وقتی «ریو» ۸۸ میلیون تومان شد!
این روزها آگهیهای تلویزيونی در حالی از ورود مدل جدید «ریو» به ایران حکایت میکنند که تفاوت زیادی بين آن با مدل قبلیاش (چه به لحاظ مشخصات فنی و چه از جنبه ظاهری و قیمت)، بهچشم میآید.
محصول جدید که وارداتی به شمار ميرود، «ریو ۲۰۱۵» نام دارد و ظاهرش آنقدر با ریوی قبلی (همان که در سایپا مونتاژ میشد) متفاوت است که خیلیها باورشان نمیشود این خودرو از نسل همان ریوی مونتاژی سایپا باشد.
تفاوت این دو ریو البته فقط به ظاهر آنها مربوط نمیشود، چه آنکه قیمت ریوی جدید ۵/۵ برابر مدل قبلی آن در ایران است. ریویی که سایپاییها تا همین سه سال پیش تولید میکردند، قیمتی برابر با ۱۶ میلیون تومان داشت اما برای خرید ریوی جدید باید بین ۸۵ تا ۸۸ میلیون تومان هزینه کرد.
آنطور که کارشناسان عنوان میکنند، «ریوی تولید سایپا» تجربهای ناموفق در خودروسازی کره بود و به اصطلاح بازارش در این کشور شرق آسیایی نگرفت، اما در ایران با استقبال مشتریان روبهرو شد و روزهای خوشی را تجربه کرد.
ریو سال ۸۴ به سایپا آمد و اوایل سال ۹۰ نیز از خط تولید این شرکت خارج شد و این در حالی است که دومین خودروساز بزرگ کشور تا به امروز نتوانسته جایگزینی برای آن بیابد. این میهمان کرهای هرچند تیراژ چندان بالایی نداشت، اما در آن زمان رقیبی برای پژو ۲۰۶ و تندر-۹۰ به حساب میآمد و مشتریان ایرانی برای خرید خودرو معمولا این سه گزینه را در کنار یکدیگر میدیدند.
با این حال سایپاییها مجبور شدند بهرغم میل باطنی با ریو خداحافظی کنند؛ زیرا این محصول کیسه هوا (ایربگ) نداشت و استانداردهای جدید صنعت خودرو اجازه نمیداد تولید ریو ادامه یابد. آنطور که مسوولان وقت سایپا عنوان کردند، کیاموتورز بهعنوان مالک برند ریو اجازه نداده کیسه هوا روی این خودرو نصب شود و به همین دلیل این مونتاژی کرهای نیز مجبور به ترک جاده مخصوص شد. حالا باید منتظر ماند و دید آیا ایرانیها از ریوی ۸۸ میلیونی نیز استقبال میکنند یا اینکه این خودرو نمیتواند میراث دار خوبی برای نیاکان خود در ایران باشد.
نظر کاربران
دلیل تولید نشدن ریو حتما چیز دیگری است ، چون همین مدل ریو که در ایران تولید می شود حدود 20 آیتم از آن حذف شده که یکی از آپشن هایی که از آن حذف شده کیسه هوا برای سرنشین جلو می باشد ، شاهد ماجرا سایت کیا موتور و دفترچه راهنمایی ماشین و محل قرار گیری کیسه هوای سمت راست که در ایران به عنوان داشبورد دوم استفاده می شود است.
حالا که ریو این قیمت رو داذه، پراید حداقل باید 80 میلیون بشه.
قیمت این خودرو بین 13 تا 15 هزار دلار می باشد که با احتساب دلار بازاری نزدیک به 40میلیون قیمت دارد که 40میلیون نیز تعرفه و تبصره و هزینه پلاک و استاندارد و محیط زیست به قیمت ان اضافه میگردد که به قیمت 80میلیون میرسد که8میلیون باقیمانده نیز حق ترخیص و سود وارد کننده میباشد که به یک مبلغ عجیب بنام 88میلیون میرسد ...خدایااااااااااااااااا
کاش که سری هم به سایت کیا موتورز کره بزنید تا از قیمت واقعی این ماشین با خبر بشید!!!!
قیمت فول همین ماشین 18000 دلار که با احتساب دلار 3200 تومنی میشه 58000000 تومن!!!!
به اسم حمایت از تولید داخل باید 30000000 گمرک بره تو جیب دولت !!!
چرا؟؟؟؟
تازه با این خودروهای بی کیفیت داخلی !!!!!
پ نه پ
برادر قيمتش هميني كه اعلام شده دوست نداري برو دوچرخه خارجي بخر البته سود وتعرفه دوچرخه هم بايد براي حمايت از صنايع دوچرخه سازي داخلي به پردازي !!!!! چي فكر كردي ؟؟؟؟