پروژه جدید ترکیه، عراق، امارات و قطر برای دور زدن ایران
مسیر ترانزیت جدید به نام "راه توسعه" ، ترکیه را از طریق کردستان عراق و بصره به خلیج فارس متصل می کند.
عصر ایران: ۴ کشور منطقه (ترکیه، عراق، امارات و قطر) برای ساخت مسیر جدید ترانزیتی اتصال اروپا به خاورمیانه توافق کردند. مقامات عراق، ترکیه، قطر و امارات، یادداشت توافق برای ساخت مسیر ترانزیتی "راه توسعه" امضا کردند. این مسیر، اروپا را از طریق خاک ترکیه و عراق، به خلیج فارس متصل می کند. این مسیر از ایران عبور نمی کند. امضای این یادداشت توافق دیروز دوشنبه توسط وزیران ۴ کشور ترکیه، عراق، امارات و قطر در حضور سران ترکیه (اردوغان) و عراق (السودانی) در بغداد انجام شد.
رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در سفر رسمی دیروز دوشنبه به بغداد و اربیل سفر کرد. این اولین سفر رئیس جمهوری ترکیه به عراق بعد از 13 سال بود.
این یادداشت توافق از طرف عراق توسط وزیر حمل و نقل (رزاق محیبس)، از طرف ترکیه توسط وزیر حمل و نقل و زیرساخت ( عبدالقادر اورال اوغلو)، از طرف قطر توسط وزیر حمل و نقل ( جاسم بن سیف السلیتی ) و از طرف امارات توسط وزیر انرژی و زیرساخت (سهیل محمد المزروعی) امضا شد.
دفتر نخست وزیر عراق اعلام کرد این پروژه به دستیابی به یکپارچگی اقتصادی و تلاش برای اقتصاد پایدار بین شرق و غرب، به تحریک رشد اقتصادی و تقویت روابط همکاری های منطقه ای و بین المللی کمک خواهد کرد. همچنین این طرح در مسیر افزایش تجارت بین المللی، تسهیل تحرک و فعالیت های اقتصادی، تجارت و ایجاد یک مسیر جدید حمل و نقل رقابتی و افزایش رونق اقتصادی بازرگانی کمک می کند.
امضای یادداشت توافق میان وزیران 4 کشور برای طرح راه توسعه - قصر جمهوری - بغداد
نخست وزیر عراق هم گفت: راه توسعه تنها کوتاه کردن فاصله نیست، بلکه به پل ارتباطی میان مردم و فرهنگهای منطقه تبدیل میشود و از امنیت و ثبات در منطقه حمایت میکند. وی افزود: این یادداشت تفاهم شامل اقدام کشورهای امضا کننده برای تعیین چارچوب های لازم برای اجرای طرح راه توسعه است.
راه توسعه
"راه توسعه" شامل دو مسیر زمینی خودرویی و راه آهن است که جنوب ترکیه را از نقطه مرزی فیشخاپور کردستان عراق به جنوب این کشور (بصره - بندر فاو) به خلیج فارس متصل می کند. این نزدیک ترین و سریع ترین مسیر اتصال اروپا به خلیج فارس است که از خاک ترکیه و عراق می گذرد.
فیشخاپور مرز کردستان عراق و جنوب ترکیه و در نزدیکی مرز سوریه است.
وزیر حمل و نقل و زیرساخت های ترکیه ( عبدالقادر اورالوغلو) روز یکشنبه گفت: با تکمیل پروژه "راه توسعه" که از ترکیه و عراق می گذرد، روند حمل و نقل کالا را 25 روز کاهش می یابد.
وی توضیح داد: حرکت کشتیهای عبوری از کانال سوئز 35 روز و از جنوب افریقا بیش از 45 روز طول میکشد اما اگر راه توسعه تکمیل شود، این زمان به 25 روز کاهش مییابد.
عراق سال گذشته هزینه این طرح را 17 میلیارد دلار اعلام کرد.
امضای یادداشت توافق میان وزیران 4 کشور برای طرح راه توسعه - قصر جمهوری - بغداد
این مسیر ترانزیتی برای انتقال کالا میان ترکیه و کشورهای جنوب خلیج فارس است اما می تواند بخشی از مسیر اتصال شرق - غرب جهان نیز باشد. این مسیر همچنین می تواند به عنوان جایگزینی برای مسیر کنونی کانال سوئز و دریای سرخ مطرح شود.
با درگیری های ارتش امریکا و حوثی های یمن (انصارالله) در دریای سرخ و تنگه باب المندب، راه توسعه، از اهمیت بیشتری برخوردار می شود.
این مسیر از طریق جاده زمینی و راه آهن، جنوب ترکیه را به جنوب عراق و خلیج فارس متصل می کند.
طول جاده زمینی و راه آهن در داخل عراق ۱۲۰۰ کیلومتر است.
هزینه پروژه حدود ۱۷ میلیارد دلار است. ۱۰.۵ میلیارد دلار برای ساخت راه آهن برقی و ۶.۵ میلیارد دلار برای جاده زمینی است.
این پروژه در ۳ مرحله تکمیل می شود که مرحله اول در سال ۲۰۲۸، مرحله دوم در سال ۲۰۳۳ و مرحله سوم در سال ۲۰۵۰ به پایان می رسد.
این پروژه در مرحله اول ۱۰۰ هزار فرصت شغلی و پس از اتمام، یک میلیون شغل ایجاد می کند.
نظر کاربران
خخخخخ ایران شده منزوی
مسئولین بیکفایت ما هم در توهم خودبرتر بینی و مدیریت جهانی
مسئولان ما بخوابید که خواب بهتر از کار است،
همه مارو دور میزنند....اینم روش.
خوب مسولان بروند التماس کنند حداقل سهمیه ای از کارگران برای مشاغل ایجاد شده بگیرند و کارگر اعزام کنیم به عراق و ترکیه
واقعا که مسولان باهوش و زرنگی داریم خخخخخ
مسؤلان بی لیاقت = ملت بدبخت
واقعا برای دولت ومجلسی که فقط مردم خودشان ایرانی رادورمیزنن بایدتاسف خورد
آیا مسؤلین هنوز هم فکر میکنند قدرت اول منطقه هستند ؟؟. این توهم خودبزرگ بینی باعث منزوی تر شدن ما میشود.
ابر قدرت منطقه منزوی در جهان و منطقه
کشورهای همسایه ایران اونقدر قدرتمند نیستن که در تصمیم گیریها با قدرتهای جهانی اعمال نفوذ و رای داشته باشن و تابع تصمیمات آنها هستن و فکر منافع کشور خودشون و این اصل پذیرفته شده در تعاملات بین المللی هست.
احسنت بهشون
طرحی غیر قابل اجرا ، با هدف فشار آوردن به ایران ، از طرف آمریکاست که هرگز اجرا نخواهد شد فقط چند مدتی برای مزدوران شان ، مطلب در فضای مجازی فراهم میکنند .
پاسخ ها
چقده شما با هوشین
کارگر لازم ندارن؟
خوب خلیج فارس مال ایران هست که اگه ازخلیج فارس عبورکنه ایران هم میتونه توبازی باشه.
پاسخ ها
با سلام خدمت همه خوانندگان و هموطنان عزیزم.
هر کشوری حق داره برای پیشرفتش با همسایگان قراردادهای مشترک و تفاهم نامه انجام بده.
کامشون شیرین که با مدیریت و درایت از سختی ها عبور میکنن و از امکانات خدادادیشون استفاده میکنن.
مسولین این کشورها دارن به بهترین نحو ممکن از مشکلات ایران با اروپا استفاده میکنن و ما رو در انزوای کامل قرار میدن.
باید ببینیم مشکل کجاست........
دوست عزیز خلیج فارس مال ایران نیست و
آبراه مشترک داره و آب های بین المللی متعلق به هیچ کشوری نیست و کشتی رانی آزاده.
چه معلوماتی
کارگر ها شونم بیشتر ایرانی
دور بزنن نزنن چه فرقی به حال ملت داره. پول بلوکه آزاد بشه نشه نفت بفروشن نفروشن شاید فرقی کوچیکی به حال جیب آقایون بکنه به حال ما مردم ضعیف نه!!!
گو ش اگر گوش تو و ناله اگر ناله من .......