آغاز خالصسازی دانشگاهها از زمان احمدینژاد
معاون وزیر علوم در دولت خاتمی به اصلاحات نیوز میگوید: این خالصسازی امروز دانشگاهها از دوران احمدینژاد شروع شد و به نظر می رسد دولت رئیسی عزم جدی برای ادامه آن دارد.
اصلاحات نیوز: معاون وزیر علوم در دولت خاتمی به اصلاحات نیوز میگوید: این خالصسازی امروز دانشگاهها از دوران احمدینژاد شروع شد و به نظر می رسد دولت رئیسی عزم جدی برای ادامه آن دارد.
غلامرضا ظریفیان استاد تاریخ دانشگاه تهران و معاون وزیر علوم در دولت خاتمی میگوید: متاسفانه این سیاست یک سیاست برخورد با نهاد علم است که از دوره دوم ریاست احمدی نژاد شروع شد. آن زمان هم موضوع بازنشست کردن اجباری اساتید مجرب، ستاره کردن دانشجویان و ... روبه رو بودیم. درعین حال با موضوع مهم بورسیه ها هم مواجه بودیم و حتی در بحث انتخاب مدیران گروهها و جذب اساتید را هم تغییر دادند. این سیاست ها چون در آن زمان کامل نشد، در دوره رئیسی با شتاب بیشتری رخ داد و ما در این یکسال گذشته و خصوصا بعد از ماجرای سال گذشته، شاهد نوعی از برخوردهای انقباضی هم با اساتید مخصوصا حوزه علوم انسانی و هم دانشجویان هستیم.
وی ادامه داد:برخی از اساتید صاحب نظر و با تجربه و صاحب نام در حوادث اخیر سعی کردند تا جامعه را آرام کنند واز آن سو حاکمیت را نصیحت کردند و ... در نهایت همین نصحیت ها و امضا کردن بیانیه ها مستمسکی شد تا این اساتید به شکل های مختلف از دانشگاه اخراج شوند.
ظریفیان با بیان اینکه جامعه دانشگاهی جامعه بسیار حساسی است، تصریح کرد: نقش دانشگاه در تربیت نیروی های متخصص، خلق موقعیت های جدید، آینده پژوهی، رفتن به سمت فناوری های نوین، خلق امکانات جدید برای جوامع و غیره، بسیار بسیار با اهمیت و پررنگ است. بسیاری از کشورها حتی کشورهای در حال توسعه به دلیل سرمایه گذاری که در نهاد دانشگاه و علم کردند، اکنون شاهد رشد اقتصادی بالای آنها هستیم و این توانایی را پیدا کردند تا نیروهای علمی سایر جوامع را به سمت خودشان جذب کنند. اما متاسفانه در اینجا هم در عرصه فارغ التحصیلان هم در عرصه اساتید و هم عرصه پزشکان، شاهد رشد مهاجرت معنا دار این بخش از سرمایه بزرگ مادی و معنوی هستیم.
سیاست برخورد با نهاد علم از دوره دوم ریاست احمدی نژاد شروع شد. آن زمان هم موضوع بازنشست کردن اجباری اساتید مجرب، ستاره کردن دانشجویان و ... روبه رو بودیم. درعین حال با موضوع مهم بورسیه ها هم مواجه بودیم و حتی در بحث انتخاب مدیران گروهها و جذب اساتید را هم تغییر دادند. این سیاست ها چون در آن زمان کامل نشد، در دوره رئیسی با شتاب بیشتری رخ داد و ما در این یکسال گذشته و خصوصا بعد از ماجرای سال گذشته، شاهد نوعی از برخوردهای انقباضی هم با اساتید مخصوصا حوزه علوم انسانی و هم دانشجویان هستیم.
این کارشناس ادامه داد: این سرمایه اگر به هر دلیلی از کشور برود، یا حتی اگر مهاجرت نکند و در کشور بماند اما به حاشیه برود، آینده کشور با مخاطرات جدی مواجه خواهد شد. ما باید جلوی رویه های خالص سازی نهاد دانشگاهی را بگیریم چرا که علاوه بر پیامدهای کوتاه مدت و میان مدت، پیامدها و آسیب های بسیار دراز مدتی دارد که شاید هرگز نتوان آسیب و پیامدهای آن را جبران کرد.
ظریفیان با بیان اینکه بسیاری از دلسوزان دانشگاهی و غیردانشگاهی از مدت ها قبل هشدارهای لازم را داده اند، تصریح کرد: این دلسوزان دغدغه های خود در این خصوص را به شکل های مختلف اعلام کردند. هم با مسئولین جلسه داشتند هم بیانیه دادند و نگرانی خود را منتقل کردند اما نمیدانم چرا توجه جدی به این موضوع نمیشود.
امروز شاهد رشد مهاجرت معنادار پزشکان و اساتید هستیم این سرمایه اگر به هر دلیلی از کشور برود، یا حتی اگر مهاجرت نکند و در کشور بماند اما به حاشیه برود، آینده کشور با مخاطرات جدی مواجه خواهد شد. ما باید جلوی رویه های خالص سازی نهاد دانشگاهی را بگیریم.
وی ادامه داد: تجربه نشان داده حتی کسانی که به دنبال خالص سازی هستند، حداقل تجربه دو دهه نشان داده که این سیاست ها حتی خودشان را به آنچیزی که تصور میکنند، نمیرسانند. بیش از دو دهه است که بحث تحول در علوم انسانی را به شورای عالی انقلاب فرهنگی داده ایم، ببینید چه تحولی در این حوزه رخ داده است! به نظرم این نوع سیاست ها آثار منفی و معکوسی به همراه دارد. موضوعی که در آموزش و پرورش هم شاهد آن هستیم که به جای دادن مهارتهایی همچون خلاق شدن دانش آموزان و تاب آور شدن آنها، یکسری معلومات از پیش تعیین شده به آنها ارائه میدهیم؛ گزارش هایی که داریم حاکی از تایید همین موضوع است که درنهایت بی انگیزه شدن معلمان و دانش آموزان و قطع شدن رابطه آنها را به همراه دارد.
ارسال نظر