۱۴۶۱۳۲۱
۳ نظر
۳۶۰
۳ نظر
۳۶۰
پ

وزیر بهداشت: سهمیه‌های پزشکی بیش از حد است

مسئله سهمیه‌ها در آزمون سراسری اصلا موضوع جدیدی نیست، سال‌ها است که کنکور به سهمیه گره خورده و هربار که نتایج قبولی در دانشگاه‌ها اعلام می‌شود این موضوع به صدر اخبار حوزه اموز برمی‌گردد.

خبرآنلاین: مسئله سهمیه‌ها در آزمون سراسری اصلا موضوع جدیدی نیست، سال‌ها است که کنکور به سهمیه گره خورده و هربار که نتایج قبولی در دانشگاه‌ها اعلام می‌شود این موضوع به صدر اخبار حوزه اموز برمی‌گردد.

وزیر بهداشت: سهمیه‌های پزشکی بیش از حد است

امروز نتایج کنکور اعلام شد، حالا از فردا داوطلبان می‌دانند که کدام دانشگاه و چه رشته‌ای قبول شده‌اند، بعید هم نیست مجدد خبر قبولی‌ سهمیه‌دارها صدرنشین اخبار آزمون سراسری شود، طوری‌که در چند روز گذشته هم این‌طور شده است و یکبار دیگر مانند همه سال‌های گذشته قبولی با سهمیه در آزمون سراسری کنکور را به چالش کشیده است.

از وزیر اسبق علوم تا وزیر فعلی بهداشت درباره سهمیه‌ها

قبولی با سهمیه در آزمون سراسری این‌بار فقط مورد توجه دانش‌آموزان و داوطلبان کنکور قرار نگرفته بلکه حالا وزیر اسبق وزارت علوم و البته وزیر کنونی بهداشت به آن اشاره کرده‌اند. مصطفی معین، وزیر علوم در دولت اصلاحات در نشستی که در خبرآنلاین با موضوع خودکشی کادر درمان برگزار شد به ماجرای قبولی افراد دارای سهمیه در گروه علوم پزشکی دانشگاه‌ها اشاره کرد. او گفت: اخیراً گفته شد که ۷۵ درصد رشته پزشکی دانشگاه تهران سهمیه‌ها هستند، این‌ها بر چه اساسی آمدند پزشکی می‌خوانند، با رتبه ۱۰۰ هزار وارد می‌شوند و رتبه دو رقمی نابغه و مستعد ما نمی‌تواند وارد دانشگاه شود.»

این ماجرا به جلسه هیات دولت هم کشیده شد، محمدرضا ظفرقندی، وزیر بهداشت در جلسه اخیر هیا دولت با حضور میان خبرنگاران درباره قبولی سهمیه‌دارها در رشته پزشکی گفت: «همه اذعان دارند که سهمیه‌های رشته پزشکی بیش از حد است حتی در شورای عالی انقلاب فرهنگی هم این موضوع مطرح شد.»

او بیان کرد: «آقای رئیس جمهور هم دستور دادند که یک کارگروهی از وزارت علوم، وزارت بهداشت و سازمان سنجش تشکیل شود و بازبینی در سهمیه‌ها صورت گیرد.»

فقط سه ماه فرصت دارید؛ بارنگری در سهمیه‌ها

هفته گذشته رئیس جمهور برای بازنگری در سهمیه‌ها ضرب‌الاجل تعیین کرد، مسعود پزشکیان نوشت: «وزارت علوم، تحقیقات و فناوری موظف حداکثر است ظرف مدت ۳ ماه با همکاری سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی و کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نسبت به بازنگری تمامی سهمیه‌های سنجش و پذیرش دانشجو اقدام و طرح تفکیک استانی سهمیه ها را جهت تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی و اجرا از سال ١٤٠٥، به ستاد علم و فناوری دبیرخانه این شورا پیشنهاد نماید.»

موضوعی که به نظر می‌رسد مطالبه نمایندگان مجلس هم شده است، مدتی قبل فرشاد ابراهیم پور نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در توئیتی نوشت: «امروز در جلسه کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با رئیس‌جمهور محترم چند موضوع کلیدی را مطرح خواهم کرد.» یکی از موضوعات کلیدی مطرح شده توسط او «بازنگری در سهمیه‌های کنکور و سن پذیرش دانشگاه فرهنگیان.» بود.

گرفتن جای داوطلبان با استعداد توسط سهمیه‌ها

قبل‌تر حمید سوری، اپیدمیولوژیست و ستاد دانشگاه درباره قبولی سهمیه‌دارها در آزمون سراسری برای خبرآنلاین نوشته بود: «لااقل در حوزه علوم پزشکی، اختصاص سهمیه به برخی دانشجویان در دانشگاه‌ها مضرات بسیار به کیفیت آموزشی و خدمات بهداشتی درمانی کشور وارد کرده که معلوم نیست این رویکرد تا چه زمانی قرار است ادامه پیدا کند. یکی از مهمترین بخش‌های این رویکرد، اختصاص صندلی دانشگاه به‌کسانی است که به لحاظ علمی در اولویت نبوده و عملا جای داوطلبان با استعادتر از خود در در کنکور را اشغال کرده‌اند. دانشجویانی که به حق خود نرسیده‌اند علاوه بر مشکلات روحی و اجتماعی ناشی از ناکامی که حق‌شان نیست، یا مجبورند تن به رشته‌های پایین‌تر بدهند که عقده این مظلومیت تا پایان عمر همراه‌شان خواهد بود، یا برای ادامه تحصیل در رشته مورد علاقه‌شان، به خارج از کشور بروند که علاوه بر بار مالی جدی بر اقتصاد خانواده و کشور، مشکلات عدیده دیگری هم به دنبال خواهد داشت، بنابراین خودمان به واسطه برخی سهمیه‌ها با دستان خودمان بخشی از افراد با استعداد را برای ادامه تحصیل راهی کشورهای دیگر می‌کنیم.»

 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نظر کاربران

    • ببر

      پزشکان سهمیه ای بیشوادآینده..
      خدابدونه همین ها چقدبیمار بکشن.‌

    • ناشناس

      همه جون ها رو زنده به گور کردن
      هیچ انگيزه ای واسمون نمونده
      از ۱۵ سالگی درگیر کنکور پس کی زندگی کنیم
      چرا با ما اینکارو میکنن

    • ناشناس

      با این سهمیه ها. کشور را نابود کردید خدا شاهده چند نفر را می شناسم اصلا بی استعداد هستند. توان علمی صفر اما شدن مهندس تو بهترین قسمت معدن مدیر توانمندی صفر نخبه هم شده خانه نشبن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج