قیمت بالا و کیفیت پایین خودروها در بازار
با مقایسه قیمت و کیفیت برخی خودروهای تولیدی و مونتاژی در داخل کشور تناقضاتی در این زمینه به چشم میخورد.
تناسبی بین قیمت و کیفیت برخی خودروهای تولیدی در داخل کشور به چشم نمیخورد. در این زمینه جدیدترین ردهبندی کیفی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران از وضعیت کیفی خودروهای تولیدی در کشور نشان میدهد که برخی از خودروهای با قیمت کمتر، کیفیت بیشتر و برخی از خودروهای با قیمت بیشتر، کیفیت کمتری دارند.
به عنوان مثال خودروی تندر ۹۰ در حالی با قیمت ۳۷ میلیون تومانی خود دارای ۲۰.۸ نمره منفی است که نمره منفی بسیاری از خودروهای چینی در حال تولید در کشور با وجود قیمتهای بالای آنها، بیشتر از تندر ۹۰ است.
در این زمینه میزان نمره منفی جک با وجود قیمت حدودا ۴۵ میلیون تومانی آن ۴۷.۵، میزان نمره منفی ام وی ام ۳۱۵ با وجود قیمت حدودا ۳۸ میلیون تومانی آن ۵۴.۲، میزان نمره منفی لیفان x۶۰ با وجود قیمت حدودا ۶۰ میلیون تومانی آن ۵۰ و میزان نمره منفی ام وی ام x۳۳ با وجود قیمت حدودا ۶۳ میلیون تومانی آن، ۶۳.۹ است.
بنابراین تمام خودروهای یاد شده اگرچه قیمتشان بین یک تا ۲۵ میلیون تومان بیشتر از قیمت ۳۷ میلیون تومانی تندر ۹۰ است اما میزان نمره منفی آنها بین دو تا سه برابر این خودرو و کیفیت آنها یک دوم تا یک سوم خودروی تندر ۹۰ است.
در این زمینه کارشناسان معتقدند که علت پایینتر بودن کیفیت برخی از خودروهای چینی از برخی خودروهای داخلی، نامرغوب بودن مواد اولیه و قطعات به کار رفته در مونتاژ این خودروها است.
به گفته آنها هماکنون بخش اعظم قطعات خودروهای چینی از کشور چین وارد شده و در ایران مونتاژ میشود. این خودروها اگرچه از ظاهر زیبایی برخوردارند اما استفاده از قطعات و مواد اولیه نامرغوب موجب افزایش میزان نمره منفی این خودروها در ردهبندی کیفی و کاهش کیفیت آنها شده است.
نکته قابل تامل در این شرایط آن است که با وجود آنکه تعداد قابل توجهی از خودروهای چینی در حال مونتاژ در کشور با وجود قیمت بالا، کیفیت پایینتری از خودروهای تولید داخل دارند اما خودروسازان بزرگ کشور نیز راه تولید خودروهای چینی را در پیش گرفتهاند.
ظاهرا برخی محدودیتها در تجارت خارجی خودروسازان و ضرورت افزایش کیفیت و تنوع مدل در خودروهای تولیدی در کشور موجب شده که خودروسازان بزرگ کشور نیز به فکر مونتاژ برخی خودروهای چینی در خطوط تولید خود بیفتند.
ارسال نظر