دلیل اخراج و جابجایی مخالفان «ایران ۱۴۰»
پس از اعلام رسمی علل سقوط هواپیماهای شرکت سپاهان توسط رییس سازمان هواپیمایی، اخبار و ناگفته هایی در باره این هواپیما اعلام شد که جای تامل دارد.
حالا با گذشت چند روز از اعلام دلايل سقوط هواپيماي مرگ، مهندس شهاب محمدي، كارشناس ارشد قابليت پرواز سازمان هواپيمايي كشوري از جزئيات تلاش خود و ديگر اعضاي تيم كارشناسي براي جلوگيري از ادامه پرواز اين هواپيما ميگويد.
ماجراي نقص و اشكال در هواپيماي ايران۱۴۰ و تلاش تيم كارشناسان براي جلوگيري از پرواز آن از چه زمان شروع شد؟
در تاريخ ۳۰مهرماه سال گذشته بهدنبال دريافت گزارشهايي درباره نارسايي موتور اين هواپيما در مناطق گرم و مرطوب و همچنين طرح بحث وجود لرزش شديد در موتورها، با موافقت رئيس وقت سازمان هواپيمايي كشوري، بررسيها درباره اين هواپيما شروع شد. من و يكي ديگر از كارشناسان ابتدا بهعنوان مسافر سوار اين هواپيما شديم و در آن سفر متوجه شديم كه هواپيما لرزش زيادي دارد.
پس از آن سوار ۲هواپيماي ديگر كه شبيه اين نوع هواپيما بودند، در ۲مسير ديگر شدم تا آنها را مقايسه كنم. لرزش هواپيماي ايران۱۴۰ بيشتر از ۲هواپيماي ديگر بود. وقتي از شركت بهرهبردار دليل خواستيم، جواب دادند كه اين هواپيما سبكتر و به همين دليل لرزش آن بيشتر است. با اين حال پاسخ آنها قانعكننده نبود و بعد از بررسيهاي بيشتر به اين نتيجه رسيديم كه پرواز اين هواپيما به جنوب بايد متوقف شود و درنهايت نيز نامه محدوديت و توقف پرواز اين هواپيما به جنوب كشور صادر شد.
دلايل شما براي توقف پرواز اين هواپيما به جنوب چه بود؟
ما ۲دليل داشتيم؛ دليل اول اين بود كه هواي گرم براي موتور سم است. دوم اينكه هواي مرطوب باعث ايجاد خوردگي در هواپيما ميشود.
اين توقف پرواز در چه بازهاي انجام شد؟
از ديماه تا اسفند سال گذشته پرواز ايران۱۴۰ به جنوب متوقف شد اما پس از آن شركتي كه اين هواپيما را در اختيار داشت، اصرار داشت كه اين پروازها ادامه داشته باشد. در اين مدت بررسيهاي ما ادامه داشت و متوجه شديم كه موتور هواپيما علاوه بر نارسايي در سيستم سوخت، داراي خوردگي موتور نيز هست.
از آنجا كه با پايان يافتن زمستان، هواي تهران نيز گرم ميشد، اين نگراني وجود داشت كه گرماي هوا روي موتور تأثير گذاشته و خطرساز شود. بنابراين از اوايل فروردين ماه، تلاش تيم كارشناسي براي رفع ايرادات موتور شروع شد اما اين بار شركت اوكرايني سازنده آنتونوف اعلام كرد كه بنزين ايران بهدليل داشتن كمي آب باعث خوردگي موتور شده است. حال آنكه اين ادعا كاملا غيرمنطقي بود و ربطي به خوردگي موتور نداشت.
بعد چه اتفاقي افتاد؟
۲۵ فروردين همراه يك تيم كارشناسي راهي اصفهان شديم تا با مسئولان شركت بهرهبردار ايران۱۴۰ مذاكره كنيم. در حاشيه يكي از اين جلسات، خانمي گفت كه اگر شما اين شركت را بخوابانيد، من بايد رختشويي كنم. گفتم اگر رختشويي كني بهتر از اين است كه فرزندت بيمادر بزرگ شود. بعدها وقتي حادثه رخ داد، شنيدم كه همان خانم نيز در هواپيما بوده و جانش را از دست داده است. در آن جلسات مديران ارشد شركت مورد نظر حضور داشتند.
همه اصرار ما اين بود كه با توجه به ايراد موتور، هواپيما نبايد پرواز كند. ما اعلام كرديم كه موتور اين هواپيماي ايران۱۴۰ علاوه بر اشكال در سامانه سوخت رساني داراي لرزش، خوردگي و زنگزدگي است و جوانب احتمال توقف يك موتور در هنگام پرواز و عدمتوانايي موتور دوم براي ادامه مسير را طرح كرديم.
در اين جلسات قرار بود مجوز سالانه بهرهبرداري شركت (AOC) از هواپيما ايران۱۴۰ تمديد شود و اگر تيم كارشناسي اين مجوز را تمديد نميكرد، شركت ديگر حق استفاده از اين نوع هواپيما را نداشت. اين جلسات ۳روز ادامه داشت اما به نتيجهاي نرسيد. ما در اين جلسات ايرادهاي موتور را اعلام كرديم اما آنها زير بار نميرفتند. از سوي ديگر فشارها براي تمديد AOC شركت ادامه داشت. در نهايت گفتيم تخمين بزنيد كه دماي هواي تهران چه زماني به ۳۰ تا ۳۵درجه ميرسد. گفتند حدودا دهه اول خرداد. بنابراين مجوز شركت را تا هفتم خرداد تمديد كرديم تا آنها در اين مدت درباره ايراداتي كه ذكر كرده بوديم پاسخ بدهند و فعاليت شركت نيز ادامه داشته باشد.
پس از پايان مهلت ايراد موتورها رفع شد؟
هشتم خرداد دوباره راهي اصفهان شديم. قصدمان بررسي موتورها بود. ۲موتور هواپيما را بررسي كرديم و متوجه شديم كه هنوز خوردگي دارد. پس از بررسيها در نامهاي نوشتيم كه هنوز ايرادات رفع نشده است. نهم خرداد جلسهاي در تهران گذاشتيم كه در آن همه مسئولان شركت توليد و بهرهبردار ايران۱۴۰ حضور داشتند. آنها دلايل و ايرادات ما را قبول نكردند و در نهايت جلسه روز بعد نيز برگزار شد و اين بار بعد از اينكه تمامي اشكالات موتورهواپيما را گفتيم، صورتجلسه امضا شد.
اين در حالي بود كه ما مجوز شركت را نيز تمديد نكرده بوديم. اما چند روز پس از امضاي صورتجلسه علاوه بر مدير دفتر قابليت پرواز، ديگر افرادي كه اين صورتجلسه را امضا كرده بوديم از سوي رئيس سازمان هواپيمايي كشوري عزل و به جاي ديگري منتقل شديم. پس از آن هم بهرغم همه تلاشهاي كارشناسي براي توقف پرواز اين هواپيما، AOC شركت بهرهبردار ايران۱۴۰ بهمدت يك سال ديگر تمديد شد تا اينكه ۱۹مرداد امسال بهدليل از كار افتادن يكي از موتورها و همچنين دماي هوا و اضافه بار سقوط كرد و ۴۱نفر را قرباني كرد.
تلاش ناكام براي توقف پرواز
براساس مداركي كه در اختيار همشهري قرار گرفته است، تيم كارشناسي دفتر قابليت پرواز سازمان هواپيمايي كشوري در جريان برگزاري جلسات با مسئولان شركت بهرهبردار هواپيماي ايران۱۴۰، مشكلات و ايرادات هواپيما را به آنها اعلام كرده بودند كه برخي از آنها، وجود مشكل در پمپهاي سوخت موتور هواپيما، خوردگي روي موتورها و تأييديه طراح و سازنده موتور هواپيما، درخصوص مشكل مشاهده شده در كمپرسور مربوط به خوردگي است اما به جاي اينكه مشكلات مطرح شده رفع شوند، تيم كارشناسي از اين ماجرا كنار گذاشته شدند و در نهايت با سقوط هواپيما ۴۱ نفر جان خود را از دست دادند.
از سوی دیگر نیز لاهوتی عضو کمیسیون عمران مجلس نیز گفته است: «حالا دو ماه از حادثه سقوط هواپيماي آنتونوف ۱۴۰ كه خانواده هاي بسياري را داغدار كرد ميگذرد و تا كنون هيچ مسئولي حاضر به يك عذرخواهي ساده از مردم و خوانده هاي قربانيان هم نشده است چه برسد به استعفا؛
لاهوتي نماينده مجلس در اين باره مي گويد: متاسفانه به رغم اينكه تخلف مسئولان هواپيمايي كشور در سقوط هواپيماي آنتونوف ۱۴۰ كاملا روشن است اما وزير و مسئولان مربوطه حتي حاضر به يك عذرخواهي از مردم هم نشدند.
او با اشاره به دلايلي كه جهانگيريان رئيس سازمان هواپيمايي كشور براي سقوط آنتونوف اعلام كرده بود مي گويد: ما بر روي اين دلايل بحث داريم. شرايط فرودگاهي يعني چه؟ چرا به هواپيما با اينكه مي دانستند اضافه بار دارد مجوز پرواز داده شده است. اينكه مي گويند دماي هوا مساعد نبوده چرا پس ساير پرواز ها بدون مشكل انجام گرفت و اگر دماي هوا فقط براي اين هواپيما مساعد نبود چرا اجازه پرواز داده شد؟
اين عضو كميسيون عمران معتقد است مسئولان مقصر مي خواهند حادثه سقوط آنتونوف ۱۴۰ مشمول زمان شود تا اين حادثه دلخراش به فراموشي سپرده شود، اما مجلس از اين موضوع كوتاه نخواهد آمد و بنده درخواست اجراي ماده ۴۹ آيين نامه را كرده ام.
ماده ۴۹ آيين نامه داخلي مجلس مي گويد: ۱۰ نفر از نمايندگان مي توانند در خواست قرائت گزارش سانحه را در صحن علني مجلس داشته باشند و طبق آيين نامه شش نفر از نمايندگان هم حق اظهار نظر خواهند داشت. بعد از آن هم در صحن تصميم گيري مي شود كه موضوع به قوه قضائيه براي رسيدگي بيشتر ارسال شود يا اينكه مجلس تصميم ديگري بگيرد. »
گذشته از این که مردم منتظر عذرخواهی مسئولان سازمان هواپیمایی بودند و جهانگیریان نیز مانند نخجوان در خصوص هواپیمای سقوط کرده ارومیه در مورد ایران ۱۴۰ رفتار کرد و شاهد هیچگونه عذرخواهی از سوی ایشان نبودیم، بررسی نشان می دهد که تغییرات، جا به جایی و حتی اخراج افراد مخالف پرواز این هواپیمای نا ایمن(بنا به اخبار منتشره) در زمان ریاست جهانگیریان، رئیس فعلی سازمان هواپیمایی صورت گرفته چرا که ایشان از آبان ماه سال گذشته به ریاست سازمان هواپیمایی منصوب شده اند و در زمان صورت گرفتن فرایند های ایران ۱۴۰ در این سازمان فنی و تخصصی دارای سمت بودند.
حال باید دید که رئیس سازمان هواپیمایی کشور در خصوص این سقوط و کشته شدن این تعداد انسان بی گناه چه پاسخی دارند و مجلس نیز در این خصوص چگونه رفتار و پیگیری خواهد کرد.
نظر کاربران
توجه بی خود نیاورید اگر به نتیجه قطعی رسیده بودید که این هواپیما دارایایراد است چر جازه پرواز داده اید این موضوع دو حالت دارد یااینکه در برسیهااشتباه کره اید ویا اینکه اصولا برسی در کار نبوده است وحالا بخاطرتسلای د باز ماندگاه دنبال مقصر می گردید وآن اینکه همه می دانند دست آخر یک مقصر پیدا می کنید وشایدمجازاتی هم برای وی در نظر بگیرید ولی .....................