رپورتاژ آگهی
چگونه با تدوین استراتژی محتوا سایت خود را تکان دهیم؟
داشتن برنامه و تدوین استراتژی برای تولید محتوای هر سایتی ضروری است. در بازاریابی محتوا هدف نوشتن استراتژی محتوا این است که اول میخواهیم بدانیم کارهایمان را چطور انجام دهیم و دوم این که نتیجه بگیریم. چه نتیجهای؟ کسب رتبه در نتایج گوگل، افزایش بازدید، لایک، فروش و ...
در این مقاله که خلاصهای از مقاله آموزش تدوین استراتژی محتوای سایت Novin.com است، مهمترین نکات و اصول لازم را برای شما توضیح میدهیم.
استراتژی محتوا چیست؟
استراتژی محتوا برنامهای است که در آن از محتوا (متنی/صوتی/نوشتاری) برای رسیدن به اهداف کسب و کار استفاده میشود. مثلاً ممکن است هدف کسب و کار شما آگاهی از برند باشد، برای رسیدن به این هدف، ممکن است یک استراتژی محتوایی تدوین کنید که بیشتر بر SEO تمرکز دارد. برای اینکه وبسایت شما در نتایج جستجو برای کاربران نمایش دادهشود و ترافیک سایتتان زیاد شود. اگر هدفتان فروش باشد باید برای تمام مراحل سفر مشتری از اول تا رسیدن به خرید محتوای مناسب داشته باشید.
یک استراتژی محتوای موفق، مخاطبان هدف شما را در هر مرحله از قیف جذب میکند و به سمت خرید هدایت میکند؛ حتی پس از خرید نیز آنها را درگیر میکند.
خیلی خلاصه بگویم استراتژی محتوا از بخشهای اصلی زیر تشکیل شده است:
- هدفگذاری (کوتاه مدت، میانمدت و بلند مدت)
- توصیف برند (هویت برند، ارزشها، ماموریت، چشمانداز و ...)
- توضیح محصولات و خدمات کسبوکار یا فرد
- شناخت مشتریان و مخاطب (دموگرافیک و پرسونا)
- تحلیل رقبا
- تحقیق کلیدواژه
- نقشه سفر مشتری
- راهنمای نوشتن محتوا (لحن، ساختار، سئو، رنگها و...)
- کانالها و نحوه توزیع محتوا
- تقویم محتوا
- شاخصهای عملکرد
نباید از مسیر تدوین شده در استراتژی منحرف شد مگر این که شاخصهای عملکرد در گزارشهای کوتاه یا بلند مدت نشان دهد به اهداف نرسیدیم. در این حالت استراتژی را اصلاح میکنیم.
چرا باید استراتژی محتوا بنویسیم؟ واقعا لازم است؟
اگر تجربه تولید محتوا در یک وبلاگ یا شبکه اجتماعی دارید حتماً هر روز فکرتان درگیر پیدا کردن موضوع بوده است. خیلی وقتها آدم گیج میشود این موضوعی که میخواهم تولید محتوا کار کنم به سایت یا صفحه من ربط دارد یا نه؟
مهمتر این که بدون استراتژی نمیدانیم کارهایی که انجام میدهیم در راستای هدفمان هست یا نه؟
بدون استراتژی، بازاریابی محتوای شما به اصطلاح باری به هر جهت حرکت میکند و هرگز نمیتوانید یک جهت مشخص داشته باشید.
تدوین استراتژی محتوا چه مزیتهایی دارد؟
به طور کلی استراتژی کمک میکند نتیجه تضمین شده و بهتری از بازاریابی مبتنی بر محتوا بگیریم. این مزیتها را میتوانیم اینطور ساده کنیم:
- کاهش زمان صرف شده برای تولید محتوا
- تولید محتوای هدفمند برای رسیدن به اهداف کسب و کار
- افزایش احتمال موفقیت
- برتری و جایگاهیابی نسیبت به رقبا در بازار
- کاهش هزینه و زمان آموزش کارکنان
- بهبود سئوی وبسایت
- یکپارچگی محتوا
دوره آموزشی مدیریت و استراتژی محتوا
بدون استراتژی مناسب و البته، مدیریت درست، بازاریابی محتوا عملاً بیفایده است؛ پس لازم است که با دانش کافی و مهارت لازم به تدوین استراتژی بپردازیم.
در این دوره آنلاین از آکادمی نوین، چیزی از استراتژی و مدیریت محتوا باقی نمیماند که گفته نشده باشد و در پایان دوره شما به یک استراتژیست تمام عیار تبدیل خواهید شد که میتواند برای کسب و کارش نقشه راه بچیند.
برای اطلاع از سرفصلهای دوره به این صفحه بروید.
مراحل تدوین استراتژی محتوا
برای هر سایت و هر کسب و کاری که بخواهید استراتژی محتوا بنویسید، حتما لازم است که مراحل زیر را طی کنید.
قدم اول: اهداف خود را از تدوین استراتژی محتوا مشخص کنید
قبل از هر چیز هدف خود را از بازاریابی محتوا برای سایت خود مشخص کنید.
هدف، دقیقا شما را راهنمایی میکند که به دنبال چه چیز باشید و چه کانالهایی را برای آن بررسی کنید.
من در ادامه چند نمونه از اهدافی که میتواند مد نظر خودِ شما یا مشتریتان باشد را مثال میزنم.
- افزایش نرخ تبدیل
- افزایش ترافیک سایت
- افزیش مشارکت و تعامل کاربران در سایت شما
- برندینگ برای کسب و کار
- افزایش فروش و درآمد
قدم دوم: وضع فعلی کسب و کار خود را به طور کامل بررسی کنید
پس از تعیین هدف کلی، لازم است که وضعیت کلی کسب و کار خود را به طور کاملِ کامل بررسی کنید. این بررسی جنبههای مختلفی دارد، من در این قسمت مهمترین چیزهایی که باید بررسی کنید را برای شما میآورم.
1. بررسی وضعیت کلی شرکت
2. فرآیند محتوای فعلی شرکت را بررسی کنید
۳. هویت برند خود را به محتوا ربط دهید
قدم سوم: کلمات کلیدی کسب و کارتان را پیدا کنید
کلمات کلیدی به ۳ دلیل اهمیت اساسی دارند:
- تحقیق کلمات کلیدی به شما کمک میکند بفهمید که در حوزۀ فعالیت شما کاربران به دنبال چه هستند، چه سوالاتی دارند و نیازشان چیست.
- کلمات کلیدی یکی از مهمترین دریچهها برای ورورد کاربران و هدایت ترافیک از طریق گوگل به سایت شماست.
- گوگل هم کسب و کار شما را راحتتر شناسایی میکند. در حقیقت اصلیترین ابزارِ گوگل، برای فهم کسب و کار شما و حوزۀ فعالیتتان کلمات کلیدی شماست.
کلمات کلیدی میتوانند جرقههای خوبی برای تولید محتوا در ذهن شما روشن کنند. اما این کافی نیست. شما باید این کلمات کلیدی را با ایدهها و نیازهای حوزۀ کسب و کار خود ترکیب کنید تا بتوانید بهترین مطالب ممکن را بنویسید.
قدم چهارم: رقبای حوزۀ کسب و کار خود را بررسی کنید
یکی از مهمترین و اساسیترین قدمها برای تدوین استراتژی محتوا برای سایت بررسی و تحلیل رقبای شماست. برای تجزیه و تحلیل رقبا یک روش راحت و کاربردی وجود دارد:
از گوگل بزرگ کمک بخواهید. چگونه؟ کافی است کلمات کلیدی مورد نظر خود را در گوگل سرچ کنید و لینکهایی که در صدر نتایج جستجو قرار دارند را شناسایی کنید. همین کار راحت یعنی شناسایی مهمترین رقیبان شما در عرصۀ فعالیتتان. حال کافی است سری به سایتهایشان بزنید و امکانات مختلف آنها را بررسی کنید.
مثلا اینکه آیا وبلاگ دارند یا نه؟ دسته بندیهای وبلاگشان چگونه است، در وبلاگ چه موضوعاتی را پوشش دادهاند، در کدام شبکههای اجتماعی حضور دارند. سری به شبکههای اجتماعیشان بزنید و آنها را بررسی کنید.
در تحلیل رقبا این موارد را میخواهیم بفهمیم:
- در چه موضوعاتی هنوز تولید محتوا نکردهاند
- نقاط قوت و ضعفشان چیست؟
- کدام محتوا نرخ تعامل بیشتری دارد (لایک، نظر و...)
- تمرکز اصلی محتوا روی چیست؟
- در چه کلمات کلیدی رتبه دارند یا ندارند؟
در کل ما از تحلیل رقبا میخواهیم استراتژی دیگران را بفهمیم. با این کار استراتژی بهتری از رقبا تدوین میکنیم و مهمتر این که بخشی از موضوعات، بازار و جامعه را هدف قرار میدهیم که هدف رقبا نیست. اینطور کار ما ارحتتر میشود.
قدم پنجم: پرسونای مشتری خود را تهیه کنید
پرسوناهای مشتری، یک سری کاراکترهای خیالی هستند که الگوهای رفتاری، اهداف، نیازها و ویژگیهای شخصیتی بسیار نزدیک به مخاطبان ایدهآل ما دارند. پرسونا کمک میکند تا بدانید مشتریتان چه رفتارهایی دارد، واکنشهای او به مسائل مختلف چگونه است، موانع ذهنی که او را در برابر شما دلسر میکنند کدامند، چه اهدافی دارند، چه چیزهایی نیاز دارند و در نهایت شما در قبال آنها چه کاری میتوانید انجام دهید.
قدم ششم: اطلاعات خود را ارزیابی کنید
دراین مرحله قرار است اطلاعات خام را به اطلاعات قابل استفاده برای تدوین استراتژی محتوا تبدیل کنید. بعد از اینکه بررسی و آنالیز تمام شد، باید این تحلیلها را در کنار اهدافتان قرار دهید و ارتباط این داده ها و اهداف را بررسی کنید. اجازه بدهید یک مثال برایتان بزنم.
به فرض مثال شما یک فروشگاه آنلاین لوازم آرایش دارید و هدفتان جذب مشتریان پولدار و لاکچری است. اما در بررسیهایی که انجام دادهاید، بیشتر مشتریان شما قشر متوسط نه چندان پولدار که به محصولات ارزان قیمت گرایش دارند تشکیل میدهند. پس راه را اشتباه رفتهاید و حالا بنای استراتزی محتوا را طور دیگری باید بگذارید.
یک راه برای دستهبندی اطلاعات مربوط به مشتریان دسته بندی وضعیت مشتریان فعلی بر اساس هرمی است که در آیتم بعدی به آن میپردازم.
قدم هفتم: وقت ساختن قیف بازاریابی محتوا است
خب حالا که از تمام کارهای اساسی جهان فارغ شدید، وقت آن است که بنشینید و با حوصله یک قیف فروش برای کسب و کار خود ایجاد کنید. شما تا پیش از این به یک درک نسبی از وضعیت مشتریان و مخاطبان خود پیدا کردید. این قیف دقیقا به شما نشان میدهد که هر مشتری کجای این مسیر قرار دارد
قدم هشتم: یک تقویم محتوا تهیه کنید
تا اینجا شما حدودا مسیر خود را مشخص کردهاید، چه چیزهایی اهمیت دارند چه چیزهایی بیاهمیت هستند و روی چه محتواهایی باید سرمایه گذاری کنید. حالا کافی است که برای مسیر محتوای خود یک نقشۀ عملی بکشید. تهیۀ یک تقویم محتوا شما را در مسیر عملی بازاریابی محتوا نگه میدارد. میتوانید
قیف محتوایی که در بالا گفتم را در تقویم خود بگنجانید و دقیقا مشخص کنید که در طول ماه چند درصد از محتوا به کدام بخش قیف اختصاص دارد. تقویم محتوا به شما زمانبندی میدهد و میتوانید نویسندههای هر محتوا را مشخص کنید.
برای مدون کردن تقویم محتوا میتوانید از برنامههای زیر استفاده کنید.
۱. تقویم گوگل
۲. گوگل شیت
۳. نرم افزار آسانا
۴. نرم افزار ترلو
قدم نهم: شاخصهای عملکرد خود را تعیین و تنظیم کنید
شاخصهای عملکرد اعداد و ارقامی هستند که نشان میدهند کارتان را درست انجام میدهید یا نه.
شاخصهای متداول عملکرد محتوا موارد زیر هستند:
- تعداد بازدید
- تعداد نظر
- میانگین اسکرول صفحه
- نرخ کلیک CTA
- ترافیک ورودی از گوگل
- زمان ماندگاری در صفحه
- تعداد بهاشتراک گذاری
- رتبه در کلیدواژه
تمام این شاخصها به کمک گوگل آنالیتیکس، تگ منیجر و سرچ کنسول گوگل قابل اندازهگیری هستند.
قدم دهم: محتواهای شگفتانگیز بسازید
تمام کلمات کلیدی را درآوردید، تقویم محتوا را ساختید و میدانید که دقیقا برای چه کسی محتوا تولید میکنید. حالا وقت آن است که محتوای خود را بسازید.
و در نهایت
خب این هم از استراتژی محتوا و آنچه که باید از آن یاد میگرفتیم. این مقاله اولین قدم از یادگیری بحث مهم بازاریابی محتوا و تدوین استراتژی بود؛ میتوانید یادگیری را از همین امروز با آموزشهای رایگان بازاریابی محتوا، ثبت نام در دوره آنلاین مدیریت و استراتژی محتوای نوین یا کتاب بمبگذاری در محتوا شروع کنید.
بازاریابی محتوا مهارتی است که این روزها هر کسب و کار آنلاینی به آن نیاز دارد تا بتواند فروش خوبی را تجربه کند.
منبع: نوین آکادمی
ارسال نظر