۱۳۸۰۴۴۹
۴۹ نظر
۳۳۸۷۵
۴۹ نظر
۳۳۸۷۵
پ

به روس‌ها بفهمانید که ایران، کارت بازی مسکو نیست

روسیه اگر در زمینه اختلافات ارضی به مذاکره و نهادهای حقوقی بین المللی باور دارد، چرا درباره شبه جزیره کریمه با اوکراین مذاکره نکرد یا اختلافاتش با اوکراین درباره دونتسک و لوهانسک را به دیوان بین المللی دادگستری نبرد و به جای آن با توپ و تانک و جنگنده و بمب افکن به همسایه غربی حمله کرد؟!

عصر ایران: در کمتر از ۶ ماه ، روس ها ۲ بار پا از گلیم خود درازتر کرده و درباره  تمامیت ارضی ایران ، با برخی کشورهای عربی همسویی کرده اند: بار اول در تیرماه امسال بود که با بیانیه نشست وزرای خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌ فارس همراهی کردند و خواستار مذاکره  با امارات درباره مالکیت جزایر سه گانه یا ارجاع پرونده آن به دیوان بین المللی دادگستری شدند.

بار دوم نیز همین چند روز پیش بود که در نشست همکاری های عربی - روسی که در مراکش برگزار شد، در کنار کشورهای عربی ، همان موضع قبلی را تکرار کردند.

این خیانت آشکار روس ها به ایران آن هم درست بحبوحه جنگ اوکراین که ایران به همکاری با روسیه در آن متهم است، با واکنش های منفی زیادی در ایران مواجه شد. یکی از مهم ترین واکنش ها، انتقاد صریح علی اکبر ولایتی بود که به روس ها هشدار داد "برای به دست آوردن امتیازی کم ارزش و دست نایافتنی نیز به اعتبار خود لطمه وارد نکنند".

به روس‌ها بفهمانید که ایران، کارت بازی مسکو نیست

این موضع گیری از آن جهت اهمیت دارد که از سوی مشاور امور بین الملل عالی ترین مقام رسمی کشور یعنی رهبری بیان شده  است و می تواند حامل این پیام به مسکو باشد که در این ماجرا، فراتر از دولت ها، این حاکمیت ایران است که موضع گیری روسیه را مخرب، نابخردانه و خائنانه می داند.

روسیه اگر در زمینه اختلافات ارضی به مذاکره و نهادهای حقوقی بین المللی باور دارد، چرا درباره شبه جزیره کریمه با اوکراین مذاکره نکرد یا اختلافاتش با اوکراین درباره دونتسک و لوهانسک را به دیوان بین المللی دادگستری نبرد و به جای آن با توپ و تانک و جنگنده و بمب افکن به همسایه غربی حمله کرد؟!

سیاست خارجی روسیه به ویژه بعد از جنگ اوکراین که به انزوای این کشور در جهان غرب انجامیده، به روسپیگیری سیاسی شبیه شده است تا یک سیاست منسجم و اصول مند خارجی، آن هم از سوی کشوری که خود را وارث اتحاد جماهیر شوروی می داند که روزگاری نه چندان دور، نیمی از کره زمین را در سیطره سیاسی و ایدئولوژیک خود داشت.

هم از این روست که با ایران در جنگ اوکراین نرد عشق می بازد و از آن طرف بر سر جزایر ایرانی ، عربی می رقصد! 

به روس‌ها بفهمانید که ایران، کارت بازی مسکو نیست

در این دو باری که روس ها علیه تمامیت ارضی ایران، مفت گویی کرده اند، مسوولان ایرانی و از جمله مشاور بین الملل رهبری به روس ها هشدار داده اند که وارد خط قرمز ملت و حکومت ایران یعنی تمامیت ارضی نشوند. این هشدارها باید ادامه عملی داشته باشند و به عنوان مثال مسکو باید تغییری در موضع تهران راجع به جنگ اوکراین احساس کند.

 به علاوه این بار باید به مسوولان سیاست خارجی کشور خودمان هشدار داد که بیش از این روی دوستی و اتحاد با روسیه حساب باز نکنند. روسیه نیز همانند همه کشورهای دنیا ، در جست و جوی منافع حداکثری خویش است و از جمله می خواهد با نزدیکی اقتصادی به برخی کشورهای عربی ثروتمند، اقتصاد خسته از جنگ و تحریم خود را سر و سامان دهد.

این وظیفه مسوولان ایرانی است که سیاست خارجی ایران را چند وجهی کنند و همه تخم مرغ ها را در سبد روس ها نگذارند.
دقت کنید: روسیه در وسط جنگ و در حالی که ایران در کنارش هست، این گونه علیه تمامیت ارضی ایران موضع می گیرد؛ بعد از پایان جنگ چه خواهد کرد؟! آیا هشداری بیدار کننده تر از این وجود دارد؟!

به روس‌ها بفهمانید که ایران، کارت بازی مسکو نیست

حال بماند هشدارهای قبلی که جدی گرفته نشدند، از جمله این که پای تمام قطعنامه های تحریم ایران که در شورای امنیت به تصویب رسید، امضای روسیه نیز هست و نیز کارشکنی های روس ها برای کشدار شدن پرونده هسته ای و مذاکرات برجامی.

به نظر می رسد روس ها از این جهت گستاخ شده اند که فکر می کنند روابط ایران با آمریکا و اروپا تا ابد دچار تنش خواهد بود و تهران برای تغییر در این روابط ابتدا باید از مسکو مجوز بگیرد. باید این "توهم روسی" را زدود و به ولادیمیر پوتین و همکارانش در کاخ کرملین فهماند که ایران کارت بازی روسیه نیست و روابط فعلی ایران و غرب، ناشی از هر چه باشد، متاثر از منویات مسکو نیست و تهران در صورت لزوم و بر اساس منافع ملی خود، می تواند این روابط را به گونه ای تغییر دهد که روس ها حسرت این روزها را بخورند. 

بنرهای معنادار و متفاوت شهرداری تهران مقابل سفارت روسیه

همشهری آنلاین تصاویری از جلوی سفارت روسیه در ایران منتشر کرده که بنرهایی معنادار نصب شده است.

شهرداری تهران با نصب بنرهایی مقابل سفارت روسیه در تهران به اقدام این کشور در همراهی با ادعای ضدایرانی امارات و برخی کشورهای عربی درباره جزایر سه گانه واکنش نشان داد.

به روس‌ها بفهمانید که ایران، کارت بازی مسکو نیست

 
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۸ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نظر کاربران

    • دکتر فضلعلی کریمی

      خیانت در وجود روسیه نهادینه است و مشکل مسئولین کشور ما هستند که از درک سیاسی و شناخت روسیه ناتوان هستند.
      روسیه اگر بتواند شک نکنیم مثل زمان قاجار دوباره برای اشغال ایران به ما حمله می کند....
      باید مردم و کارشناسان با نوشته های خود مسئولین به خواب رفته ایران را بیدار کنند....

    • آلاله

      اگه ضعیف باشیم در اقتصاد و علم و تکنولوژی تمام این حرف ها حرف مفت
      البته حرف های نویسنده کاملاً درسته به شرط این که ملت عزیزمان با هم متحد باشند و فقط متکی به خود با تلاش بسوی قدرت علمی و اقتصادی و نظامی حرکت کنیم و گرنه گفتن این حرف ها در باره قدرت های بزرگ و تأثیر گذار در روابط بین‌الملل حرف بی پشتوانه است ولی موافقم که واقعا باید حواس مان باشد در مورد روابط با روسیه

    • تامکت

      من از بچگی میدونستم روس دشمن خونی وقسن خورده ایران هست
      چطوریه که مسعولین به کشور مارو خودشون رو توی دامن روس اجنبی کشانده اند حریم هوایی وفرودگاهای نظامی مارو در اختیار این بی شرافتها گذاشتن
      خوبه دیگه درس عبرت بگیرند

    • مسعود لکستانی

      واقعا جای تاسفه یه سری آدم کج فهم تندرو مارا به کجا دارن میبرن...

    • کیانوش

      اتفاقا باید به شما فهماند که بازیچه دست روسها هستید

    • محمودرضآ اسلامی

      ماباید مسئله برجام و تحریم هارو حل کنیم و در داخل تولید واقتصاد رو سرو سامان بدیم همزمان بازدارندگی نظامی خودمون رو در خفا تقویت بکنیم کشور ما مثل هر کشور دیگه ای تو دنیا دشمن زیادداره مثل کشور چین که نزدیک سی سال با کسی کاری نداشت فقط خودشو تقویت میکرد باید خودمونو بازسازی کنیم ما ملت بزرگی هستیم با تمام ضعفهایی که داریم میتونیم خیلی بهتر از اینها تو دنیا نقش داشته باشیم بارعایت مسائل استراتژیک منافع ملی میتونیم برای جذب سرمایه گذاری در صنعت و تجارت از زرنگهای منطقه مثل ترکیه با ایجاد شرایط جلو بزنیم لازمه خلاص شدن از این نامردیهای روسیه و اعراب برطرف کردن تحریم هاست

      پاسخ ها

      • ناشناس

        اونوقت کی اختلاس ‌کنه

    • ارژنگ

      وقتی غالب جامعه غربگدا و وطن فروش باشند،چرا روس‌ها تمام تخم مرغ ها رو در غرب اسیا،در سبد( حکومت و ده درصد مردم) ایران کند!؟

    • ناشناس

      روسها خوب فهمیدن منتها نفهمهای ایران هیچ وقط نخواهند فهمید

      پاسخ ها

      • محسن

        لعنت به روسیه.چین،

    • ناشناس

      مشکل اینه ریس جمهور بدون پیش،بینی عرض سلام میره غافل از اینکه طرف از بالا بای بای می کنه

    • حسن

      بادوستان مروت بادشمنان مدارا بادرویان مقابله به مثل

    • ابوالفضل

      ننگ بر روسوفیل ها

    • حسن

      سلام
      خیلی خوب نوشته ای بود آما آما آما

    • ابوفاضل

      خاک بر سرتون با این عقوبت بی سوادی سیاسی

    • علی صفری

      سلام جانم فدای ایران وایرانی هرکه با ایران درافتاد برافتد به لطف خدا
      پوتین چیزی سرش می‌شد با توله سگ ژاپنی کارش به اینجا نمی کیشید
      بابا یه بچه گربه باید بهش میدادین بازی می کرد نه که پهباد
      سرنوشت پوتین را هم خواهم دید بیاری خدا

    • جانبازجنگ تحمیلی

      درودبشرف محمدجوادظریف وزیرکارکشته ودشمن روسهای خپهمیشه خائن درتاریح این کشور ونفرین برتخظطئه کنندگان این سرداردیپلماسی

      پاسخ ها

      • صابر

        فراموش نکنیم که همین سردار دیپلماسی بود که گفت مردم ایران خودشون خواستن که در فقرو فلاک زندگی کنند .

    • علی

      مرگ بر روسیه

    • حمید

      به جای این حرفها باید سفیر روسیه رو احضار کرد..

    • ناشناس

      روسیه همیشه در بحران‌های حساس به ایران جفا کرد البته سیاست روس‌ها این است دوستان با وفانیستند وفقط به منافع خود فکر می کنند ومنافع زود گذر را به آینده بهتر ترجیح می دهند ولی بزودی سر عقل می آیند وبرای ترمیم اشتباهات به تهران می آیند.

    • ناشناس

      روس‌ها کقفت ترین موجودات روی کره زمین هستند این کفتارها همیشه به ایران طمع داشتند در زمان قاجار بخاطر بی لیاقتی یک سری آبله بیشترین زمینهای حاصلخیز. از ایران جدا کردن ولی دوران قداره کشی تمام شده بار دیگر از این غلطهای اضافه بخورید سفارتان را باید جمع کنید ببرید در طویلهای بنان روسیه

    • ناشناس

      حالا که سران فهمیدن روسیه خاین است و آنقدر هم با آمریکا مشکل درست کردیم که رویمان نمیشود وارد مذاکره شویم راه سومی این است که با اروپا تعامل کنیم همه چیز حل خواهد شد

    • ناشناس

      الآن مثل زمان قاجار هست با این مسئولین چرا رئیس جمهور موضع نگرفت و محکم محکوم نکرد ولی برای عرض ارادت سریع میره روسیه پس اونا دلش امنه که این سند امضاء کردند

    • محمد شهنی

      درود
      ایران باید در مورد قلمرو شمالی ژاپن (۴ جزیره) که در حال حاضر در مالکیت روسیه است و با نام کوریل در روسیه خوانده می‌شود و شبه جزیره کریمه و حمله به اکراین قطعنامه صادر کند، حرف چه فایده ای دارد ؟؟؟

    • ناشناس

      هرچه بلا سرمون میاد مقصر خودمونیم ...چسبیدیم ب روسیه

    • کسری یکم

      در زمان فتحعلی شاه قاجار ایران در جنگ با روس ها به فرانسه که دشمن روس ها بود اعتماد کرد اما فرانسه بدجور پشت ایرانو خالی کرد و باعث شد دو تا عهد نامه ننگین(گلستان و ترکمنچای) علیه ایران منعقد بشه.الان هم به روس ها اعتماد بی جا شده و برای کشتار مردم اکراین باهاشون دارن همکاری می کنند.روس ها فقط به چشن یه ابزار به ایران نگاه میکنه.در ضمن پیش خودش میگه کشوری که داره تو کشتار مردم با ما همکاری میکنه،ارزشی جز سوء استفاده ازش نداره.

    • محمود

      برترین ها شما بفکر ارباب انگل لیست باش نگران روسیه نباش مزدور انگلیسی

      پاسخ ها

      • گمنام

        هرچی باشه امریکا و اروپا بهتر از روسیه پست هستن

    • ناشناس

      روسیه به ما خیانت نمیکنه اون مسئولینی خیانت می‌کنند که دست دوستی به روسیه دراز میکنند

    • ناشناس

      همون روز که آقای ظریف گفت که لاوروف از اجرای برجام عصبانی و کلافه است همه باید میفهمیدن که روس ها میخواهند ایران رو از جامعه جهانی جدا و دور کنه ، مثل کره شمالی ، سوریه و کوبا و ونزوئلا ، همین چند کشور الان کجای قدرت و اقتصاد دنیا هستند ؟؟؟

    • ناشناس

      این روزها کسی دوست و دشمن خودش را نمی شناسد.

    • ناشناس

      بارها روسها از کارت ایران در بازیهای سیاسی استفاده کردندودکتر ظریف هشدار دادند ولی متاُسفانه روسفیل ها برای مطامع شوم وپلیدشان توجه نکردند وکشور را وارد بازیهای سیاسی روسیه کردند

    • ناشناس

      دقیقا ایران کارت بازیه نه بیشتر براشون دیر فهمیدن

    • کاوه

      مشکلی نداره میریم افغانستان حداقل ازاین اینجا بهتره پولش هم باارزش تره

    • ناشناس

      ایران باید سریع تر در عمل به این کار روسیه پاسخ بدهد که یکی از این کارها تغییر رفتار نسبت به جنگ با اوکراین هست باید در رسانه ها بیشتر به حمله غیر انسانی روسیه به اوکراین بپردازد و هر کمک پهپادی و دیگری را قطع کند

    • مسلم حسينی

      اون موقع که از پهباد های ما تعریف می کرد باید می‌فهمیدیم که می خواهد تا زمانیکه در اوکراین درگیر هست مارا هم درگیر گرده اما ساده دلانی بالا و پایین می پریدند که چه سلاحی داریم غافل از اینکه روس‌ها سالهاست این تکنولوژی ها را دارند روسیه تا به حال کدام عملش به نفع ما بوده یکی را مثال بزنید

    • مهدی

      فکر میکنید چین بهتره؟؟؟؟چین از روسیه هم خائن تره ،وقتی همه چیزه ایران رو بلعید ، ایران رو مثل تفاله میندازه دور، چین از روسیه هم کثیف تره.

    • ناشناس

      سالهاست‌که‌غرق‌درتوهم‌‌همکاری‌بردبرد‌هستیم‌ولی‌‌درواقع‌‌‌روسها‌‌به‌چشم‌ارباب‌رعیتی‌وازبالا
      ...نگاه‌می‌کند‌فراموش‌نکنیم
      صدام‌حسین‌ومعمرقذافی‌خیلی‌بیشتر‌از‌شما
      ‌‌معادلات‌‌داشتن.

    • محمد

      اونهایی که وضوح استثمار ایران توسط روسیه رو نمیبینند یا خیلی ... هستند یا روسی هستند. هیچ ایرانی ای این وضعیت را تحمل نمی کند. ....... هدف این قشون بازگرداندن ایران به دوران قاجاریه است. دورانی که شوروی ای وجود داشت و خوب در ایران جولان میداد.

    • منیژه

      بزارید حالا پوتین اون سوخو های پوخورا چندین برابر قیمت اهن پاره به ما فرو کنه بعد اون روی سکه را نشونتون میده فعلا ...

    • ناشناس

      روسی اهای از ملت ایران بترس فرزندان ایران دردانشگاه امام حسین ع تربیت شدند

    • علی

      درتاریخ خیانت روسها به ایران ثابت شده است امیدوارم مسولین عزیز کشورمون ازاین رویداد درس درستی بگیرند

    • ناشناس

      متاسفانه نمیدونم چرا مسئولین ما خودشونو زدن به متوجه نشدن دقیقا این فکر به ادم دست میده که نکنه دستشون با هم تو یک کاسه هستش و مملکت براشون هیچ اهمیتی نداره با اینکه روسیه خیلی قشنگ داره باز بازی میکنه که میفهمن داره چیکار میکنه

    • ناشناس

      نه شرقی نه غربی ،،،،،،،،،

    • موردک

      ... لعنت خدا بر پوتین... درطول تاریخ روسها مرموز ومنافع طلب بوده اند... تاکی باید از این کفتارصفت ها پشت پا بخوریم وتوفکرنباشیم.....

    • ناشناس

      من فکر نمی‌کنم روس‌ها یا دیگران دشمن قسم خورده ما باشند. خوب منافعشان اینطور ایجاب می‌کند. در حالی که ماها منافع ملی خود را در نظر بگیریم.

    • ناشناس

      این توهین نیست واقعیته
      پست تری رزل ترین. کثیف ترین
      بی ... ترین دزد ترین و........موجود
      روی زمین این بی ... های روس هستد
      اقای ادمین بعد از جنگ جهانی دوم همه کشورها ازجمله انگلیس ایران را ترک کردن
      اما روسهای بی ... در ایران ماندند
      و این طور که میگن به زور ....... حالا رئیسی میره
      ..تین میاد با هم خوش و بش میکنند

    • ناشناس

      آمریکا صد شرف داره به روس

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج