پشتپرده اصرار زاکانی برای واردات اتوبوس از چین
روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی پشتپرده تصمیم شهرداری تهران برای واردات اتوبوس از چین را افشا کرده است.
روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی پشتپرده تصمیم شهرداری تهران برای واردات اتوبوس از چین را افشا کرده است.
طی سالهای گذشته خودروساز داخلی تامینکننده اصلی اتوبوسهای شهری بوده است. این در شرایطی است که حالا شهرداری تهران با ادعای «بیکیفیتی» و «گران بودن» داخلیها، در بدعتی خواستار واردات مستقیم اتوبوسهای چینی است. شهرداری مدعی است که قیمت اتوبوسهای برقی چینی ۵میلیارد تومان ارزانتر از اتوبوسهای برقی داخلی است. این اظهارات در شرایطی است که وضعیت خدمات پس از فروش و تامین قطعات اتوبوسهای چینی محل سوال است.
این روزنامه افزوده است: شهرداری تهران مدعی است که با خرید اتوبوس از چینیها به جای خودروسازان داخلی ۱۵هزار میلیارد تومان از منابع شهرداری را ذخیره میکند. در مقابل خرید اتوبوس از خودروسازان داخلی میتواند به ایجاد اشتغال و بازگشت ارزش افزوده به کشور کمک کند. اما کدامیک از این راهها که یکی از طریق هزینهها ورود میکند و دیگری بر افزایش درآمد تکیه دارد، در نهایت بیشتر منافع ملی کشور را تامین میکند؟
دنیای اقتصاد تاکید کرده است: پیش از پاسخ به این پرسش لازم است اشاره کنیم که احتمالا کل ماجرا مربوط به منافع ملی نیست، بلکه منافع گروههایی نیز در این میان وجود دارد. واردات یا مونتاژ اتوبوسهای چینی از طرف هر گروهی که انجام بگیرد قطعا منافعی برای آن به همراه دارد و ادعای غلطی نیست اگر بگوییم این منافع نیز در درگیریهای شکلگرفته و بهخصوص رسانهای شدن آن بیتاثیر نبوده است.
نظر کاربران
سلام اگرشمابفکرصرفه جویی هستین پس چرابرای مردم اینکاررانمیکنیدواردات خودروسواری راآزادکنیدتامردم ازخودروباکیفت وارزان ترازداخلی استفاده کنن
حتمایه سودچرب وچیلیپی براش داره.
رقابت عامل قیمت وکیفیت است
چرا از کشورهای صاحب صنعت واقعی خرید نمیکنند واز پدر خوانده خودشان یعنی چین غارت گر خرید میکنند.
چرا مونتاژ خودرو و اتوبوس در ایران به رغم هزینه پایین کارگر و انرژی ،اینقدر گران تمام میشود