روایتی از شباهت مجلس ششم و نهم
روی صندلی قرمز رنگ مجلس حرفهایی زیادی را شنید. برای چندمین بار شیشه عینک خود را پاک کرد و به نطق مخالفانش دوباره گوش داد.حرفشان این بود که وزیر بشو نیست، آدم «غیر سیاسی» به درد دانشگاه نمی خورد .
چرخ روزگار وقتی ۱۰ سال بعد پای رضا فرجی دانا را به مجلس باز کرد، این بار به «سیاسی بودن» متهم شد و چندی بعد هم آنهایی که روزگاری در مجلس ششم به دنبال جمع کردن رای برای او بودند، او را عامل « تیره شدن روابط مجلس و وزارت علوم » خواندند.
روابط مجلس نهم با وزارتی که برای آنها بسیار مهم است، مشابه رفتاری است که روزگاری مجلس ششم با وزیر علوم دولت اصلاحات داشت.ظاهرا معین و فرجی دانا در استیضاح شبیه هم هستند.دو مجلس اصولگرا و اصلاح طلب هم که در منتهی الیه چپ و راست فضای سیاسی ایران دسته بندی می شوند،در یک امر مشترک اند؛ توانایی طیف های تندرو برای به حاشیه بردن مجلس.
مجلس نهم در میان مجالس پس از انقلاب، مجلسی میانه است که ویژگی های مشخصی دارد؛ کم شدن مصوبات خلق الساعه ، پر رنگ شدن رفتار فراکسیونی به مدد تشکیل فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت و بررسی مصوبات مهم مجلس در فضایی آرام از جمله ویژگی هایی است که بهارستان نشینان را ازمجالس قبل از خود متمایز می کند.
بحث و جدل سیاسی در فضای پارلمانی بدیهی ترین امر است، اما همین مجلس مصوبات خود برای ساماندهی قانون احزاب، انتخابات مجلس و جرم سیاسی داشته است.موضوع های ملتهبی که در مجلس نهم در سایه فعالیت کم حاشیه یا درحال جمع بندی است و یا به منتظر تصویب در صحن مجلس.
با این حال همین مجلس در فاز سیاسی از رفتار سینوسی رنج می برد. اصولگرایان مجلس نهم در درون خود اقلیتی درون اصولگرا دارند که از همان آغاز تشکیل دولت، لحن گزنده ای نسبت به کابینه یازدهم داشته است.
لحن منتقد اقلیت مجلس که از همراهی ۷۰ الی ۸۰ نفر از نمایندگان برخودار است،در مواقع اشتباهات دولت بالا می رود و به ۱۰۰ نفر هم می رسد.نگاهی به کارت زرد های مجلس نهم به پنج وزیر دولت نشان می دهد این طیف که اکثرا از حامیان دولت سابق هستند ازمخالفان مبنایی دولت هستند.
همین طیف از نمایندگان در جریان کلید زدن استیضاح وزیر علوم بیشترین تاثیر گذاری را داشتند. طیفی که می گویند اظهارات معاون پارلمانی رئیس جمهور در خصوص« تاریخی شدن استیضاح» وزیر علوم و اینکه در صورت استیضاح فرجی دانا، «نفر بعد نیز راه وی را ادامه خواهد.» موجب شده تعداد بیشتری از نمایندگان استیضاح را امضا کنند.
پر رنگ شدن حاشیه های سیاسی در دو هفته اخیر، خدمات مجلس نهم برای رفع مشکلات اقتصادی و اجتماعی را به بیراه برده است. اتفاقی که در مجلس ششم به نوع دیگری رخ داد و طیف تندروی اصلاح طلب به دنبال تصویب قوانینی چون پیوستن به کنوانسیون منع تبعیض علیه زنان، قانون مطبوعات و انتخابات، اصلاح ساختار وزارت علوم و تحقیقات و فناوری و...بود، در حالی که حتی اصولگرایان اقلیت مجلس ششم معتقدند در آن مجلس اقدام های مثبت بسیاری به لحاظ اقتصادی به تصویب رسید.
تصویب قانون سرمایه گذاری خارجی، اصلاح قانون مالیات ها، اصلاح قانون نظام صنفی، قانون تجارت الکترونیک، اصلاح قانون چک، ادغام سازمان های میراث فرهنگی و گردشگری، صنایع و معادن، تصویب قانون نوسازی و به سازی صنعت نساجی، بازنشستگی پیش از موعد، تصویب سختی کار برای مشاغل سخت و زیان آور نمونه ای از مصوبات مجلس ششم است که کاظم جلالی نماینده اقلیت آن مجلس هم از آنها به نیکی یاد می کند.
با این حال سیاست زدگی در میان نمایندگان این مجلس و حاکمیت چهره های افراطی موجب شد این طیف نامه ای به رهبر انقلاب بنویسند که بعدها به نامه جام زهر معروف شد.تحصن و استعفای دست جمعی هم از نمایندگی دیگر اقدام هایی بود که در نهایت مجلس ششم را در افکار عمومی بدنام کرد.
۱۱ سال بعد مجلسی اصولگرا روی کار آمده است که حاشیه های سیاسی در آن ممکن است همان سرنوشت مجلس ششمی ها را برایش رقم بزند. و چه بسا به واگذاری کرسی های پارلمان به جناحی دیگر بیانجامد.
ارسال نظر