این حرف میرسلیم بوی گرانشدن سوخت را میدهد!
قیمت حاکم بر بازار قابل دفاع نیست وحکایت از مشکلات اقتصاد کلان کشور میکند که به دلیل سقوط ارزش پول ملی ، پس انداز کنندگان تمایل دارند برای جلوگیری از ضایع شدن پس اندازشان ، آن را مثلا در مسکن و زمین و ارز و طلا و حتی خودرو که کالایی سرمایهای نیست، قراردهند.
خبرآنلاین: قیمت حاکم بر بازار قابل دفاع نیست وحکایت از مشکلات اقتصاد کلان کشور میکند که به دلیل سقوط ارزش پول ملی ، پس انداز کنندگان تمایل دارند برای جلوگیری از ضایع شدن پس اندازشان ، آن را مثلا در مسکن و زمین و ارز و طلا و حتی خودرو که کالایی سرمایهای نیست، قراردهند.
میرسلیم گفت: در شرایط کنونی قیمت سوخت آن قدر ارزان است که انگیزهای به مصرف کننده برای پرداخت اضافه بهای محصول مرغوبتر را نمیدهد از این رو پس یکی از الزامات بهبود کیفیت ، اصلاح اقتصاد انرژی در کشور است.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرآنلاین با اشاره به اینکه برای سقوط ارزش پول ملی ایران بیش از دو دهه طراحی صورت گرفته است، گفت: این برنامه طراحی شده است تا تمام نظامات کشور اعم از حقوق و دستمزد و بیمه و یارانه و بازنشستگی و قراردادهای استخدامی و معاملات مختل و کشور در شرائط بحرانی قرار گیرد.
وی افزود: این یکی از حلقههای مهم زنجیره تحریم بود و هست. اما ارزش پول ملی ما در گذشته سالها وابسته بود به طلا و جواهرات و ذخائر بانک مرکزی؛ اینها را من نفی نمی خواهم بکنم ولی تاکید می کنم در دنیای رو به پیشرفت امروز، پشتوانه اصلی پول ملی همانا تولید ناخالص داخلی است یعنی هرچه تولید محصولات و خدمات در کشور بیشتر شود و سرعت گیرد، در مقایسه با دیگر کشورها، ارزش پول ملی ما بیشتر میشود. بنابراین تاکید بر تولید داخلی به نوعی پاتک علیه دشمنی است که تمایل دارد کشور را به فروپاشی اقتصادی برساند و مانع پیشرفت آن شود.
این نماینده تهران ادامه داد: افزایش تولید داخل منجر می شود به جوابگویی بهتر به نیازهای داخلی و حتی ایجاد توانایی برای صادرات. هرجا ما نتوانیم به نیازهای خود با تولیدات خود پاسخ گوییم ناگزیر می شویم به سراغ واردات برویم که اگر در جمع تراز تجاری محصولات ما و نه مواد اولیه، منفی شود به مفهوم تقویت کشورهایی است که مبدا واردات محصولات مصرفی برای ما میشوند.
وی افزود: به طور خلاصه رونق و افزایش تولید از یک طرف باعث تقویت ارزش پول ملی و از طرف دیگر موجب افزایش درآمدهای مالیاتی دولت و خروج از وابستگی به خام فروشی و همچنین کمک به مهار تورم می شود زیرا یکی از عوامل موثر بر تورم افزایش نقدینگی لجام گسبخته و غیر متناسب با تولید ناخالص داخلی است. البته برای مهار قطعی تورم مقابله با کسری بودجه واقعی دولت را نباید نادیده گرفت و به نظر من این مستلزم اصلاح بودجه است.
میرسلیم در پاسخ به این سئوال که آیا افزایش تولید داخلی قید و شرط ندارد؟ توضیح داد: حتما قید و شرط دارد: اول این که اولویت تولید باید برای جوابگویی به نیازهای داخلی باشد و در ادامه آن، تشویق صادرات. دوم این که کیفیت محصولات تولیدی و خدمات ارائه شده باید جوابگوی معیارهای مصوب باشد و الا به نارضایتی مصرف کنندگان می انجامد و به علاوه فرصت صادرات را ضایع می کند. سوم این که باید رقابت پذیر باشد والا هم قابلیت صادرات را از دست میدهد و هم رغبت به استفاده از کالای وارداتی مشابه را افزایش میدهد. از چنین تولیدات داخلی مرغوبی حتما باید پشتیبانی کرد. البته دولت در شرائط تحریم یعنی شرایط نابرابر اقتصادی یا جنگ، باید سعی کند مانع تعطیل شدن تولید و مانع پیروزی رقیب یا دشمن شود.
الزامات بهبود کیفیت و رقابت پذیری
این نماینده مردم تهران در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: برای بهبود کیفیت و رقابت پذیری باید هزینههای تحقیق و توسعه را تقبل کرد که بر قیمت تمامشده اثرگذار است و مصرف کننده موقعی به سراغ محصول برتر می رود که در جمع، هزینه های خرید و بهره برداری و تعمیر و نگهداری به نفع او تمامشود .
او نقبی به بهای سوخت در ایران زد و گفت: در شرایط کنونی قیمت سوخت آن قدر ارزان است که انگیزهای به مصرف کننده برای پرداخت اضافه بهای محصول مرغوبتر را نمی دهد. پس یکی از الزامات بهبود کیفیت، اصلاح اقتصاد انرژی در کشور است. سود بسیاری از کارخانهها ناشی از استفاده از انرژی ارزان و ویژهخواری است. در واقع انرژی به تاراج می رود و عدهای هم به ثروتهای بادآورده می رسند و مردم هم از کیفیت ناراضیاند! این نوع اداره کردن کشور توام با تبذیر و بی عدالتی و ستم به مصرف کنندگان است. این مشکلی است که نمونه بارز آن را در صنعت خودروسازی میبینیم .
میرسلیم ادامه داد: از این رو چاره حل مشکل ابتدا در اصلاح اقتصاد انرژی است و سپس اجباری کردن برخی از استانداردها که به ویژه جنبه ایمنی و محیط زیستی پیدا می کند. اجباری کردن تمام استانداردها ، به ویژه در شرایط نابرابر تحریم، منجر به توقف تولید می شود که آن هم نقض غرض است. اقتصاد انرژی نیز در ترکیب با سیاست یارانه طوری انجام گیرد که اولا عدالت رعایت شود یعنی یارانه متناسب با استحقاق باشد و ثانیا امکان قاچاق سوخت را که در حدود ده درصد مصرف داخلی است، کلا حذف کند. به علاوه بر اجرای کامل سیاستهای کلی ترابری که اولویت را به حمل ونقل عمومی بویژه راهآهنی میدهد، تاکید شود.
برخی تجاهل میکنند
نماینده تهران اضافه کرد: کسانی که کاهش واردات سود آنها را کم می کند، متاسفانه از هیچ کذب و افترا و هتاکی و آبروریزی علیه من خودداری نکردهاند که این خود حکایت از فساد و ویژهخواری گسترده آنها است. اطهار نظر های من جنبه فنی و مهندسی دارد؛ اینجانب هیچگاه نزد هیچ خودروسازی سهام و سمتی نداشته ام و ندارم و کار من همواره تحقیق و تدریس بوده و خدا را شکر می کنم که با همکاری مهندسان جوان این کشور توانستیم در دورانی که می خواستند با تحریمها کشور را فلج کنند یعنی در دهه ۸۰، موتور ملی را برمبنای راهبرد مصوب دولت، توسعه دهیم و به تولید انبوه رسانیم تا امثال شرکتهای پژو و رنو که متاثر از آمریکایند نتوانند ما را متوقف کنند. از این موفقیتها بسیاری از دوستان بی خبرند برخی نیز تجاهل میکنند! ولی قدر این مهندسان و فناوران و کارگران شریف را باید دانست و آنها را تقویت کرد و از شماتت آنها باید جدا خودداری کرد والا در حکم آب به آسیاب دشمن ریختن است به خاطر منافع و هوسهای زودگذر عدهای قلیل که مجهز به حربهای قوی در تبلیغات مزورانه اند. البته آنها راه به جایی نخواهند برد و هماینک در زمینههایی تولید داخلی با کیفیت و با قابلیت رقابت شکل گرفته و نمونه امیدوارکنندهای در سال جاری، به کوری چشم بدخواهان، برای دیگر صنایع خواهد بود، ان شاءالله.
وی در جواب این سئوال که آیا قیمتهای کنونی را قابل دفاع می دانید؟ توضیح داد: قیمت حاکم بر بازار قابل دفاع نیست وحکایت از مشکلات اقتصاد کلان کشور میکند که به دلیل سقوط ارزش پول ملی ، پس انداز کنندگان تمایل دارند برای جلوگیری از ضایع شدن پس اندازشان ، آن را مثلا در مسکن و زمین و ارز و طلا و حتی خودرو که کالایی سرمایهای نیست، قراردهند.
اصلاح این مشکل با خودروسازان نیست ؛ آنها خود به نوعی گرفتار این تلاطم اقتصادی شدهاند که چاره اصلی آن را در پاسخ به سوال اول مختصرا ذکر کردم. البته در شرایط بهینه خودروسازان می توانند به ویژه با کاهش هزینههای مالی خود قیمت تمام شده را تا ۱۵٪ کاهش دهند، اما قیمت بازار تحت تاثیر عوامل دیگری است.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا شما با مطلق واردات مخالفید؟ افزود: در شرایط عادی و تجارت آزاد مخالفت با واردات معنا ندارد. هر کشور برای خود مزیتی دارد و تولید کنندگان نیز سعی میکنند برای افزایش رقابتپذیری از این مزایا استفاده کنند. ما در شرایط تحریم دسترسی به بازار آزاد تجارت جهانی نداریم، ناگزیر باید اصالت را به تولید داخلی بدهیم به ویژه که محدودیت ارزی و محدودیت شرائط انتقال ارز ایجاب می کند ما در واردات متمرکز شویم بر آنچه ضروری است، چه برای مصرف مانند برخی اقلام کشاورزی و چه برای تولید مانند برخی از قطعات که به خودکفایی نرسیدهایم یا توجیه اقتصادی پیدا نمیکند. خودرو در هیچکدام از این موارد قرار ندارد. با این حال من همواره اعتقاد داشته ام که مناسب است در حدود ۲ الی ۳ در هزار نیاز از طریق واردات تأمین شود تا هم با فناوریهای دیگران آشنا شویم و هم براثر فشار مطالبات مردم ، تولیدکنندگان ضرورت نوآوری و پیشرفت را فراموش نکنند.
نظر کاربران
منفور
خدایا مردم ایران را از دست دولت ومجلس ومسئولان نادان نجات بده
نماینده دولت نه مردم
بعید میدونم مردم تهران به چنین شخصی رایبدن
جرات دارید گران کنید
یکی بگه این میرسیلم حرف نزنه بره دنبال نوه داریش
میر سلیم خواهشا اوضاع رو به هم نریز تو چرا بازنشسته نمیشی
چکاره است.ادم فسیل.
لعنت بهت که حرف بزنی همه چی گرون
خدا این را از روی زمین بردارد
تمام گرفتاریهای این کشور زیر سر افرادی مثل میرسلیم است
ای بنده خدا همه حرفاش بو میده خدا شفابده
سالی دویست درصد این چند سال هشتصد درصد شده تورم
میرسلیم نباشید
این بیسواد مدرکش چیه
با رای ندادن ما شدن نماینده باورش شده
بعد نگن چی شد یهو چی
تجربه گرونی رو دارند دیگه
نفست از جای گرمی در میاد اقای ...همش میگین باید شود باید انجام شود باید وباید ...اخه کی باید انجام بدهد ..زندگی لاکچری نشینان
شلوار پلنگی ام کو
ادم ونماینده بیسوادیعنی این توقع زیادی نیست
کیسه دوزی جدید به هزار بهانه بابا مردم دیگه تحمل گرونی ندارن ۰ خجالت بکشید از ملتی که همچیزشو برای ۰ این مملکت داد حق این ملت این نیست۰۰۰۰
مرتیکه مافیایی چه از سرمان میخواهی
مردم ایران سالهاست بهایِ ناکار آمدیِ شماها رو میدن..
با شکم سیر و خانه های آنچنانی و ماشین های لوکس ،تو و امثال تو نمیتونین راهگشا باشی
عادت مردم شده یه کلام از مادر عروس .ولی حالا شده دفتر خاططرات از مادر عروس
علت پسرفت کشورما بقران همینان
منتظر عواقب سنگین گرانی سوخت باشید این مردم منتظر انفجارند
آقای میرسلیم اگه مردی وبفکر اقتصاد کشوری اجازه بده خودرو کارکرده خارجی وارد کشور بشه تا مصرف سوخت کمتر شود وتلفات جاده ای پائین بیاد
خدایش چه کساییبه این رای دادن
بدبختی ما این هست که امثال این فرد که باید به فکرقبروقیامت خودباشندبرای ماتصمیم میگیرند.خدایا ماراازشراین افرادنجات بده
نماینده محترم اول مشکل اقتصادی را حل کن و توانش را نداری شوک مضاعف به مردم وارد نکنید ضمنا ایا حرف های شما کجا خریدار دارد
آخه تو سواد اقتصادی داری؟؟!!؟؟
الان تولید ناخالص قطر و کویت چیه؟؟!؟؟چرا
وقتی چیزی حالتون هم نمیشه باز میرسید به
هرجایی دهنتون رو باز میکنید و نادونی و کم
سوادی خودتون رو فریاد میزنید؟!!!!!!!!!
چرا فقط قیمت سوخت اصلاح بشه و ماشین
اصلاح نشه؟!؟
فقط باید دست دوستی بسوی دنیادرازکردوالباقی چرت و پرتی بیش نیست.اخه قیافه میرسلیم به این حرفها میخوره که جوب بتونه بده
اینم بگو که دستمزد ها انقدر پایین هست که کفاف زندگی رو نمیدهد
این آقا نمیخواد دست از سر ملت بکشد از مقامات بالا تقاضا داریم این شخص را عزل کنید خون به دل ملت کرد
تو نظر نده ما همه میدونیم از تو هم بیشتر حالیمون. تو اگر راست میگی کاری که واسش دستمزد میگیری رو انجام بده و ارزش پول ملی رو برگردون و با حرفهای صد من یه غاز وقت ما رو نگیر .
خدا ازت نگذره خودت کفشهای برند میپوشی و در امد های انچنانی حتما از گران شدن بنزین هم سود کلان میبری انشالله خدا سزاتو بده
واقعا زهی تاسف امثال این برای ما تصمیم گیرنده باشند!
پول سوخت های رایگان لبنان را ملت بیان حساب کنند!؟
یکی جلوی اینو بگیره کلا رد داده
میر سلیم تحصیلات متوسطهٔ خود را در سال ۱۳۴۴ در دبیرستان البرز به پایان رساند و در سال ۱۳۴۹ موفق به اخذ فوق لیسانس در رشتهٔ مهندسی مکانیک از دانشگاه پواتیهٔ فرانسه شد. بهدنبال آن، در سال ۱۳۵۱ از «مدرسهٔ عالی ملی مکانیک و آئروتکنیک» تخصص مهندسی در رشتهٔ موتورهای درونسوز را کسب کرد.
پ ن : قبل انقلاب دکترای مکانیک گرفته بود . بعد از انقلاب شد وزیر فرهنگ و ارشاد .
ای خدااینوبکش
اقای میرسلیم یادتان رفت اقای احمدی نژاد قیمت بنزین را به قیمت جهانی خلیج فارس رساند و مابه التفاوت انرا به مردم داد انروز دلار هزار تومن بود و بنزین هم یک دلار.
حالا گناه مردم چیست که دلار ۵۵ برابر شده؟
حقوقی که از سهم من به این اقا میدن من راضی نیستم آخه شما ماشینو چند برابر قیمت جهانی میدین با کیفیت نامرغوب بعد مردمی که متوسط درآمدشان 180 دلاره چطور تحمل تورم مظاعف رو دارن
این اگه ریس جهمورمیشد چیکار میکرد
ما مردوم ایران نفهمیدیم میرسلیم نخود کدام آش است
آخه این چه حرفی است که میگوئید که دو دهه است که برنامهریزی برای کاهش ارزش پول بعمل آمده، اینها تماماً نتایج بیبرنامگی و بیفکری مسئولین در مدیریت امور اقتصادی کشور بوده و بس!
برای شما فرقی نمی کنند بنزین ۳۰۰۰باشد یا۳۰۰۰۰۰ هزار شما فقط کسیتان ازبیت المال پراست
این که اصلا نباید جایی در سیاست ومسیرگردانی داشته باشد
اقتصاد کشور درست کنید بقیه مسائل خودش درست میشه تا وقتی فقط به فکر حجاب هستید مشکلات بیشتر میشن
چقدر ما ملت بدبختیم که مجبور به تحمل دیدن قیافه این آدم باشیم .
حقوق را برمبنای دلار پرداخت کنید بعد هر ... دلتان خواست بکنید.
بدبخت ملتی که ایشون میخواد سیاستمدار شون باشه
این آقا ماشین گران کرده میخواد بنزین هم گران کند دو کلاس سواد هم نداره کلا
میر سلیم میر سلیم تاربخ در مورد تو خواهد نوشت ..