۱۴۱۷۹۵
۲ نظر
۵۰۰۶
۲ نظر
۵۰۰۶
پ

چه کسانی برای «آنتونف» محاکمه می شوند؟

هواپیمای ایران ۱۴۰ یا همان آنتونف ۱۴۰ در حالی با تبلیغات فراوان در ایران مونتاژ شد تا کشورمان به عنوان یکی از سازندگان هواپیما در دنیا معرفی شود (!) که آمار و اطلاعات نشان می دهد این هواپیما در سطح جهان، یک پرنده ورشکسته است.

عصر ایران: هواپیمای ایران ۱۴۰ یا همان آنتونف ۱۴۰ در حالی با تبلیغات فراوان در ایران مونتاژ شد تا کشورمان به عنوان یکی از سازندگان هواپیما در دنیا معرفی شود (!) که آمار و اطلاعات نشان می دهد این هواپیما در سطح جهان، یک پرنده ورشکسته است به طوری که هم اکنون به جز در ایران، تنها ۲۰ فروند از آن در کشورهای مشترک‌المنافع پرواز می کنند که آن هم عمدتاً در اوکراین است.

خبرها و تحلیل‌ها، حکایت از آن دارد که انتخاب آنتونف به عنوان هواپیمایی برای مونتاژ در ایران یک خطای سهمگین بوده است که گذشته از آن که تعدادی از هموطنان مان را به کام مرگ فرستاد، حجم انبوهی از سرمایه گذاری های مالی را به هدر داد چه آن که با آن همه تبلیغات وسیعی که انجام شد و دلارهایی که بر باد رفت، تنها ۱۰ فروند از این هواپیما در ایران مونتاژ شد که پس از سقوط اخیر یک فروند آن، پرواز بقیه آن‌ها نیز که سه فروند آن در بخش غیرنظامی و ۶ فروند آن در بخش نظامی فعالیت داشته‌اند، متوقف شده است.

نکته اساسی درباره این هواپیما که قبلاً هم کارشناسان درباره‌اش هشدار داده بودند این است که هواپیمای اوکراینی آنتونف ۱۴۰ اصولاً برای مناطق گرم طراحی نشده است. اما بی‌توجهی به همین نکته ساده، باعث شد دهها نفر در سقوط اخیر این هواپیما در تهران کشته شوند.

چه کسانی برای «آنتونف» محاکمه می شوند؟

آن طور که مسؤولان سازمان هواپیمایی اعلام کرده‌اند، ۲ ثانیه قبل از این که هواپیما از روی باند بلند شود، یکی از موتورها از کار افتاده و سیستم ایمنی هواپیما، آلارم نداده است، بنابراین خلبان و کمکش در همان لحظه متوجه نشده‌اند و تنها بعد از آن که کنترل هواپیما در ارتفاع ۴۵ متری ناممکن شده، متوجه اوضاع شده‌اند. در چنان وضعیتی، تلاش یک و نیم دقیقه‌ای خلبان و کمک خلبان مؤثر واقع نشده و نهایتاً فاجعه رقم خورده است.

یکی از علت‌های از کار افتادن موتور نیز، گرمای ۳۸ درجه باند فرودگاه مهرآباد بوده است که با این هواپیمای سردسیری همخوانی نداشته است.

کارشناسان می گویند این هواپیما برای دمای پایین‌تر ساخته شده است اما اگر هم بنا به اضطرار قرار شد در دمای بالا پرواز کند، باید از حجم بار و مسافر آن کاسته شود ولی متأسفانه مسوولان شرکت هواپیمایی مربوطه این نکته ساده ایمنی را هم رعایت نکردند و سیستم‌های نظارتی هم موضوع اضافه‌وزن هواپیما را ندیدند؛ به همین سادگی!

جالب اینجاست که خود آقایان هم متوجه ناسازگاری شده و از یکی دو سال قبل، پروازش را در جنوب کشور را متوقف کرده بودند، زیرا هواپیما در آن آب و هوا دچار خوردگی شده بود.

در چنین شرایطی آیا نباید مسؤولانی که این هواپیمای ناکارآمد را وارد کشور کردند، پول کشور را به باد دادند و نهایتاً جان انسان‌ها را گرفتند محاکمه شوند؟

آیا نباید مسؤولان وقت سازمان هواپیمایی که به این هواپیمای ناسازگار با آب و هوای ایران اجازه حمل مسافر دادند، به این سوال پاسخ دهند که با چه حقی جان مردم را به بازی گرفتند؟

آیا نباید مسؤولان کنونی سازمان هواپیمایی به دلیل استمرار کار غلط پیشینیان و عدم نظارت بر نحوه حمل مسافر توسط ایران ۱۴۰ پاسخگو باشند؟

ای کاش این تجربه که بسیار گران تمام شد، باعث شود که مسؤولان بیدار شوند و در تصمیمات آتی، عاقلانه‌تر رفتار کنند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

نظر کاربران

  • بدون نام

    براي ما كه خيلي گرون تموم شد!خدا به همه صبر بده خصوصا به خانواده هاي داغدار،هنوز زجه هاي دختري كه باباشو تو اين پرواز از دست داد تو گوشمه!

  • کارمان

    از چه کسی و کی شکایت کنند؟

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج