۱۴۵۶۷۱۶
۹۲
۹۲
پ

عوارض مصرف زیاد الکترولیت‌ها چیست؟

الکترولیت‌ها مواد معدنی ضروری‌اند که برای عملکردهای مختلف بدن از جمله انقباض‌های عضلانی، عملکرد سلول‌های عصبی و تعادل مایعات بسیار مهم‌اند.

زندگی سلام: الکترولیت‌ها مواد معدنی ضروری‌اند که برای عملکردهای مختلف بدن از جمله انقباض‌های عضلانی، عملکرد سلول‌های عصبی و تعادل مایعات بسیار مهم‌اند. با این حال مصرف بیش از حد الکترولیت‌ها می‌تواند آثار منفی بر بدن داشته باشد.

عوارض مصرف زیاد الکترولیت‌ها چیست؟

  به چه میزان الکترولیت نیاز داریم؟

مقدار الکترولیت‌هایی که نیاز دارید، بسته به عوامل مختلف مانند سن، جنس، سطح فعالیت و سلامت کلی متفاوت است. بزرگ‎سالان سالم باید روزانه ۱۵۰۰ تا دوهزار و ۳۰۰ میلی‌گرم سدیم، دوهزار و ۶۰۰ تا سه هزار و ۴۰۰ میلی‌گرم پتاسیم، ۳۱۰ تا ۴۲۰ میلی‌گرم منیزیم و هزار تا هزار و ۲۰۰ میلی‌گرم کلسیم مصرف کنند. این میزان الکترولیت را می‌توان از طریق یک رژیم غذایی متعادل حاوی میوه‌، سبزی، غلات کامل و پروتئین‌های بدون چربی تامین کرد.

 آیا به نوشیدنی‌های مکمل الکترولیت نیاز دارید؟

با وجود آن‌که نوشیدنی‌ها و مکمل‌های الکترولیتی (که اخیرا به آن ها نوشیدنی ورزشی هم می گویند) به آب‌رسانی و بالا بردن سطح انرژی بدن کمک می‌کند، برای همه ضرورت ندارد. اگر فعالیت بدنی شدید و طولانی‌مدت همراه با تعریق زیاد دارید، می‌توانید از نوشیدنی‌های الکترولیتی برای جایگزین کردن مواد معدنی از دست‌رفته بهره‌مند شوید. همچنین، اگر بیماری‌های خاصی مانند بیماری کلیوی، اختلال‌های تیروئید و نارسایی قلبی دارید که بر تعادل الکترولیت‌ها تاثیر می‌‌گذارد، احتمال دارد پزشک به شما توصیه کند مکمل‌‌‌های حاوی الکترولیت مصرف کنید. اما برای فردی معمولی که رژیم غذایی متعادلی دارد، مصرف نوشیدنی‌ها و مکمل‌های الکترولیتی معمولا  ضرورتی ندارد؛ زیرا می‌تواند الکترولیت‌های کافی را از خوردن غذاهای کامل و نوشیدن آب به دست آورد.

  خطرات مصرف بیش از حد الکترولیت

برخی علایم عمومی و شایع آن عبارت‌اند از: حالت تهوع، خستگی، لرزش، اسهال، تورم، ضعف، گیجی، سردرد، یبوست، دل‌درد، گرفتگی عضلات و اختلال ضربان قلب (آریتمی قلبی). هر الکترولیت مجموعه علایم و نشانه‌های خاص خود را دارد اما این علایم معمولا همپوشانی دارند و به همان نتیجه فقدان تعادل الکترولیت‌ها منجر می‌شوند. به همین دلیل مهم است که به علایم و نشانه‌های مصرف بیش از حد الکترولیت‌ها مانند تشنگی زیاد، کم‌آبی، ضعف عضلانی، گرفتگی عضلات، تهوع، استفراغ، ورم اندام‌ها، تغییر در ضربان قلب، گیجی و فشار خون بالا توجه کنید. مصرف بیش از حد پتاسیم می‌تواند به تپش قلب، تنگی نفس، تهوع یا درد قفسه سینه منجر شود، در حالی که مصرف بیش از حد سدیم می‌تواند تهوع، استفراغ، ضعف عضلانی، تشنگی شدید و گیجی به دنبال داشته باشد. در صورت مصرف بیش از حد الکترولیت، باید فورا سراغ پزشک بروید. گاهی اوقات مایعات و برخی داروها  به تعادل سطح مواد معدنی کمک می‌کنند اما بهترین و مطمئن‌ترین راه برای رفع مسمومیت الکترولیت مراجعه به پزشک است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۸ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج