نرخ احتمالی بنزین در سال آینده مشخص شد
برخی منابع خبری از احتمال اجرای طرح بنزین سه نرخی از سوی دولت در ماههای آینده با توجه به اعمال محدودیت بر سهمیه بنزین آزاد (۳۰۰۰ تومانی) خبر میدهند
ایلنا: در روزهای اخیر و با آغاز یازدهمین ماه از سال ۱۴۰۲، همزمان با اعمال سهمیههای ماهانه سوخت در کارت سوخت خودروها سهمیه بنزین آزاد (۳۰۰۰ تومانی) از ۱۵۰ لیتر به ۱۰۰ لیتر کاهش یافته است، اقدامی که موجب نگرانی در میان مردم شده و طی روزهای گذشته بارها از سوی نمایندگان در تذکرات شفاهی خطاب به دولت تبعات و آثار آن و مشکلاتی که برای مردم ایجاد میکند، گوشزد شده است.
در سوی مقابل براساس آنچه که در رسانههای دولتی منتشر شده و میشود، دولت معتقد است که «این اقدام با هدف کاهش و جلوگیری از بحث قاچاق و کنترل سهمیه آزاد که در استانهای جنوب شرقی انجام میگیرد، صورت گرفته است.»
در یکی از این گزارشها یکی از خبرگزاریهای دولتی آورده است: «در شهرهای بزرگ مردم از این سهمیه ۳۰۰۰ تومانی استفاده نمیکنند و اکنون همه جایگاههای سوخت دارای کارت آزاد هستند و افراد مشکلی برای سوختگیری نخواهند داشت.»
بنزین سه نرخی؛ آنچه که به ما نمیگویند!
اما جلوگیری از قاچاق سوخت همه آنچه در پس پرده این اقدام دولت وجود دارد، نیست. میزان مصرف سوخت در کشور طی دو سال اخیر افزایش چشمگیری داشته و از عدد مورد انتظار دولت فراتر رفته است، این مساله کار تأمین سوخت را با چالشهایی مواجه ساخت تا آنجا که در سال جاری دولت مجبور به واردات سوخت شد؛ موضوعی که بارها از سوی مسئولان مختلف دولتی مورد اشاره قرار گرفت.
بر همین اساس و برای مدیریت مصرف، طی ماههای گذشته بارها و بارها شائبه گرانی سوخت به ویژه در رسانهها و از سوی کارشناسان یا در فضای مجازی مطرح و از سوی دولتیها تکذیب شد.
اما شنیدههای خبرنگار ایلنا از برنامهریزی دولت برای سه نرخی شدن بنزین حکایت دارد. براساس این شنیدهها آنچه در فصل بهار مورد جمعبندی کارشناسان و مسئولان دولتی قرار گرفت، به این صورت بود که دولت با هدف جلوگیری از تکرار تجربه آبان ۹۸ و ایجاد نگرانی در مردم در نظر دارد تا ۶۰ میلیون لیتر بنزین یارانهای(۱۵۰۰ تومانی) را حفظ کند اما با اعمال محدودیت در حجم (از ۱۵۰ لیتر به ۱۰۰ لیتر) و محدودیت زمانی مدت ذخیره (از ۹ ماه به ۶ ماه) میزان مصرف بنزین ۳۰۰۰ تومانی را مدیریت کرده و کاهش دهد.
اما برنامهریزی دولت برای مدیریت مصرف سوخت در کشور به اینجا ختم نمیشود، دولت بعد از دو گام حفظ بنزین سهمیهای و محدودیت بنزین ۳۰۰۰ تومانی در نظر دارد تا با ایجاد یک نرخ سوم مصرف بنزین بیشتر از سهمیه (مجموع یارانهای و آزاد) را به نرخ گرانتری به پرمصرفها عرضه کند.
براساس شنیدههای ایلنا، جمعبندی دولتیها در فصل بهار به این صورت بود که بنزین نرخ سوم با قیمت هر لیتر ۸۰۰۰ تومان عرضه شود تا پرمصرفهایی که بیشتر از سهمیه یارانه و سهمیه آزاد در نظر گرفته شده بهازای هر خودرو مصرف دارند، مصرف مازاد خود را به نرخ ۸۰۰۰ تومان تهیه کنند.
گام دوم چه زمانی اجرا خواهد شد؟
علیرغم سپری شدن حدود ۸ الی ۹ ماه (خرداد ۱۴۰۲) از زمان مطرح شدن موضوع تغییر سهمیه بنزین آزاد و عرضه بنزین با نرخ سوم، دولت به تازگی نخستین گام از این طرح یعنی محدودیت مصرف بنزین ۳۰۰۰ تومانی را به اجرا درآورده است، اجرایی که بدون اطلاعرسانی قبلی و رسمی از دولت رقم خورد.
حال باید دید گذر زمان طی ماههای گذشته نظر دولت را نسبت به عرضه بنزین با نرخ سوم دچار تغییر کرده است یا خیر؟ آیا دولت به طور کلی از سه نرخی شدن بنزین صرفنظر کرده و تلاش خواهد کرد صرفا با تکیه بر سیاستهای کنترلی، مصرف بنزین در کشور را مدیریت کند یا اینکه بعد از گذر زمان از اجرای گام نخست و بعد از عادی شدن شرایط، دولت با تأمل به سوی اجرای گام دوم حرکت خواهد کرد؟
اثرات گرانی بنزین بر معیشت مردم و سرمایه اجتماعی دولت و مجلس
یکی از نگرانیهای ایجاد شده در این زمینه، اثرات اجرای این طرح بر افکار عمومی و میزان مشارکت مردم در آستانه انتخابات دوازدهمین دوره مجلس است. اما نباید فراموش کرد که با پایان سال ۱۴۰۲ و شروع سال جدید دولت عملا در آستانه انتخابات چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری قرار خواهد گرفت، اتفاقی که ممکن است ادامه اجرای این طرح را به مدت یک سال و چند ماه با توقف مواجه سازد تا دولت بتواند به سلامت از پیچ انتخابات ۱۴۰۴ عبور کند؛ چراکه کمتر کسی است در کشور که از آثار گرانی و افزایش قیمت بنزین بر معیشت مردم بیاطلاع باشد و شاید دولتی که با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و اجرای نه چندان مطلوب مصوبه آن در سال گذشته یک فشار قابل توجه را به معیشت و سفره مردم تحمیل کرده چندان به صلاح خود نبیند که یک موج تازه از گرانی در کشور ایجاد کند و شانس خود در انتخابات ۱۴۰۴ را بیش از پیش با مخاطره مواجه سازد.
با این حال باید منتظر ماند و دید که تصمیمسازان دولتی در ماههای پیشرو چه تصمیماتی درخصوص مساله سوخت اتخاذ خواهند کرد، تصمیماتی که شاید بر سرنوشت انتخابات ریاست جمهوری آینده اثرات ملموسی داشته باشد، همانطور که تصمیم کنونی یعنی کاهش سهمیه بنزین ۳۰۰۰ تومانی احتمالا بر سرنوشت انتخابات ۱۱ اسفند بیتاثیر نخواهد بود.
نظر کاربران
وقتی بشه ۸۰۰۰ دیگه آلودگی هم نداره 🤪
نرخ سوم را بکنند لیتری ۳۰ هزار تومن،چون پوردارها و اهل سفر و خوشگذران استفاده میکنند
از صبح تا شب فقط برای بدبختی ملت فکر میکنن..هیچ ایده ای ندارن
قاچاق هم فقط حرف مفته.....
ماشین الکتریک بهترین گزینه آشغال سازهای داخلی هست
با رانت الی ابد دو آشغال ساز براحتی این کار شدنی هست
سلام حسین اقا احتمالا یا ماشین نداری یا ماشینت کم مصرف هست خوشبختانه ما با ماشین کار میکنیم واین مبالغ در زندگی ما اثر مخربی دارد .موفق باشی
من با ماشین کار میکنم روزی 20 لیتر مصرف دارم یعنی فقط 13 روز میتونم در ماه کار کنم.
ظلم بیشتر از این؟
پاسخ ها
ماشینتو دوگانه سوز کن
.قتی کارت جایگاه هست دیگه محدودیت صد لیتر معنی ندارد.
با زندگی مردم بازی نکنید همه جوان ها شدن راننده اسنپ
داداش ۱۶۰ لیتر میشه ۸ روز ت نه ۱۳ روز
فعلا ک همه چیز ب نغع پولداراس
پولدار ک بیشتر ازون لازم نداره
اسنپ واینان ک باید ۸تومنی بزنن
بنزین قیمتش بره بالا همه چیز افزایشی میشه اون وقت تو خودت گشنه میمونی.
متوجه نشدین اخبار رو.گام بعدی حذف کارت جایگاهدارانه
میگم میزان افزایش حقوق رو گفته بودید ۲۰ درصد؟ سال دیگه رهن و کرایه خونه هم که ثابته؟ بنزینم ۸ تومن بشه؟ خوبه
واقعا متاسفم برات
همیشه وقتی میخوان گرون کنند پیشگیری از قاچاق را مطرح میکنند بعد از چند روز همان اش است وهمان کاسه پس گذشته که گران کردید چرا پیشگیری نشد
هر سری به بهانه قاچاق قیمت سوخت رو افزایش میدین.کشوری که بزرگترین ذخایر سوخت وانرژی و... داره.کی سیر میشید .
حقوق ها ریالی شده هزینه ها دلاری
چه میگی تو مگه طبقه متوسط و ضعیف مسافرت نمیرن؟پس اینا چکار کنن
کدوم کارت
پمپ نمیری احتمالا شما یا ماشین نداری یا از رانندت بپرس بهت میگه
دیگه جیزی تو این مملکت مونده که هم گرونش نکنند هم مالیات نبندن ...بخدا بیچاره شدیم از این وضعیت ..
ایرانی بودن دردسر داره 😔
اونوقت کارت جایگاه میشه لیتری خدا تومان
رانندهای اسنپ چیکار کنن همین فکرا رو میکنید که وضعمون همینه فقط حسادت نسبت به قشر بالادست من خودم یه راننده اسنپ هستم با پراید سال ۸۲
به همین راحتی، وقتی کرایه تاکسی به جای پنجاه تومن دویست دادی یادت میارم
بنزین از۱۵۰۰به۸۰۰۰تومن برسه هیچ مشکلی نداره وتورم هم ایجادنمیکنه اما افزایش حقوق بازنشستگان کارمندان و کارگران باعث تمام بدبختی کشورمیشه عجیب نیست
حرف حق
تنها قاچاقچی بنزین، جایگاه داران هستن نه مردم
امیدی نیست به این دولتمردان بی سواد
تصمیم جدید دولت برای فقر
وبدبختی بیشتر مردم
دوست عزیزی که میگی خوبه بنزین ازاد ۳۰هزارتومن بشه وقتی سوخت گران بشه روی تمام اجناس تاثیر میگذارد ازجمله نان
تا حالا چند بار با کارت خودت بنزین آزاد زدی که این موضوع برات نگرانی ایجاد کرده؟
تو گرون کردن که خیلی راحتید حداقل کیفیت بنزینو ببرید بالا دهن ماشینمون سرویس شد
چطورهمهناتوانیهاوبیلیاقتیرادرکنترولقاچاق
وناتوانیخودروسازهاراازجیبوحقملتهزینه
میکنیدوگستاخانهدمازجلوگیریمیزنیدخجالتهمنمیکشید.
بنزین باید لیتری یک دلار بشه. اینطوری هم به قاچاق بنزین پایان میدهیم هم مردم هرکه پول دارد ماشین سوارشود هرکه ندارد با اسب خر برود بیرون.
درد سوخت ماشین نیست که کدام بیشتر یا کدام كمتر مصرف کند درد پول است که به پول احتیاجی.دارند جنگ جنگ پول است
پولدارهاچندتاماشین دارن احتیاج به کارت ندارن مردم بدبخت وضعیف یک ماشین دارند پس فقط مردم فقير بدبخت می شوند
گرون شدن بنزین مساوی است با تورم وحشتناک ونارضایتی بیش از حد مردم
واقعا عمذی ازار میدین!؟
خیلی شادی خیلی میفهمی کلا گرانی بنزين یعنی چی
اون دوستی که گفته بکنید ۳۰ هزار تومن چون پولدارها میرن سفر باید به عرضش برسونم پولدارها ۴ تا ماشین توی خونه دارن که همیشه دوتا کارت پُر دارن ، دیدم که میگم 😂
همه چی را با قیمت دلار مقایسه میکنید خوب حقوق و در امد را هم با دلار مقایسه کنید مثلا ببینید کرایه خانه گوشت و مرغ و و و در کشورهای دیگر که قیمت بنزین یک دلار هست چقدر است و حقوق و دست مزد هم چقدر همه را با ان مقایسه کنید نه اینکه بنزین و همه چیز با دلار محاسبه شود ولی حقوقها و دستمزدها به ریال باشد این عدالت نیست قیمت بنزین را با هر جا مقایسه میکنید حقوق را هم مقایسه کنید یک کارگر در کشورهای دیگر حدود 200 میلیون تومان در ماه در امد دارد بنزین هم یک دلار است