قالیشویی بانو _استیکی
۱۴۴۸۴۲۹
۱۱ نظر
۱۸۲۸
۱۱ نظر
۱۸۲۸
پ

در سوریه پول را نمی‌شمارند، وزن می‌کنند!

پس از سقوط ارزش لیره سوریه و ناگزیر بودن از حمل حجم زیادی اسکناس و ناتوانی دستگاه‌های شمارش از انجام وظیفه خود به دلیل کهنه و مستعمل شدن اسکناس‌ها، بسیاری از معاملات تجاری در سوریه اکنون با وزن کردن پول و نه شمارش آن انجام می‌شود.

برترین‌ها: پس از سقوط ارزش لیره سوریه و ناگزیر بودن از حمل حجم زیادی اسکناس و ناتوانی دستگاه‌های شمارش از انجام وظیفه خود به دلیل کهنه و مستعمل شدن اسکناس‌ها، بسیاری از معاملات تجاری در سوریه اکنون با وزن کردن پول و نه شمارش آن انجام می‌شود.

«عماد غنمه»، تاجر سوری از دمشق، در تماس تلفنی با العربی الجدید، می‌گوید: وزن کردن اسکناس حتی در دادوستدهای خُرد و کوچک در مناطق تحت کنترل دمشق به امری رایج تبدیل شده است، زیرا شمارش پول زمانبر است.

این تاجر سوری که در زمینه لوازم خانگی فعالیت می‌کند، اظهار داشت: شمارش پول احتمال خطا را افزایش می‌دهد، زیرا ما در مورد مبالغ زیاد صحبت می‌کنیم، مثلا قیمت یک ماشین لباسشویی حدود ۶ میلیون لیره و یک یخچال ۱۱ میلیون لیره است و اگر به صورت دستی اسکناس‌ها را شمارش کنیم، زمان زیادی می‌برد و ممکن است اشتباه کنیم و مجبور به شمارش دوباره شویم.

در سوریه پول را نمی‌شمارند، وزن می‌کنند!

وی می‌افزاید: دستگاه پول‌شمار در اکثر فروشگاه‌های عمده فروشی و لوازم برقی و خانگی وجود دارد اما اسکناس‌های قدیمی و مستعمل را نمی‌توان با آن شمارش کرد بنابراین وزن هر بسته پولی تعیین می‌شود به طور مثال یک بسته پنج هزار و یک بسته دو هزار لیره‌ای با ترازوهای دقیق وزن می‌شود، ما مدتی است که این کار را می‌کنیم.

این شهروند سوری با اشاره به اینکه در صورت وجود برچسب بر روی برخی اسکناس‌ها به دلیل افزایش وزن، آن را کنار می‌گذاریم، گفت: وزن بسته‌ اسکناس‌های درشت سوریه را فروشندگان و حتی اکثر مشتریان به ویژه دلالان منازل، خودرو و یا لوازم خانگی می‌دانند.

وی تصریح کرد: وزن یک بسته ۵۰۰ هزار لیره‌ای با اسکناس‌های ۵ هزار لیره‌ای ۹۸ گرم، وزن بسته ۲۰۰ هزار لیره‌ای با اسکناس ۲ هزار لیره‌ای ۱۰۰ گرم، وزن بسته ۱۰۰ هزار لیره‌ای با اسکناس ۱ هزار لیره‌ای ۹۷ گرم و وزن یک بسته ۵۰ هزار لیره‌ای با اسکناس ۵۰۰ لیره‌ای به ۱۰۲ گرم می‌رسد، اغلب با اسکناس‌های کوچک معامله نمی‌شود اما با این وجود وزن آن هم محاسبه شده است به طور مثال یک بسته اسکناس ۱ هزار لیره‌ای با اسکناس یکصد لیره‌ای حدود ۱۴۰ گرم است.

ارزش هر دلار آمریکا در دو بازار الحریقه و المرجه در دمشق به حدود ۱۵ هزار لیره رسیده است.

«محمد حاج بکری»، کارشناس اقتصادی سوری، در سخنانی به العربی الجدید گفت: تورم افسارگسیخته موجب شده پول سوریه به کاغذ پاره تبدیل شود لذا وزن کردن آن جای تعجب ندارد.

وی تصریح کرد: قیمت خودروی کیا کره جنوبی مدل ۲۰۱۱ امروز حدود ۲۰۰ میلیون لیره است و قیمت یک خانه در حومه دمشق بین ۳ تا ۴ میلیارد لیره است، چطور می‌توان این حجم از پول را شمارش کردخصوص اگر قطعات چسبنده یا اسکناس قدیمی در بین بسته‌ها وجود داشته باشد لذا مناسب‌ترین راه، وزن کردن آن با ترازوی الکترونیک دقیق است که اکنون در کنار دستگاه پول‌شمار در مغازه‌های بزرگ یافت می‌شود.

بکری گفت: تورم سالانه در سوریه بیش از ۱۵۰ درصد است به طوری که ارزش دلار امریکا در سال گذشته ۷ هزار لیره بود اما اکنون به حدود ۱۵ هزار لیره رسیده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۸ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نظر کاربران

    • پسر زاگرس

      پول ما هم در آینده ای نزدیک به همین سرنوشت دچار خواهدشد

    • ناشناس

      وچند روز دیگر در ایران هم همین گونه خواهد شد

    • گرینچیک

      الان تو ایران هم اگه خریدها با پول نقد انجام بشه همینه.منتها چون تو کارتها هست قابل احساس نیست.اینم ترفند دولته

    • ناشناس

      ایران شانس آورد کارت بانکی اومد وگرنه ما بدتر از اونا بودیم

    • ناشناس

      درایران هم همینه منتها کارترازوراعابربانک انجام میدهد

    • خودم و خودت

      در کشور خودمان که خیلی اوضاع بدتر است.منتها چون در معاملات از پول نقد استفاده نمیشه و اکثرا از کارتهای بانکی مردم استفاده میکنند، دیگه این موضوع (بی ارزش بودن پول ملی) به چشم نمیاد.
      در کشور خودمان هم اگه مردم از پول در معاملات استفاده میکردند، بجای ترازو باید از باسکول استفاده میشد!

    • الف

      ملت ایران مطمئن باشد اگر در ایران نقل انتقال با دیجیتال وساماته های شبا ونبود ایرانیان هم در معاملات حتما پول را بجای شمارش باید وزن میکردن

    • Jam

      این وضعیت دیر یا زود گریبان ما را هم خواهد گرفت.

    • میلاد

      جالب اینجاس همین پول بی ارزش از پول ما و ریال با ارزش تره😂

    • نوآوران

      الانم اینجا بدتره فقط چون پول جابجا نمیشه به چشم نمییاد

    • ناشناس

      درایران هم همینطور است من از۳سال قبل بسته کامل پول راباترازومی کشم.پولهای ۱۰هزاری و۵هزاری قدیم وزن ۱۳۵گرم ۱۰۰عدد است

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج