۱۴۵۹۹۳۸
۸۳
۸۳
پ

رپورتاژ آگهی

مزایا و معایب تزریق ژل به زانو

زانو درد یکی از شایع‌ترین مشکلاتی است که افراد با گروه سنی مختلف را درگیر می‌کند. این درد علت‌های مختلفی دارد که از جمله رایج‌ترین آن‌ها می‌توان به آرتروز، آسیب دیدگی‌های ورزشی، وارد کردن فشار بیش از حد به زانو و افزایش سن اشاره کرد.

مزایا و معایب تزریق ژل به زانو

زانو درد یکی از شایع‌ترین مشکلاتی است که افراد با گروه سنی مختلف را درگیر می‌کند. این درد علت‌های مختلفی دارد که از جمله رایج‌ترین آن‌ها می‌توان به آرتروز، آسیب دیدگی‌های ورزشی، وارد کردن فشار بیش از حد به زانو و افزایش سن اشاره کرد.

با توجه به این که مفصل زانو نقش بسیار مهم و حیاتی در حرکت و انجام فعالیت‌های روزانه دارد، پیدا کردن راهکاری موثر برای کاهش درد و بهبود عملکرد می‌تواند بسیار مهم باشد. یکی از روش‌های نوین درمانی که امروزه برای کاهش درد و بهبود عملکرد زانو مورد استفاده قرار می‌گیرد، تزریق ژل به زانو است. در ادامه قصد داریم به بررسی مزایا و معایب این روش درمانی نوین بپردازیم و نحوه انجام آن توسط پزشک متخصص را توضیح دهیم.

آشنایی با روش نوین تزریق ژل به زانو

تزریق ژل به زانو معمولا برای بیماران مبتلا به آرتروز زانو و افرادی که از درد مزمن زانو رنج می‌برند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش که با عنوان ویسکوساپلمنتیشن نیز شناخته می‌شود، ژل مورد استفاده حاوی هیالورونیک اسید است که به طور طبیعی در مایع سینوویال وجود دارد و وظیفه روان کردن حرکت مفاصل و کاهش اصطکاک بین استخوان‌ها را بر عهده دارد.

تزریق ژل به زانو، موجب تقویت مایع مفصلی و روان شدن هر چه بیش‌تر مفصل می‌شود و به کاهش درد، بهبود حرکت و جلوگیری از تخریب بیش‌تر مفصل کمک می‌کند. این روش درمانی اغلب برای بیمارانی که با روش‌های درمانی معمولی مانند دارو و فیزیوتراپی بهبود نیافته‌اند و یا تمایلی به انجام عمل جراحی ندارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مزایای تزریق ژل به زانو

مزایا و معایب تزریق ژل به زانو

روش درمانی تزریق ژل به زانو دارای مزایای بسیار زیادی است که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

هیالورونیک اسید موجود در این ژل نقش بسیاری در روان کردن زانو و کاهش اصطکاک میان استخوان‌ها دارد و استفاده از آن موجب کاهش درد زانو می‌شود.

تزریق ژل به زانو به دلیل کاهش اصطکاک و بهبود روانکاری مفصل، موجب بهبود دامنه حرکتی و افزایش انعطاف پذیری می‌شود.

هیالورونیک اسید می‌تواند به تقویت و ترمیم مایع سینوویال کمک کند و از فرسایش بیش‌تر مفصل جلوگیری کند. در نتیجه، تزریق ژل به زانو می‌تواند از تخریب بیش‌تر مفصل و پیشرفت آرتروز جلوگیری کند.

تزریق ژل به زانو یک روش درمانی غیر تهاجمی است و برخلاف روش‌های جراحی نیازی به باز کردن مفصل ندارد. پزشک متخصص به راحتی ژل را در مطب به پای بیمار تزریق می‌کند و بیمار نیز پس از تزریق می‌تواند به فعالیت‌های عادی خود بازگردد.

تزریق ژل به زانو نسبت به جراحی‌های زانو نیازی به دوره بهبودی طولانی مدت ندارد و بیمار تقریبا بلافاصله پس از تزریق می‌تواند فعالیت‌های روزانه خود را از سر بگیرد. این ویژگی برای افرادی که نمی‌توانند از کار یا فعالیت‌های خود فاصله بگیرند اهمیت بسیار زیادی دارد.

تزریق ژل به زانو می‌تواند نیاز به مصرف دارو‌های ضد التهاب و مسکن که ممکن است عوارض جانبی زیادی داشته باشند را کاهش دهد.

معایب تزریق ژل به زانو

تزریق ژل به زانو با وجود داشتن مزایای بسیار زیاد مانند دیگر روش‌های درمانی دارای یکسری معایبی است که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

نتایج حاصل از تزریق ژل به زانو ممکن است در بیماران مختلف متفاوت باشد، به طوری که برخی از بیماران به سرعت بهبود می‌یابند و درد کم‌تری را تجربه می‌کنند، اما برخی دیگر تغییرات بسیار کمی را احساس می‌کنند. البته لازم به ذکر است که عوامل مختلفی از جمله شدت آسیب، میزان تخریب مفصل و واکنش بدن به ژل نیز می‌تواند بر نتایج نهایی این روش درمانی موثر باشد.

اثرات ناشی از تزریق ژل به زانو معمولا موقتی است و پس از گذشت حدود 6 ماه تا 1 سال از بین می‌رود. به همین دلیل بسیاری از بیماران برای حفظ اثرات مثبت تزریق، نیازمند تزریقات مکرر خواهند بود.

تزریق ژل به زانو به دلیل نیاز به تکرار ممکن است برای برخی از بیماران هزینه بر باشد، به خصوص زمانی که بیمه‌ها هزینه این درمان را پوشش ندهندو بیمار مجبور به پرداخت آن از جیب خود باشد.

تزریق ژل به زانو ممکن است مانند هر روش تزریقی دیگری دارای یکسری عوارض جانبی از جمله تورم، درد موقت، کبودی و عفونت باشد. این عوارض معمولا نادر هستند، اما بیماران باید به آن‌ها توجه داشته باشند و به پزشک خود گزارش دهند.

تزریق ژل به زانو بیش‌تر برای بیمارانی که در مراحل اولیه و اواسط آرتروز هستند و تخریب کامل مفصلی در آن‌ها رخ نداده است مورد استفاده قرار می‌گیرد و در مراحل پیشرفته آرتروز یا آسیب‌های شدید نتایج مطلوبی ندارد.

تزریق ژل به زانو نمی‌تواند آرتروز یا آسیب‌های مفصلی را به طور کامل درمان کند و تنها برای کاهش درد و بهبود موقتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چه کسانی کاندید مناسبی برای تزریق ژل به زانو هستند؟

مزایا و معایب تزریق ژل به زانو

از نظر دکتر میلاد حاجی آقا بزرگی جراح و متخصص ارتوپد، افراد زیر کاندید مناسبی برای تزریق مفصل محسوب می‌شوند:

افرادی که از درد مزمن زانو رنج می‌برند.

افرادی که درد آن‌ها با فیزیوتراپی، دارو‌های ضد التهاب یا کورتون بهبود نیافته است.

افرادی که آرتروز خفیف تا متوسط دارند و نیازمند جراحی نیستند.

مراحل تزریق ژل به زانو

تزریق ژل به زانو توسط پزشک متخصص در یک محیط کلینیکی یا مطب صورت می‌گیرد و مراحل انجام آن به شرح زیر است:

در مرحله اول، سوابق پزشکی بیمار و وضعیت زانوی او مورد بررسی قرار می‌گیرد تا از مناسب بودن تزریق ژل برای بیمار اطمینان حاصل شود.

در مرحله دوم، محل دقیق تزریق بر روی زانو مشخص شده و پزشک ژل هیالورونیک اسید را به مفصل زانو تزریق می‌کند.

در مرحله سوم و آخرین مرحله، بیمار به خانه بازگشته و برای مدتی از انجام فعالیت‌های سنگین خودداری می‌کند.

تزریق ژل به زانو توسط دکتر میلاد حاجی آقا بزرگی

تزریق ژل به زانو یکی از روش‌های موثر و غیر تهاجمی است که توسط دکتر میلاد حاجی آقا بزرگی و به منظور کاهش درد و بهبود عملکرد زانو در بیماران مبتلا به آرتروز خفیف تا متوسط مورد استفاده قرار می‌گیرد. با توجه به این که این روش درمانی دارای مزایای بسیار زیادی است، بیماران پیش از انجام آن باید به دکتر حاجی آقا بزرگی مراجعه کنند و از مناسب بودن آن برای وضعیت خود مطمئن شوند، زیرا این روش برای درمان آسیب دیدگی شدید و آرتروز شدید که با تخریب مفصل همراه است، مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای درمان دیگر مشکلات چندان فایده‌ای ندارد.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

محتوای حمایت شده

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج