۱۲۹۰۶۳
۱ نظر
۵۰۰۲
۱ نظر
۵۰۰۲
پ

عراقچی: تا آذر ماه باید به توافق نهایی برسیم

عراقچی گفت: تا آذرماه ما باید به توافق جامع دست پیدا کنیم و در غیر این صورت شانس ادامه مذاکرات بسیار اندک می‌شود. نمی‌گویم به اتمام می‌رسد چرا که دیپلماسی هیچ وقت به پایان نمی‌رسد.

فرارو: "وعده آذر"، در کنار عکسی از چهره خندان عباس عراقچی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای کشورمان بر روی جلد هفته‌نامه، نشان از آن دارد که این هفته‌نامه اقتصادی می‌خواهد پالسی مثبت از مذاکرات را به بازار کشور ارسال کند.

هفته نامه تجارت فردا نوشت: عراقچی در گفتگو با نود و هفتمین شماره هفته نامه گفته که امید به توافق هسته‌ای وجود دارد، هرچند و اگر تا آذر این توافق حاصل نشود، شانس رسیدن به توافق پایین می‌آید.

وی با وجود اینکه گفته تهران اصراری برای رسیدن به توافق ندارد، اما از پیشرفت‌ها در مذاکرات سخن به میان آورده و تصریح کرده که به مرحله رفع نگرانی‌ها نزدیک شده‌ایم و بخش اعظم دعوا به نفع ایران حل و فصل شده است.

او گفته که ممکن است اجرای توافق ژنو متوقف شود اما مذاکرات ادامه یابد و با این حال تاکید کرده تحریم‌ها به شکل قبل اعمال نخواهد شد.

عراقچی: تا آذر ماه باید به توافق نهایی برسیم

خلاصه‌ای گفت وگو با سید عباس عراقچی را می‌خوانید:

* در میان بحث‌های هسته ای یک موضوع از بقیه شاخص‌تر است و آن هم بحث پیرامون غنی‌سازی ایران است. نه اینکه این تنها موضوع مهم این مذاکرات باشد، خیر این‌طور نیست. اما شاید به دلیل ابعاد سیاسی موضوع و جنبه و پرستیژی که پیدا کرده است شاخص‌تر از بحث‌های دیگر باشد.

* ما باید پیرامون نیازهایمان با اعضای این گروه بحث کنیم. نیازهای عملی ما هم این است که در پروسه صنعتی‌سازی دانش هسته‌ای خود به سطح قابل قبولی از غنی‌سازی اورانیوم بپردازیم؛ برنامه هسته‌ای ایران و پروژه غنی‌سازی آن یک برنامه تحقیقاتی و تشریفاتی یا آزمایشگاهی نیست.

* در مورد اراک و فردو ما هنوز به هیچ توافقی دست نیافته‌ایم که بخواهیم آن را بیان کنیم.

* اینکه تاسیسات اراک آب سنگین داشته باشد یا آب سبک، یک بحث است و اینکه خطر تولید پلوتونیوم داشته باشد که در تولید بمب مورد استفاده قرار گیرد بحثی دیگر. ما معتقدیم که می‌شود در همین تاسیسات میزان تولید پلوتونیوم را تا ‌اندازه‌ای کاهش داد که نگرانی از حیث تولید بمب وجود نداشته باشد.

* ما در مورد هیچ عدد مشخصی وارد مذاکره نشده‌ایم. همان‌طور که گفتم قطعاً ۱+۵ طالب زمان طولانی‌تری است و ما هم‌زمان کوتاه‌تری را می‌خواهیم.

* اختلافاتی در رابطه با مدت زمان اجرای توافق جامع هسته‌ای وجود دارد و ما باید به گفت‌وگوهای بیشتری بپردازیم تا به یک درک مشترک از این بحث برسیم. اینکه اولاً این دوره زمانی واحد باشد یا خیر و دیگر اینکه اگر قرار بر تفکیک در اجرای مدت زمان توافق جامع هسته‌ای باشد به چه صورت باید در مورد آن تصمیم‌گیری کنیم.

* ما تصور می‌کردیم که می‌توانیم طی شش ماه و تا بازه زمانی ۲۰ جولای به یک اتفاق‌ نظری در مورد تمامی این موارد و از جمله مدت زمان اجرای توافق جامع هسته‌ای دست پیدا کنیم. اما دامنه اختلافات ما و ۱+۵ به‌ اندازه‌ای زیاد بود که نتوانستیم به این هدف برسیم.

* ما در رابطه با متن توافق نیز موفق شدیم به پیشرفت‌های قابل قبولی دست یابیم. در حال حاضر حدود ۶۰ درصد از متن به نگارش درآمده است هرچند که نگارش این ۶۰ درصد به معنای توافق و پذیرفته شدن آن نیست. چون آن ۴۰ درصد باقی‌مانده حاوی نکات بسیار کلیدی است. پرانتزهایی که عمده‌ترین موضوعات مورد اختلاف را در‌بر می‌گیرند.

* بحث‌های ایران و ۱+۵ یک وقت‌هایی به تنش کشیده می‌شود. بعضی وقت‌ها صداها بلند می‌شود و برخی اوقات حالت قهرگونه پیش می‌آید. یا اینکه جلسه خاتمه پیدا می‌کند بدون اینکه نتیجه‌ای حاصل شده باشد. مذاکرات هسته‌ای همیشه با فراز و نشیب‌های بسیاری همراه بوده است که در این میان ممکن است هیاتی، هیات دیگر را اذیت کند.

* مطمئناً بحث بر سر موضوعات و جزییات پرونده هسته ای با تنش و جنگ اعصاب همراه است. این گونه مذاکرات معمولاً فرسایشی است و طرفین با پافشاری بر دیدگاه‌های خود می‌خواهند به اهداف‌شان دست پیدا کنند.

* ما بارها اعلام کرده‌ایم که موضع قطعی ما این است که سیستم‌های دفاعی ایران از جمله سیستم‌های موشکی به هیچ وجه قابل مذاکره و گفت‌وگو نیستند.

* برخلاف دیدگاه مقامات کشورهای غربی ما اصلاً قائل به تفکیک تحریم‌ها نیستیم و معتقدیم تحریم‌ها باید به صورت یکجا لغو شود.

* تا آذرماه ما باید به توافق جامع دست پیدا کنیم و در غیر این صورت شانس ادامه مذاکرات بسیار اندک می‌شود. نمی‌گویم به اتمام می‌رسد چرا که دیپلماسی هیچ وقت به پایان نمی‌رسد.

* ممکن است ما تصمیم بگیریم که مذاکرات بعد از آذرماه ادامه پیدا کند اما توافق ژنو دیگر ادامه پیدا نکند. مسلم است شانس دستیابی به توافق بعد از چهار ماه بسیار کاهش پیدا می‌کند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۸ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نظر کاربران

    • بدون نام

      الهی بمیرم براش ایشالا موفق باشن همچنین تیم مذاکره ایران

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج