خرید خودرو برای خیلی از ایرانیها سختتر شد
در مجمع سالانه امروز خساپا، مجوز افزایش قیمت برای محصولات سایپا صادر شد. البته مدیرعامل سایپا اعلام کرد که افزایش ۳۰ درصدی سایر محصولات را نیز از دولت خواستار شده است.
اکوایران: در مجمع سالانه امروز خساپا، مجوز افزایش قیمت برای محصولات سایپا صادر شد. البته مدیرعامل سایپا اعلام کرد که افزایش ۳۰ درصدی سایر محصولات را نیز از دولت خواستار شده است.
مرداد سال گذشته بود که شورای رقابت با درخواستهای پیدرپی خودروسازان مبنی بر افزایش قیمت محصولاتشان مخالفت کرد. اما حال تلاشهای سایپا نتیجه داد و توانست مجوز افزایش قیمت محصولاتش را دریافت کند.
جواد توسلیمهر، مدیرعامل سایپا امروز در مجمع عادی سالیانه اعلام کرد: «یکی از چالش های اساسی شرکت سایپا قیمتگذاری دستوری بوده که دیشب در کمیته خودرو وزارت صمت توانستیم مصوبه افزایش قیمت برای محصولات جدید بگیریم.» او در ادامه به این نکته اشاره کرد که در نامهای به محمد مخبر درخواست دادیم که برای محصولات قدیمی هم ۳۰ درصد افزایش قیمت اعمال شود که شاید یکی دو ماه آینده به نتیجه برسد.
افزایش قیمت به سایر خودروسازان میرسد؟
احمد نعمتبخش، دبیر انجمن خودروسازان، هم در بهار امسال با انتقاد بر اینکه گرچه از آغاز سال 1403 میگذرد، اما همچنان قیمتهای جدید ابلاغ نشده است، اعلام کرد که طی جلسات متعدد دولت با افزایش قیمت کارخانهای خودرو موافقت کرده است و در پی آن دولت به سیاستگذار خودرویی مجوز داد تا پس از محاسبات سازمان حمایت و ابلاغ آن توسط وزیر صمت، تغییرات قیمتی را اعمال کنند.
براساس صحبتهای نعمتبخش و باتوجه به آن که آخرین دوره افزایش قیمت محصولات خودروسازان به بهار سال 1402 بازمیگردد، این احتمال وجود دارد که مجوز افزایش قیمت هم به محصولات قدیمی سایپا و هم به محصولات به سایر خودروسازان دیگر هم برسد.
البته باید به این نکته اشاره کرد که پیش از این نیز خودروسازان در طرحهای فروش خود قیمت محصولات خود را افزایش داده بودند، اما تاکنون به صورت رسمی دستور افزایش قیمت به خودروسازان ابلاغ نشده بود.
افزایش ۲۹ درصدی تکرار میشود؟
فروردین سال گذشته محصولات پرتیراژ ایران خودرو 29 درصد و محصولات سایپا میانگین 17 تا 18 درصد افزایش قیمت داشتند. البته باید اشاره کرد که پیش از آن میزان افزایش قیمتها بیش از 40 درصد بود که پس از دستور معاون اول رئیسجمهوری این قیمتها توسط سازمان حمایت پالایش و درصد افزایش قیمتها کمتر شد.
درنتیجه با توجه به میزان افزایش قیمتی که میانگین به صورت سالانه بر محصولات خودروسازان اعمال میشود، به نظر میرسد در صورت موافقت دولت با افزایش نرخ خودرو در درب کارخانه، امسال هم خودروسازان بین 17 تا 30 درصد افزایش قیمت داشته باشند.
ناتوانی خودروسازان در قیمتگذاری محصولاتشان
گرچه دولت و وزارت صمت همواره حذف قیمتگذاری دستوری را در دستور کار خود قرار میداد، اما همانطور که مشاهده میشود همچنان خودروسازان در قیمتگذاری محصولات خود ناتواناند.
البته خودروسازان همچنان از این مساله شاکی هستند، چراکه یکی از بهانههای سیاستگذاران برای قیمتگذاری دستوری غیررقابتی و انحصاری بودن صنعت خودرو است. اما علیمردان عظیمی، مدیرعامل ایرانخودرو در این مورد گفته است که با آزادسازی واردات خودرو به کشور دیگر قیمتگذاری دستوری توجیهی ندارد و براساس قواعد بازار دیگر دستوری نیست.
سال گذشته که شورای رقابت از گردونه قیمتگذاری خودرو خارج شد و این وظیفه را بر عهده وزارت صمت گذاشت این تصور در اذهان شکل گرفت که آزادسازی قیمتگذاری خودرو نزدیک است، اما مانند سالهای گذشته که طی 11 سال هفت مرتبه مسئول قیمتگذاری خودرو تغییر کرد، این بار هم تنها مسئول قیمتگذاری تغییر یافت. باتوجه به نکات ذکرشده اکنون هم بعید به نظر میرسد که قیمتگذاری خودرو در آیندهای نزدیک آزاد شود.
نظر کاربران
باز کنید مرزها رو بذارید هر کس هر ماشینی میخواد بخره.بعد رو آشغالتون هر چی دوست دارید قیمت بذارید
واقعا که ماشین ایرانی مفت گرانه با افتخار اعلام میکنید گران بشه
یعنی از ابتدا تا انتهای دولت شهید رییسی ، هیچ خیری و هیچ ارزونی نصیب مردم نشد که نشد ، مهاجران افغان هم که دیگه بدترین تدبیرشون بود
آقا بگذارید لگن سازان داخلی هر قیمتی که میخواهند آشغالهاشون را بفروشند، در عوض برای عموم مردم واردات خودرو را آزاد و گمرکی را هم آزاد و لااقل تعرفه خیلی کم اعمال کنید تا مردم هر چه دلشان خواست بخرند و خودروسازها هم با هر قیمتی دلشان خواست ماشین بفروشند تا عدالت برقرار شود و این دلال بازی و مافیای هفت سر تمام شود.
آقای نعمت بخش هنوزم مگانشو که خودروی داخلی هست داره یا با پراید عوضش کرده ؟؟؟؟؟؟
بسیار عالی است هرچقدر گرانی بیشتر شود برای نجات کشور بهتر است.
واقعا آشغال تولید میکنیدا
خجالت نمیکشید
حیفه سوخت فسیلی
لعنت
ازبرکات بیعرضگی مسئولان
گندش رو دیگه دراوردن خودروسازان،یکسره افزایش قیمت میدهند یکی جلوی اینارو بگیره
این خودرو سازان خدایی آدمهای با وجدانی هستند فقط 30%گرونی برای محصولات اگه بذارند دست دولت و سازمان حمایت حتماً بالای 100%قیمتها رو گرون،(بخونید اصلاح)میکنند
یکی از بستگانم در سایپا خودرو خریده هفته ای یکبار میبره تعمیر، یعنی اگر یه پیکان قرازه میخرید اینقدر هزینه نداشت
اونوقت میخواین به هر ایرانی اجازه واردات خودروی مدل بالا بدین؟😁😁😁😁
برادر من با پاداش بازنشستگی معلمی یک پراید خرید ۴میلیون الان موتورش تعمیر میخواد ، ۵۰میلیون هزینه. نداره و عملا پیاده شد این وصعی است که درست کردید
اگرهمین تعداد ماشین خارجی بیارند مصرف سوخت نصف میشه با ۶۰میلیون سوخت اصافه روزانه چه خدماتی که نمیشه به ملت داد حتما میشه کلی ماشین وارد کرد و دو مونتاز کار داخلی هم به خونه فرستادبا حفظ حقوق.
و کل مردم هم هوای پاک استفاده میکنند از مرگ و میر کمترمیگدرم چون از نظر اقایون مهم نیست
چراااا ؟؟؟؟ دلیلش چیه مسخرش دراوردن دیگه
دولت رئیسی باعثه
یهو زیاد کنند تولید بیشتر کنند
حلبی این قیمتا
خداکنه اون دنیابتونه جواب بده
یه دنا کارخونش کردن هفتصد میلیون دیگه چخبره مثلا تولید ملیه
سلام وقت بخیر ۲ ماه پیش ساینا خریدم استارتش نمیزنه تا الان ۴ بار بردم نمایندگی درست نشد میخوام آتیش بزنم شما بگو چیکار کنم
ببندید این حلبی. سازه ها رو؟!
دمش گرم.همش ناراحت بودم که سرمایه ام پودر شد..
حالا اونایی که گفتن نخرید ارزان میشه.زکی 😄😄