رپورتاژ آگهی
سئو کلاه خاکستری؛ تکنیک های زیرزمینی سئو سایت!
سئو میتواند عامل موفقیت کسب و کار شما باشد و همزمان بیزینس شما را نابود کند!
من فکر میکنم گوگل به نوعی خوددرگیری مزمن دچار است؛ آخر از طرفی به ما میگوید؛ مثل بچه آدم، قانونی رفتار کنید و از تکنیک های سئو کلاه سفید کمک بگیرید؛ اما اگر بخواهیم به حرفش گوش کنیم باید تا آخر عمرمان برای رسیدن به صفحه اول صبر کنیم.
از آنطرف اگر بخواهیم بیتوجه به صحبتهایش باشیم و سراغ تکنیک های سئو کلاه سیاه برویم، جوری سایتمان را جریمه میکند که تا نسلهای بعدیمان هم جرئت فعالیت دوباره در سطح وب را نداشته باشند. اما خب مثل اینکه سئوکارهای متخصص برای این مشکل دوگانگی رفتاری گوگل یک راه حل عالی پیدا کردهاند: سئو کلاه خاکستری یا gray hat seo!
منبع: آکادمی بازاریابی دیجیتال نوین
سئو کلاه خاکستری چیست؟
قبل از شروع توجه داشته باشید که این مطلب، خلاصهای از مقاله سئو خاکستری نوین است. پس برای مطالعه کامل مقاله پیشنهاد میکنم روی لینک زیر کلیک کنید:
لینک مقاله نوین با موضوع تعریف سئو کلاه خاکستری و تکنیکهای آن
من کاری به تعریف سایتهای خارجی ندارم! بعد از چند سال فعالیت در زمینه تولید محتوا و سئو سایت تعریفی که میتوانم به بهترین شکل در مورد سئو کلاه خاکستری به شما بدهم این است:
استفاده از تکنیکهای سئو کلاه سیاه که هنوز برای گوگل قابل تشخیص نیستند و الگوریتمهای گوگل آنها را با تکنیکهای سئو کلاه سفید اشتباه میگیرند!
حالا بگذارید این تعریف را کمی باز کنم: سئو کلاه خاکستری دقیقا بین سئو کلاه سفید و سیاه قرار گرفته. یعنی در چنین شرایطی به سراغ تکنیکهایی از سئو میرویم که در اصل کلاه سیاه هستند اما ما با حساسیت و تکنیکهایی که در اجرای آنها به خرج میدهیم، نمیگذاریم گوگل متوجه تقلب کردنمان شده و جریمهمان کند.
مثالی از سئو خاکستری
یکی از فاکتورهای اصلی بهینهسازی سایت لینکسازی خارجی است. گوگل میگوید اگر شما یک وب سایت باکیفیت و معتبر باشید، مخاطبان و صاحب سایتهای سطح وب به شما لینک میدهند.
اما خب در واقعیت شرایط کمی متفاوت است. به عنوان نمونه در ایران مخاطبان خیلی راغب به لینک دادن نیستند! یعنی به ندرت وب سایتی را پیدا میکنید که حاضر شود به رقیب خودش یا اصلاً یک سایت عادی نه چندان مرتبط به حیطه کاریاش لینک بدهد.
در چنین شرایطی اگر منِ سئوکار بخواهم منتظر این بمانم که کاربران وب فارسی سایتم را شناخته و به آن لینک بدهند، احتمالاً باید موهایم را همرنگ دندانهایم کنم. پس گاهی بیخیال سئو کلاه سفید میشوم.
حالا در مقابل اگر بخواهم کلاه سیاه رفتار کنم؛ باید به سراغ سایتهای سطح وب بروم و با پرداخت پول، تعداد زیادی لینک خارجی از آنها بخرم. در این حالت گوگل به کمک الگوریتمهای خودش متوجه تقلب کردن من شده و سریعاً دستم را در دست الگوریتم پنگوئن میگذارد تا سایتم را پنالتی کند.
پس راهکار چیست؟
راهکار همان سئو کلاه خاکستری است: مثلاً به جای اینکه ناگهان هزار لینک از فلان سایت بخرم (این یک تکنیک کلاه سیاه است) هر از گاهی تعداد کمی لینک در وب سایتهای مختلف میخرم و به مرور فرآیند لینک بیلدینگ سایتم را جلو میبرم!
در این حالت گوگل متوجه تقلب کردن من نشده و تصور میکند واقعاً در حال استفاده از سئو کلاه سفید هستم. یعنی گوگل فکر میکند به دلیل کیفیت بالای مطالبم، وبسایتهای مختلف به من لینک دادهاند و در نتیجه رتبهام را در کلمات مختلف افزایش میدهد.
خب، فکر میکنم تا اینجا به خوبی متوجه شدید که seo کلاه خاکستری چیست. در ادامه میخواهم به سراغ تکنیکهای سئو کلاه خاکستری رفته و شما را با آنها آشنا کنم.
تکنیکهای سئو کلاه خاکستری
همینجا و قبل از توضیح دادن تکنیکها، بگذارید یک نکته را به شما بگویم: من صرفاً با توجه به تجربه و مطالعات خودم این تکنیکهای کلاه خاکستری سئو را به شما معرفی میکنم. اما به هیچ عنوان توصیه نمیکنم که بدون داشتن دانش قبلی سراغشان بروید! خیلی از تکنیکهای گفته شده در ادامه نیاز به داشتن دانش تخصصی دارد و ممکن است اجرای آنها بدون دانش فنی باعث جریمه وبسایت شما شود.
1.طراحی دوباره و آپدیت صفحات
یکی از تکنیکهای کلاه سفید سئو، آپدیت محتوای سایت است. کلا گوگل به وبسایتهایی که دائما محتوای خودشان را بروزرسانی میکنند علاقه خاصی نشان میدهد.
شما میتوانید در یک تکنیک سئو خاکستری، وب سایتتان را طراحی دوباره کنید! در این حالت به دلیل تغییر عمده در کدهای برنامه نویسی وب سایت، گوگل تصور میکند در حال آپدیت محتواهایتان هستید و اعتبارتان را زیاد میکند.
تکنیک بعدی در این زمینه، آپدیت محتواهای قبلی سایت است. در این تکنیک باید سراغ مقالات و صفحاتی که قبلا منتشر کرده رفته و سعی کنید حداقل 100 تا 300 کلمه متن و یک تصویر به آنها اضافه کنید. البته اگر قرار است این متنها باعث کاهش تجربه کاربری شوند، بهتر است بیخیالش شوید.
2. لینک سازی کلاه خاکستری
در مثالی که بالاتر زدم، به تکنیک سئو کلاه خاکستری با لینکسازی اشاره کردم. اما خب با توجه به اهمیت بالای لینک بیلدینگ و البته حساسیتی که گوگل نسبت به آن دارد، در ادامه چند تکنیک و استراتژی کمخطر در این زمینه را به شما معرفی میکنم:
۳.خرید رپورتاژ باکیفیت
رپورتاژها محتواهای هزار تا 2 هزار کلمهای همراه با چند لینک به سایت شما هستند که در وب سایتهای معتبر منتشر میشوند. مثلا ممکن است من بخواهم وبسایتم را روی یک کلمه کلیدی سخت سئو کنم. در این حالت سراغ یک سایت خبری پراعتبار مثل خبرگزاری ایسنا رفته و با پرداخت هزینه، از آنها میخواهم مقاله مورد نظر من را بین مقالات خودشان منتشر کنند.
رپورتاژ که قانونی است پس چرا کلاه سفید نیست؟
از نظر گوگل، اگر شما بابت دریافت لینک از وبسایتهای دیگر هزینهای پرداخت کنید، در حال انجام سئو کلاه سیاه هستید. ولی با توجه به اینکه ما سعی میکنیم رسانههای پرقدرتی را برای خرید رپورتاژ انتخاب کرده و همینطور به روشهای نسبتاً مخفیانه از آنها لینک بگیریم، گوگل متوجه قضیه نشده و در اصل سئو کلاه .خاکستری کردهایم منظورم از روشهای لینکسازی مخفیانه، همان انتشار لینک درون محتوای رپورتاژی است.
4.خرید دامنههای منقضی شده
این تکنیک کلاه خاکستری سئو مدت زیادی است که در سطح وب استفاده میشود و ممکن است که گوگل کمکم آن را شناسایی کند. اما خب هنوز استفاده از آن بازخورد دارد.
در این تکنیک شما باید به دنبال دامنههایی باشید که منقضی شدهاند. مثلا سایتی بوده که 4 سال در زمینه آموزش دستورات پزشکی فعالیت میکرده. بعد از این مدت صاحبانش بیخیال فعالیت در آن شده و دامنه را تمدید نمیکنند. حالا شما میتوانید این دامنه را خریده و یک وبسایت روی آن بارگذاری کنید.
دامنهای که شما خریدهاید به خاطر 4 سال فعالیت مداوم امتیاز سئو بالایی دارد؛ پس میتوانید از این فرصت استفاده کرده و در آن برای وبسایت یا وبسایتهای مورد نظر خودتان لینکسازی کنید.
5.کامنت مارکتینگ کنید!
زمانی که در یک صفحه از سایت شما تعداد زیادی مخاطب نظر بدهند، گوگل متوجه این میشود که مطلب شما به شدت مورد توجه قرار گرفته. مهم نیست که این نظرات در جهت منفی باشد یا مثبت؛ گوگل محتوایی که باعث به حرف آمدن و تعامل مخاطب شود را دوست دارد.
البته تولید محتوای باکیفیت و ترغیب مخاطب به ارسال کامنت، در اصل یک تکنیک کلاه سفید سئو است. اما در روش کلاه خاکستری شما باید از دوستان و آشنایان خودتان بخواهید که در صفحات وب سایتتان کامنت ارسال کنند
6. تکنیک سوشیال سیگنال در سئو کلاه خاکستری
در این فاکتور گوگل برای اینکه اعتبار یک وبسایت را بررسی کند، به سراغ شبکههای اجتماعی میرود.
شما راههای زیادی برای میانبر زدن در این فاکتور سئو دارید. روش اول خرید سوشیال سیگنال است. در این تکنیک به سراغ وب سایتهای فروشنده این خدمات رفته و از آنها لایک، اشتراک گذاری، کامنت و... برای پستهای شبکه اجتماعی یا سایت خودتان میگیرید.
در روش دوم هم میتوانید از دوستان و آشنایانتان بخواهید لینک پستهای سایتتان را در شبکههای اجتماعیشان به اشتراک بگذارند. این تکنیک گاهی آنقدر بازخورد دارد که بعضی از وبمستران اقدام به ساخت اکانتهای مختلف در شبکههای اجتماعی و حتی تولید محتوا در آن کرده تا صرفاً بتوانند از این طریق سئو وب سایتشان را بهبود بدهند.
روش سوم این است که از اینفلوئنسرها بخواهید که در شبکههای اجتماعی شما را معرفی کنند و به شما لینک بدهند. مثلاً تکنیک «صفحه را بکشید بالا» در استوری اینستاگرام یکی از روشهای لینک دادن به صفحات سایت شما خواهد بود است.
کلام آخر
خب، به انتهای مقاله سئو کلاه خاکستری رسیدیم. امیدوارم مطالعه آن برای شما مفید بوده باشد. میتوانید در صفحه آموزش سئو در https://www.novin.com، بقیه آموزشهای رایگان سئو را مطالعه کنید.
ارسال نظر