ایرانی ها دل خوشی از «توپولوف» ندارند
شهبازی گفت: طبق تجربه ۳۵ سالهای که در هوانوردی دارم میگویم هواپیماهای روسی به درد ایران نمیخودر ضمن اینکه به خاطر سوانح اخیری که در ایران اتفاق افتاده به لحاظ روحی و روانی مردم کشورنمان دل خوشی از این هواپیماها ندارند.
کاپیتان هوشنگ شهبازی اظهار کرد: به نظرم آدم عاقل از یک سوراخ دو بار گزیده نمیشود. وزیر انرژی روسیه در حال بازاریابی برای توپولفهای ۲۰۴ است که ایران در این زمینه در حال جمعآوری نظرات کارشناسی است. به قول یکی از ضربالمثل فارسی چرا عاقل کند کاری که باز آرد پشیمانی.
وی تصریح کرد: طرف روسی (وزیر انرژی روسیه) در یازدهمین کمیسیون همکاریهای مشترک تجاری ایران و روسیه اعلام کرده توپولفها از مطمئنترین هواپیماهای دنیاست. واقعیت آن است که آقای نواک ذینفع است و طرف کشور و کارخانهها سازنده توپولف را میگیرد و خیلی از مسائل را نمیگوید. حتی شنیدهام که وی گفته از سانحه توپولفها در ایران خبر ندارم. نمیدانم کجای دنیا خبر ندارد که این آقا خبر ندارد. در حالی که بهعنوان مقام رسمی روسیه است. خیر، ایشان خبر دارد و به خاطر حمایت از کارخانههای سازنده توپولف این صحبتها را میگوید.
وی خاطرنشان کرد: غرب هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ ساخت که از ۴۰ سال قبل تا الان در ایران و دنیا پرواز میکند، در این مدت چند سانحه هواپیمای ۷۴۷ در ایران داشتهایم. از سوی دیگر چند هواپیمای توپولف ساخته شده و چه تعداد سانحه داشته است. خیلی راحت میتوان فهمید که کدام هواپیما ایمنتر است.
وی یادآور شد: باید مسائل اقتصادی را در موضوع خرید هواپیما در نظر بگیرم، اما برای جان و حیات انسان باید اهمیت ویژهای قائل بود. همه چیز ما روی حیات مسافر دور میزند، از این رو در اینجا هزینه کردن معنا ندارد. اگر مجموع حساب کنیم باز هم هواپیماهای غربی از نظر اقتصادی، سوخت، تعمیر و نگهداری و از منظر مسائل کارشناسی هواپیمایی ارزانتر از هواپیماهای روسی هستند.
کارشناس حملونقل با بیان اینکه هواپیماهای روسی ساخت بازار مشترک بوده که فقط بدنه آن را روسیه میسازد، تصریح کرد: بقیه تجهیزات این هواپیما را آمریکا به راحتی میتواند تحریم کند. یعنی اگر بخواهیم مسئله تحریم را در این موضوع دخالت دهیم پس هواپیماهای غربی و شرقی برای ایران فرقی نمیکند. اگر قرار باشد هواپیمای غربی را به ما نفروشند هواپما شرقی را هم نمیتوانیم بخریم.
شهبازی با بیان اینکه عاقلانه این است که به طرف هواپیماهای غربی برویم، گفت: از بدو تاسیس هوانوردی در ایران، آموزش، هوانوردی، فرودگاهها، دستگاههای خریداری شده بر اساس پایهگذاری غربی بوده است. وقتی هواپیمای شرقی را میخریم با استاندارد ما نمیخواند، ضمن اینکه هواپیماهایی که شرق میسازد برای آب و هوای روسیه است. برای این هواپیما باید سطح فرودگاه در سطح دریا و درجه حرارت پایین باشد، شاید در شمال و جنوب کشور و در نزدیک دریا این هواپیما کارایی داشته باشد اما از نظر اقلیمی و جغرافیایی هواپیماهای ساخت روسیه در ایران به لحاظ اقتصادی و عملکرد خیلی کارایی ندارد و به نفع ما نیست.
توپولف ۲۰۴ ایمن نیست
وی با اشاره به اینکه روسیه از طرف آمریکا تحت تحریم است و میخواهد برای خودش بازار ایجاد کند، تاکید کرد: آقای نواک، وزیر انرژی روسیه در مصاحبهای گفته هواپیمای توپولف ۲۰۴ بسیار ایمن است و سانحه نداده است. در حالی که همین هواپیما در سال ۲۰۱۲ میلادی در یکی از اتوبانهای نزدیک فرودگاه مسکو سانحه داد و چهار نفر کشته شد. بنابراین این آقا چگونه میگوید این هواپیما ایمن است.
وی با بیان اینکه توپولف ۲۰۴ نسبت به آنتونوف ۱۴۰ خیلی پیشرفته تر بوده و تجهیزات فروانی دارد، خاطرنشان کرد: روسها این هواپیما را در مقابل ایرباس ۳۲۰ ساختند که دو مدل با موتور قدیمی و با موتور ام اف (موتور تقویت شده) دارد. روسها این هواپیما را مدرنتر کردهاند البته این کار را با تجهیزات غربی انجام دادهاند.
وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه از منظر سیاستهای کلان کشور باید هدف را از خرید هواپیما تعیین کنیم، افزود: باید فکر کنیم هواپیماهای روسی به نفع کشور است یا هواپیماهای غربی. در ایران شرکت ماهان یک نوع هواپیما، آتا، ایرانایر و آسمان یک نوع دیگر. این مسئله تنوع هواپیما در ناوگان هوایی را افزایش داده است. در این صورت کشور از نظر منافع ملی ضرر میکند. تعمیر و نگهداری، سیتسمهای مورد نیاز برای تعمیر و آموزش افراد، مکانیک، مهندس، بیسهای مختلف برای نگهداری این هواپیما هزینههای فراوانی را به همراه دارد.
مردم دل خوشی از توپولف ندارند
کارشناس ارشد حملونقل با تاکید بر اینکه روی حرفم با مدیران رده بالای کشور است،، تصریح کرد: مسئله این است که کاپیتان شهبازی دلش میخواهد چه هواپیمایی بخرد. مهم تصمیمگیرنده اصلی کشور، شورای سیاستگذاری هوانوردی یا مجلس است، این تصمیمگیرنده باید اول منافع ملی مردم مسلمان ایران را در نظر بگیرد. اگر قرار است هواپیمای شرقی خریداری شود دیگر احدی حق ندارد هواپیمای ایرباس یا بوئینگ را خریداری کند چون هزینه عمومی کشور افزایش مییابد و منافع ملی از بین میرود.
شهبازی ادامه داد: طبق تجربه ۳۵ سالهای که در هوانوردی دارم میگویم هواپیماهای روسی به درد ایران نمیخودر ضمن اینکه به خاطر سوانح اخیری که در ایران اتفاق افتاده به لحاظ روحی و روانی مردم کشورنمان دل خوشی از این هواپیماها ندارند.
وی با یادآوری اینکه غرب هواپیما میسازد که چهل سال پرواز میکند، بیان کرد: ۷۴۷ هواپیمایی است که از چهل سال پیش در ایران پرواز میکند و با وجود تحریم یک سقوط هم نداشته است. حدود ۸ فروند از این نوع هواپیما در ناوگان ایرانایر پرواز میکند که تاکنون سانحهای نداشته اند. از سوی دیگر ۸ هواپیمای آنتونوف ۱۴۰ ساخته شده که چهار فروند آن دچار سانحه شده و سقوط کرده است.
وی با تاکید بر اینکه باید در بحث خرید هواپیما کار کارشناسی انجام شود، اظهار کرد: همینگونه نیست که وزیر انرژی روسیه تبلیغ کند و ما بدویم و هواپیمای شرقی خریداری کنیم، باید اول تصمیم کلان کشور مشخص شود، اگر بخواهیم این کار را انجام دهیم در سال اول ۱۰ سانحه میدهیم و ۲۰۰۰ نفر کشته می شوند.
کاپیتان شهبازی با تاکید بر اینکه هواپیمای شرقی هزینههای زیادی را به ایران تحمیل میکند، افزود: اگر هم به سمت هواپیماهای غربی برویم نباید در این زمینه تنوع داشته باشیم و باید یک یا دو نوع هواپیما خریداری شود. به عبارت دیگر باید هواپیماهایی برای برد کوتاه، بردد متوسط و برد بلند هواپیما خریرداری کنیم و نمیشود برای مثلا مسافتهای کوتاه ۷ نوع هواپیمای مختلف در ناوگان داشته باشیم.
وی با اشاره به پیشنهاد روسها برای خرید هواپیمای شرقی با بدنه روسی و تجهیزات غربی بیان کرد: این پیشنهاد عملی میشود اگر تصمیمگیری کلان شود و همه همین کار را انجام دهند که البته این کار را نمیکنند. اگر قرار باشد آمریکا رورسیه را تحریم کند دیگر تجهیزات غربی به ما نمیدهند و هواپیماهای شرقی زمینگیر میشوند.
۸۰ درصد ناوگان هوایی روسیه غربی است
وی با تاکید بر اینکه روسیه تمایلی به استفاده از هوپیماهای شرقی ندارد، گفت: ۸۰ درصد از ناوگان هوایی روسیه را هواپیماهای غربی تشکیل میدهد و توپولفها روی دست آنها مانده است. اینها برای ورشکسته نشدن کارخانههای توپولف و کسب سرمایه در حال بازاریابی هستند.
کاپیتان شهبازی خاطرنشان کرد: وقتی روسیه در ناوگان مسافری خود هواپیمای غربی استفاده میکند چگونه ایران را به پرواز با هواپیماهای توپولف ترغیب میکند. هیچ کشور عاقلی با مقایسه هواپیماهای شرقی و غربی، هواپیمای روسی نمیخرد. به لحاظ اقتصادی، ایمنی، تعمیر و نگهداری، آموزشهای هوانوردی و همگام بودن با هوانوردی جهان اولویت با هواپیمای غربی است.
وی در اینباره به مثالی اشاره کرد و گفت: همه جای دنیا سیستم مهندسی بر اساس متریک است، اما فقط یک کشور شاخ درآورده به نام انگلیس که همه چیز آن اینچی است. اگر کسی دستگاه اینچی بخرد دیگر دستگاه متریک کارایی ندارد. الان ۹۰ درصد هوانوردی جهان هواپیمای غربی است. حالا چند فروند توپولف ۲۰۴ را به چهار کشور دادهاند که بهعنوان هواپیمای باری استفاده میکنند.
دوران آزمون و خطا سپری شده است
کارشناس حملونقل با تاکید بر اینکه هر گروه و سرمایهگذاری دنبال منافع شخصی و پورسانت خودشان هستند، افزود: باید بدون سوء نیت حرف بزنیم، منافع ملی از منافع «منها» بالاتر است. متاسفانه در ایرن هر شرکت هواپیمایی و هر شخصی که میخواهد دنبال این هواپیما میرود به دنبال منافع شخص و پورسنات است. باعث تاسف است که منافع ملی کشور، جان و مال مردم مسلمان بدون کارشناسی در حال از بین رفتن است.
وی با بیان اینکه زمان آزمون و خطا سپری شده است، گفت: مثلا برویم توپولف بخریم، ۱۰ سال داشته باشیم سوقط های مکرر داشته باشد بعد بگویم آخ اشتباه کردیم و برویم هواپیمای غربی بخریم. باید بسیار دقیق و ایمن در این زمینه تصمیمگیری شود.
ارسال نظر