وعده جدید درباره دو خودروساز بزرگ که شگفتی آفرید
خبر واگذاری سایتهای سودده خودروسازی بهتازگی موجب شگفتی کارشناسان شده است. کارخانجاتی که یک تنه جور بخش زیان ده را به دوش می کشند.
اسب بخار: خبر واگذاری سایتهای سودده وزارت صمت بهتازگی موجب شگفتی کارشناسان حوزه شده است. پارسخودرو، ایرانخودرو خراسان و ایرانخودرو دیزل سایتهایی هستند که علیرغم بازدهی و سودهی خوب، وعده واگذاری آنها داده شده است. این درحالیست که هدف از واگذاری صنعت خودروسازی به بخش خصوصی اساسا حذف خودروسازان زیان ده و فشار برای سود آوری آن ها بوده است و بنابراین می توان گفت که چنین واگذاری هایی، از بیخ و بن با هدف گذاری اولیه در تضاد است و حتی می تواند با تعمیق زیان انباشته دو خودروساز به ورشکستگی کامل آن ها بیانجامد.
گویا پس از صدور فرامین هشتگانه رئیسجمهور برای بهبود صنعت خودروسازی کشور، وزارت صمت خود را متعهد دیده تا با خوانشی دیگر از این فرامین، تحولی بیهوده و در واقع زیانبار را در این صنعت به وجود آورد.
از راهاندازی سامانه پردردسر یکپارچه فروش و تزریق فرایند قرعهکشی در آن گرفته تا جلوگیری از عرضه خودرو در بورس کالا و پیشنهاد ادغام دو خودروساز بزرگ کشور، وزارت صمت دست به اقداماتی زده که چندان منفعتی برای بخش خصوصی نداشته است.
واگذاری سایتهای سودده وزارت صمت نیز یکی دیگر از تصمیماتی است که نشان میدهد این نهاد، درک مناسبی از بخش خصوصی و خصوصیسازی ندارد. البته سایت های پارس خودرو، ایرانخودرو خراسان و ایرانخودرو دیزل، حتی در دوران زیاندهی سایت های دیگر، در حال سودآوری بوده و اسامی معروف و دهانپرکنی به حساب میآیند. به همین خاطر احتمال میرود خبر واگذاری آنها شایعه باشد، چراکه هیچ عقل سلیم یا استراتژی اقتصادی توجیهی برای اجرای این تصمیم ارائه نمیدهد.
با این حال رفتار و نگرش عجیب وزارت صمت شایعه واگذاری را هر روز پررنگتر میکند. این نهاد به خیال خود قصد دارد با واگذاری سایت های مذکور، قدم مثبتی در بخش خصوصیسازی بردارد. با این حال، واگذاری کارخانههایی که به وسیله پول مردم یا همان بیتالمال احیاشدهاند و میزان سوددهی آنها به حدی رسیده که میتوانند نقش مثبتی در توسعه صنعت خودرو و کاهش زیان انباشته داشته باشند، اصلا منطقی نیست.
به جای واگذاری اسامی بزرگی همچون ایرانخودرو خراسان، وزیر صمت بهتر است به فکر واگذاری سایت های زیانده باشد، چون تجربیات گذشته نشان میدهد خصوصیسازی سایت های بیبازده در نهایت موجب بهرهوری و تولید محصولات پرطرفدار در بازار خواهد شد.
نظر کاربران
اصا کلا ببندشون بکنن گاودراری
ایران ناسوینال قبلا چطور ادامه داد
هر دو ارابه ساز کلاش رو بریزید سطل اشغال و فقط ماشینهای اروپایی و آمریکایی و کره و ژاپنی وارد کنید.پراید و پژو پارس و سمند و ۴۰۵ بخصوص که نسبت کیفیت به قیمت و استانداد جهانیش در حد صفره و بلای جان میلیونها خانواده ایرانی.با این قیمت گران هنوز قطعه سازان و تولید کنندگان سایپا و ایران خودرو ادعا میکنند که در حال ورشکستگی هستن و تولید با این قیمت بصرفه نیست براشون.چطور برای برندهای خودرو ساز و غولهای با کیفیت خارجی حتی با فروش اقساطی و ضمانت و گارنتی معتبر برای مشتریانشون مقرون به صرفه و توجیح تولید داره ولی برای خودروساز سایپا و ایران خودرو نداره.
اقای وزیر شما و صدها نفر مثل شما از پس مونتاژکاران ایران خودرو و سایپا بر نمیایند چون همتون را با پول دزدی از مردم میخرند چون دین و دنیای افرادی مثل شماها فقط پول و ثروت اندوزی است اگر معتقد به خدا و اسلام بودید این وضع را تحگل نمیکردید و ادامه نمیدادید
بهترررر
بذار نابود شه
تو ایران خصوصی واقعی وجود نداره اینبار میشه خصولتی در خصولتی ببینید چی در بیاید
ایران خودرو یا ایان ناسیونال قدیم را خیامی ها بر پا کردند و شما مصادره و چند برابر برای آنها ضرر و ملت را مجبور به گران و بد خریدن کردید در آخر هم انرا به یکی مثل خود مفت میدهید داستان واگداریها دل ما را درد اورد هپکو و ماشین سازی تبریز و نیشکر خوزستانی را یادمان هست .انها ساختند شما حتی نتوانستید انها را اداره کنید
بنده یک ساله یه کوییک گرفتم متاسفانه هر هفته تعمیر گاه ام ماشینی که ۴۵ هزار کار کرده روغن سوزی شدید افتاده . دیسک و صفحه خراب میکنه . دینام می سوزه . سیم کلاچ پاره می کنه . سنسور اکسیژن . سنسور سرمیل لنگ میسوزه و... واقعلا جای تاسف داره
اگر سود هستن چرا به سهامداراشون سالهاست سود نمیدن
تورا به خدا صنعت خورد رو سازیتونا گل بگیرن بسه تورا به خدا بسه کم انسان های بی گناه تو این خودروهاتون جون دادن از خدا بترسین
همش تبلیغات و حرفهای، کذب و دروغ . دو شرکت اشغال ساز