقر هستند تا گردشگران را به مقصد برسانند. البته نباید انتظار داشته باشید که بازدید از کره شمالی مثل بازدید از فرانسه و چین باشد! بعد از اینکه از هواپیما پیاده شوید، برنامه سفر شما به شدت تحت کنترل خواهد بود.

رژیم کره شمالی به شما اجازه نمی‌دهد هر کجا که دلتان خواست بروید یا از هر مکانی بازدید کنید و اینکه بخواهید خودسرانه عمل کنید، بدترین ایده در تمام طول عمرتان خواهد بود. برای مثال بازدید از مکان‌های خارج از پیونگ یانک ممکن است، اما باید آن مکان‌ها از قبل توسط دولت تأیید شده باشند. در کل برنامه سفر شما بعد از ورود به این کشور چیده خواهد شد.

چند قانون شوکه‌کننده کره شمالی که نمی‌دانستید

هر یک از گروه‌های گردشگری و توریستی با دو راهنمای بومی از کره شمالی به سفر خود ادامه می‌دهند و آن‌ها جاسوس نیستند و به اندازه‌ای آنجا هستند که مطمئن شوند شما کاری خلاف قوانین و مقررات انجام نمی‌دهید و از برنامه سفر خارج نمی‌شوید. البته دولت نمی‌تواند کنترل کاملی روی رفتار راهنماها با توریست‌ها داشته باشد، اما خط مشی کلی از قبل نوشته شده و تخطی از آن به منزله امضای حکم مرگ شماست.

برای مثال گردشگرانی طی سال‌های اخیر وجود داشته که به دلیل تخلفات جزئی مثل به همراه داشتن کتاب ممنوعه و اعلام نکردن این موضوع، بازداشت شده‌اند. بسیار باید مراقب باشید و دقیقا همان کاری را انجام دهید که راهنمای تور به شما می‌گوید.

بی‌احترامی کردن به خانواده کیم

سلطه خانواده کیم بر کره شمالی بی‌چون و چراست. در وهله اول کیم ایل سونگ، سپس کیم جونگ ایل و هم اکنون کیم جونگ اون است که حاکمیت خود را روی ۲۵ میلیون نفر جمعیت این کشور اعمال می‌کند. گرچه دو نفر این لیست مرده‌اند، اما به این معنا نیست که نباید به آن‌ها احترام گذاشته شود.

بی‌احترامی کردن به خانواده کیم و خصوصا سه شخص بالا، می‌تواند به معنای یک حبس طولانی مدت و حتی مرگ باشد. در دنیای امروز که دموکراسی در اغلب کشورها وجود دارد، انتقاد کردن از سیاستمداران امری طبیعی و عادی است، در حالی که در کره شمالی، تا کردن عکس یکی از کیم‌ها به نشانه بی‌احترامی و توهین کردن به کل رژیم است. از آنجایی که تصاویر کیم‌ها در هر جایی از کشور دیده می‌شود، کافی است مردم کوچکترین اشتباهی مرتکب شده تا دستگیر شوند.

نکته بعد اینکه هیچ اهمیتی ندارد که مقام و پایه شما چیست! در سال ۲۰۱۶ میلادی، کیم جونگ اون، معاون نخست وزیر خود یعنی کیم یونگ جین را اعدام کرد. مرگ او امری طبیعی در بدنه دولت بود چرا که مقامات این کشور به طور منظم و به دلایل مختلف اعدام می‌شوند. همراه با کیم یونگ جین، دو نفر دیگر هم دستگیر و با مجازات‌های شدیدی رو به رو شدند. جرم معاون نخست وزیر این بود که در یک جلسه با کیم جونگ ایل به شکلی نشسته بود که خمیده به نظر می‌رسید و مدام سرش را تکان می‌داد.

تبلیغ کردن در کره شمالی

وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا تأکید می‌کند که به لحاظ فنی، کره شمالی کشوری با آزادی مذاهب است. در حالی که قانون اساسی این کشور به صراحت از آزادی مذهبی صحبت کرده، اما هشدار به شدت جدی در این خصوص صادر شده است: «دین نباید بهانه‌ای برای جذب نیروهای خارجی یا آسیب رساندن به دولت یا نظم اجتماعی باشد» از آنجایی که تصمیم گیرنده و قاضی در این خصوص دولت است، رژیم دیکتاتوری کیم جونگ اون تشخیص می‌دهد که چه زمانی قاعده نقض شده و به همین خاطر است که هر گونه تبلیغی در کره شمالی فوق العاده خطرناک است.

یکی از جرائم متداولی که گردشگران به خاطر آن دستگیر می‌شوند، تبلیغ دین است. شما می‌توانید کتاب مقدس کشور خودتان را به کره شمالی بیاورید، اما نباید آن را به شهروند این کشور نشان دهید. کلیساهای مختلفی در شهرهای مختلف وجود دارد، اما بیشتر برای بازدید گردشگران باز هستند و به این خاطر دایر هستند که رژیم به همه ثابت کند که آزادی مذهبی وجود دارد.

جانگ مون سوک که حتی در کره شمالی هم حضور نداشت، مرتکب چنین جرمی شد. او که در مرز چین به فراری‌های کره شمالی آموزش عقاید مذهبی می‌داد، ربوده شد و پس از بازگشت به کشور، به ۱۵ سال زندان محکوم گردید.

تماس‌های بین المللی غیرمجاز

به همراه داشتن تلفن یا برقراری تماس در کره شمالی غیرقانونی نیست، اما اگر سعی کنید با کشورهای دیگر تماس بگیرید، قضیه صد و هشتاد درجه فرق می‌کند. اغلب مردم این کشور با چیزی به نام تماس بین المللی آشنا نیستند. تا سال ۲۰۱۶، ۳ میلیون نفر از شهروندان کره شمالی از خدمات مخابرات داخلی استفاده می‌کردند، اما کیم جونگ اون با هر کسی که در حال برقراری تماس با خارج از کشور دستگیر می‌شد، سخت برخورد می‌کرد. صحبت کردن با مردم کشورهای دیگر می‌تواند به معنای ورود ایده‌های خطرناک از طریق خطوط تلفن همراه باشد.

البته صرف تماس‌های بین المللی خلاف قانون نیست؛ موضوع این است که برای برقراری چنین تماس‌هایی باید به تلفن همراه یا سیم کارت قاچاق شده از چین دست پیدا کرد. افراد ساکن در مرز کره شمالی می‌توانند با اتصال به سیستم مخابراتی خود و شماره‌گیری بین المللی با سایر مردم خارج از این کشور ارتباط برقرار کنند.

به نظر می‌رسد که بزرگ‌ترین نگرانی رژیم دیکتاتوری خانواده کیم، برقراری ارتباط مردم این کشور با اعضای خانواده یا بستگانی است که به چین یا کره جنوبی فرار کرده‌اند. فرار از این کشور به شدت دشوار و فوق العاده خطرناک است. تماس با عزیزان احتمالا تنها راهی است که آن‌ها می‌توانند دوباره با آن‌ها صحبت کنند. در یک حادثه که سال ۲۰۲۳ رخ داد، زنی دستگیر شد که یکی از فرزندانش از کره شمالی گریخته بود. او به همراه سه عضو دیگر خانواده دستگیر شدند.

ابراز احساسات غیرعادی در عزاداری کیم‌ها

مثل هر انسان دیگری که می‌میرد، کیم ایل سونگ و کیم جونگ ایل هم مردند. در واقع رعایای وفادار آن‌ها باید هر سال برایشان مراسم عزاداری برگزار کنند. ۱۷ روز از سال را باید به عزاداری بپردازید و محدودیت‌های فوق العاده سختگیرانه ای که وجود دارد را مراعات کنید. باید مراقب احساساتی که بروز می‌دهید باشید.

مهم نیست که شما مراسم شادی پیش رو دارید یا نه، باید فقط مراسم عزاداری برگزار کنید و پلیس به دنبال کسی است که قوانین را زیر پا بگذارد. نوشیدن الکل، خندیدن، لذت بردن از یک سرگرمی جذاب، جشن تولد و حتی خرید مواد غذایی در این ۱۷ روز مساوی است با ناپدید شدن و به زندان رفتن!

البته فقط احساس شادی کردن نیست که می‌تواند مردم را به دردسر بیندازد. اگر کسی که دوستش دارید در ایام سوگواری برای رهبران فقید کره شمالی، بمیرد اوضاع فرق می‌کند. شما باید قید مرده خودتان را بزنید و فقط برای مرگ کیم‌ها ابراز اندوه کنید. نباید درگیر گریه برای مرده خود شوید و تا زمانی که ایام سوگواری تمام نشده، اجازه دفن یا سوزاندن آن‌ها را نخواهید داشت.

تماشای فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی ممنوعه

قوانین مربوط به اینکه مردم از چه رسانه‌ای می‌توانند در کره شمالی استفاده کنند، گیج کننده بوده و دائما در حال تغییر است. البته مثل هر رفتار دیگری، تماشای برنامه‌های تلویزیونی و فیلم‌های خارجی ممنوع است. در سال ۲۰۲۱، مردی که در حال قاچاق سریال محبوب و پرطرفدار بازی مرکب از کره جنوبی به این کشور بود، به اعدام محکوم شد. همچنین دانش آموزانی که این سریال را تماشا کرده بودند، به حبس ابد و حبس با اعمال شاقه محکوم شدند. در سال ۲۰۲۴ هم کره شمالی چندین نمایش و فیلم را از مبدأ چین ممنوع اعلام کرد.

البته موضوع به همین جا ختم نمی‌شود. کره شمالی حتی به ممنوعیت فیلم‌هایی که خودش می‌سازد و اکران می‌کند هم معروف است. فیلم «۷۲ ساعت» محصول سال ۲۰۲۴ یک اثر باکیفیت و شگفت انگیز بود که جنگ کره را روایت می‌کرد. این فیلم پرفروش توانسته بود جایگاه خوبی بین مردم به دست آورد، اما ۵ ماه بعد توقیف شد. دانش آموزان و مسئولانی که پس از تاریخ توقیف آن را تماشا کرده بودند از مدرسه اخراج شدند یا شغل خود را از دست دادند و یک نفر هم به کار سخت محکوم شد.

حتی یک مستند در کره شمالی که راجع به همسر کیم جونگ ایل و مادر کیم جونگ اون بود، در نهایت پس از یک دهه انتشار، ممنوع شد. مستند «مادر سونگون بزرگ» یک روایت مستقیم از زندکی کو یونگ هوی نبود چرا که از نام واقعی او استفاده نمی‌کرد، اما در سال جاری، مقامات این کشور تصمیم گرفتند که کپی‌های آن را توقیف کنند.

حرف زدن به زبان عامیانه کره جنوبی

همچون بریتانیا و ایالات متحده آمریکا، کره شمالی و جنوبی دو کشور هستند که از یک زبان مشترک استفاده می‌کنند. از آنجایی که تقریبا همه رسانه‌های بین المللی و به ویژه کره جنوبی در کره شمالی ممنوع هستند، یکی از کارهای خطرناکی که می‌توانید مرتکب شوید، استفاده از عبارات عامیانه کره جنوبی است.

استفاده از خیلی کلمات که در کره جنوبی متداول و رایج هستند، ممنوع است. پلیس حتی می‌تواند مردم را در خیابان متوقف کند تا مطمئن شود پیامک‌های آن‌ها حاوی عبارات غیرمجاز نیست. در سال ۲۰۲۳، ۲۰ ورزشکار جوانی که در ویدیو از کلمات ممنوعه کره جنوبی استفاده کرده بودند، دستگیر شدند و بعد از آن به ۳ تا ۵ سال کار سخت محکوم گردیدند.

البته این ممنوعیت شامل رهبر کره شمالی، کیم جونگ اون نمی‌شود؛ چرا که این دیکتاتور اعظم وقتی در سخنرانی خود با قربانیان سیل در سال جاری صحبت می‌کرد، از کلمات و عباراتی استفاده کرد که فقط در کره جنوبی رایج هستند. به همین خاطر مردم شوکه شدند.

استفاده از کارائوکه

کارائوکه از نظر کره شمالی یک روش تضمینی برای سرنگون کردن دیکتاتوری کره شمالی است. علیرغم اینکه این سرگرمی اصالتا ژاپنی است، اما دشمن قدیمی کره و وابسته به نظام سرمایه داری است. به نظر می‌رسد که کارائوکه به طور ناگهانی در این کشور ممنوع شده است.

به گفته یگ منبع ناشناس، این روزها اجرای موسیقی زنده برای اغلب رستوران‌ها نیازی ضروری برای جذب مشتری است و احتمالا با شنیدن خبر ممنوعیت کارائوکه، اغلب آن‌ها شوکه می‌شوند. امروزه حزب دیکتاتور کیم به هر چیزی برچسب ضد سوسیالیستی می‌زند و مقامات معتقدند که استفاده از موسیقی در مکان‌های عمومی، ایدئولوژی مردم را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

گوش دادن به موسیقی‌های ممنوعه

مردم کره شمالی عاشق موسیقی هستند. البته آن‌ها هر روز صبح که از خواب بیدار می‌شوند باید یک آهنگ تکراری را گوش دهند و چاره‌ای جز گوش دادن به آن ندارند. آهنگ «کجایی ژنرال عزیز؟» سرود میهن پرستانه این کشور است که بارها در آهنگ‌های تبلیغاتی شنیده می‌شود. از آنجایی که شهروندان کره‌ای علاقه شدیدی به موسیقی دارند، به دنبال آهنگ‌های خارجی می‌روند. بد نیست بدانید که این کشور تنها یک گروه دث متال شناخته شده دارد.

از آنجایی که تقریبا هر چیزی که از کره جنوبی می‌آید ممنوع شده، جای تعجب نیست که موسیقی آن‌ها هم ممنوع باشد. البته موضوع فقط کی پاپ نیست. در سال ۲۰۲۴، کیم جونگ اون اعلام کرد که گوش دادن به موسیقی خواننده مورد علاقه پدرش، کیم یون جا، غیرقانونی است. کیم جونگ ایل به قدری از موسیقی این خواننده اهل کره جنوبی لذت برد که در سال ۲۰۱۱ او را برای اجرای برنامه به کره شمالی دعوت کرد. با این حال یک دهه بعد به طرز عجیبی موسیقی او ممنوع شد.

رژیم دیکتاتوری کره شمالی حتی بعضی اوقات گوش دادن به موسیقی کشور خود را هم ممنوع می‌کند. بسیاری از آهنگ‌های تبلیغاتی در این کشور با هدف اتحاد مجدد با کره جنوبی منتشر می‌شوند، اما در سال ۲۰۲۴، دولت تصمیم گرفت که این اتحاد مضر است و در پاسخ به بیش از ۱۰۰ آهنگ، همه آن‌ها را ممنوع اعلام کرد.

پوشیدن لباس‌های ممنوعه یا اشتباه لباس پوشیدن

یکی از لباس‌هایی که در کره شمالی نمی‌توانید برای خریدن پیدا کنید، شلوار جین است. البته اینها تنها گوشه‌ای از بایدها و نبایدهای مد است که باید در این کشور رعایت کنید. به لطف داشتن فرهنگ ارتجاعی و اذهان پوسیده خانواده کیم، پوشیدن لباس‌هایی که مردم در سرتاسر دنیا می‌پوشند، برای رژیم دیکتاتوری کیم مضر تلقی می‌شود.

پوشیدن پیراهن‌های بدون آستین یا دارای آستین شفاف، شلوارهای بدون چروک و… ممنوع است. شلوارک برای مردان مجاز است اما زنان در صورت پوشیدن چنین لباسی باید قد خود را لحاظ کنند. لباس آن‌ها نباید بالاتر از زانو باشد. یک منبع ناشناس مدعی شده که شاهد دستگیری بیش از ۱۰ زن در کره شمالی به اتهام پوشیدن دامن بوده است. پوشیدن شلوارهای گشاد و کت چرمی برای مردان، نشانه بی‌احترامی به کیم جونگ اون است.

مو یکی دیگر از محدودیت‌ها در کره شمالی است. رنگ مو نیز مثل سبک‌های خاص کوتاه کردن زنانه و مردانه مورد توجه است. خانم‌ها نمی‌توانند موهای زیر کمر یا دم اسبی با چتری داشته باشند. مردان همچون لباس‌هایشان نباید مدل موی کیم جونگ اون را کپی کنند.

سیگار کشیدن زنان در مکان‌های عمومی

همه می‌دانیم که سیگار کشیدن مضر است، اما بعضی افراد آگاهانه آن را انتخاب می‌کنند. سیگار کشیدن در کره شمالی کاملا رایج است، اما زنان همواره شکایت می‌کنند که چرا ممنوعیت استعمال دخانیات فقط برای آن‌ها اعمال می‌شود و برای مردان این گونه نیست!

در میان انبوهی از چالش‌های زندگی کردن در کره شمالی، واقعیت این است که زنان در این کشور تحت تدابیر و استانداردهای سختگیرانه‌ای قرار دارند. در واقع رژیم دیکتاتوری کیم مردسالار است و به همین خاطر زنان نباید در ملأ عام سیگار مصرف کنند.

در ابتدا استعمال دخانیات تنها در مناطق خاصی مثل بیمارستان‌ها و وسایل حمل و نقل عمومی ممنوع شد، اما در سال ۲۰۲۰ این قانون به فضاهای عمومی بیشتری گسترش یافت. گرچه گفته می‌شود مردان هم شامل این محدودیت می‌شوند، اما به گفته یکی از منابع ناشناس، زنان باید بیشتر نگران این تخلف باشند. این در حالی است که کیم جونگ اون همواره در مکان‌های عمومی سیگار می‌کشد!

 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج