رپورتاژ آگهی
هرآنچه که باید درباره ی رانا پلاس بدانید
سال ۱۳۹۱ اولین نسخه از خودروی رانا محصول شرکت ایران خودرو معرفی و رونمایی شد که در نگاه اول، هرکسی شباهت بی حد و حصر آن به پژو ۲۰۶ صندوقدار را تشخیص میداد. پس از ناکامی ایران خودرو در تحمیل این خودرو به بازار، ایدهی تکراری «پلاس» در سال ۱۳۹۹ عملی شد تا با تغییراتی جزیی محصولی قدیمی رنگ و لعابی تازه برای عرضهی مجدد پیدا کند
سال ۱۳۹۱ اولین نسخه از خودروی رانا محصول شرکت ایران خودرو معرفی و رونمایی شد که در نگاه اول، هرکسی شباهت بی حد و حصر آن به پژو ۲۰۶ صندوقدار را تشخیص میداد. رانا بر پایهی همین خودرو ساخته شده و هدفش جذب مخاطبان خودروهای خانوادگی بود. اگرچه رانا هیچوقت موفق نشد همتای بااصالتتر خود را در بازار پشت سر بگذارد و حتی با قیمت رقابتی هم مصرفکنندگان نسخهی پژویی و زیر پرچم فرانسه را ترجیح میدادند.
پس از ناکامی ایران خودرو در تحمیل این خودرو به بازار، ایدهی تکراری «پلاس» در سال ۱۳۹۹ عملی شد تا با تغییراتی جزیی محصولی قدیمی رنگ و لعابی تازه برای عرضهی مجدد پیدا کند. رانا پلاس نسخهی جدید محصول راناست که در عمل به جای پیشرفت، پسرفتهایی داشته و فقط در بحث طراحی با تغییراتی توانسته جایگاهی در بازار خودرو پیدا کند؛ اما با این وجود مصرفکنندگان قیمت رانا پلاس را منطقی و منصفانه نمیدانند.
مشخصات فنی رانا پلاس
زیر کاپوت رانا پلاس پیشرانهی ۴ سیلندر با تنفس طبیعی TU5 قرار دارد که توان تولید ۱۰۵ اسب بخار را داراست. موتور TU5 این سدان خانوادگی تا حدودی اعتماد فنی را جلب کرده و با وجود قطعات یدکی و خدمات پس از فروش قابل قبول نگرانیهای کاربرانش را تاحدودی رفع کرده است.
جعبهدندهی ۶ سرعتهی دستی رانا پلاس نیرو را به چرخهای جلویی خودرو منتقل میکند تا در فاصله زمانی حدودا ۱۲ ثانیهای سرعت خودروی ۱ تنی را از صفر به صد برساند. البته ناگفته نماند که این ارقام روی کاغذ صدق میکنند و در عمل رسیدن به این شتاب برای رانا پلاس چندان شدنی نیست.
یکی از مزایای رانا پلاس بعنوان یک خودروی اقتصادی مصرف سوخت مناسب به لطف استاندارد آلایندگی یورو۵ است که بازای هر صد کیلومتر ۶ لیتر ثبت شده اما در عمل چیزی بین ۶.۹ تا ۷.۳ لیتر است که نسبت به نسخهی معمولی این خودرو عدد بهتریست.
قیمت رانا پلاس صفر در بازار امروز ۵۲۰ میلیون تومان تعیین شده است.
تغییرات ظاهری در طراحی رانا پلاس
از زمان عرضهی اولیه رانا تا معرفی نسخه پلاس نزدیک به هشت سال گذشت اما آنچه که در سال ۹۹ با عنوان پلاس به بازار عرضه شد تغییرات چشمگیری نداشت. عمدهی تلاش طراحان در بهبود ظاهری رانا مثل تمامی خودروهای فیسلیفت شدهی ایرانی دیگر معطوف به چراغهای خودرو بود.
اضافه شده دیلایت، تغییر رنگ کاسه چراغهای عقب و جلو و کمی تغییرات گرافیکی حال و هوای اندکی مدرنتر به نسخهی پلاس رانا داده است. جلوپنجرهی خودرو هم طرح تازهای گرفته و در نمای جانبی هم با همرنگ کردن دستگیرههای و زههای جانبی و همینطور قالپاقهای جدید سعی شده رنگ و روی خودرو تغییر پیدا کند.
ظاهرا آنچه که از نظر طراحان قیمت رانا پلاس امروز را توجیه میکند استفاده از متریال نسبتا بهتر در طراحی کابین خودرو، روکشهای چرمی باکیفیتتر و اضافه کردن غربیلک فرمان ۲۰۷ با دکمههای کنترلیست. صفحه آمپر جدید، دسته راهنما و برف پاککن هم در رانا پلاس تغییراتی داشته تا فضای داخلی کمی هماهنگی بیشتری داشته باشد.
اضافه شدن یک صفحه کیلومتر با طراحی جدید و صفحه نمایشگر دیجیتال برای نمایش وضعیت خودر، ساعت و دما هم آخرین چیزهاییست که بابت افزایش قیمت رانا پلاس بدست میآورید.
امکانات رفاهی و تجهیزات امنیتی رانا پلاس
نسخهی معمولی خودروی رانا در زمینهی امکانات و تجهیزات بسیار ضعیف بود و احتمالا همین موضوع یکی از دلایل عقب ماندن آن از محصولات مشابهش بود. حالا در نسخهی جدیدتر با امکانات رفاهی نسبتا بیشتری روبرو هستیم که اندکی انفجار قیمت رانا پلاس در بازار را جبران کرده است.
رانا پلاس از لحاظ امنیت مجهز به کیسههای هوای راننده و سرنشین است اما برخلاف نسخهی قدیمیتر خود تمام ترمزهای آن دیسکی نیستند! در رانا پلاس ترمزهای عقب کاسهای در نظر گرفته شده و خودرو مجهز به ABS و EBD است.
از لحاظ امکانات رفاهی نیز سیستم صوتی با چهار بلندگو و کلیدهای کنترلی بر روی فرمان و توئیتر، شیشهها و آینهی برقی و عایق صدای کاپوت چیزهاییست که میتوان لفظ امکانات را برای آنها استفاده کرد.
در نهایت باید گفت در میان محصولات داخلی چندین خودرو با حدود قیمت رانا پلاس وجود دارد که همگی در کلاس محصولات اقتصادی قرار دارند و انتخابهای موجود برای قشر متوسط جامعه بحساب میآیند. ایرانخودرو تلاش کرده با ایجاد تغییراتی که البته کارایی و زیبایی چندانی هم نداشتهاند نسخهی پلاس خودروی رانا را به بازار عرضه کند و هرطور که شده سهم بیشتری از بازار خودروهای اقتصادی را به خود اختصاص دهد.
اگرچه با مقایسهی رانا پلاس با رقبایش حداقل میتوان به موتور آزمایش شدهی این خودرو، ظاهر خانوادهپسند و امکانات حداقلی آن نیز اکتفا کرد و یک سدان جمع و جور شهری را برای سواری انتخاب کرد.
ارسال نظر