شوک ناامیدکننده به سفرهای نوروزی ۱۴۰۲
چیزی کمتر از ۱۰ روز دیگر تا سال نوی ایرانی باقی مانده است، اما آژانسهای مسافرتی میگویند تقاضا برای تورهای گردشگری به شدت کاهش یافته است.
شرق: چیزی کمتر از ۱۰ روز دیگر تا سال نوی ایرانی باقی مانده است، اما آژانسهای مسافرتی میگویند تقاضا برای تورهای گردشگری به شدت کاهش یافته است. آنها میگویند قیمت تمامشده تورهای نوروزی نسبت به سال گذشته حدود دو برابر شده و کاهش قدرت خرید مردم باعث ریزش شدید تقاضا در این بخش شده است. حالا اما برخی شرکتها و بانکها اقدام به پرداخت وام سفر کردهاند. تسهیلاتی که سقف آن به حدود ۵۰ میلیون تومان میرسد اما از نظر تشکلهای صنفی گردشگری تنها وسیلهای برای توزیع رانت بوده و سود آن به جیب شرکتهای «خاص» میرود.
قیمتگذاری تورهای نوروزی با یورو و دلار
قیمت تورهای نوروزی سال ۱۴۰۲ سرسامآور است. ارزانترین تورهای مشهد به شرط سکونت در مسافرخانه یا هتل دو ستاره و چهارروزه بین ۳.۵ تا پنج میلیون تومان قیمت دارد. تورهای نوروزی شیراز بهای ارزانتری نسبت به مشهد دارند و تور چهارروزه در هتل چهارستاره با میانگین قیمت ۴.۵ تا ۵.۵ میلیون تومان فروخته میشوند. بهای یک تور سهروزه به کیش نفری هفت تا ۱۰ میلیون تومان تمام میشود و بهای تورهای چهار تا پنج روزه به ۱۷ میلیون تومان هم میرسد. این در حالی است که تورهای استانبول و آنتالیا نه تنها در حدود همین قیمت است که گاهی نرخهای ارزانتری دارد؛ برای مثال تور ششروزه آنتالیا که تاریخ پرواز آن ۲۵ اسفند است ۱۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان قیمت خورده است. تور سهروزه زمینی وان ترکیه هم هشت میلیونو ۸۰۰ هزار تا ۱۰ میلیون تومان قیمت دارد. تور چهارروزه امارات هم بین ۱۶ تا ۲۵ میلیون تومان قیمت دارد و بهای تور هفتروزه جمهوری آذربایجان به ۴۰ میلیون تومان هم میرسد. تور پنجروزه ارمنستان به طور میانگین بین ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان به فروش میرسد. در این میان نکته قابل توجه این است که تورهای خارجی با نرخ دلار و یورو قیمتگذاری شدهاند و مالکان آژانسهای مسافرتی میگویند نگرانی برای جهش مداوم نرخ ارز موجب شده قیمتها را به صورت ارزی اعلام کنند.
تورهای شرق آسیا لوکس شد!
تورهای شرق آسیا امسال قیمتهای چشمگیری دارند. بهای تور هفتروزه به مالزی با احتساب قیمت بلیت رفت و برگشت به ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان میرسد و سفر ۹روزه به مالزی با اقامت در سه شهر کوالالامپور، بالی و اوبود تا ۸۰ ، ۹۰ میلیون تومان قیمتگذاری شدهاند. سفر کوتاه نوروزی به تایلند و مالدیو هم بین ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومان آب میخورد. سفرهای اروپایی برای نوروز معمولا بالای نفری ۱۰۰ میلیون تومان قیمت دارند. تور هفتروزه فرانسه با هواپیمایی قطر و بدون احتساب نرخ بلیت ۱۰۵ میلیون تومان قیمتگذاری شده است. تور ۹ روزه فرانسه و ایتالیا هم بدون نرخ بلیت هواپیما، حدود ۲۰۰ میلیون تومان قیمت دارد. تور ۸روزه سوئیس با پرواز ترکیشایرلاینز و بدون احتساب قیمت بلیت ۱۸۰ میلیون تومان نرخگذاری شده است.
«ظرفیت تکمیل است»!
در مکاره بازار سفرهای نوروزی سال ۱۴۰۲ اما خرید بلیت هواپیما و قطار بسیار دشوار شده است و مسافران میگویند که با وجود اقدام زودهنگام برای خرید بلیت مدام با «عبارت تکمیل ظرفیت» مواجه شدهاند. کمبود بلیت هواپیما پیش از تقاضاهای نوروزی بلیت هم خبری شده بود. شرکتهای هواپیمایی مدعی بودند که به دلیل تحریم و زمینگیری شمار زیادی از ناوگان هوایی عرضه بلیت پایین آمده است و آژانسهای مسافرتی معتقد بودند که کاهش فروش بلیت، ترفند شرکتهای هوایی برای گرانکردن نرخها در ایام سفرهای نوروزی است. هرچند که به نظر میرسد با نزدیکشدن به پایان اسفند، ادعای شرکتهای هوایی درستتر بوده و کمبود عرضه بلیت همچنان گزارش میشود. از حدود 330 هواپیمای مسافربری ایران شمار اندکی از هواپیماها عملیاتی هستند و بقیه زمینگیر شدهاند. بر اساس آمار برخی مدیران صنعت هوایی، درحالحاضر تعداد هواپیماهای فعال تا 75 فروند کاهش داشته است و برخی دیگر این رقم را تا 98 فروند هواپیمای فعال دانستهاند. به عبارت دیگر و بر مبنای این ادعاها میتوان گفت هماکنون چیزی حدود 22 تا 30 درصد ناوگان هوایی ایران فعال هستند که این موضوع از نظر فعالان صنعت هوایی تهدیدی جدی برای این صنعت بهشمار میآید. هرچند دولت سیزدهم مدعی است شمار هواپیماهای عملیاتی در خطوط هوایی افزایش داشته است، اما این موضوع با واقعیت میدانی بازار سفرهای هوایی و سهولت دسترسی به بلیتهای پروازی چندان همخوانی ندارد. رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در 18 مهرماه سال جاری در یک نشست خبری درباره تعداد ناوگان هوایی کشور گفت: «در مهرماه سال گذشته 98 فروند هواپیمای فعال در ناوگان هوایی کشور داشتیم که طی یک سال اخیر این تعداد به 175 فروند افزایش یافته است». سه روز بعد شهریار افندیزاده، معاون حملونقل وزیر راه و شهرسازی، در دهمین اجلاس شورای عالی استانها توضیح داد: «در دولت سیزدهم توانستیم 15 فروند هواپیما به ناوگان اضافه کنیم». او همچنین افزود: «در ابتدای دولت سیزدهم 75 فروند هواپیمای فعال در کشور وجود داشت که هماکنون تعداد هواپیماهای فعال به 130 فروند رسیده است». از سوی دیگر مقصود اسعدیسامانی، دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی، چند روز پیشتر در گفتوگو با ایلنا گفته بود: «هرچند طبق اعلام سازمان هواپیمایی، ۱۷۳ فروند هواپیمای فعال در ناوگان وجود دارد ولی از این تعداد عملا ۱۱۵ فروند توانایی پرواز دارند؛ درحالحاضر در کشورمان ۲۰ ایرلاین و ۱۱۵ فروند هواپیمای فعال وجود دارد و دوره انتظار برای خرید بلیت هواپیما به 15 روز تا یک ماه رسیده است و به نوعی بلیت گیر نمیآید». سامانی چندی پیش در گفتوگوی دیگری به آرمان امروز گفته است که هزینه شرکتهای هوایی بین ۳۹ تا ۱۰۰ درصد افزایش داشته است و به دلیل تورم جهانی هزینه تأمین قطعات هواپیما بیش از ۳۰ درصد بیشتر شده و این مسائل باعث شده هزینه ایرلاینهای داخلی افزایش داشته باشد. همچنین برخی قراردادهای خرید خدمات توسط شرکتهای هواپیمایی به دلیل تورم بیش از صد درصد افزایش قیمت داشته است. او در عین حال تأکید کرده که هیچ کدام از وعدههای حمایتی دولت اعم از پرداخت تسهیلات به ایرلاینها یا تعرفهگذاری صحیح برای قیمت بلیت و ... محقق نشده و شرکتهای هواپیمایی در وضعیت نامساعدی به سر میبرند. وضعیت ناوگان ریلی هم تعریف چندانی ندارد و بخش قابل توجهی از قطارهای کشور فرسوده هستند.همچنین در میان قطارهای فرسوده ناوگانی با عمر بالای ۴۵ سال هم وجود دارد. این در حالی است که شرکت راه آهن از ریزش سالانه مسافران قطارها گزارشهای متعددی منتشر کرده است.
فروش بلیت با اقامت اجباری
با این شرایط برخی شرکتهای حملونقل مسافر برای جبران ضرر و زیان خود دست به ترفندهایی زدهاند. به عنوان مثال فروش بلیت با اقامت اجباری یکی از این ترفندها بوده است. اخیرا ایرنا گزارش داده بود در حالی که خرید بلیت پرواز مسیرهای پرتردد مانند تهران-کیش برای ایام عید با قیمت مصوب تقریبا غیرممکن است که برخی شرکتهای هواپیمایی بیإتوجه به ممنوعیت فروش اجباری بلیت، پروازهای داخلی را با قیمتهای دلخواه به فروش میرسانند. بهعنوان نمونه هواپیمایی چابهار بلیت پرواز تهران-کیش برای روز ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ همراه با یک شب اقامت را به قیمت ۳.۳ میلیون تومان به فروش میرساند. این در حالی است که قیمت مصوب این مسیر پروازی یک میلیون و ۳۵۹ هزار و ۳۰۰ تومان است. با این حال سازمان هواپیمایی به این اخبار واکنش نشان داده و از ممنوعیت فروش اجباری بلیت هواپیما خبر داد. هرچند که ایرلاینها بدون توجه به این اخطار، کار خود را ادامه میدهند. جعفر یازرلو، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری از صدور بخشنامه ممنوعیت فروش اجباری بلیت هواپیما به مسافران خبر داده و گفته بود که رعایت سقف قیمت بلیت مصوب برای ایرلاینها الزامی است.
ادعای سازمان هواپیمایی: ۲۰۰ درصد افزایش تقاضای سفرهای خارجی
درست در همین شرایط رئیس سازمان هواپیمایی مدعی شد که کمبود بلیت هواپیما نه به دلیل کمبود ناوگان که به دلیل افزایش تقاضای سفر است! ادعایی که البته با گزارش آژانسهای مسافرتی چندان همخوانی ندارد. محمد محمدیبخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در یک نشست خبری گفته بود که «در حال حاضر ۵۵۰ فروند هواپیما برای پوشش تقاضای سفر نیاز داریم و در حال حاضر در مسیرهای داخلی نه تنها کاهش پرواز نداشتیم بلکه گاهی افزایش پرواز داشتیم و نسبت به سال گذشته در پروازهای داخلی ۲۰ درصد و در پروازهای خارجی ۲۰۰ درصد افزایش سفر داشتهایم». آژانسهای مسافرتی اما از کاهش محسوس تقاضا برای سفرهای نوروزی خبر میدهند. حرمتاله رفیعی، رئیس انجمن آژانسهای مسافرتی با تأیید ادعای شرکتهای مسافرتی به «شرق» میگوید که کاهش تقاضا برای سفرهای نوروزی ۱۴۰۲ بسیار محسوس و بازار سفر راکد است. او تأکید میکند که تقاضا به سطح زمان شیوع کرونا در ایران رسیده و مردم بخش زیادی از قدرت خرید خود را در این بازار از دست دادهاند. رضا اباذری، رئیس سابق انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و گردشگری تهران هم با تأیید این گزارشها به «شرق» توضیح میدهد: با افزایش نرخ ارز و نرخ بلیت هواپیما و از سویی کاهش قدرت خرید مردم و رکود کسبوکارها، اختلاف بین عرضه و تقاضا در بازار سفر زیاد شده است و در حالی که هزینه تمامشده مجریان تور افزایش چشمگیری داشته، تقاضا کم شده است. او در ادامه توضیح میدهد که در حال حاضر هزینه ارکان سفر در ایران نسبت به سال گذشته دو برابر شده است و بسیاری از مردم توان پرداخت هزینههای سفر را ندارند.
وام سفر
در این میان دولت و برخی شرکتهای مسافرتی و بانکها برای افزایش قدرت خرید مردم، اقدام به پرداخت تسهیلات سفر کردهاند. سقف این وامها معمولا ۵۰ میلیون تومان و با بازپرداخت سه تا ۳۶ ماهه است و با نرخ سود بالای ۱۸ درصد پرداخت میشوند. بعضی شرکتهای مسافربری هم برای استفاده افراد از وام سفر محدودیتهای خاصی قائل شدهاند و مثلا پرداخت این وام را مشروط به انتخاب مقصد سفر و حتی فروشگاهها و ایرلاینهای مدنظر خود کردهاند! مقصد اجباری سفر هم معمولا کیش و قشم است و در مواردی مشهد هم در فهرست این شرکتها قرار دارند. با این حال حرمتاله رفیعی، رئیس انجمن آژانسهای مسافرتی به «شرق» میگوید که پرداخت وام سفر نوعی ایجاد رانت بوده و اعتبار تسهیلات سفر تنها به شرکتها و اپلیکیشنهایی پرداخت شده که وابستگی به «جاهای خاص» داشتهاند. او ادامه میدهد که این شرکتها بیلبوردهای بزرگ شهری را برای تبلیغ این وام تسخیر کردهاند و با ایجاد رقابت نابرابر در بازار سفر، تقاضا را به سمت شرکتهای خاص و اپلیکیشنهای خاص سفر میبرند. اباذری هم تأکید میکند که سالهاست سفر کارت، بن سفر و یارانه سفر تعلق میگیرد اما سود آن هیچگاه به دست بخش واقعی گردشگری نرسیده و تنها موجب اتلاف بودجه و توزیع رانت شده است.
نظر کاربران
استاد مردم نون توی خونشون میزنن فقر بیداد میکنه....
حالا زردک میخواهی🤔🤔🤔
سال نود اینا یکی شون گفت یعنی چی قیمت تور خارجی ارزان تر از تور داخلیه همش گرون شد سقش سیاه بود
پاسخ ها
فعلا روز روشنمان است،نتیجه دولتهای چپ و راست ودر نهایت دولت فخیمه رئیسی مارابه خاک سیاه نشانده .
خودمون خواستیم این طوری زندگی کنیم!!!
آره خدایی با این ۱/۸۰۰ تومنی که دولت بعنوان عیدی داده همه جای دنیا رو میشه با خانواده گشت .
نون دارو خونه هیچی نیست دیگه
شرق بی شرف برترینها هم نااومیدی تزریق میکنه!
بهتر نرن سفر قیمتها پایین میاد همینجور ما اعتصاب کردیم گوشت و آجیل نخریم شاید قیمتها پایین بیاد
توافقی که چین فیک بیاد وسطش معلومه
مگه از سفارت عربستان بالا نرفتند دائم میگفتن اینترنشال برای عربستانه
همشهری بیسواد نوشته کاهش شدید دلار از سه هزارتومن رسوندن 60.000 چند هزار میاد پایین میگن کاهش
اوضاع افتضاحه
از همه مسخره تر توافق با عربستان دشمن خودشون خنده داره
خوب،به درک
دلار پول ملی ایران باشه همینه
بنگاههای خبر پراکنی و بذر نا امیدی !!عجب تجارتی !!
نمی خواه غصه مردم بخوری وطن فروش عید میاد می بینیم همین مردم فوج و فوج مسافرت میرن دو روز تعطیل میشه جاده شمال را سیاه می کنند
مجبور نیستین که یکی دو سال خانه بمانید سفر نون خوردن نیست که واجب باشه
خوب بود از تور کربلا و نجف هم میفرمودید.
بی انصاف تر و مغرض تر از شما توو مجموعه های خبری ندیدم
ایرن را به کامه مردم تلخ کردن خاک بر سرتان که از یه مشت شپشو برمیایین
آقای خبر فوری یه وقت یه خبر امیدوار کننده نزاری ، روحانی ناراحت میشه
پاسخ ها
ب چی امیدواری؟
یه بارم که شده طرف خدا رو بگیریم به خاطر ماه رمضان از تفریحاتمون دست بکشیم.تا رو داشته باشیم هر وقت مشکلی برامون پیشبیاد فوری یقه شو بگیریم.
با ما کاری کردید که حقوق و پولمون فقط در حد اینه که اگه بتونیم شکم خود و بچه ها رو تامین کنیم ما تا شیراز توان مسافرت نداریم اسم کیش و ترکیه میاری.واقعا باید تاسف خورد برای مسافرت باید وام گرفت لعنت بر بانی و مسببش.بعد فکر حجاب و روسری هستیم
به لطف آقایون. شاه عبدالعظیم هم نمیتونیم بریم
البته خودشون و بچه هاشون مهم هستن. الباقی پشم
این مبالغ برای بعضیا پول خوردشون حساب میشه اونایی که تور خارجی میرن دارن و بیستر از اینمو پرداخت میکنن
خاک بر سر مردمی که برای گردش گری و سفر دست به دامن وام گردند تا اقتصاد خفه و از رونق افتاده از آن بخواهد جانی بگیرد وقتی ندارد روزمره را بگذاراند.
اون که داره میره حالا هر قیمتی که باشه. اونم که نداره نمیره. تمام. دوایی که نیست. اونم ماه رمضان وزبان بسته
یک قسمتش گفته به علت گرانی گردشگر نیست قسمت بعد گفته بلیط نیست ظرفیت تکمیل است یعنی آنقدر شلوغ است، یک بام و دو هوا
متاسفانه بلیط هواپیما برای پروازهای داخلی، توی همین ماه دو مرحله افزایش یافته
ما کجا هستیم، شما کجا؟ من سه ماه هست که گوشت نخریدم. لباس و هدیه بماند. شب ها سعی میکنم دیرتر برم خونه که بچه ها خواب باشن.حرف دلم قابل نوشتن نیست، بماند.
ببند دهنتو موج ناامیدی راه ننداز
بذار عید شروع شه خواهی دید جای سوزن انداختن نخواهد بود
به دلیل گرانی بیش از حد سفر تعطیل
یک را ه حل ساده از الاغ و اسب استفاده شود شبها هم در کاروانسرها استراحت میکنیم
مطمئنی، هنوز شروع نشده، صبر کنید همشون با ماشین شخصی میرود
مروم ایران بدهکار هستن بدهکار تر میشن دلتون بحال مردم ایران بسوزه
ملت ندارن بخورن بعد مسافرت چیه هزینه ها سنگین ورشکستگی داره میشه
سفرباوام،ازدواج باوام،خریدکالاباوام،....دوروزدیگه ام آپشن میاد مردن باوام کم بهره بسه دیگه بابا انقدرمردموشگفت زده نکنین بااین طرحهای آبدوغ خیاریتون
دیگه برای مسافرت رفتن هم مجبوریم وام بگیریم!!!
به کجا چنین شتابان؟!!!!!واقعا!!!!!
من. پول. ندارم. مسافرت فقط. قبرستون. میرم. تا. اونجا بیشتر نمیشه. برم
مردم برای خرج شکمشون گیر کردن مهمانی دورهمی هم نمیتوانن برن شرمنده خانواده شدان میخوان برن سفر این سفره پربرکت که رئیسی وعده داده بود داره ناپدید میشه مردم توان مسافرت دارن
به خدا انقدر همه چی گرون شده که سفر با هواپیما برای خیلیها آرزوی محاله
اوضاع انقدر خرابه که اگر بخوای با ماشین خودت مسافرت بری هم باید حساب و کتاب کنی مخصوصا برای خانواده های ۴ و ۵ نفره که هزینه ها بالطبع بالاتر هم میره
مردم به زور شکمشونرو سیر میکنند بفکر سفر نیستیم
وام سفر نشنیده بودیم که خداروشکر هم دیدیم هم شنیدیم به به چه گل و بلبلی داره رقم میخوره برای ایران عزیزمون
عکس فتو شاپی گزارش تون برای رویایی کردن است یا تشویق کردن به سفر 🤣🤣🤣🤣🤣🤣
وام سفر دیگه چه سمی آخه یعنی مردم به خاطر سفر کردن برن زیر بار قصد و نزول بانک
بجز چیبشون عمراَ به فکر چیزی یا کسی باشن
عوضش امنیت داریم البته از نوع آرامش روح و روان که بی دغدغه از سفر بر میگردی
با کدوم پول بروند مسافرت پولی برای مردم نمی ماند که غذا بخرند از کجا می خواهند بیاورند بروند مسافرت حیف این مردم برای این دولت
وقتی ندارن نرن سفر مجبورن برن وام بگیرن واسه پنج روز بعد بیان سه سال قسط بدن...هرچند این کار ها کار شکم سیر هاست
تازه اونایی که فعال هستن اجاره ای از قطر و ترکیه هستن عملا حکومت ما هواپیمای فعال نداره
گردشگری درکشوردیگربدرد نمیخورد فقط خالی کردن غیرمستقیم جیب مردم توسط دولت است،،همین پول صرف رفتن به کشورهای ترکیه ودوبی باشدبهتراست،،
تو همین یک مرد ببینید چند دروغ گفته شده هر کسی یک دروغ گفته یعنی دوتا مسول نتونستن یک حرف بزنن بعد میگن مسولین دروغ نمیگن چجوری باید به اینها اعتماد کرد
ملت شکم خودشونو سیر کنند... سفر پیش کش...
جانم ،عزیزم ،اولا که عید امسال مصادف شده با ماه رمضان ومردم به خاطر روزه داری اقبالی به سفر ندارن ثانیا با این گرانی ها وبل بشو که مملکت ما رو فرا گرفته کسی جرات سفر کردن نداره ،سفر مال پولدارهای بی درد مناسبه ،یواش یواش طوری بشه که ما دیگه پول کرایه تاکسی هم نداشته باشیم برای فواصل بین شهری ،سفر پیش کش
همیشه راحتی وتفریح مال از ما بهتران الان با این گرانی مردم مهمان داری هم نمی تونن. بکنند به لطف مسئولین دید و بازدید و مهمانی کنسل خود ما رفت .آمد نداریم
شما امیدت به چیه؟؟؟!!!!!! بگو ما هم امیدوار شیم
بهترین راه نرفتن است
پاسخ ها
سفر نرفتن ما بی پول ها راه حل مشکل گرانی سفر نیست، بلکه از سر نداری و ناچاری است. ما پول نداریم نمیریم سفر حسرتش را می کشیم، پولدارها میرن سفر کیفش را می کنند.
ای بابا نرین تایچی گران میشه همه میرم میخرم انگار قحطی میخواد بیاد وقتی نرین ارزون میشه گوگوش شنوا
با ماشین شخصی بری تو پارک چادربزنی شد مسافرت؟ بیا پایین
الان در شهرهای بزرگ یک خانواده 4 نفری یک روز در همون شهر خودشون بخوان برن بیرون بگردند حداقل یکی دو میلیون خرجشون میشه چه برسه به سفر داخلی و خارجی
اوضاعی است
نعوذبالله
نمیفهمم این چه موجیه که افتاده هی میگین نخرین تا ارزون بشه
یعنی بنظر شما پراید به دلیل تقاضای بالای مردم برای خریدش شده سیصد میلیون!
با نخریدن یک قرون هم چیزی پایین نمیاد اینو تجربه ثابت کرده پس حرف الکی نزنین بزارین مردم تا جایی که توانشون هست بخرن چون هی گرون تر میشه همه چی
واقعا ب چی امیدواری؟
گفتن جنگ هست گفتیم چشم گفتند سازندگی هست گفتیم چشم گفتن اصلاحات در پیش هست گفتین چشم گفتن دولت بهار اونده گفتیم چشم گفتن دولت بنفش آمده گفتیم چشم گفتن می خواهیم اتمی بشیم گفتیم چشم گفتن سختی داره گفتیم چشم گفتن مدافع بازد بشین گفتیم چشم گفتن رياضت اقتصادی گفتیم چشم گفتن تحریم گفتیم چشم گفتن ..... لطفا بگویید چکار کنیم
الان با این گرانیهاما نمیتونیم گوشت و برنج برای سیر کردن شکم بچها مون بخریم سفر پیشکش