رپورتاژ آگهی
آموزش صفر تا صد ساخت فروشگاه اینترنتی لوازم آرایشی و بهداشتی
لوازم آرایشی و بهداشتی جزو محصولاتی هستند که همیشه مشتریان زیادی دارند و بازارشان پررونق است.
لوازم آرایشی و بهداشتی جزو محصولاتی هستند که همیشه مشتریان زیادی دارند و بازارشان پررونق است. البته برای این که به این بازار بزرگ دسترسی داشته باشید و محصولاتتان را به افراد بیشتری بفروشید، باید در جایی فعالیت کنید که بیشتر دیده میشود. یک فروشگاه اینترنتی میتواند شما را به مشتریان بسیار زیادی معرفی کند.
این همه هزینه باید صرف راهاندازی یک فروشگاه فیزیکی کنید؛ خودتان هر روز تایم زیادی را در آن بگذرانید؛ اگر هم چند روز تعطیل شود، هیچ درآمدی نخواهید داشت. الان هم دیر نشده است، چون سبک خرید افراد عوض شده است. آن ها یاد گرفته اند که محصولات مورد نیازشان را به صورت آنلاین بخرند. چه بهتر که شما هم صاحب یکی از این فروشگاهها باشید. با مطالعه ادامه مطلب و همچنین منبع آن، بهراحتی میتوانید در 5 دقیقه یک کسب و کار آنلاین برای فروش لوازم آرایشی و بهداشتی داشته باشید.
البته در این بین، دستۀ دیگری هم هستند، که یک فروشگاه آنلاین در اینستاگرام دارند، اما فروش خوبی ندارند. در این مقاله یاد میگیرید، که داشتن فروشگاه آنلاین محصولات آرایشی و بهداشتی خوب است یا نه؟ چگونه صاحب چنین فروشگاهی شوید؟ همچنین اینکه داشتن سایت بهتر است یا اینستاگرام؟
اصلا چرا فروش آنلاین محصولات آرایشی بهداشتی؟
اگر هنوز قانع نشدهاید، که یک شعبه آنلاین باز کنید، ابتدا این چند مورد را بخوانید، سپس به سراغ ادامه موضوع بروید. در هر مورد، فروشگاه فیزیکی با فروشگاه آنلاین مقایسه شده است.
1-سرمایه مورد نیاز
فروشگاه فیزیکی: برای داشتن یک مغازه فیزیکی، باید هزینه اجاره یا خرید مغازه، مجوزها، هزینه برق و گاز، هزینه نگهداری از محصولات را بپردازید. برای دیده شدن باید هزینه زیادی را صرف تبلیغات کنید.
فروشگاه آنلاین: تنها هزینۀ ساخت و نگهداری یک سایت یا پیج اینستاگرام را میپردازید. به علاوه اینکه برای دیده شدن نیازی نیست هزینه بالایی صرف کنید.
2-محدودیت زمانی و مکانی
فروشگاه فیزیکی: باید همیشه در مغازه حضور داشته باشید. اگر یک روز به هر دلیلی نتوانستید حاضر شوید، عملا آن روز درآمدی نخواهید داشت. به علاوه اینکه شما در شبانه روز زمان محدودی برای حضور در مغازه دارید. مثلا روزی 12 ساعت هم که کار کنید، بقیه زمانها فروش نخواهید داشت.
فروشگاه آنلاین: در هر ساعت از شبانه روز، حتی در خواب، میتوانید فروش داشته باشید. اگر مدتی مجبور شدید به سفر بروید، یا اصلا خواستید استراحت کنید، چیزی را از دست نمی دهید. اصلی ترین دلیل داشتن کسب و کار آنلاین هم دقیقا همین است.
اگر نتوانید در خواب درآمد داشته باشید هیچ وقت پولدار نخواهید شد. (وارن بافت)
3-تعداد مشتری و میزان فروش
فروشگاه فیزیکی: شما اگر یک مغازه داشته باشید، تعداد محدودی مشتری دارید. مشتریان شما در بهترین حالت همۀ آن کسانی هستند، که وارد پاساژ یا محله شدهاند. به علاوه مشتریان ثابتی که همیشه به شما سر میزنند.
فروشگاه آنلاین: از همه جای شهر، ایران یا حتی خارج آن میتوانید مشتری داشته باشید. اگر فروشگاهتان دیده شود، هر کسی در هر نقطه میتواند مشتری شما باشد. بنابراین تعداد مشتریان و فروش شما بسیار بیشتر از یک فروشگاه فیزیکی است.
3 روش برای فروش آنلاین محصولات آرایشی بهداشتی
قبل از اینکه به سراغ روش های فروش آنلاین برویم، بگذارید یک پیشنهاد خوب به شما بدهم. شاید الان قصد راه اندازی یک فروشگاه آرایشی و بهداشتی بزرگ مثل خانومی یا روبان را داشته باشید. داشتن چنین فروشگاهی قطعا عالی است، اما صبر کنید!
اگر می خواهید فروش خوبی داشته باشید و وجود این فروشگاه ها تهدیدی برای شما نباشد، روی یک نیچ خاص تمرکز کنید. یعنی به جای اینکه روی انواع محصولات کار کنید، یک محصول یا برند خاص را انتخاب کنید.
با یک دسته محصول خاص شروع کنید، بعد از مدتی که فروش خوبی پیدا کردید، آن وقت اگر خواستید بقیه محصولات را هم اضافه کنید. اگر این کار را انجام دهید؛ چون فروشگاهتان تخصصی است، راحتتر می توانید با فروشگاههای بزرگ رقابت کنید. چون گوگل هم وبسایت های تخصصی را دوست دارد.
خب حالا ببینیم به چه روشهایی می شود، محصولات آرایشی و بهداشتی را به صورت آنلاین فروخت.
1-فروش محصولات با کمک وب سایت فروشگاهی
در همین حین که این مقاله را می نوشتم، گفتم ببینم اصلا کیوردهای مربوط به محصولات آرایشی و بهداشتی چقدر سرچ دارد. چندین کیورد را بررسی کردم. نتیجه واقعا جالب بود! این اعداد حداقل میزان سرچ هر کیورد را به صورت میانگین نشان می دهد:
- خرید لوازم آرایشی: ۲۴۰۰
- اسپری رنگ مو: ۵۹۰
- فروشگاه لوازم آرایشی: ۲۶۰
- کرم پودر لورال: ۵۹۰
از این نتیجه چه چیزی می فهمیم؟ اینکه مشتریان زیادی به دنبال محصول شما در گوگل هستند. پس خیالتان بابت مشتری راحت باشد. بقیهاش به خودتان و تلاشتان بستگی دارد، که نگران آن هم نباشید. چون تا دلتان بخواهد، مطلب آموزشی برایتان داریم.
چگونه سایت فروشگاهی تان را راه اندازی کنید؟
ساخت سایت فروشگاهی از آنچه فکر می کنید، راحت تر شده است. خوشبختانه روشهایی وجود دارد، که نیاز به هیچ تجربه و دانش فنی ندارد. بدون اینکه درگیر کارهای طراحی سایت شوید، محصولاتتان را در سایت میگذارید و میفروشید.
اگر نمیخواهید زمان زیادی را صرف طراحی و اداره سایت کنید، پیشنهاد می کنم از فروشگاه ساز استفاده کنید. دقیقا مخصوص خودتان است. یک نمونه حرفه ای آن، فروشگاه ساز پرتال است. ساخت سایت با کمک آن، تنها یک ساعت زمانتان را میگیرد. نه تنها راهاندازی آن، بلکه کار با آن هم بسیار راحت است. بنظرم خودتان آن را امتحان کنید.
تا 7 روز هم فرصت دارید رایگان با آن کار کنید تا با آن آشنا شوید. اگر خوشتان آمد، آن را با دامنه مخصوص به خودتان فعال میکنید. اگر آموزش ساخت فروشگاه اینترنتی با پرتال را مطالعه کنید، چند دقیقه ای آن را یاد میگیرید.
بعد از اینکه سایت را راه انداختید، محصولاتتان را در آن بگذارید. البته این به تنهایی کافی نیست. اگر میخواهید سایتتان بالا بیاید، باید در آن محتوا هم بگذارید. مثلا مقالات در مورد برندهای آرایشی، روشهای مراقبت پوست، درست کردن انواع ماسک های صورت، مزایا و معایب هر کدام از محصولات آرایشی و...را در وبلاگ سایت بگذارید.
هزینه ساخت سایت چقدر است؟
هزینه ساخت یک فروشگاه اینترنتی، موضوعی نیست، که بخواهید به خاطر آن بیخیال راهاندازی فروشگاه اینترنتی شوید. چون قرار است تا چند وقت دیگر چند برابر این هزینه را در آورید.
فرض کنیم هزینه یک سایت فروشگاهی 3 میلیون هم باشد. وقتی بعد از چند ماه ماهانه 10-15 میلیون بفروشید، ارزشش را دارد این مقدار هم هزینه کنید. پس به جای اینکه خودتان را درگیر هزینه اولیه کنید، به درآمدتان در آینده فکر کنید. برای مشاهده تعرفه طراحی سایت، به لینک www.portal.ir/packages مراجعه کنید.
2-فروش محصولات آرایشی و بهداشتی در اینستاگرام
یک روش دیگر برای فروش محصولات آرایشی بهداشتی شبکه اجتماعی اینستاگرام است. اتفاقا این نوع فروشگاه ها معمول تر و بیشتر هم هستند. برای فروش در اینستاگرام معمولا هزینه اولیه نیاز ندارید؛ اما بعد از مدتی احتمالا بخواهید هزینه ای را صرف تبلیغات کنید. اما باز هم نسبت به درآمدی که از آن خواهید داشت، ناچیز است.
شاید همین الان هم در اینستاگرام فروشگاه داشته باشید؛ اما به دلایلی فروش خوبی ندارید. در ادامه به چند نکته اشاره میکنم که به دردتان می خورد.
برای افزایش فروش محصول در اینستاگرام چه کار کنیم؟
همین الان بیش از صد آنلاین شاپ محصولات آرایشی بهداشتی در اینستاگرام وجود دارد. ولی آیا همگی خوب می فروشند؟ طبیعتا نه. فروش در اینستاگرام با اینکه هزینه زیادی ندارد، اما نیاز به یک سری مهارت دارد. مثلا اینکه:
- بدانید چه افرادی را جذب کنید
- چه محتوای متنی و بصری برای جذب مخاطب استفاده کنید
- چه زمانی تبلیغ کنید
و بسیاری نکات دیگر که بدون انجام دادن آن ها فروش خوبی را تجربه نخواهید کرد. هر کسی این راهکارها را به کار گرفته، نتیجه خوبی در فروش اینستاگرامش گرفته است.
1-فروش محصولات آرایشی و بهداشتی در مارکت پلیس
گاهی قصد دارید فروش اینترنتی داشته باشید. اما به دلایلی خودتان نمیخواهید سایت داشته باشید. ممکن است ساخت سایت برایتان پیچیده باشد؛ زمان زیادی برای کار با سایت را ندارید؛ یا اینکه فکر می کنید با وجود فروشگاه های بزرگ شما شانسی برای فروش ندارید.
در این شرایط یک راه دارید و آن این است که محصولاتتان را در فروشگاه های دیگر بگذارید. به ازای هر فروشی که دارید، درصدی را به آن فروشگاه می دهید. نمونه واضح آن فروشگاه دیجی کالاست. این همان مارکت پلیس market place است.
اگر دقت کرده باشید، مدتی است که برای اکثر محصولات دیجی کالا تعدادی فروشنده مختلف می بینید. دیگر مثل سابق تنها از انبار خود برای نگهداری محصولات استفاده نمیکند. فروشندههایی که می بینیم، همان مغازههایی هستند، که محصولشان را از طریق دیجی کالا میخواهند بفروشند.
با این کار دیگر خودتان درگیر کارهای مدیریت سایت نخواهید شد. اما با چند مورد از این فروشندهها که صحبت کردم متوجه شدم که درصد زیادی از فروش را مجبورند به دیجی کالا بدهند. مثلا هزینه مالیات، انبارداری و ارسال را هم با آن درصدی که جدا در نظر گرفته است جمع می شود. در نهایت گاهی به 30 درصد هم می رسد.
پس بهتر نیست خودتان محصول را بفروشید تا همه سود آن به خودتان برسد؟! وقتی این را به صاحب آن فروشگاه پیشنهاد دادم گفت میخواهم این کار را انجام دهم؛ اما تا وقتی دیجی کالا هست چرا مشتری باید از من خرید کند؟
این حرف از طرفی درست است؛ اما نه کاملا. چون:
فروشگاه شما تخصصی است؛ پس شانس بیشتری برای بالا آمدن در گوگل دارد و سئوی سایت فروشگاهی راحتتر است. (قبل تر گفتم که یک نیچ خاص مشخص کنید.)
برای فروش محصولات آرایشی، سایت بهتر است یا اینستاگرام؟
افرادی که در اینستاگرام فروشگاه محصولات آرایشی بهداشتی دارند، زیاد این را میپرسند که آیا اینستاگرام به تنهایی کافی نیست؟ سایت بهتر است یا اینستاگرام؟
چند نکته را میگویم. در نهایت خودتان تصمیم بگیرید که چه کنید.
- مشتری شما هم در اینستاگرام حضور دارد؛ هم وب. یعنی هم از اینستاگرام میتوانید فروش داشته باشید، هم از طریق سایت. پس اگر می خواهید، هیچ کدام از مشتریان را از دست ندهید، بهتر است هر دو را به موازات هم داشته باشید. یک نمونه آن همان فروشگاه لچیک است که هر وب سایت دارد؛ هم پیج اینستاگرام.
- راه اندازی پیج اینستاگرام راحتتر است و نیاز به هزینه اولیه ندارد. البته بعد از مدتی باید هزینهای را صرف تبلیغات کنید.
- پیگیری سفارشات در اینستاگرام کار راحتی نیست؛ چون دستی انجام می شود. بنابراین اگر بعد از مدتی حجم سفارشات تان زیاد شود، کارتان پیچیده میشود و شاید مجبور شوید چند ادمین استخدام کنید. در صورتی که وب سایت، خودش کار چند ادمین را ۲۴ ساعته انجام می دهد.
- ممکن است در آینده اینستاگرام فیلتر شود، یا مثلا محبوبیت آن کم شود. اگر برای فروش فقط همین کانال را داشته باشید، فروشتان تا حد زیادی افت می کند. اما وب سایت همیشه برایتان باقی می ماند و هیچ زمان ارزش و اعتبارش کم نمی شود.
معطل چه هستید؟
چه چیزی باعث شده، تا الان فروشگاه آنلاین خودتان را راه نیندازید؟ با بازخوردی که این مدت گرفتم، سعی کردم به بعضی از دغدغه های تان پاسخ دهم. اگر دلیل یا دغدغه ای غیر از این ها دارید، همین پایین آن را برای ما بنویسید تا در موردش صحبت کنیم.
این دست و آن دست کردن هیچ نتیجه ای ندارد. جز اینکه شما را عقب می اندازد. اگر الان این کار را انجام ندهید تا چند وقت دیگر مجبور به انجام آن می شوید؛ چون می بینیم روز به روز اهمیت کسب و کارهای اینترنتی بیشتر می شود.
راستی هر سوالی راجع یه ساخت سایت داشتید، با شماره02191003383 داخلی 2 تماس بگیرید.
ارسال نظر