بررسی نقش دیجیکالا در حوزه مسئولیت اجتماعی
ردپای دیجیکالا در حوزههای اجتماعی و محیط زیستی
مسئولیت اجتماعی شرکتی یا «Corporate Social Responsibility» که به اختصار «CSR» هم گفته میشود شامل برنامه و فعالیتهایی است که شرکتها برای نشان دادن مسئولیت خود در برابر جامعه انجام میدهند. سالها است که چنین فعالیتهایی در میان شرکتهای بزرگ و کوچک جهان رواج دارند و استارتاپهای ایرانی مانند دیجیکالا هم مدتی است در این زمینه به صورت جدی فعالیت میکنند.
برترینها - محمد معصومیان: مسئولیت اجتماعی شرکتی یا «Corporate Social Responsibility» که به اختصار «CSR» هم گفته میشود شامل برنامه و فعالیتهایی است که شرکتها برای نشان دادن مسئولیت خود در برابر جامعه انجام میدهند. سالها است که چنین فعالیتهایی در میان شرکتهای بزرگ و کوچک جهان رواج دارند و استارتاپهای ایرانی مانند دیجیکالا هم مدتی است در این زمینه به صورت جدی فعالیت میکنند.
دیجیکالا از طریق «دیجیکالا مهر» هر سال پروژههای متنوع مسئولیت اجتماعی را اجرا میکند و شرح فعالیتهای این پلتفرم در این زمینه در سال ۱۴۰۲، در گزارش سالانه دیجیکالا که به تازگی منتشر شده، آمده است.
شاخصترین پروژه مسئولیت اجتماعی دیجیکالا در سال ۱۴۰۲، «تا...کُد» بود که در راستای برقراری عدالت آموزشی اجرا و در جریان آن به ۱۰۰ نفر از مهارتجوهای علاقهمند به حوزه برنامهنویسی، در طول ۹ ماه آموزش رایگان داده شد.
پر کردن شکاف دسترسی به آموزش تکنولوژی
پروژه «تا...کُد» یکی از پروژههای توسعهمحور دیجیکالا بود که برای مهارتآموزانی از مناطق کمبرخوردار و استانهای سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی و شهرهایی از استان تهران، اجرا شد.
این پلتفرم سعی کرد با نزدیک شدن به مفهوم عدالت آموزشی و دور شدن از نگاه مرکزگرا در آموزش، دسترسی مناسب و حرفهای برای علاقهمندان به این حوزه در نقاط مختلف ایران ایجاد کند. افراد مستعدی که از طریق این آموزشها برای ورود به دنیای کار آماده شدهاند و میتوانند در آینده تبدیل به نیروهای حرفهای کار در حوزه تکنولوژی و اقتصاد دیجیتال شوند.
بزرگترین پلتفرم تجارت الکترونیک در ایران در این زمینه با موسسه کاریار همکاری کرد و حالا براساس آمارهایی که در گزارش سال ۱۴۰۲ دیجیکالا منتشر شده میتوان گفت در این دوره بیش ۷۰ مربی و راهنما به ۱۰۰ مهارتآموز ۳۰۰ ساعت آموزش دادند.
در پروژه «تا...کُد» آموزشها بهشکل پروژهمحور تعریف شد تا کارآموزان بتوانند با تجربیاتی عینی آماده ورود به بازار کار شوند. در پایان نیز ۴ پروژه دیجیکالایی توسط کارآموزان بهصورت تیمی انجام شد تا آنها هر چه بیشتر با چالشهای کار در این حوزه آشنا شوند. مربیان و راهنماهای این پروژه از داوطلبان متخصص شرکتهای بزرگ بودند و علاوه بر آموزشهای تخصصی، مهارتآموزهای «تا...کُد» در دورههای آموزش مهارتهای نرم و رفتار حرفهای هم شرکت کردند تا در این بین برای آموزش نیروی حرفهای کار چیزی از قلم نیفتاده باشد.
مهارتآموزان این دوره ۴۶ درصد آنها زن و ۵۴ درصد مرد بودند. ضمن این که ۵۳ درصد شرکتکنندگان از استان تهران، ۲۰ درصد از استان سیستان و بلوچستان و ۲۷ درصد از خراسان جنوبی در این دورهها شرکت کردند.
دیجیکالا مهر؛ جایی برای خلق ارزش مشترک
هدف دیجیکالا مهر ایجاد ارتباط میان کاربران دیجیکالا و خیریههای معتبر سراسر کشور است. به شکلی که کاربران دیجیکالا بتوانند کالاهای مورد نیاز خیریههای معتبری را که در دیجی کالا مهر ثبتنام کردهاند، خریداری و از این طریق در حوزههای تحصیل، سلامت، محیطزیست، کارآفرینی و خدمات اجتماعی، با خیریهها همراهی کنند.
مصطفی شعبانپور مدیر تیم مسئولیت اجتماعی دیجیکالا میگوید: «سرویس دیجیکالا مهر یکی از خدماتی است که با خلق ارزش مشترک بین کاربران نیکوکار، دیجیکالا و موسسههای مردمنهاد تلاش میکند تا سازماندهی موثرتری برای امور خیریه کالامحور در ایران باشد.»
براساس آمارهایی که درباره دیجیکالا مهر در گزارش سالانه دیجیکالا منتشر شده، در سال ۱۴۰۲ در این بستر ۴۶۱۷ نیکوکار ۳۱۴۰۰ کالا اهدا کردند و ارزش نیکوکاری انجام شده در این سال ۲ میلیارد و ۸۳۸ میلیون تومان بوده است. ۶۹ موسسه خیریه و ۱۵۵۷۷ نفر نیکوکار با دیجیکالا مهر همکاری کردهاند و در سه سالی که از آغاز فعالیت آن گذشته، ۱۱۴۸۲۰ کالا به ارزش 8/7 میلیارد تومان از این طریق اهدا شده که نشان از موفقیت این پروژه مسئولیت اجتماعی دیجیکالا دارد.
مسئولیت دیجیکالا نسبت به محیط زیست
دیجیکالا علاوه بر این پروژهها تلاش کرده مسئولیت اجتماعی خود را در زمینه محیطزیست هم انجام دهد. روندی که در تمام سالهای فعالیت این فروشگاه اینترنتی ادامه داشته است.
یکی از اهداف همیشگی دیجیکالا کمرنگتر کردن ردپای کربن در این شرکت و محیط زیست است. آنطور که آمارهای منتشر شده در گزارش سالانه دیجیکالا میگویند در سال ۱۴۰۲ بیش از ۷ درصد مصرف کارتن در این شرکت کاهش پیدا کرده است.
برای تولید ۱ تن کاغذ یا کارتن، بهصورت میانگین حدود ۱۷ درخت قطع میشود و دیجیکالا توانسته با عملی کردن برنامههای مسئولیت اجتماعی که بخش مهمی از آن در حوزه محیط زیست است حدود ۶ هزار درخت را در طبیعت نگه دارد.
البته این پایان کار نیست و آنها توانستهاند ۳۵۶۳۴ کیلوگرم کاهش مصرف پلاستیک داشته باشند. اگر مشتری دیجیکالا باشید حتما متوجه شدهاید که این پلتفرم در ارسال کالاها از سال ۱۴۰۱ بهجای پلاستیک حبابدار و بالشهای بادی از کارتنهای آسیبدیده که کاربردی ندارند استفاده میکند تا از این طریق پلاستیک را از بستهبندیها حذف کند. براساس آنچه که در گزارش سالانه دیجیکالا منتشر شده، این پلتفرم در سال ۱۴۰۲ توانسته از این طریق ۱۳۵۶۳۴ کیلوگرم پلاستیک را در روند بستهبندیها حذف کند.
ارسال نظر