adexo3
۱۴۱۶۸۸۴
۲۸ نظر
۳۹۱۷
۲۸ نظر
۳۹۱۷
پ

تفریح جدید مولتی‌میلیاردرها که مردم را کلافه می‌کند

به تازگی در خبرها داشتیم که خرید و فروش جت شخصی برای هر شخص حقوقی یا حقیقی آزاد شده است.

برترین‌ها: به تازگی در خبرها داشتیم که خرید و فروش جت شخصی برای هر شخص حقوقی یا حقیقی آزاد شده. خب این موضوع با واکنش گسترده‌ای از سوی رسانه‌ها و افکار عمومی همراه بوده. خب جت شخصی چیزی نیست که عامه مردم به آن دسترسی داشته باشند و ابهامات زیادی درباره این تصمیم در این مدت کم شکل گرفته است.

تفریح جدید مولتی‌میلیاردرها که مردم را کلافه می‌کند

در پی موج حواشی و انتقادهای آزاد شدن خرید جت شخصی، روزنامه اعتماد در مطلبی با عنوان «کالایی برای از ما بهتران» به ابعاد عمومی این خبر پرداخته که در ادامه بخش‌هایی از آن را می‌خوانید:

بخشی از واکنش‌ها به انتقاد از فاز جدید زندگی لاکچری قشر ثروتمند جامعه کنونی ایران پرداخته‌اند و آن را «ولخرجی جدید رانتخواران» خوانده‌اند. عده‌ای به مقایسه وضعیت زندگی و شاخص‌های اقتصادی حاکم بر کشور پرداخته و دست به تمسخر این کار زده‌اند و برخی نیز از سیاست‌های دوگانه اقتصادی در کشور انتقاد کرده‌اند. قیمت هواپیمای شخصی از نوع تک‌موتوره فوق سبک که کاربرد تفریحی دارد، در بازار‌های جهانی ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار دلار است و در ایران بین ۵ تا ۷.۵میلیارد تومان فروخته می‌شود.

آیا جت شخصی کالای لوکس نیست؟

وقتی از «جت شخصی» صحبت می‌کنیم؛ مشخص است که درباره چه چیزی حرف می‌زنیم. یک هواپیما با گنجایش 7 تا 10 نفر که فقط عده‌ای خاص قدرت اجاره یا خرید آن را دارند. بنابراین کسی مخالف دسته‌بندی این کالا در رده لاکچری‌ها نیست. اما کاربران شبکه‌های اجتماعی سوال می‌کنند که چرا در شرایط تنگنای ارزی موجود که بسیاری از کالاها در رده «لوکس» دسته‌بندی شده و واردات آن ممنوع است؛ برای قشر خاصی که قدرت خرید همه‌چیز را دارند، خرید و فروش جت شخصی آزاد شده تا به زندگی لوکس خود چهره تازه‌ای بدهند و از یکنواختی در بیایند؟

این دسته از کاربران، به شرایط واردات آیفون14 که سال‌هاست واردات آن ممنوع است اشاره می‌کنند. یا به واردات گوشی‌های بالای 600 دلار که به عنوان کالای لوکس، ‌انجام این کار منوط به صادرات کالای دیگری شده. یا واردات خودرو که دو سال است به دلایل مختلف انجام نمی‌شود یا فرآیند کندی دارد. یا واردات لوازم خانگی که به بهانه حمایت از تولید داخلی ممنوع شده است.

تفریح جدید مولتی‌میلیاردرها که مردم را کلافه می‌کند

این دسته‌بندی تا چندین مورد دیگر ادامه دارد و افکار عمومی می‌پرسد چرا این دوگانگی رفتاری در واردات و خرید و فروش کالا دیده می‌شود؟ و چرا رانت خاصی برای قشر پولدار جامعه فراهم شده است؟ مثلا ‌چطور می‌شود که آیفون 14 به دلیل لوکس بودن رجیستر نمی‌شود اما به از «ما بهتران» اجازه رجیستر جت شخصی می‌دهند؟ چرا مردم اجازه رانندگی با خودرو با حجم موتور 2000 سی‌سی به بالا را ندارند (چون اصولا آنقدر گران و نایاب است که دسترسی عموم به آن راحت نیست) اما ثروتمندان مجوز خرید جت شخصی را پیدا می‌کنند؟

آیا اولویت دیگری وجود ندارد؟

دسته دیگری از کاربران، از شرایط سخت اقتصادی به دلیل تشدید تحریم‌ها می‌گویند و واکنش شدیدی نسبت به تفریح جدید پولدارها دارند. این دسته از واکنش‌ها عمدتا ناظر به شکاف طبقاتی شدیدی است که بین فقرا و ثروتمندان شکل گرفته و موضوع جدیدی هم البته نیست. اما با موضوع آزاد شدن خرید جت شخصی، ‌وارد مرحله جدیدی شده. کاربران زیادی این موضوع را به «تمسخر» گرفته و انواع و اقسام واکنش‌هاب طنزآمیز درباره آن در شبکه‌های اجتماعی موج می‌زند. اما کاربرانی هم هستند که فضای اقتصادی و شاخص‌های ناگوار آن را دستمایه انتقاد از رویکرد جدید زندگی لاکچری ثروتمندان کرده‌اند. کاربری به این خبر که «6 دهک جامعه توان خرید خانه ندارند» اشاره کرده و کاربری دیگر، می‌پرسد در شرایط فقر و بدمسکنی و فرار نخبگان و بیکاری و... خرید جت شخصی چه تغییری قرار است ایجاد کند؟

تکلیف وعده‌ها چه شد؟

موج دیگری از انتقادات به این خبر نیز از جانب کسانی است که بعد از نزدیک به دو سال از قدرت گرفتن طیف جدیدی از اصولگرایان، می‌پرسند چرا نتیجه وعده‌های سنگین و رنگین خانه‌سازی و ایجاد اشتغال و دور زدن تحریم‌ها و... منتهی به این شده که عده‌ای بتوانند جت شخصی بخرند؟

دولت آقای رییسی با وعده‌هایی چون ساخت 4 میلیون مسکن در 4 سال و ایجاد سالانه 1 میلیون شغل روی کار آمده. اما دو سال گذشته، نه خبری از این 4 میلیون خانه هست و نه وضعیت سفره‌های کوچک شده مردم بهبود یافته. در این دو سال، نرخ ارز از 25 هزار تومان به 65 هزار تومان رشد کرده و 160 درصد از ارزش پول ملی ریزش کرده است. بنابراین باید به منتقدان هم حق داد که به دنبال راستی‌آزمایی وعده‌های رنگینی باشند که پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری سال 1400 داده شده بود.

لطفا اسامی دارندگان جت شخصی را منتشر کنید

مساله‌ای به نام تحریم در هواپیماهای شخصی اصولا وجود ندارد. بنابراین افرادی که سرمایه دارند و متقاضی خرید هواپیمای شخصی هستند برای خرید کار سختی ندارند. هدف از این گزارش زیر سوال بردن سطح کیفی بالا در زندگی برخی‌ها نیست اما باید روشن بشود که دارندگان این امکانات، اصلا چه کسانی هستند؟ چقدر از امکانات (مانند قشرهای ضعیف‌تر) بهره می‌برند؟

تفریح جدید مولتی‌میلیاردرها که مردم را کلافه می‌کند

مالیات‌شان چگونه محاسبه می‌شود؟

در کشوری با این آمار فقر و معضل که مسوولان فعلی‌اش، داعیه‌دار عدالت، برابری و روشنگری‌اند، بهتر است روشن بشود که دارندگان این امکانات، چه حقیقی چه حقوقی، بانی سود برای کدام شرکت وابسته به کدام ارگان و نهاد هستند؟

کاربران نیز در این رابطه واکنش‌هایی نشان دادند که در ادامه بخشی را مرور می‌کنیم:

سعید کوشافر، فعال رسانه‌ای نوشت: زندگی هر روز برای مردم سخت تر می‌شود اما دولت برای مولتی میلیاردها گشایش ایجاد می‌کند. در حالی که بیش از۶ دهک از مردم توان تامین اجاره که بماند توان پرداخت شارژ آپارتمان هم ندارند، دولت برای واردات و استفاده از جت شخصی سهولت ایجاد می‌کند.

محمد هم نکته قابل تاملی را بیان کرده: در مملکتی که انتظارِ خانه‌دار شدن در آن به ١۶٠ سال رسیده، خرید جت شخصی را آزاد می‌کنید تا چه کسانی آن را بخرند؟

و امین: توی مملکتی زندگی می‌کنیم که آیفون رجیستر نمی‌شه، واردات ماشین انجام نمی‌شه، ماشین با موتور بالای ۲۵۰۰ سی سی پلاک نمی‌شه ولی خب شما می‌تونید جت شخصی داشته باشید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      برای خودشون و آقازاده ها س

    • ناشناس

      آقازاده ها بهونه گرفتن آزادش کردن واسشون. آخییییی

    • سیا

      هیچ ایرادی نداره که عده‌ای جت شخصی داشته باشن ولی درصورتی که عده زیادی از مردم محتاج نون شب نباشن
      و واردات واقعا آزاد باشه، جالبه که حتی واردات غذای حیوانات خانگی ممنوعه

    • مقدم

      اون مال از ما بهترون ها هستش.چه خبر های رو در رسانه ها میذارن.همه رو برق میگیره مارو چراغ نفتی..به ما چه

    • شیپورچی

      یکی از آقا زاده ها هدیه تولد جت شخصی هوس کرده🤨

    • ناشناس

      بعد میگن کشور تحریمه و....
      و دلار همین جت سواران گران میشه و ویزیت دکتر منم گران میشه
      . وصیت امام که گفت نگذاربد انقلاب بدست نااهلان بیفتد.
      اما...

    • ...

      کسانی که این خبر را درک می‌کنند سکوت می‌کنند

    • ناشناس

      تحریم‌ها نعمتند

    • ناشناس

      کشور افراط و تفریط

    • ناشناس

      انشاالله که واقعی باشه شاید جاده ها کمی خلوت بشه

    • ناشناس

      ارز خرید این هواپیما از گجا تهیه میشه؟؟؟
      مردم نون ندارن بخورن ...

      پاسخ ها

      • ناشناس

        از محل فروش دکل هاى گم شده تامين مى شود جاى نگرانى نيست

    • عماد تنهایی

      دوستان شاید به این پیام من خرده بگیرند ولی در کل اگر این اتفاق بیافته به نظر من مثبت هستش شما ببینید جت شخصی تعمیر کار میخواد خلبان میخواد و کلی موارد دیگه میخواد که باعث ایجاد اشتغال میشه بعد کمک میکنه به کاهش ترافیک جاده ای و همچنین کاهش حجم تصادفات و با توجه به مبلغش خیلی ها توانایی خریدش رو دارن خب این هم درسته خیلی تجملاتیه ولی علاوه بر نکات منفی نکات مثبت زیادی داره که نمیشه به سادگی ازش گذشت.

    • ناشناس

      لابد بعد از گرون شدن نرخ بلیط هواپیما نشستن فکر کردند هواپیمای شخصی سوار شوند براشون ارزونتر در میاد خیلی از مدیران و اساتید دانشگاه پروازی هستند

    • ناشناس

      با پول تحریم ها حال کنید.

    • ناشناس

      الان کی مثلا جت شخصی میخره که ترافیک کم بشه اونیکه تو صف مترو هست یا اونی که با پراد ده نفر را توش سوار میکنه جت شخصی کسی میخره که الانشم پسر و دخترش با ماشین لاکچ یش عم الودگی صوتی و ترافیک ایجاد میکنن برا دور دور

    • ناشناس

      همه چی برای پول دارها هست جنگ دارا و ندار

    • ناشناس

      با پول نفت مردم عشق و صفا ،،،
      مردم درگیر و محتاج نان شب،،، اقایون
      با پول مردم عشق و حال ،،،

    • ناشناس

      جت شخصی با سورن پلاس فرقی نمیکنه

    • حسن آقا هستم.

      مقصر خود مردم هستند حرف گرانی اختلاس میشوند ساکت ان. و آقازادگان با پول نفت مردم عشق حال میکنند فقط جوک میسازند ومیخندند

    • سورنا

      خیالت راحت خلبان و تعمیرکارشم از چین میارن.

    • طیبی

      سلام نظریه دوست محترم در مورد ایجاد خطوط هوایی وکاهش تصادفات جاده‌ای و ایجاد کار اعم ازخلبان جت شخصی و سهولت مسافر.ت‌های هوایی کاهش تصادفات جاده‌ای و ترافیک وبه وجود آمدن کار جدید برای قشر جوان و تحصیل کرده بسیار به جا ومعقوله اما اگر بانکها هم برای قشر ضعیف جامعه در حجت
      خرید هواپیما شخصی تسهیلات وام دراز مدت بپردازند نور علی نوره ومیشیم کشوری با فرهنگ روز و پیشرفته
      ....خدا قوت درود فراوان به تمام هموطنان به ویژه مدیریت وپرسنل محترم اخبار داغ وخبرهای واقعی موثق حق نگهدار good niht ........................

    • ناشناس

      الهی الهی نابود بشن این مسولین خیانتکار مغزم سوت کشید کاش میشد اسامی آنها رو میگفتن ای خدا ای خدا تو رسواشون کن امروز رفتم قبرستان خانوادگیمون جای خودم. رو معلوم کردم از بس داریم رنج می‌بریم حتی به یک لحضه موندنم امیدی ندارم

    • ناشناس

      شما احتمالا از قشر مرفه بی درد هستید برای همین اینو میگی

    • حسین

      این تجملات فقط برا اون خدابیامرز گناه بود ...؟؟؟؟

    • ناشناس

      علتش پولهای بدون پشتوانه ای هست که چاپ میکنن🤔

    • رضایی

      آقایون برای خودشون زندگی لاکچری و تو ایران فراهم کردن و میگن هرکی هم ناراحته بزاره بره

    • مازیار

      هر کی ناراحته بزاره بره !!!!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج