۱۴۴۲۴۰۷
۹ نظر
۱۶۴۶
۹ نظر
۱۶۴۶
پ

فیلترینگ را بردارید تا بتوانید بنزین را گران کنید!

"اصلاحات اقتصادی نیازمند یک رابطه باثبات و قابل اعتماد هم بین ارکان حاکمیت با یکدیگر و هم بین دولت–ملت است. در غیر این صورت هیچ سیاستگذاری حاضر نخواهد بود مسوولیت این جراحی عمیق و پرریسک را بپذیرد."

روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: تا زمانی که پای تحریم‌ها از گلوی اقتصاد ایران برداشته نشود، مسیر امنی برای اصلاحات اقتصادی موجود نیست. این نظر که می‌تواند تا حدی مقرون به صحت باشد، اما از سوی دیگر دیدگاه خطرناکی است.

فیلترینگ را بردارید تا بتوانید بنزین را گران کنید!

انتخابات آمریکا در تاریخ ۱۵آبان‌ماه برگزار می‌شود و رئیس‌جمهور پیروز در این انتخابات تا اواخر دی در کاخ سفید مستقر خواهد شد. بنابراین لغو تحریم‌های اصلی که بر دوش اقتصاد ایران قرار گرفته است تا آخر سال بعید به نظر می‌رسد.

اگر اصلاحات اقتصادی بخواهد در دور اول ریاست‌جمهوری به نتیجه برسد، باید حداکثر در سال اول به انجام برسد؛ زیرا اصلاحات اقتصادی یک بده–بستان زمانی (intertemporal trade off) است که سیاستگذاران باید در دوره حال هزینه‌های بسیاری را بپردازند تا منافع آن به تدریج در سال‌های بعدی به نتیجه برسد.

از سوی دیگر اصلاحات اقتصادی نیازمند یک رابطه باثبات و قابل اعتماد هم بین ارکان حاکمیت با یکدیگر و هم بین دولت–ملت است. در غیر این صورت هیچ سیاستگذاری حاضر نخواهد بود مسوولیت این جراحی عمیق و پرریسک را بپذیرد.

حال در مسیر پرفشار محدودیت‌ها شاید بتوان به راه‌حل دوم بهینه (second best) دست یافت. اگر دولت بتواند در ماه‌های آتی از فشارهای اجتماعی در زمینه فیلترینگ بکاهد و تا حدی آزادی‌های اجتماعی بیشتری را میسر کند، شاید این سیاست تا حد زیادی بتواند از التهاب‌های موجود بکاهد و ظرفیت پذیرش هزینه کوتاه‌مدت اصلاحات اقتصادی را فراهم سازد.

در غیر این صورت و با مفروض دانستن محدودیت‌های سیاسی و اجتماعی موجود، هیچ سیاستگذاری حاضر نیست ریسک اصلاحات عمیق اقتصادی را بپذیرد. حتی اگر به فرض چنین اصلاحاتی به انجام برسد و با واکنش‌های شدید اجتماعی روبه‌رو شود، هیچ‌کس آماده دفاع از یک سیاست شکست‌خورده نیست. به قول ضرب‌المثل معروف «پیروزی هزار پدر و مادر دارد، اما شکست یک دایه هم ندارد»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۸ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نظر کاربران

    • ناشناس

      نخیر فیلترینگ باید برداشته شه بنزین هم نباید گرون شه .تمام

    • ناشناس

      انشالا که اوضاع بهتربشه ولی خیلی سخت بعید یک درهزارم

    • ناشناس

      درسته اینا هم متوجه شدن مسئله گرانی با رفع فیلتر حل می‌شود مردم ما فقط دنبال اینطور چیزها هستن متاسفانه

    • ناشناس

      فیلترینگ چه ربطی به بنزین داره چرا قیمه ها را میریزین تو ماستها .شما نگران مردم نیستین میخواین با اصولگرا ها درگیر باشین خوب درگیر بشید

    • ناشناس

      نه به تورم
      نه به بیکاری
      نه به فیلترنت

    • ا

      اصلا نباید بنزین گران بشه بنزین بتید برای خودرهای یک میلیارد به بالا لیتری ۲۰ هزار بشه

    • ناشناس

      چراهمه بارتحریم به دوش ملت باشد مامردم دیگه تاب گرانی نداریم ،مگه نمیگین نفت میفروشیم پس درآمد آن که ملی هست کجاهزینه میشه چرا توزندگی ومعیشت ودرمان مامردم هیچ اثری نداره اما مسولان وخانواده هاشون دررفاه کامل دراروپا وآمریکا بسرمیبرن

    • ناشناس

      قیمت بنزین در عربستان نسبت به در آمدشان یک سوم قیمت ایران است.

    • ناشناس

      پیشنهاد گران کردن بنزین پوست خزبزه انداختن مخالفین دکتر پزشکیان زیر پای ایشان است.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج