رپورتاژ آگهی
دیجیتال مارکتینگ دقیقاً چیست؟
سایت دارید یا پیج یا کانال، به هر طریقی که میخواهید از اینترنت درآمد داشته باشید، باید به شناخت کافب از دیجیتال مارکتینگ برسید.
تا حالا یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ را موقع کار کردن دیدهاید؟ ساعتها خیره میشود به مانیتور، کلیک و تایپ میکند. هرکس نداند فکر میکند مشغول یللی تللی کردن است اما همان لحظاتی که به مانیتور خیره شده و قهوهاش را مینوشد مشغول فروش میلیونی یا حتی میلیاردی است.
شما هم میخواهید بدانید این دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال چیست و دقیقاً چه کار میکند؟ پس برویم سر وقتش...
در مقاله دیجیتال مارکتینگ که برگرفته شده از وب سایت نوین است میخوانید: دیجیتال مارکتینگ چیست؟ کانالهای اصلی بازاریابی دیجیتال کدامند؟ و در نهایت چه بخشهایی دارد.
بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ چیست؟
دیجیتال مارکتینگ در یک کلام یعنی بازاریابی با ابزارهای دیجیتال.
به صورت کلی، هر کاری که شما در آن از ابزارهای دیجیتال (مثل ایمیل، سایت، پیامک و...) برای تبلیغات، فروش، نظرسنجی یا معرفی محصولات یا خدماتتان استفاده کنید، نوعی بازاریابی دیجیتال است.
چرا دیجیتال مارکتینگ؟
کسی منکر بازاریابی سنتی نیست ولی الان نزدیک به 5 میلیارد نفر در سراسر جهان برای خرید، یادگیری، سرگرمی و حتی کار در اینترنت وقت میگذارنند. اگر میخواهید به این افراد دسترسی پیدا کنید و توجشان را جلب کنید، دیجیتال مارکتینگ برای شما مهم و ضروری است.
چند مزیت عمده دیجیتال مارکتینگ وجود دارد:
- روشها و ابزارهای متنوعی دارد
- مقرون به صرفهتر از روشهای سنتی بازاریابی است
- در دیجیتال مارکتینگ زمین بازیتان با برندهای بزرگ یکی است و این امکان را دارید که با بزرگهای صنعت خود رقابت کنید
- دیجیتال مارکتینگ قابل اندازهگیری و تحلیل است.
- میتوانید مخاطبان را هدفمند و انتخاب کنید و هدفمند تبلیغات کنید.
- تغییر استراتژی بازاریابی دیجیتال آسانتر است.
- در دیجیتال مارکتینگ نرخ تبدیل و کیفیت سرنخها بیشتر است
- یک تعامل دو طرفه وجود دارد
کانالهای اصلی دیجیتال مارکتینگ کدامند؟
شما از طریق کانالها و رسانههای مختلف میتوانید بازاریابی دیجیتال را عملی کنید که در سه دسته زیر قرار میگیرند.
سایت و فروشگاه اینترنتی:
وبسایت اصلیترین پایگاه مشتریان شماست! دیگر نمیتوانید مثل کسبوکارهای سنتی با استخدام یک فروشنده چرب زبان مشتریان را جذب کنید! پس باید کاری کنید که مشتری جذب خودِ وبسایت شود.
یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ موفق با ساخت یک وبسایت جذاب و کاربردی آغاز میشود!
شاید بگویید نیازی به سایت ندارم، با یک پیچ اینستاگرامی زیبا هم میتوانم محصولاتم را بفروشم. در جواب باید بگویم، بله! اما اگر فردا این پیچ به هر دلیلی از دسترس خارج شد، مشتریان دیگر چگونه میتوانند شما را پیدا کنند؟
شبکههای اجتماعی:
شبکههای اجتماعی به دلیل پرطرفدار بودن و حضور کاربران زیاد، کمک میکنند که کسب و کار شما دیده شود. از دو روش این شبکهها به کسب و کار شما کمک میکنند؛ یا اول راه هم هستید و میخواهید خیلی کم هزینه کسب و کارتان را شروع کنید. یا کسب و کار دارید و از شبکههای اجتماعی برای رشد کارتان استفاده میکنید.
در بین همه شبکههای اجتماعی، اینستاگرام که پرطرفدارترین و پرکاربرترین شبکه در ایران است، میتواند مهمترین پایگاه و رسانه شما برای فعالیت باشد. بنابراین باید حسبا ویژهای روی آن باز کنید. سایر شبکههای اجتماعی مانند لینکدین، توییتر و همچنین پیامرسانهایی مانند تلگرام میتوانند در رشد کسبوکار دیجیتالی شما نقش مهمی ایفا کنند.
و سایر پلتفرمها:
پلتفرمهای دیگری هم هستند که در بازاریابی دیجیتال به کمک شما میآیند؛ مثلاً آپارات، یوتیوب، دیوار و ... .
بخشهای مختلف دیجیتال مارکتینگ و ابزارهای آن را بشناسید
در این بخش از مقاله بخشهای مختلف دیجیتال مارکتینگ را به صورت مختصر و مفید توضیح میدهیم.
پیشنهاد میکنیم بعد از آشنایی اولیه اگر قصد دارید یک دیجیتال مارکتر حرفهای شوید در«دوره جامع دیجیتال مارکتینگ نوین» شرکت کنید. این دوره یکی از بهترین و کاملترین منابع دیجیتال مارکتینگ ایران است که تمامی سرفصلهای مهم بازاریابی دیجیتال را پوشش میدهد.
لینک ثبت نام در دوره جامع بازاریابی دیجیتال نوین
برویم سراغ بخشهای مختلف دیجیتال مارکتینگ.
بازاریابی محتوایی
گفتیم که عادات خرید در مشتریان تغییر کرده و حالا بیشتر مردم قبل از خرید، به دنبال دریافت اطلاعات موثق و مفید هستند تا بر این اساس انتخاب خود را انجام دهند.
منابع زیادی برای پیدا کردن این اطلاعات وجود دارد. ولی چه کسی بهتر از خود شما؟ قطعاً شما بهتر میتوانید محصول خود را معرفی کنید تا افراد دیگر! اینجاست که باید از بازاریابی محتوا (Content Marketing) استفاده کنید. اما بازاریابی محتوا یعنی چه؟
بازاریابی محتوا یعنی جذب مخاطب از طریق تولید محتوای باکیفیت و سئو شده، و هدایت او به سمت خرید از سایت
سئو(SEO)؛ از هیچ تا لینک یک
فرض را بر این میگذاریم که سایتتان را ساختهاید و محتوای آن را هم بارگذاری کردهاید؛ حالا کاربران چگونه باید سایت شما را پیدا کنند و محتوای آن را بخوانند؟
اینجا سئو (SEO) وارد عمل میشود. سئو به معنی بهینهسازی سایت برای موتورهای جستجو است. وقتی سایت و محتوای آن برای موتورهای جستجو بهینه شده باشد، در جایگاههای نخست نتایج جستجوی کاربران در صفحۀ SERP قرار میگیرید؛ و بدیهی است که هر چقدر جایگاه شما در این فهرست بالاتر باشد، مخاطبان بیشتری جذب سایتتان خواهند شد. جذب مخاطب بیشتر، مساوی است با فروش بیشتر و سود بیشتر.
بازاریابی شبکههای اجتماعی (سوشال مدیا مارکتینگ)
شما باید جایی حضور داشته باشید که مردم در آن جا هستند. پیج شما در شبکههای اجتماعی مثل مغازهای است که برای اجارۀ آن هیچ هزینهای پرداخت نمیکنید اما میتوانید به تعدادی زیادی از مشتریان دسترسی داشته باشید.
به طور کلی فعالیت در شبکههای اجتماعی (از جمله اینستاگرام، لینکدین، توئیتر و فیسبوک) دایره مخاطبان شما را بزرگتر میکند و تاثیرات بلندمدتی در برندسازی و تبلیغات دارد. برای مثال بسیاری از برندهای کوچک و بزرگ با همکاری اینفلوئنسرهای اینستاگرام (افراد تاثیرگذار اینستاگرام) محصولاتشان را در ذهن مردم جا میاندازد و آنها به خرید تشویق میکنند.
ایمیل مارکتینگ (Email Marketing)
کارکرد اصلی ایمیل مارکتینگ پرورش و حفظ سرنخهای فروش است؛ یعنی شما با استفاده از این روش میتوانید کاربرانی که قبلاً ایمیل خودشان را در اختیار شما قرار دادهاند هدفگیری کرده و احتمال خرید آنها را افزایش دهید.
محتوای ایمیلها در هر کسبوکاری فرق میکند، ولی برای این که عملکرد موفقتری داشته باشید ما با توجه به تجربۀ خودمان چند پیشنهاد برای شما داریم:
- ایمیل خوشامدگویی هنگام عضویت
- ارسال پیشنهادات ویژه
- ایمیل تشکر بعد از دانلود و پیشنهاد محتواهای مشابه
بازاریابی پیامکی (SMS Marketing)
به دلیل استفادۀ غلط برخی کسبوکارها از بازاریابی پیامکی (SMS Marketing) این تصور به وجود آمده است که فرستادن پیامکهای تبلیغاتی کاری بیهوده است و دیگر مردم به اساماسهای تبلیغاتی توجهی نشان نمیدهد.
خب این تصور کاملاً اشتباه است. پیامک یک ابزار ارتباطی فوقالعاده است. ابزاری ساده و پر سرعت که اجازه میدهد یک پل ارتباطی قوی میان شما و مشتریان شکل بگیرد. بازاریابی پیامکی یکی از شیوههای زودبازده و کمهزینه در بازاریابی دیجیتال است و تاثیر بسیار آن در برندینگ و افزایش فروش غیر قابل انکار است؛ منتها به شرط آنکه با اصول آن آشنا باشید و روش صحیح استفاده از آن را بدانید.
بازاریابی پیامکی برای آن دسته از کسب و کارهایی که هنوز اول راه هستند و نمیخواهند هزینه بالایی را صرف تبلیغات کنند، یک گزینۀ عالی است.
تبلیغات دیجیتال (Digital Advertising)
تبلیغات دیجیتال یکی از اساسیترین ستونهای دیجیتال مارکتینگ است. تفاوت اصلی تبلیغات دیجیتال و آفلاین این است که شما در این نوع تبلیغات میتوانید عملکرد تبلیغ خود را به صورت دقیق اندازهگیری کرده و آن را بهینه کنید.
در دیجیتال مارکتینگ کسب و کارها به چند روش تبلیغات میکنند:
- تبلیغات در گوگل (Google Ads)
- رپورتاژ آگهی (Advertorial)
- تبلیغات اینفلوئنسری
- تبلیغات همسان
- تبلیغات بنری
- تبلیغات نوتیفیکیشن
تعامل، تعامل، تعامل! برگ برنده بازاریابی دیجیتال
تعامل یک مبحث به شدت مهم در دیجیتال مارکتینگ محسوب میشود. چرا؟ چون همه چیز مجازی است و من مشتری کمتر اعتماد میکنم، ممکن است ابهاماتی داشته باشم و...
نعامل با مشتری باعث میشود که این اعتماد تقویت شود و مشتری راحتتر مراحل خرید را طی کند. در واقع تعامل اصولی با مخاطبان برای ترغیب آنها به خرید و نگهداری آنهاست.
در دنیای بازاریابی دیجیتال وبجز شبکههای اجتماعی چند ابزار مهم دیگر نیز برای تعامل وجود دارد:
- پیامک
- ایمیل
- نوتیفیکیشن
- چت آنلاین
اینها 4 ابزار مهم بودند که کسب و کارها به طور مستقیم و غیر مستقیم برای تعامل با مشتری از آنها استفاده میکنند
تحلیل دیجیتال؛ رصد مسیر دیجیتال مارکتینگ
یکی از بزرگترین مزایای دیجیتال مارکتینگ امکات تحلیل دقیق اطلاعات و رفتار کاربران است. شما با استفاده از ابزارهای مختلف میتوانید آمار دقیق کاربران، رفتار آنها، و نتایج استراتژیهای خود را ببینید. چیزی که در بازاریابی سنتی به هیچ وجه وجود ندارد.
دو ابزار تحلیل در دیجیتال مارکتینگ که شما هم آنها را خوب میشناسید، گوگل سرچ کنسول، و گوگل آنالیتیکس هستند. این دو ابزار برای گوگل هستند که عاشق اطلاعات و تحلیل رفتار کاربر است.
کلام آخر
همانطور که دیدید دیجیتال مارکتینگ دنیای بزرگی دارد و فقط به ابزارهایی مثل سایت و اینستاگرام محدود نمیشود.
اگر به دیجیتال مارکتینگ علاقه دارید و به اصطلاح میخواهید دیجیتال مارکتر شوید، اولین قدم برای یادگیری پیدا کردن منابع خوب است؛ منابعی که توسط افراد با تجربه تهیه شده و در هر زمان و مکانی در دسترس باشد.
آکادمی نوین میتواند یک نقطه شروع خوب برای یادگیری باشد. هر کتاب، ویدیو و مقالهای که در آکادمی منتشر شده حاصل سالها تجربه و مطالعه است. کتابها را میتوانید دانلود کنید یا ویدیوها را به صورت آنلاین تماشا کنید.
به نقل از: وب سایت نوین
ارسال نظر