۱۴۵۶۷۱۵
۲۷۴
۲۷۴
پ

۱۲ علامت مهم سرطان که نباید نادیده گرفت

سرطان یکی از علل اصلی مرگ و میر زودهنگام در سراسر جهان است.

زندگی سلام: سرطان یکی از علل اصلی مرگ و میر زودهنگام در سراسر جهان است. گاهی اوقات این بیماری علامت خاصی ایجاد نمی‌کند، اما در اکثر موارد با علایم هشداردهنده همراه است. به نوشته «برترینها»، این علایم به‌تنهایی برای تشخیص سرطان کافی نیستند، اما می‌توانند به شما و پزشک‌تان در پیدا کردن مشکل و درمان آن کمک کنند.

۱۲ علامت مهم سرطان که نباید نادیده گرفت

۱. کاهش وزن ناخواسته

طبق گزارش انجمن سرطان آمریکا (ACS)، بسیاری از بیماران مبتلا به سرطان قبل از تشخیص بیماری به‌طور غیرمنتظره حداقل ۴ - ۵ کیلو وزن از دست می‌دهند. در حقیقت، این اتفاق ممکن است اولین علامت سرطان باشد.

۲. خونریزی

بعضی از سرطان‌ها باعث خونریزی می‌شوند. به‌عنوان مثال ممکن است سرطان روده بزرگ با مدفوع خونی همراه باشد و سرطان پروستات یا مثانه به ادرار خون‌آلود منجر شود.

۳. تب

تب معمولا نشانه‌ گسترش سرطان در اندام‌های مختلف بدن است و به‌ندرت در مراحل ابتدایی بیماری رخ می‌دهد. به همین دلیل، اگر تب شدید بود یا بیش از سه روز طول کشید، لازم است به پزشک مراجعه کنید.

۴. درد و خستگی

خستگی مزمن که به رغم خواب کافی از بین نمی‌رود، یکی از شایع‌ترین علایم سرطان است. اما گاهی‌ اوقات می‌تواند با خونریزی ناشی از سایر بیماری‌ها مرتبط باشد.

۵. سرفه‌ مداوم

سرماخوردگی، آلرژی، آنفلوآنزا و حتی کاهش رطوبت همگی می‌توانند در بروز سرفه نقش داشته باشند. با این حال باید بدانید که سرفه‌ مزمن یکی از علایم سرطان ریه یا تیروئید است که با پیشرفت بیماری ممکن است به خون آغشته شود.

۶. تغییرات پوستی

بزرگ شدن خال‌ها یا زگیل‌ها اغلب با سرطان پوست مرتبط هستند. سرطان ممکن است تغییرات پوستی دیگری هم ایجاد کند، از جمله افزایش رشد موها، ایجاد لکه‌های تیره، یرقان (زرد شدن پوست و چشم‌ها) و تاخیر در التیام زخم‌ها.

۷. تغییرات دستگاه‌ گوارش

بعضی از سرطان‌ها ممکن است غذا خوردن را دشوار کنند و به مشکلاتی مانند اختلال بلع، تغییر اشتها یا احساس درد بعد از غذا خوردن منجر شوند. نفخ، احساس سیری، حالت تهوع و استفراغ هم ممکن است از علایم سرطان باشند.

۸. تعریق شبانه

تعریق شدید در طول شب ممکن است از علایم اولیه‌ بعضی از سرطان‌ها از جمله سرطان خون و سرطان کبد باشد.

۹. تغییرات سینه

سرطان سینه اغلب باعث تغییر بافت سینه می‌شود، بنابراین مهم است که زنان به شکل، اندازه، بافت، ترشحات و رنگ سینه‌های خود توجه کنند. انجمن سرطان آمریکا توصیه می‌کند که زنان بالای ۴۰ سال برای غربالگری سرطان سینه به طور منظم ماموگرافی انجام دهند.

۱۰. خونریزی بین دوره‌های قاعدگی

اگر عادت ماهانه‌ منظمی دارید و خارج از دوره‌های قاعدگی شاهد لکه‎‌بینی یا خونریزی واژینال هستید، به پزشک مراجعه کنید. در صورتی که یائسگی را پشت سر گذاشته‌اید هم به محض مشاهده‌ خونریزی باید به پزشک مراجعه کنید.

۱۱. وجود توده در بیضه

ایجاد یک توده‌ سفت و بدون درد در بیضه از علایم سرطان بیضه است. سایر علایم این بیماری عبارت‎اند از: تورم یا درد در بیضه یا اسکروتوم (کیسه‌ بیضه)، احساس سنگینی در اسکروتوم، درد در کشاله‌ ران و درد مبهم در قسمت پایین کمر یا شکم.

۱۲. تغییرات مرتبط با دستگاه‌ ادراری

تغییر در عادت‌های مربوط به دفع ادرار یکی از علایم سرطان پروستات و مثانه است. هر دو نوع سرطان می‌توانند این علایم را ایجاد کنند: مشکل در تخلیه‌ مثانه، احساس نیاز مکرر به دفع ادرار، بی‌اختیاری ادرار و مشاهده‌ خون در ادرار.

نکته مهم: گاهی‌اوقات افراد مبتلا به سرطان هیچ علامت یا نشانه خاصی را تجربه نمی‌کنند. اما خوشبختانه تشخیص سرطان قبل از بروز علایم امکان‌پذیر است. تست‌های غربالگری می‌توانند بعضی از سرطان‌ها را در مراحل ابتدایی شناسایی کنند. آشنایی با علایم هشدار‌دهنده‌ سرطان می‌تواند به تشخیص به‌موقع این بیماری کمک کند. داشتن علایمی که در این مطلب به آن‌ها اشاره شد لزوما به معنی ابتلا به سرطان نیست، ولی اگر می‌خواهید به سرطان مبتلا نشوید یا این بیماری را در مراحل ابتدایی درمان کنید، باید مراقب سلامتی خود باشید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۸ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج