تکلیف افزایش قیمت بنزین مشخص شد
مصطفی نخعی نماینده مجلس تاکید کرد برنامه ای برای افزایش قیمت بنزین وجود ندارد.
عصر ایران: مصطفی نخعی نماینده مجلس تاکید کرد برنامه ای برای افزایش قیمت بنزین وجود ندارد.
مصطفی نخعی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت وگویی، در مورد حذف کارت سوخت جایگاهها، گفت: دولت برای اینکه مصرف سوخت را مدیریت کند می خواهد صورت مسئله را با حذف کارت جایگاهها پاک کند. سهمیه بنزین مردم ۶۰ لیتر ۱۵۰۰ تومانی و صد لیتر ۳ هزار تومانی مشخص شده است. حالا اگر کسی بیشتر نیاز داشت چکار باید کند؟ این کارت جایگاه را برای همین گذاشتند که این نیاز را برطرف کند. اینکه بخواهند این کارت را حذف کنند به صلاح کشور نیست.
او افزود: در بحث بنزین متاسفانه دولت در این چند سال گذشته خیلی از اقداماتی که جنبه قیمتی نداشت و می توانست به مدیریت مصرف بنزین کمک کند را معطل نگه داشت و کار خاصی انجام نداد. در کمیسیون ما بارها این مسئله را تذکر دادیم.
وی اظهار کرد: خیلی برنامه ریزی مشخصی در بحث مدیریت مصرف بنزین ندیدیم. مثلا بحث توسعه جایگاه های سی ان جی و بحث افزایش تولید خودروهای دوگانه سوز که مصوبه شورای اقتصاد را داشت اجرایی نشد و اقدام موثری در افزایش تولید خودروهای دوگانه سوز انجام نشد.
نخعی تاکید کرد: متاسفانه ما هنوز از نسل چهار قدیمی سی ان جی استفاده می کنیم که خود باعث عدم استقبال مردم شد. مردم احساس می کنند موتورهای آنها دچار آسیب می شود یا قدرت و توان لازم را ندارد. متاسفانه شاهد برنامه مدونی نبودیم. با این که ما چندین بار بحث واردات خودرو را در مجلس تاکید کردیم و قانون گذاشتیم و اصلاح قانون ساماندهی خودرو را داشتیم اما با این حال متاسفانه دولت این را نیز عملیاتی نکرد. انتظار این بود که واردات خودروهای هیبریدی کم مصرف در کشور افزایش پیدا کند که به مدیریت مصرف سوخت کمک می کرد.
وی افزود: سالانه تعداد زیادی از خودروهای کشور فرسوده می شوند و از طرف دیگر ورودی خودرو نداریم و برنامه ای برای خودروهای فرسوده وجود ندارد. با این اقدامات انجام نشده این حجم مصرف طبیعی است.
نخعی در مورد مجوز مجلس به دولت برای این کار، گفت: ما در مجلس حکمی گذاشته بودیم که دولت سیاستگذاری کند تا مردم ترغیب شوند از کارت های شخصی خود استفاده کنند و باید زیرساخت های آن را فراهم می کرد که این کار را انجام نداده است و می خواهد با حذف کارت ها صورت مسئله را پاک کند.
وی تاکید کرد: ما با یک بحران مصرف بنزین در کشور مواجهه هستیم. در ایام عید عدد ۱۵۰ میلیون لیتر مصرف بنزین در روز را نیز ذکر اعلام کرده اند. حداکثر تولید بنزین ما ۱۰۳ میلیون لیتر در روز است و بقیه هم از ریفورمیت های پتروشیمی استفاده می کنیم و آن را میکس می کنیم و دوباره به عنوان بنزین استفاده می کنیم. این هم یک ضرر به اقتصاد است چراکه به پتروشیمی ها آسیب می زنیم. ریفورمیت ها می توانند برای کشور ارزآوری داشته باشند که ما اینها را حذف می کنیم.
عضو کمیسیون انرژی مجلس در مورد احتمال افزایش قیمت بنزین، گفت: مجلس فعلا برنامه ای برای تغییر قیمت و افزایش قیمت و سه نرخی شدن ندارد و هر گونه افزایش قیمت یعنی دولت می بایست منبع جدید را در بودجه می آورد که دولت در لایحه بودجه چنین منبعی را تعریف نکرده است. این به آن معنا است که دولت برنامه ای برای افزایش قیمت ندارد چون اگر می داشت باید منابع را در بودجه می آورد یا اینکه لایحه جدیدی برای اصلاح بودجه ۱۴۰۳بیاورد چون منبع جدید مصرفش هم باید مشخص شود.
وی در مورد شلوغی مراکز پلیس+۱۰ و قطعی سیستم برای ثبت نام کارت سوخت، گفت: اینها واقعیت های اجرایی هستند. افرادی که به وزیر نفت و تصمیم بگیران این حوزه مشاوره می دهند واقعیت های اجرایی را در نظر نمی گیرند.
نخعی تاکید مرد: مجلس برای حذف کارت سوخت شروط گذاشته است که با تحقق آن شروط دولت بیاید برنامه ریزی و سیاستگذاری کند که ما هم بیشتر جنبه تشویق را مطرح کردیم که شما به گونه ای برنامه ریزی کنید من که می خواهم به جایگاه بنزین بروم یک جاذبه ای وجود داشته باشد که به جای کارت جایگاه، از کارت خودم استفاده کنم این به آن معنا نیست که شما کارت جایگاه را حذف کنید.
وی گفت: ما در کمیسیون انرژی حتما جلساتی با حضور وزیر نفت و مسئولان ذی ربط برگزار می کنیم و جنبه های مختلف را بررسی می کنیم چراکه معتقدیم نباید برای مردم مشکل ایجاد شود. بررسی می کنیم که آیا این ادعا که یک هفته ای کارت سوخت صادر می شود قابلیت اجرایی دارد یا نه؟
نظر کاربران
میشه لطفا بگید شما تو مجلس چه کار میکنید؟حذف کارت سوخت رو خودتون توی قانون بودجه امسال مصوب کردید
سوخت کارت جایگاه ها را گران کنند بهتره
بخداوالله دورغ می گویدشمابه هیچ عنوان مورداطمینان ملت ایران نیستید
سلام خود اقای وزیر هم میتواند اگر بخواهد در سطح شهر اطاعات جم آوری کند
اگر دولت میخواهد بنزین زیاد مصرف نشود کارخانه خودروسازی ها را تعطیل کند روزانه چندهزاردستگاه تولید میشود این خودروها که بااب کارنمیکند احتیاج به بنزین دارندحال که وضع آبمان هم مشخص است
کدام بنزین ، روزی ۴۰ میلیون لیتر کم میاره ، چطور میخواد زیاد کنه ؟!!!!
اقتصاد ایران مثل آب بارون میمونه که موقع سیل از کوه جاری میشه ، هرچی که ازش میگذره ، مخرب تر میشه !!!!!!
به قرآن کاری نداره همون سالی هر چقدر به کارمند و کارگر اضافه کردن همون مقدار به بنزین هم اضافه کنن ...دست از استرس و اذیت کردن بر دارید ..
سی ان جی چی؟من تاریخ کپسولم تموم شده بخوام تعویض کنم ۱۰میلیون هزینه شه بعد معاینه میدن بخوام تک سوزش کنم ۱۰سال میشه بنزین بزنم اینطوری میخوان مصرف بنزین رو کم کنن با این قیمت ها
عوضش جریمه ها رو شش برابر کرد !
تا دلار هر روز داره گرون میشه احتیاجی به گرون کردن بنزین ندارند
فکری به حال خوروهای دوگانه سوزبکنیدچون باآنکه سهمیه بنزین أنهانصف شده یعنی۳۰ لیترشده اماهزینه تعویض یک مخزن کوچک بیش از۱۰۰/۰۰۰/۰۰۰٫ریال میباشد مگه یک مخزن ساده چی داره که این همه گران کردین؟واسه تست مخزن معاینه فنی حدود ۱۵/۰۰۰/۰۰۰ریال میگیرن.جعبه خودروجانداره یک بمب حمل میشه موتورخراب میشه و... انوقت سهمیه بنزین هم نصف شده آخه امتیازدوگانه سوزهاچیه که چنین هزینه هایی بایدتحمل بشه؟؟؟؟؟؟
درکدام بخش مدیریت و برنامه ریزی دارین؟
راهکار خیلی ساده است اما آقایون نمیخوان انجام بدهند
تولید خودرو های بی کیفیت را متوقف کنید مصرف سوخت به یک سوم میرسد
هم واردات بنزین متوقف میشه هم مازاد تولید بنزین راهم صادر کنید
بگوییدبنزین بالاتراز دوسهمیه میخواهیم گران کنیم وربطی به سهمیه
۶۰لیتر ۱۵۰۰تومانی و۱۰۰ لیتر۳۰۰۰ تومانی ربطی نداردفقط میخواهیم خارج ازسهمیه یعنی باکارت جایگاها نرخ سومی بدهیم البته منطقی تراین هست که ۶۰ لیتر سهمیه بشود۲هزارتومان وسهمیه ۳هزار تومانی بشود۳۵۰۰تومان تورم کمتری دارداینجوری سالی ۲۰ هزار می میلیارد تومان دولت درآمد دارد
بجای اینکه به ۱۰ میلیون افغانی یارانه ۵۰۰ ۶۰۰ هزار تومانی بدین این پول بدین سهمیه بنزین مردم بیشتر بشه