۱۲۵۶۸۹
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

ثبات قيمت‌ ها در بازار راكد خودرو

بازار خودرو در هفته جاري و تحت‌تاثير اظهارات بي‌وقفه نمايندگان مجلس در اعتراض به قيمت جديد خودروهاي داخلي، وارد دور جديدي از بلاتکیفی و سردرگمی شده است. بر همين اساس اين بازار كه تا هفته گذشته شاهد معاملاتي از سوي مشتريان بود، اين هفته را در نتيجه اظهارات نمايندگان مجلس در كما بود.

دنیای اقتصاد: بازار خودرو در هفته جاري و تحت‌تاثير اظهارات بي‌وقفه نمايندگان مجلس در اعتراض به قيمت جديد خودروهاي داخلي، وارد دور جديدي از بلاتکیفی و سردرگمی شده است. بر همين اساس اين بازار كه تا هفته گذشته شاهد معاملاتي از سوي مشتريان بود، اين هفته را در نتيجه اظهارات نمايندگان مجلس در كما بود.

اگرچه تا هفته قبل بازار خودرو با نزديك شدن قيمت‌های كارخانه و بازار از دلال‌ها خالي شده بود و معاملات توسط مشتريان بازار خودرو رقم مي‌خورد، اما در جديدترين تحولات بازار، آن‌طور كه فعالان مي‌گويند، مشتريان واقعي نيز طي هفته جاري دست از خرید کشیده‌اند. به عقيده فعالان بازار، فاصله گرفتن مشتريان از بازار خودرو به دلیل به ثمر نشستن اعتراض‌ها و وعده‌هاي نمايندگان مجلس در خصوص قيمت‌هاي اعلام شده از سوي شوراي رقابت است. در حال حاضر علاوه بر اينكه بازار خودرو براي دلال‌ها و واسطه‌ها هيچ جذابيتي ندارد، مشتريان واقعي را نيز به خود نمي‌بيند؛ زيرا آنها به عملي شدن كاهش قيمت‌هاي اعلام شده از سوي نمايندگان دلبسته‌اند.

مشتريان بازار خودرو طي هفته‌هاي گذشته در معرض انواع خبرهايي كه حاكي از بازنگري در قيمت خودرو يا كاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدي قيمت‌ها بود‌ه‌اند، قرار داشته‌اند. به اين ترتيب اگرچه بازار در مقابل اعتراض‌هايي كه از زمان اعلام قيمت‌هاي جديد از سوي شوراي رقابت آغاز شد، بي‌تفاوت بود و خريد و فروش‌ها به دليل كاهش قيمت بازار و كارخانه ادامه داشت، اما در نهايت اين بي‌تفاوتي با ادامه پيدا كردن بحث‌ كاهش قيمت از سوي نمايندگان مجلس در هم شكسته و به ركود بازار منجر شد. بر همين اساس سه‌شنبه گذشته، عضو کارگروه ناظر کمیسیون صنایع و معادن در شورای رقابت نرخ‌گذاری‌های جدید را غیرکارشناسی دانست و گفت «قیمت خودرو باید به‌طور میانگین ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش یابد.»

اين اظهار نظر علي‌ عليلو كافي بود تا مشتريان در پي اظهارات نمايندگان مجلس، با در نظر گرفتن احتمال اين ميزان كاهش قيمت دست از خريد بكشند.

به گفته اين عضو كميسيون صنايع و معادن، اعضای شورای رقابت پذیرفته‌اند که شیوه قیمت‌گذاری خودرو با مشکل مواجه بوده و قاعدتا ادامه اين رویه به کاهش قیمت خودرو منتهی خواهد شد. اما در مقابل اظهارات نمايندگان مجلس براي كاهش قيمت خودرو كه منجر به دست كشيدن مشتريان از خريد خودرو شده است، دبير انجمن خودروسازان نظر ديگري دارد. احمد نعمت‌بخش در گفت‌وگو با «دنياي اقتصاد» با اشاره به وجود چنين شرايطي در آخرين روزهاي سال ۹۱ كه قيمت‌ها با افزايش همراه شده بودند مي‌گويد: در آن زمان هم نمايندگان مجلس مدام از كاهش قيمت‌ها صحبت مي‌كردند، اما در نهايت ديديم كه هيچ تغييري حاصل نشد، حالا هم همين است و شرايط تغييري نكرده است. حال با توجه به اصرار نمايندگان مجلس بر غير‌منطقي بودن قيمت‌هاي تعيين شده و لزوم كاهش ۱۵ تا ۲۰ درصدي قيمت‌ها بر اساس بررسي‌هاي آنها، بايد ديد مشتريان چه نتيجه‌ای از همراهي خود با نمايندگان خواهند گرفت؟

ثبات قيمت‌ها در بازاري راكد

اما در هفته‌اي كه رو به پايان است، بازار خودرو تقريبا خالي از خريد و فروش بوده است، به همين دليل قيمت‌ها نيز در هفته جاري با ثبات همراه بوده‌اند. بر همين اساس، پژو ۲۰۶ تيپ ۵ در بازار اين هفته با قيمتي برابر با ۳۸ ميليون تومان همراه بوده است كه نسبت به هفته گذشته تغييري در پي نداشته است. تيپ V۸ اين خودرو نيز مانند هم‌خانواده خود، بدون تغيير بوده و روي ۳۸ ميليون و ۳۰۰ هزار تومان ثابت باقي مانده است. اين خودرو در كارخانه قيمتي برابر با ۳۶ ميليون و ۷۵۶ هزار تومان دارد كه نشان از فاصله قيمتي بيش از يك‌و‌نيم ميليوني اين خودرو در كارخانه و بازار دارد كه مي‌توان گفت كمترين ميزان طي سال‌هاي گذشته است. ديگر اعضاي خانواده پژو، يعني پژو ۴۰۵ بنزيني در بازار اين هفته ۲۹ ميليون تومان قيمت داشته و مدل دوگانه‌سوز آن نيز ۳۲ ميليون تومان قيمت دارد كه از هرگونه كاهش يا افزايشي به دور بوده است. پژو‌پارس ديگر خودرويي است كه در بازار اين هفته بدون تغيير بوده و در مدل سال خود ۳۶ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان قيمت دارد. مدل دوگانه‌سوز پارس نيز هم‌اكنون قيمتي برابر با ۳۷ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان دارد. اين خودروها در حال حاضر با استاندارد يورو۴ روانه بازار مي‌شوند.

اما تندرها نيز كه هنوز تكليف قيمت آنها از سوي شوراي رقابت مشخص نشده است، در بازار با ثبات قيمت همراه بوده‌اند. تندر ايران‌خودرو اين هفته ۳۸ ميليون و ۳۰۰ هزار تومان قيمت داشته و مدل پارس‌خودرو اين محصول نيز با قيمت ۳۹ ميليون و ۸۰۰ هزار تومان قابل معامله است. سمند ال.ايكس نيز در بازار اين هفته قيمتي برابر با ۳۰ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان داشته و عضو كوچك‌تر خانواده سمند، يعني رانا نيز ۳۳ ميليون و ۲۰۰ هزار تومان قيمت‌گذاري مي‌شود. اما خانواده پرايد نيز كه طي هفته‌هاي گذشته فاصله قيمت آنها با كارخانه بسيار كاهش يافته بود، در اين هفته با ثبات قيمت همراه بوده‌ است. پرايد ۱۱۱ در اين هفته روي ۲۱ ميليون تومان باقي ماند. مدل‌هاي ۱۳۱ و ۱۳۲ نيز به ترتيب روي ۱۹ ميليون و ۸۰۰ و ۱۹ ميليون و ۳۰۰ هزار تومان باقي ماندند. تيبا نيز در بازار اين هفته ۲۴ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان بوده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج