افشاگری از یک اتفاق درباره سقوط بالگرد رئیسی
ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور دولت سیزدهم، در اثر سقوط بالگرد خود در شمال استان آذربایجان شرقی، به شهادت رسید. این واقعه سؤالات بسیاری را درباره ضعف سیستم هوایی و یا عدم توجه به استانداردهای پرواز به وجود آورده است.
انتخاب: ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور دولت سیزدهم، در اثر سقوط بالگرد خود در شمال استان آذربایجان شرقی، به شهادت رسید. این واقعه سؤالات بسیاری را درباره ضعف سیستم هوایی و یا عدم توجه به استانداردهای پرواز به وجود آورده است.
فتح الله امی، عضو گروه هوافضا دانشگاه تربیت مدرس و رئیس سابق پژوهشگاه هوافضا، درباره علت احتمالی و اصلی سقوط هلیکوپتر رئیس جمهور به «انتخاب» گفت: سوانحی که در کشور رخ میدهد سازمان هواپیمایی یک هیئت فنی را تعیین میکند که منطقه سقوط و شرایط را بررسی میکنند. تا قبل از اعلام نظر آنها هیچ اظهار نظری نمیتوان کرد. مسأله بسیار پیچیده و فنی است. در کل میتوان گفت که در بررسی شرایط جوی کوتاهی شده است. تمام هواگردها و هواپیماها، قبل از پرواز چک فنی میشوند و اجازه پرواز میگیرند. برای خود من دریکی از ماموریتها حادثه مشابهی پیشی آمد. ما بالگردی را سوار شدیم و کمی که از زمین فاصله گرفتیم تمام تجهیزات از کار افتاد. بالگرد اگر موتورش هم از کار بیوفتد، میتواند به صورت آزاد زمین بنشیند و حادثهای رخ ندهد. ما، چون در فاصله کمی بودیم و منطقه هموار بود حادثه رخ نداد.
وی درباره اتفاقات مشابه در حوادث هوایی اشاره کرد: شرایط جوی در بازگشت سفر رئیس جمهور مورد توجه قرار نگرفته که بالگرد دچار حادثه شده است. آن شرایط اصلاً مناسب پرواز نبوده و همان اتفاقی که برای هواپیما آسمان در یاسوج و هواپیما آقای دادمان اتفاق افتاد، تکرار شد. البته به آقای دادمان گفته بودند که پرواز نکنید و خلبان ایران هم قبول نکرد و یک خلبان روس نشسته بود.
رئیس سابق پژوهشگاه هوافضا در رابطه با ادعا قدیمی بودن تجهیزات هوایی ایران اظهار داشت: هواپیما با هر سن و سالی، اگر استانداردها را پشت سر بگذارد مانعی برای پرواز ندارد. قبل از پرواز اگر کارشناسها مجوز صادر کنند مشکلی برای پرواز نیست. ما در آمریکا هم هواپیماهای سن بالا داریم. البته به طور کلی متوسط سنی هواپیماها، نباید از ۱۵ سال بیشتر باشد، اما در کشور ما ۲۵ سال است.
امی درباره توجه به اصول فنی پرواز مسئولین گفت: مسأله پرواز برای مقامات باید حساب شده باشد، استاندارد پرواز مقامات از استاندارد افراد معمولی بیشتر است. این هلیکوپتر که رئیس جمهور سوار بوده است، جز هلکوپترهای آمریکایی هاست و سابقه طولانی در پرواز دارد. عموماً هلکوپترهایی که در اختیار ما هست، آمریکایی هستند.
نظر کاربران
همیشه پیشگیری ما بعد از حادثه است
کم کاری و اهمال کاری متاسفانه باعث از دست رفتن این عزیزان شد تا کی؟؟؟؟؟؟
تمام اینها نشانه تحریم است
تحریم را قبول ندارید ولی تحریم اثر خود را میگذارد برای مردم به یک شکل برای مسیولین عزیز به شکلی دیگر
یکی از استانداردها سن هواگرده، عمرهلی کوپترهای ما بیش از ۴۵ساله
چه دلیلی داره هلیکوپتر آمریکایی سوار بشیم که دشمن ماست. باید فقط هلیکوپتر ایرانی سوار بشن
چراسوارمیل۱۷روسی نکردید!!!؟این قراضه های آمریکایی راجمع کنید!!!!
بارسیدن و دیدن عکس بدون خاندن مابقی
مقاله نوشتم شرح حال برداشتم را فراموش
کرده بودم ایزه را تسریح به یاسوج میشود
شما دَرست و کامل کار شناسی فرمودید :