۱۳۲۵۴۳۴
۱۶۲۴
۱۶۲۴
پ

«پنجشنبه» و «شنبه» شد اصل گرفتاری های کشور

عباس گودرزی نایب رئیس کمیسیون اجتماعی به خبرنگار جماران گفت: مصوبه کمیسیون اجتماعی تعطیلی جمعه و شنبه است، اما خود بنده در کمیسیون پیشنهاد داده بودم ما لایحه را تصویب کنیم؛ یعنی ۵ روز در کل کشور با ۴۲/۵ ساعت تعطیل باشد که ما این را به ۴۰ ساعت تقلیل دادیم

جماران نوشت: عباس گودرزی نایب رئیس کمیسیون اجتماعی به خبرنگار جماران گفت: مصوبه کمیسیون اجتماعی تعطیلی جمعه و شنبه است، اما خود بنده در کمیسیون پیشنهاد داده بودم ما لایحه را تصویب کنیم؛ یعنی ۵ روز در کل کشور با ۴۲/۵ ساعت تعطیل باشد که ما این را به ۴۰ ساعت تقلیل دادیم.

پس از کش و قوس‌های فراوان کمیسیون اجتماعی طرح تعطیلی شنبه‌ها و اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری (لایحه کاهش ساعت کار کارمندان) را تصویب کرد که به موجب آن در صورت تصویب نمایندگان در صحن علنی، ساعت کاری اداری از ۴۴ ساعت به ۴۰ ساعت در هفته کم می‌شود و قرار است به زودی در صحن علنی مجلس آورده شود و روزهای کاری در هفته از یکشنبه تا پنج‌شنبه باشد.

لایحه اصلاح ماده (۸۷) قانون مدیریت خدمات کشوری

ماده واحده- ماده (۸۷) قانون مدیریت خدمات کشوری -مصوب ۱۳۸۶- به صورت زیر اصلاح می‌شود:

ماده ۸۷- ساعات کار کارمندان دولت چهل و دو ساعت و سی دقیقه در هفته است و ترتیب و تنظیم ساعات کار ادارات به پیشنهاد سازمان اداری و استخدامی کشور و تصویب هیئت وزیران تعیین می‌گردد. تغییر ساعت کارمندان با رعایت سقف مذکور و در چهارچوب ضوابط پیشنهادی سازمان اداری و استخدامی کشور که به تصویب هیئت وزیران می‌رسد، بر عهده دستگاه ذی‌ربط می‌باشد. میزان ساعات تدریس معلمان و اعضای هیئت علمی از ساعات موظف، در طرح های طبقه بندی مشاغل ذیربط تعیین خواهد شد.

تبصره ۱- کارمندان می‌توانند با موافقت دستگاه اجرایی ساعات کار خود را تا یک چهارم ساعت کار روزانه (حداکثر (۱۰) ساعت) تقلیل دهند. میزان حقوق و مزایا، نحوه محاسبه سوابق خدمت این قبیل کارمندان متناسب با ساعات کار آنان تعیین خواهد شد.

تبصره ۲- دستگاه های اجرایی می توانند در موارد خاص با موافقت هیئت وزیران و رعایت سقف ساعات کار با توجه به شرایط جغرافیایی و منطقه ای و فصلی ساعات کار خود را به ترتیب دیگری تنظیم نمایند.

تبصره ۳- متناسب با تغییرات فناوری و در شرایط اضطرار و بحران نظیر آلودگی هوا، کمبود انرژی، وقوع حوادث غیرمترقبه، شیوع بیماری‌های فراگیر و یا در ایام خاص نظیر ماه مبارک رمضان، به پیشنهاد سازمان اداری و استخدامی کشور و تصویب هیئت وزیران، ساعت کار و نحوه ارائه خدمت کارمندان، فارغ از سقف مذکور در این ماده تعیین می‌شود.

تبصره ۴- همه دستگاه‌های اجرایی اعم از ستادی و استانی، به استثنای بخش عملیاتی مراکز و واحدهای خدمت‌رسان نظیر واحدهای ذی‌ربط بهزیستی، بانک‌ها، بیمارستان‌ها، مراکز بهداشتی- درمانی، اماکن ورزشی و واحدهای نظامی، انتظامی و امنیتی موظفند ساعات کار خود را در پنج روز هفته تنظیم نمایند.

تبصره ۵- در همه قوانین و مقرراتی که از مبنای چهل و چهار ساعت کار در هفته و یکصد و هفتاد و شش ساعت کار در ماه استفاده شده است، از تاریخ ابلاغ این قانون به ترتیب به چهل و دو ساعت و سی دقیقه کار در هفته و یکصد و هفتاد ساعت کار در ماه اصلاح می‌شود.

از بین ۱۱۴ کشور مورد بررسی که کشورهای اروپایی و کشورهای با اکثریت مسلمان نیز در بین آنها قرار دارد، تنها ۲ کشور جیبوتی و ایران دارای فقط یک روز تعطیلی جمعه در تقویم خود بوده‌اند. کشورهای اوگاندا، پاکستان، کره شمالی، مکزیک، هند، هنگ کنگ، گینه استوایی، کاستاریکا و کلمبیا هم فقط یک روز تعطیل یعنی روز یکشنبه را در تقویم خود داشته‌اند. ۱۰۲ کشور باقی مانده، دو روز تعطیلی هفتگی در تقویم رسمی خود داشته‌اند که برای بیشتر کشورهای اروپایی، روزهای شنبه و یکشنبه و برای بیشتر کشورهای مسلمان، روزهای جمعه و شنبه بوده است. و در کشورهای ر لبنان روزهای شنبه و یکشنبه تعطیلات هفتگی را تشکیل می‌دهند و در پاکستان، هر هفته تنها یک روز تعطیل یعنی روز یکشنبه را دارد. با این حال، بررسی‌ها نشان می‌دهد که در بیشتر قریب به اتفاق کشورهای مسلمان، روزهای تعطیل شامل روزهای جمعه و شنبه است..

این طرح مخالفان و موافقانی بسیاری دارد. تعطیلی آخرهفته با توجه به فرهنگ کشورها متفاوت است. در ایران تعطیلی روز جمعه با برگزاری نماز جمعه اهمیت خاص خود را دارد. با توجه به اینکه شورای نگهبان تاکنون درباره اصل ۱۷ قانون اساسی نظریه تفسیری اعلام نکرده است و همچنین لوایح قانونی که از سال ۵۹ به بعد درباره تعطیلات رسمی کشور به تصویب رسیده و اصلاحاتی نیز داشته است، اگر اصل ۱۷ قانون اساسی را حصری تصور کنیم این لوایح موضوعیت پیدا نمی‌کند

موافقان این طرح این نظر را دارند که بازارهای جهانی روزهای شنبه و یکشنبه تعطیل هستند و با توجه به تعطیلی آخر هفته پنج شنبه و جمعه در ایران، چهار روز ارتباط ما با بازارهای جهانی قطع است. با توجه به اینکه ایران نیز با کشورهای دنیا از جمله کشورهای عربی مراودات اقتصادی دارد، به نظر برخی کارشناسان تعطیلی شنبه‌ها می‌تواند به بهبود این مراوردات اقتصادی بینجامد.

در این راستا لطیفی رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشورگفت: برخی دستگاه‌های اجرایی ارتباطات بین‌المللی دارند و تغییر در روزهای تعطیل هفته برایشان معنادار است اما عموم دستگاه‌ها ارتباطات بین‌المللی ندارند که بخواهیم به تبع سایر کشورها ایام تعطیل را تغییر دهیم.

در این‌باره، با چند نفر از نمایندگان موافق و مخالف این طرح به گفت و گو نشستیم.

مصوبه کمیسیون اجتماعی جمعه و شنبه است

عباس گودرزی نماینده مردم بروجرد و نایب رئیس کمیسیون اجتماعی به خبرنگار جماران گفت: مصوبه کمیسیون اجتماعی تعطیلی جمعه و شنبه است، اما خود بنده در کمیسیون پیشنهاد داده بودم ما لایحه را تصویب کنیم؛ یعنی ۵ روز در کل کشور با ۴۲/۵ ساعت تعطیل باشد که ما این را به ۴۰ ساعت تقلیل دادیم، یعنی ۵ روز؛ روزی ۸ ساعت. و برای اینکه ۵ روز کدام روز باشد، پیشنهاد دادم؛ این دو روز در لایحه مشخص نشده و صرفا «۵ روز» گفته شده است/ چه ضرورتی دارد که ما روز را مشخص کنیم؟! ما همان ۵ روز را تصویب کنیم و دولت محترم بر اساس اختیاری که دارد خود ناظر به نظرات کارشناسی، محاسبات تجاری، روابط اقتصادی، باورها و ارزش‌های دینی، اعتقادات، فرهنگ و آداب ملی روز هایش را مشخص کند. ولی نظر اکثریت کمیسیون این بود که تعیین تکلیف کنیم. ملاک اکثریت کمیسیون جمعه و شنبه است و امکان دارد در صحن مجلس دست خوش تغییرات زیادی شود که باید صبر کنیم نمایندگان نظرات خود را بدهند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج