بازسازی چهره واقعی شاعر معروف پس از ۷۰۰ سال
دانشمندان برای اولین بار پس از بیش از ۷۰۰ سال توانستند از روی جمجمه دانته آلیگیری، خالق سهگانه «کمدی الهی» چهره او را بازسازی کنند.
روزیاتو: دانشمندان برای اولین بار پس از بیش از ۷۰۰ سال توانستند از روی جمجمه دانته آلیگیری، خالق سهگانه «کمدی الهی» چهره او را بازسازی کنند.
دانته، شاعر و فیلسوف مشهور ایتالیایی، با شاهکار خود، «کمدی الهی»، سفر به بهشت، دوزخ و برزخ را توصیف کرد و با آثار خود به نماد ادبیات غرب تبدیل شد.
با وجود میراث ماندگار او، چهره واقعی این هنرمند همواره در هالهای از ابهام بوده و معروفترین نقاشیها از چهره و ظاهر او، مدتها پس از مرگش خلق شده است. با این حال اکنون یک مطالعه جدید با استفاده از جمجمه دانته، ظاهر این نماد ادبی را بهصورت دیجیتالی بازسازی کرده است.
سیسرو مورائس، کارشناس گرافیک برزیلی، نویسنده اصلی این مطالعه، توضیح داد: «تصویرهای متداول از این شاعر بیشتر بر اساس اطلاعات موجود در زندگینامه دانته به قلم جووانی بوکاچیو به دست آمده است. یعنی فردی با قد متوسط، تا حدودی خمیده، با صورت کشیده، بینی عقابی و چشمانی تقریباً بزرگ. با این حال بوکاچیو شخصاً دانته را نمیشناخت و این تصویر را از گزارشهایی از افراد نزدیک به این شاعر یا کسانی که با او زندگی میکردند جمعآوری کرده بود. به نظر میرسد تمامی برآوردها نیز از توصیفات بوکاچیو پیروی میکنند. اما ما به دنبال چیزی بودیم که استخوانها به ما نشان میدهند.»
محققان کار را با بازسازی دیجیتالی جمجمه شاعر ایتالیایی آغاز کردند. آنها این کار را با استفاده از تجزیه و تحلیل استخوانهای او که در سال ۱۹۲۱ انجام شد و دادههای مقالهای در سال ۲۰۰۷ درباره چهره او انجام دادند. و سپس به مدلسازی صورت ادامه دادند.
آقای مورائس توضیح داد: «این کار شامل مجموعهای از برآوردها بر اساس دادههای آماری استخراجشده از توموگرافی (برشنگاری)، آنالیز فراصوت و تلاقی آنها با تغییر شکل کالبدشناختی است.»
تغییر شکل کالبدشناختی زمانی است که صورت دیجیتالیشده تا زمانی که با جمجمه مورد نظر منطبق شود حرکت میکند و در نهایت صورتی سازگار با چهره شاعر را آشکار کند.
او ادامه داد: «دو مجموعه تصویر تولید شد، یکی با رویکرد عینی و در مقیاس خاکستری، بدون مو و با چشمان بسته. و دیگری رنگی و با عناصر انتزاعی مانند رنگ چشم، پوست و لباس مطابق با معروفترین تصاویر موجود.»
ارسال نظر