۱۴۶۴۹۵۰
۳۳
۳۳
پ

چرا انسان‌ها ترس را دوست دارند؟

شاید عجیب به‌نظر برسد؛ اما انسان ها به‌صورت ذاتی ترس را دوست دارند و از اینکه بترسند لذت می‌برند. بررسی‌های دانشمندان ریشه‌های روانشناختی و فواید ترس را نشان می‌دهند.

گجت نیوز: بسیاری از ما دوست داریم در وقت‌های آزاد خود فیلم ترسناک ببینیم یا خود را با تفریح‌های دلهره‌آور مشغول کنیم. همچنین گردشگری ترس نیز در جهان رونق قابل توجهی دارد. به‌صورتی که سالانه افراد زیادی از مکان‌های تسخیر شده بازدید می‌کنند. در ظاهر ترس باید حس بدی را به‌فرد منتقل کند. پس چرا انسان ها ترس را دوست دارند و حتی به‌سراغ آن می‌روند؟

انسان ها به‌خاطر فواید مختلف از ترس استقبال می‌کنند

چرا انسان‌ها ترس را دوست دارند؟

تجربه‌های کنترل شده ترس باعث می‌شوند که انسان از نظر روانی احساس خوبی پیدا کند. شما می‌دانید که می‌توانید با فشار دادن دکمه کنترل تلوزیون، بستن کتاب یا خارج شدن از یک خانه تسخیر شده به ترس پایان دهید. در واقع متوجه هستید که در خطر واقعی قرار ندارید. هرچند در عوض می‌توانید هیجان ناشی از ترس را تجربه کنید.

وقتی انسان در معرض خطر باشد، آدرنالین در بدن افزایش پیدا می‌کند و پاسخ طبیعی بدن برای بقا فعال می‌شود. ضربان قلب افزایش می‌یابد و فرد عمیق‌تر و سریع‌تر نفس می‌کشد. همچنین فشار خون بالا می‌رود و بدن خود را برای دفاع در برابر خطر یا فرار آماده می‌کند. این واکنش فیزیکی برای مواجهه با یک تهدید واقعی ضروری است.

پس از تجربه ترس کنترل شده بدن انسان دوپامین ترشح می‌کند. این هورمون می‌تواند احساس آسودگی و لذت را به ارمغان بیاورد. در یک پژوهش علمی مشخص شد افرادی که از یک خانه تسخیرشده معروف بازدید می‌کنند، فعالیت مغزی و استرس کمتری را بعدا تجربه خواهند کرد. بدین‌ترتیب اگر در معرض فیلم‌های ترسناک، داستان‌های دلهره‌آور و بازی‌های پر از هیجان قرار بگیرید، بعدا آرامش بیشتری خواهید داشت.

چرا انسان‌ها ترس را دوست دارند؟

دلیل دیگری که انسان ترس را دوست دارد به ایجاد روابط عاطفی مربوط می‌شود. انسان نیاز دارد که همیشه خود را جزء یک گروه اجتماعی تصور کند. اگر فرد چنین احساسی نداشته باشد، با مشکلات فیزیکی و روانی مختلفی مواجه خواهد شد. ترس کنترل‌شده نیز می‌تواند نوعی احساس تعلق به یک گروه را منتقل کند. به‌عنوان مثال آتش‌نشان‌هایی که در یک موقعیت خطرناک کنار هم هستند، همیشه ارتباط خاصی را احساس می‌کنند.

اگر شما نیز با دوستان خود یک فیلم ترسناک را ببینید یا به کلبه‌ای تسخیر‌شده بروید، سلامت روانی خود را تقویت خواهید کرد. همچنین گفته می‌شود که پس از حضور در یک موقعیت ترسناک انسان‌ها به عزیزان خود توجه بیشتری می‌کنند و قدر آرامش فعلی را بیشتر می‌دانند.

دلیل دیگری نیز برای تمایل انسان به ترس وجود دارد. جهان اطراف پر از ناامنی است و هر لحظه ممکن است رخدادی زندگی فرد را دگرگون کند. طبیعتا انسان نمی‌تواند بر همه متغیرها کنترل داشته باشد؛ اما می‌تواند خود را برای موقعیت‌های خطرناک آماده کند. تماشای فیلم‌های ترسناک باعث می‌شود که ذهن فرد برای پیش‌بینی اتفاقات عجیب آماده‌تر باشد.

همچنین پژوهش‌های علمی نشان دادند که طرفداران فیلم‌های ترسناک توانستند فشارهای ناشی از همه‌گیری کرونا را بسیار بهتر از سایر افراد مدیریت کنند. با توجه به موارد گفته شده، به‌نظر می‌رسد که ایجاد تغییر در سبک زندگی و قرار گرفتن در موقعیت‌های ترسناک می‌تواند برای انسان مفید باشد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

محتوای حمایت شده

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج