۱۳۷۱۹۷۳
۱۶۹۲۹
۱۶۹۲۹
پ

یک روش خوب برای برخورد با دانش‌آموز متقلب

شاید معلم و سایر بزرگ‌ترها تقلب را کاری نادرست بدانند، ولی بعضی از دانش‌آموزان تصور متفاوتی دارند و نه ‌تنها تقلب را رفتاری اشتباه نمی‌دانند، بلکه فکر می‌کنند هنگام تقلب‌کردن، رفتاری جسورانه از آنها سر زده است.

همشهری: شاید معلم و سایر بزرگ‌ترها تقلب را کاری نادرست بدانند، ولی بعضی از دانش‌آموزان تصور متفاوتی دارند و نه ‌تنها تقلب را رفتاری اشتباه نمی‌دانند، بلکه فکر می‌کنند هنگام تقلب‌کردن، رفتاری جسورانه از آنها سر زده است. علیرضا مرادی روش برخورد با دانش‌آموز متقلب را مهم عنوان می‌کند و می‌گوید: «شناسایی دانش‌آموزانی که قصد تقلب دارند دشوار نیست و معلمان که با ویژگی‌های شخصیتی شاگردان‌شان آشنایی دارند، به سادگی می‌توانند از این موضوع مطلع شوند. دانش‌آموزان معمولأ وقتی سر جلسه امتحان تقلب می‌کنند دچار استرس و هیجان می‌شوند و این استرس باعث می‌شود حتی سؤالات ساده را که پاسخ آنها را می‌دانند، نتوانند به خوبی پاسخ دهند.» این معلم مقطع ابتدایی و پژوهشگر حوزه کودکان ادامه می‌دهد: «دانش‌آموزان، به‌ویژه در مقاطع پایین‌تر، به سادگی نیت و هدف خود را برای تقلب برملا می‌کنند و با رفتارهایی مانند سر چرخاندن به اطراف، زیرنظر داشتن حرکات معلم و... نشان می‌دهند که قصد دارند این کار متهورانه! را به شیوه‌های مختلف انجام دهند.» مرادی چگونگی برخورد با دانش‌آموز خاطی را از شناسایی او پراهمیت‌تر می‌داند و می‌گوید:«‌وقتی معلم متوجه تقلب دانش‌آموز می‌شود نباید شخصیت او را مقابل دوستانش بشکند و رفتارهای اشتباهی مانند تنبیه و توهین داشته باشد، اما باید طوری رفتار کند که سایر دانش‌آموزان متوجه شوند معلم در مقابل این لغزش و خطا به سادگی اغماض نمی‌کند.» او ادامه می‌دهد: «در چنین مواقعی بهتر است معلم با آرامش به دانش‌آموز خاطی نزدیک شود و بدون آن که برخوردی تند داشته باشد، به او نشان دهد متوجه تقلب او شده و انتظار چنین رفتاری را نداشته است.» مرادی می‌افزاید: «باید برای دانش‌آموز روشن کنید که اقدامی متهورانه و قابل ستایش انجام نداده و حتی اگر بخواهد با تقلب به همکلاسی خود کمک کند، کار شرافتمندانه‌ای انجام نداده و انگیزه همکلاسی‌اش را برای تلاش بیشتر کم کرده است.» این معلم پژوهشگر ادامه می‌دهد: «معمولا وقتی دانش‌آموز احساس کند با نمره مورد قضاوت قرار می‌گیرد و کسب نمرات بالاتر تأیید و تحسین معلمش را به‌دنبال دارد دست به تقلب می‌زند. بهتر است معلم شفاف و صمیمانه با دانش‌آموز صحبت کند و به او اطمینان دهد از نظر معلم داشتن شخصیت سالم و دوری از رفتارهای اشتباه از گرفتن نمرات بالا ارزش بیشتری دارد. لازم است معلم از دانش‌آموز بخواهد با تلاش و سعی خود، سطح درسی‌اش را ارتقا دهد و اگر دانش‌آموز برای پیشرفت تلاش کرد، کوچک‌ترین تلاش و موفقیت او را نادیده نگیرد.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج