تکرار وعدههای دروغین از سلطان خودروهای بیکیفیت
عرضه خودروهای ثبتنامی در سامانه فروش نیز با تاخیر عجیب و غریبی همراه است و فردی که خودروی اطلس ثبتنام کرده و قرار بود در زمستان ۱۴۰۲ ماشین خود را تحویل بگیرد، اعلام شد تکمیل وجه کرده شاید در شهریور ۱۴۰۳ به شما تحویل داده شود!
روزنامه هفت صبح: گزارش را با یک خبر آغاز میکنیم؛ در حالی که شورای پول و اعتبار چند روز پس از اعلام درخواست وزارت صمت در نیمه نخست بهمن از بانک مرکزی مبنی بر افزایش فوری سقف اعتبارات دو شرکت خودروساز، با این افزایش سقف اعتبارات موافقت کرده بود، گویا بانک مرکزی با تخصیص اعتبار پنج هزار میلیارد تومانی به گروه خودروسازی سایپا مخالفت کرده است.
اکنون نامه بانک مرکزی خطاب به مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا نشان میدهد که تخصیص اعتبار ۵ هزار میلیارد تومانی به این گروه خودروسازی مورد موافقت این بانک قرار نگرفته است. در بخشی از این نامه که از سوی مدیریت کل مالی و اعتباری خطاب به مدیرعامل سایپا منتشر شده، آمده است که استفاده از منابع پرقدرت بانک مرکزی در قالب اعطای خط اعتباری، تبعات منفی اقتصادی از جمله افزایش پایه پولی و نقدینگی، تورم و ناترازی بانکها را به دنبال داشته و با سیاستهای سند تحول مردمی دولت سیزدهم همخوانی ندارد.طبق این نامه، براساس تصمیمات چهارمین جلسه پیگیری تورم در تاریخ 30 شهریور 1402، بانک مرکزی از هر گونه اقدامی که پایه پولی را افزایش دهد، منع شده است، از این رو این درخواست مورد موافقت این بانک نیست.
حال سوال اینجاست چرا باید چنین مبلغی را به خودروساز داخلی اختصاص داد که میزان ضرر انباشتهاش (سایپا و شرکتهای زیرمجموعه) جمعا 12 هزارو 279 میلیارد تومان است و با اضافه شدن ضررهای نیمه نخست امسال جمع کل زیان انباشته این شرکت به 89 هزارو 527 میلیارد تومان رسیده است. این موضوع در حالی است که عرضه خودروهای ثبتنامی در سامانه فروش نیز با تاخیر عجیب و غریبی همراه است و فردی که خودروی اطلس ثبتنام کرده و قرار بود در زمستان 1402 ماشین خود را تحویل بگیرد، اعلام شد تکمیل وجه کرده شاید در شهریور 1403 به شما تحویل داده شود!
خودرویی که اندازه انگشتان یک دست هم کسی در خیابانها ندیده است. یکی از خریداران محصولات این شرکت به هفتصبح میگوید:« ماشین شاهین را به تازگی و با تاخیر از سایپا تحویل گرفتم. غیر از مشکلات اولیه که یک دور کامل در تعمیرگاه مرکزی برای تعمیر رفت، در سربالایی و ترافیک کلاچ ایراد دارد و ماشین موقع شروع به حرکت دچار لرزش میشود.
به نمایندگی شرق تهران رفتم و گفتند مشکل از صفحه کلاچ است ولی چون کیلومتر شما ۲۴۰۰ است، ما نمی توانیم دیسک و صفحه عوض کنیم؛ پس ماشین را ببرید و از کیلومتر 10 هزار برای تعویض بیاورید! حساب کنید با ماشین خراب در سربالایی هم نروید! تا 10 هزار کیلومتر شود.
به مسئول بخش مربوطه موضوع را اطلاع دادم که گفتند در حقیقت مشکل کلاچ ماشین نیست بلکه مشکل توربوی این ماشین است که گرمای زیادش به صفحه کلاچ فشار آورده و به مگاموتور اطلاعرسانی شده و حدود سه سالی است که روی این موضوع در حال تحقیق هستند.
چند روز بعد از استاندارد سایپا تماس گرفتند و میزان رضایتم را جویا شدند. نمایندگی مرکزی هم کلا گفت اصلا مشکل توربو نیست و کلاچ تاب برداشته! ماشینی که چهار ماه است تحویل گرفتهام. حدود 100 شاهین در همان نمایندگی برای این مشکل آمده بودند!
اما وعدههای ماشینهای خیالی
مدیرعامل سایپا بدون وقفه از تولید و ورود خودروهای جدید خبر میدهد. اطلس فقط پلاک شده که همان فیسلیفت کوییک است و تحویل هم داده نشده یا واقعا تعدادش کم است. مدیرعامل سایپا در مقطعی اعلام کرده بود این شرکت قرار است خودروی تویوتا کرولا کارکرده به صورت مستقیم از ژاپن وارد کند که این وعده نیز عملی نشد و اصلاً مشخص نیست او پیش از نهایی شدن دستورالعمل واردات خودروی دستدوم، با چه پشتوانه و برنامهای این چنین وعدهای داده بود.
از وعدههای دیگر میتوان به عرضه خودروهای جدید آریا و کادیلا اشاره کرد که این وعده نیز هنوز در ابهام قرار دارد و زمان دقیق تولید و عرضه این خودروها مشخص نیست. فقط در حال حاضر درخواست اعتبار و کمک وجود دارد اما نه از ماشینهای جدید خبری است نه وارداتی. کیفیت خودروها هم که قابل گفتن نیست. همین دستگیره تنظیم صندلی کوئیک، انگشتان ما را با هربار تنظیم قطع نکند جای شکر دارد!
نظر کاربران
یکی ازعلت اصلی تولد تورم و عدم کنترل نقدینگی همین به ظاهر خودروسازان مونتاژ کار هستن.اینها به کار دلالی مشغولند نه تولید.
هربچه ای اینو میدونه...
خخخ سه سال روی گرمای توربو شارژ در حال تحقیق هستن.توی سه سال خودرو سازهای دنیا صد مدل ماشین جدید تولید میکنن.
اعتبار = حقوق بیشتر و غیرمنطقی
چرا مردم را مجبور میکنید از این ماشینهای آشغال استفاده کنند؟
درهرحوزه ای همین مصیبت ودروغها ووعده های پوچ وجود داره.
فقط افراد بیصلاحیت سرکار هستند که نه تخصصی ونه آگاهی نسبت به کاري که مشغولش هسنتد دارند و گرنه ۳سال برای تحقیق یک وسیله صرف نمیکردن خدا خودش رحم کند به اخروعاقبت خودرو سازان.
باید درِشرکتِ این دو خودروساز(فرغون ساز) ایرانخودرو وسایپا رو تخته کرد ،تماااااااااااااام
بحث اینه که اصلا چیزهایی نیسازن که همه مونتاژ هست
من موندم چی رو دارن درست میکنن
دقیقا
برای حفظ منابع کشور کمک کنید این شرکت ورشکست شود برای این کار باید کمپین نخریدن خودروی ایرانی راه انداخت.
بیت المال ارث اجدادی و پدریشونه
دو شرکت تعطیل کنید همه راحت شوند ملت چه گناهی کردن یک مشت لگن تولید میکنند
خدا لعنت کنه سایپا را
بی کیفبت بی اعتبارترین بی امنیت ترین تولید خودرو در جهان خودرو سازی ایران که هیچ کشوری قبول خرید خودرو از ایران هم نمیکنه ..
چون از نظر کیفبت امنیت جانی نداره ..همین میشه از خودرسازی خلاصه کرد که فقط تنها خوبی که داره پول خوب تو جیب مافیا و دلال میره ..برا مصرف کنند قیمت نامتعارف ..والسلام
تا زمانی که مردم منفعل باشند آش همین آش و کاسه همین کاسه هست . در این مورد فقط نخریدن چاره هست . تا هردو فرقون ساز ( با عرض معذرت از صنف واقعی فرقون ساز ) حساب کار دستشون بیاد .
چون تو این به ظاهر تولید ، رانت و مافیا و صد البته هزاران هزار میلیاد تومان سود نهفته اس !
سلام.دوباره به این لگن سازان پر رو میدان دادید تا یک اسباب بازی سرهم کنند وقیمتش را بالا ببرند
راه درستش همین .
بهتره خودروهای چینی،درجه یک درایران مونتاژشود!!!ازتولیدخودرومن درآوردی،خودداری شود!!!البته کره ای وژاپنی،سگش شرف داره!!!بالاخره باخودروسازمعتبرجهانی،کارکنیم!!
ای مررررررررگ بر همتون لعنت به همتون
وقتى که کمپانى از صاحب اصلى اش به زور گرفته شده و به چند تا فرغون ساز تحويل شده
... خخخخخخخخخ.. بعد بعضی از آقایان شاهین سوار میان مسخره 405 میکنن میگن حلبی سوار... 405 اگه حلبی هست ولی مرد جاده هست... عین شاهین خرابی ونازو ادا درنمیاره ..