۱۲۴۴۹۷۲
۱۳۴۲
۱۳۴۲
پ

توضیحات بانکی که پیامک‌ها را گران کرد

درحالی افزایش پیامک بانک پاسارگاد در روزهای اخیر خبرساز شده بود که این بانک با صدور اطلاعیه‌ای توضیحاتی درباره علت افزایش قیمت سرویس پیامکی ارائه و تأکید کرد: بانک مرکزی بخشنامه جدیدی برای افزایش کارمزد بانکی صادر نکرده است.

همشهری آنلاین: درحالی افزایش پیامک بانک پاسارگاد در روزهای اخیر خبرساز شده بود که این بانک با صدور اطلاعیه‌ای توضیحاتی درباره علت افزایش قیمت سرویس پیامکی ارائه و تأکید کرد: بانک مرکزی بخشنامه جدیدی برای افزایش کارمزد بانکی صادر نکرده است.

توضیحات بانکی که پیامک‌ها را گران کرد

 در روزهای اخیر بانک پاسارگاد با ارسال پیامکی به مشتریان خود اعلام کرد که « از ابتدای سال ۱۴۰۱ باتوجه به بخشنامه بانک مرکزی و با عنایت به تعرفه جدید اپراتورهای تلفن همراه، کارمزد پیامک براساس تعداد پیامک واریز و برداشت کلیه حساب های شما نزد این بانک محاسبه و هر شش ماه یک بار به ازای هر پیامک  ۹۰۰ ریال اخذ خواهد شد.»

این درحالی است که سخنگوی بانک مرکزی ساعتی بعد از انتشار اخبار مربوط به گران شدن سرویس پیامکی بانک‌ها اعلام کرد: بانک مرکزی بخشنامه‌ای به بانک‌ها مبنی بر افزایش هزینه ارسال پیامک به مشتریان نداشته است.

او گفت: پیرو انتشار برخی گزارش ها درخصوص بخشنامه ‎بانک مرکزی به بانک‌ها مبنی بر افزایش هزینه ارسال پیامک‌ به مشتریان، به اطلاع می‌رساند بانک مرکزی هیچگونه بخشنامه‌ای در این خصوص نداشته است.

لازم به ذکر است آخرین بخشنامه بانک مرکزی در این خصوص، آذر ۱۳۹۹ صادر شده و همچنان معتبر و لازم الاجراست.

البته کانون بانک‌های خصوصی هم مصوبه ای در این خصوص نداشته و افزایش پیامک تنها توسط یک بانک انجام شده است.

بانک پاسارگاد در همین ارتباط اطلاعیه‌ای صادر و اعلام کرد: با توجه به افزایش بیش از صد درصدی هزینه پیامک‌های سازمانی توسط اپراتورهای تلفن همراه در سال جاری، و با عنایت به جدول کارمزدهای خدمات الکترونیکی مندرج در پیوست بخشنامه شماره ۹۹/۲۵۰۲۳۲ مورخ ۱۳۹۹/۸/۷ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، عادلانه نمودن هزینه کارمزد دریافتی از مشتریان گرامی در دستور کار بانک قرار گرفته است.

از آنجا که طبق بررسی‌ها، بالغ بر ۷۰درصد مشتریان بانک پاسارگاد تراکنش‌های محدودی در حسابهای خود داشته‌اند لذا روش محاسبه کارمزد ضرورتاً باید از آبونمان سالیانه به هزینه هر تراکنش اصلاح می‌شد. بنابراین روش عادلانه محاسبه هزینه‌های مشتریان اقتضا می‌نمود عملکرد هر مشتری جداگانه مبنای محاسبه و اعمال کارمزد قرار گیرد. دست‌یابی به این توفیق مهّم مستلزم تلاش سترگ بخش فنی بانک برای ایجاد زیرساخت‌های فنی مورد نیاز بود که این بانک موفق به انجام دادن آن شده است.

به طور مثال یک مشتری که در هر هفته ۲ تراکنش بانکی انجام می‌دهد، در سال حدود ۱۰۰ تراکنش داشته و با روش قبلی یعنی آبونمان ثابت باید ۵۰ هزار تومان در سال پرداخت می‌کرد، اما با روش جدید این میزان تراکنش در سال، فقط ۹ هزار تومان کارمزد برای مشتری هزینه دارد. با همین روش محاسبه هزینه تراکنش‌های اغلب مشتریان که تا حدود ۵۰۰ تراکنش در سال دارند رقم کمتری نسبت به روش آبونمان سالانه خواهند پرداخت. 

 براین اساس پیش بینی می‌شود محاسبات هزینه بیش از ۷۰ درصد مشتریان کاهش یابد و در واقع حرکت جدی در خصوص عادلانه نمودن کارمزد پیامک توسط بانک پاسارگاد در چارچوب بخشنامه بانک مرکزی انجام پذیرفته است.

در پایان این اطلاعیه تأکید شده است که بانک مرکزی بخشنامه جدیدی برای افزایش کارمزد بانکی صادر ننموده بلکه آنچه در بانک پاسارگاد مورد اصلاح و اعمال واقع گردیده همان بخشنامه آبان سال ۱۳۹۹ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران می‌باشد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج