۱۴۳۸۹۷
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

سقوط دلخراش آنتونوف قابل پیش بینی نبود؟

در حالی که به نظر می‌رسید با پیشروی بررسی‌های سازمان هواپیمایی کشوری پرونده سقوط آنتونوف ۱۴۰ نیز مانند دیگر هواپیماها با اعلام چند علت فنی و انسانی بسته شود، اما هر روز اخباری در این زمینه منتشر می‌شود که ابهامات این سقوط را بیشتر می‌کند.

خبرگزاری ایسنا: در حالی که به نظر می‌رسید با پیشروی بررسی‌های سازمان هواپیمایی کشوری پرونده سقوط آنتونوف ۱۴۰ نیز مانند دیگر هواپیماها با اعلام چند علت فنی و انسانی بسته شود، اما هر روز اخباری در این زمینه منتشر می‌شود که ابهامات این سقوط را بیشتر می‌کند.

پس از آن که در نشست خبری رییس سازمان هواپیمایی کشوری سخن از زنجیره‌ای از اتفاقات مطرح شد که در نهایت به سقوط هواپیمای شرکت هسا منجر شده است ولی صحبت برخی از کارشناسان صنعت هواپیمایی نشان از اتفاقاتی دارد که پیش از این قابل پیش بینی بودند.

سه عامل اصلی نقص فنی در هواپیما، ایراد خلبان و البته مشکل جوی از سوی سازمان هواپیمایی کشور به عنوان عوامل اصلی حادثه ۱۹ مرداد معرفی شدند.

حوادثی که طبق اعلام مسوولان این سازمان قابل پیش بینی نبوده و علیرغم پیگیری های فنی و نظارت‌های مختلفی که قبل از پرواز بر روی هواپیما صورت گرفته و وجود هر گونه نقص فنی در آن را رد کرده است در زمان پرواز اتفاق افتاده و باعث حادثه شده است.

این مساله هر چند از سوی نماینده این سازمان در کمیسیون بررسی سانحه به شکل رسمی تبیین شد، اما سلسله‌ای از مشکلات فنی که در کمتر از چند دقیقه در هواپیمای سقوط کرده بوجود آمده غیر قابل پیش بینی بودن حادثه را قدری با تردید مواجه می‌کند.

خاموش شدن یکی از موتورهای هواپیما ، عمل نکردن سیستم آلارم مدیریت موتورهای هواپیما و البته عملکرد ضعیف ملخ هواپیما سه عاملی است که در زمانی کمتر از چند دقیقه در کابین ایران ۱۴۰ سقوط کرده به وقوع پیوسته و به دلیل عدم کنترل هواپیما از سوی خلبان به سقوط منجر شده است.

این اظهارات مسوولان سازمان هواپیمایی اما اخیرا با تردید برخی از کارشناسان این صنعت روبرو شده است.

کارشناسانی که عقیده دارند مشکلات فنی این هواپیما پیش از این نیز در برخی از پروازها گزارش شده و حتی کار به کنترل چند باره فنی و البته تذکراتی درباره مناطق ممنوعه پروازی نیز کشیده شده است.

به گفته آن‌ها هواپیمای ایران ۱۴۰ نباید در فصل تابستان به مناطق جنوبی کشور که آب و هوای گرمی دارند پرواز می کرده و البته موتور این هواپیما در مناطق مرطوب نیز بخشی از توان عملیاتی خود را از دست می‌داده است.

طبق این اظهارنظر پیش از این کارشناسان نسبت به احتمال وقوع حادثه در صورت رعایت نشدن مراتب ایمنی تذکر داده بودند ولی شرکت هواپیمایی دارنده این هواپیما بر لزوم ادامه پروازها اصرار داشته است.

هر چند هنوز نتیجه دقیق بررسی‌های کارشناسی سازمان هواپیمایی اعلام نشده و این سازمان هیچ پاسخی نیز به اظهارنظرهای این کارشناسان مطرح نکرده اما ابهام درباره علت اصلی سقوط با گذشت نزدیک به دو ماه از این حادثه همچنان ادامه دارد و در حال حاضر سوال اصلی اینجاست که آیا نقص‌های فنی زنجیره‌وار ایران ۱۴۰ سقوط کرده قابل پیش بینی و پیشگیری بوده است یا تنها چند اتفاق استثنایی و غیر مترقبه باعث سقوط این هواپیما شده است؟ با نهایی شدن بررسی‌ها مشخص خواهد شد حقیقت واقعی پشت این ماجرا تاکنون کجا پنهان بوده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج