پاسخ کوبنده بامو به مرسدس بنز EQE
ب ام و چند روز قبل از نسل هشتم سری ۵ رونمایی کرد. این نسل، مهمترین نسل از سدان سایز متوسط باواریاییها بهشمار میرود؛ چرا که برای اولینبار در تاریخ ۵۱ ساله، شاهد تولید آن با پیشرانه تمام الکتریکی در کنار نسخه درونسوز خواهیم بود.
دیجیاتو نوشت: ب ام و چند روز قبل از نسل هشتم سری ۵ رونمایی کرد. این نسل، مهمترین نسل از سدان سایز متوسط باواریاییها بهشمار میرود؛ چرا که برای اولینبار در تاریخ ۵۱ ساله، شاهد تولید آن با پیشرانه تمام الکتریکی در کنار نسخه درونسوز خواهیم بود.
قیمت ارزانترین تریم از این سدان جدید از ۵۷,۹۰۰ دلار شروع میشود، قویترین مدل برقی آن هم به پیشرانه ۵۹۰ اسب بخاری مجهز است. جالب آنکه ب ام و تصمیم گرفته تا برخلاف مرسدس بنز، از یک طراحی متفاوت برای محصولات برقی خود استفاده نکند و رقیب EQE را مستقیماً با ظاهری نزدیک به مدلهای بنزینی سری پنج راهی بازار نماید؛ روشی که با توجه به عدم استقبال بازار از مدل های متفاوت و برقی مرسدس بنز احتمالاً منجر به فروش بهتر ب ام و نسبت به مرسدس خواهد شد.
با آنکه در سالهای اخیر فروش کراساوور X5 تا 4 برابر بیشتر از سری 5 بوده، اما این سدان سایز متوسط از جایگاه ویژهای در سبد محصولات کمپانی برخوردار است. بههمین خاطر ب ام و برای نسل جدید هم سنگ تمام گذاشته و آن را با آخرین فناوریها و خصوصیات اسپرت راهی میدان کرده است.
هر دو نسخه بنزینی و برقی ب ام و سری 5 بر مبنای پلتفرم موسوم به CLAR توسعه پیدا کردهاند. هرچند این پلتفرم به اندازه پلتفرم Neue Klasse که حوالی سال 2025 از راه خواهد رسید، پیشرفته نیست، ولی مسلماً انتظارات را برآورده خواهد کرد.
اولین سری ۵ برقی
علاقهمندان به پیشرانههای برقی، میتوانند به سراغ نسخه الکتریکی از ب ام و سری 5 جدید بروند. این نسخه ابتدا در دو تریم i5 eDrive40 و i5 M60 xDrive تولید خواهد شد. تریم i5 eDrive40 که قیمت کمتری دارد، به یک پیشرانه تکموتوره مجهز است و برای خرید آن باید 66,800 دلار کنار گذاشت. موتور این تریم توانایی تولید 335 اسب بخار قدرت و 400 نیوتن متر گشتاور را دارد. صفر تا 60 مایل یا 97 کیلومتر این تریم 5.7 ثانیه زمان میبرد و حداکثر سرعت آن برابر است با 120 مایل یا 193 کیلومتر در ساعت.
تریم قویتر i5 M60 xDrive از یک پیشرانه دوموتوره بهره میبرد و 84,100 دلار قیمت دارد. مجموع قدرت این دو موتور به 590 اسب بخار و گشتاور آنها به 795 نیوتن متر میرسد.
با اتکا به این پیشرانه قدرتمند، i5 M60 xDrive قادر است در عرض تنها 3.7 ثانیه سرعت خود را به 60 مایل در ساعت برساند و به نهایت سرعت 130 مایل یا 209 کیلومتر در ساعت دست پیدا کند. ذکر این نکته ضروری است که برای استفاده از حداکثر خروجی پیشرانه، راننده باید پدال دارای علامت شیفت را حداقل 0.8 ثانیه نگه دارد.
نسخه بنزینی ب ام و سری ۵
کسانی که کماکان خواهان موتورهای درونسوز هستند، میتوانند از بین نسخههای بنزینی تریم دلخواه خود را انتخاب کنند. نیروبخش تریم پایه 530i یک موتور 2 لیتری است که توانایی تولید 255 اسب بخار قدرت و 400 نیوتن متر گشتاور را دارد. این ارقام در مقایسه با خروجی موتور 530i نسل قبل، بهترتیب 7 و 52 واحد بیشتر هستند. در این تریم که 1833 کیلوگرم وزن دارد، نیرو فقط به چرخهای عقب منتقل میشود. شتاب این تریم برابر با 5.8 ثانیه و حداکثر سرعت آن 155 مایل یا 250 کیلومتر در ساعت است.
در تریم 530i xDrive همان موتور 2 لیتری در زیر کاپوت قرار دارد، اما نیروی تولیدی آن به هر چهار چرخ ارسال میشود. وزن این تریم در مقایسه با تریم تکدیفرانسیل 530i بهاندازه 258 کیلوگرم بیشتر است، ولی به دلیل انتقال قدرت به هر چهار چرخ و در نتیجه چسبندگی بهتر، شتاب آن یک دهم ثانیه بهتر است. از لحاظ حداکثر سرعت این دو تریم تفاوتی با هم ندارند. ضمن اینکه گیربکس هر دوی آنها 8 سرعته استپترونیک است.
ادامه تولید سری ۵ با موتور ۶ سیلندر
خبر خوش برای طرفداران متعصب ب ام و اینکه سری 5 جدید کماکان با موتور 6 سیلندر خطی تولید خواهد شد. این تریم که کد 540i xDrive را روی خود خواهد داشت، تا زمان معرفی M5، نقش یک مدل پرچمدار موقت را ایفا خواهد کرد. با این کد میتوان متوجه شد که هر چهار چرخ از نیروی تولیدی موتور بهرهمند هستند.
ارسال نظر