دردسر بنزین بیکیفیت در ایران برای این خودروها
بنزین بی کیفیت در ایران باعث دردسر مالکان ماشین های خارجی شده است؛ اما چگونه سوخت بی کیفیت به خودروهای خارجی آسیب میزند
گجت نیوز: بنزین بی کیفیت در ایران باعث دردسر مالکان ماشین های خارجی شده است؛ اما چگونه سوخت بی کیفیت به خودروهای خارجی آسیب میزند
پایین بودن کیفیت بنزین بهعنوان یکی از مشکلات اصلی مالکان خودروهای خارجی در ایران محسوب میشود. هرچند این مشکل از سالها قبل وجود داشته، اما اکنون با توجه به اینکه خودروهای جدید بهدلیل تکنولوژی ساخت پیشرفته خود به بنزین باکیفیت نیاز دارند، این مشکل بیش از پیش نمایان شده است.
طی هفتههای گذشته بسیاری از مالکان خودروهای خارجی بهدلیل مشکلات موتوری به تعمیرگاهها مراجعه کردند. بررسیها نشان میدهد این خودروها پس از پیمودن مسافت کوتاهی با مشکلات مختلف در بخش پیشرانه مواجه میشوند و این موضوع فقط برای خودروهای چینی نیست، بلکه مالکان خودروهای وارداتی نظیر کرهای، ژاپنی و آلمانی نیز با مشکلات موتوری مشابه مواجه شدند.
معضل بنزین بی کیفیت در ایران
عدد اکتان بهعنوان یکی از مهمترین مشخصههای سوخت محسوب میشود. در واقع هرچه میزان عدد اکتان بنزین بیشتر باشد، کیفیت آن نیز در سطح بالایی قرار خواهد داشت. اگر عدد اکتان بنزین پایینتر باشد، اشتعال آن سریعتر انجام میشود. از این رو هنگامی که بنزین وارد سیلندر موتور میشود، توانایی تحمل فشار بالا را ندارد و فرایند اشتعال آن بلافاصله پیش از جرقه شمع انجام خواهد شد.
در چنین شرایطی پیشرانه نمیتواند این اشتعال زودهنگام را برنامهریزی کند و ضربههایی که از این اشتعال حاصل میشود، آسیبهای جبرانناپذیری را بههمراه خواهد داشت. همچنین این آسیبها در پیشرانههای مجهز به تکنولوژی توربوشارژ و GDI بیشتر خواهد بود.
بسیاری از خودروهای چینی موجود در بازار ایران دارای تکنولوژی یورو ۵ و یورو ۶ هستند و تمام خودروهای اروپایی نیز از سال ۲۰۱۵ به بعد با استاندارد آلایندگی یورو ۶ روانه بازار شدند. از این رو با توجه به اینکه خودروهای وارداتی نو و کارکرده بهزودی به ایران خواهند آمد، باید تامین سوخت مورد نیاز آنها نیز در دستور کار قرار گیرد؛ زیرا مصرف بنزین بی کیفیت داخلی باعث خواهد شد تا طی کوتاهمدت با مشکلات جدی مواجه شوند.
مناسب نبودن اکتان سوخت ایران برای خودروهای جدید
خودروهای جدید باید بنزین با اکتان بالاتر از ۹۲ مصرف کنند؛ اما اغلب جایگاههای کشور سوخت با اکتان ۸۷ یا کمتر آن را عرضه میکنند. در چنین شرایطی مالکان خودروهای مونتاژی و وارداتی برای تامین سوخت مناسب خودروهای خود دو راهکار خواهند داشت؛ یا باید در کنار بنزین معمولی از اکتان بوستر استفاده کنند یا به استفاده از بنزین سوپر روی آورند. بررسیها نشان میدهد اکتان بنزین های سوپر حدود ۹۵ است که برای خودروهای جدید مناسب خواهد بود.
نظر کاربران
مشکل از بنزین نیست. از خودروهای چینی است. خودرو خوب باید بتونه از بنزین با اکتان ۸۷ استفاده کنه
آقای میر سلیم گفتش که ۲۰۶بالندکروز هیچ فرقی نمیکنه تیبا پرایدوپژو سوارشین درضمن هرکه طاووس خواهد باید جور بنزین بی کیفیت را هم بکشه
این بنزین ها را دولت تصمیم داشت به افغانستان قالب کند ولی تیرش به سنگ خورد و همه مرجوعه شدند ملت ایران لایق تولیدات به درد نخور و بنجول هستند منتظر بد تر از اینها باشید
تازه میگن بنزین ارزون میدیم مردم خدا لعنتتون کنه این بنزین اشغال افغانستان نخواست جهنم کمه براتون
خبنخرن!پراید،سوارشن!
توشابهمبریزیکارمیکنه....
وای خدا لعنتتون کنه یه بنزین درست حسابی هم نمیدین به مردم.ماشین دومیلیاردیم بعد از ۲۰۰۰ کیلومتر به خاطر بنزین بی کیفیت سه ماهه تو نمایندگی منتظر قطعه اس.
خدا ازت نگذره رئیسی
بنزین بی کیفیت ایران را افغانستان هم نمیخاد بینوا ماشین ایرانی چه میکشه ؟
به این میگویند خودکفایی یاخودکفنی