۱۲۲۵۵۳۵
۳۵ نظر
۳۵۲۹
۳۵ نظر
۳۵۲۹
پ

از «خاک بر سرتانِ» گرشا تا «به تو چه» احسان

روزنامه فرهیختگان همچنان از نقد احسان کرمی نسبت به برگزاری مراسم «سلام فرمانده» گله‌مند است و کلی از احسان کرمی انتقاد کرده، این روزنامه همچنین منتقد رفتار غیرقابل دفاع گرشا رضایی هم شده:

روزنامه فرهیختگان همچنان از نقد احسان کرمی نسبت به برگزاری مراسم «سلام فرمانده» گله‌مند است و کلی از احسان کرمی انتقاد کرده، این روزنامه همچنین منتقد رفتار غیرقابل دفاع گرشا رضایی هم شده:

از «خاک بر سرتانِ» گرشا تا «به تو چه» احسان

چه مفهوم «مخاطب» که جزئی‌تر است و دسته‌بندی هم دارد و چه مفهوم «مردم» که کلی‌تر است و طبقه‌بندی‌اش کرده‌اند را در نظر بگیریم، هنر و هنرمند بدون این دو مفهوم نمی‌تواند معنای مستقل و حتی هویت خودش را پیدا کند. همین مخاطب یا مردم کتاب می‌خرند، به کنسرت می‌روند، فیلم می‌بینند و اتفاقا دوره کرونایی در جهان و کشورمان، جایگاه و نقش مخاطب و حضورشان را بار دیگر نشان داد. این نقش پررنگ مختص هنر و فرهنگ نیست و پدیده‌های دیگر در حوزه‌های ورزشی، اقتصادی و حتی سیاسی هم برای یک فرد یا گروهی بیرون از خودشان فعالیت می‌کنند. همین جایگاه والای مخاطب است که هنرمند، ورزشکار یا حتی سیاستمداران را به طمع می‌اندازد و آن را ابزار یا هدفی می‌کنند برای خودشان و مسیرشان و رسیدن به مقصد احتمالی‌شان. این مواجهه هنرمند با مخاطب و برعکس آن مختص به دوره معاصر نیست و طبیعتا قدمتش برمی‌گردد به آفرینش انسان، انسانی که اول بار، مخاطب هنر خالقش بوده است.

این مواجهه هنرمند و مخاطب در دوره‌های مختلف تاریخی و فرهنگی دچار تغییراتی شد و کار به جایی رسید که مفهوم «هنرمند مردمی» وارد دایره لغات هنر و جامعه شد. فارغ از اینکه عده‌ای در دوره‌ای این ترکیب را طعنه‌آمیز و حتی در مقابله با هنر روشنفکری قرارش می‌دادند. باید به این نکته توجه کرد که این ترکیب قرار بود اساسا و به شکل اتوماتیک‌وار اتفاق بیفتد.

از «خاک بر سرتانِ» گرشا تا «به تو چه» احسان

واکنش‌های احسان کرمی در یک لایو اینستاگرامی به حضورش در مراسم عروسی ساسی مانکن و گرشا رضایی در کنسرت زاهدانش، یک بار دیگر موضوع مخاطب و هنرمند را نیازمند بررسی بیشتر می‌کند و ضرورت پرداختن به آن را یادآوری. تکلیف هنرمند با مردم یا مخاطبش و وظیفه مردم در قبال هنرمندش چیست؟ به این جمله دقت کنید: «درمورد اینکه چرا ما به عروسی رفتیم یک امر شخصی است. به آدم‌هایی که به من حمله کردند که چرا به عروسی رفتی، هیچ توضیحی لازم نمی‌دونم بدم که چرا رفتم عروسی. یا چرا نرفتم عروسی. یا چرا رفتم کنسرت، چرا نرفتم کنسرت. این یک امر شخصی است. از خیلی وقت پیش تلاش می‌شد برایم حاشیه بسازند.» این حرف‌های احسان کرمی در واکنش به ماجرای حضورش در مراسم عروسی ساسی مانکن است. در روزهایی که آبادان عزادار ماجرای متروپل بود کرمی و برزو ارجمند در آن زمان برای اجرای نمایش «پازل» که نویسندگی و کارگردانی آن را به‌طور مشترک انجام داده بودند، به آمریکا رفته بودند. ممکن است کسی بپرسد که رفتن به عروسی مگر چه اشکالی دارد؟ حتی اگر داماد این عروسی، ساسی مانکن باشد و مکان این عروسی، آمریکا باشد و بعد ادامه بدهد که هنرمندان هم مانند هر قشر دیگری از جامعه به مراسم عروسی یا ختم می‌روند و این حق طبیعی احسان کرمی بوده است. لطفا یک بار دیگر حرف‌های کرمی در لایو اینستاگرامی را مرور کنید. کرمی، اقدام او را یک امر شخصی می‌داند و نیازی به پاسخگویی‌اش هم نمی‌بیند. این درحالی است که اگر عبارت «واکنش احسان کرمی به...» را در گوگل سرچ کنید داده‌های متعدد و صفحات زیادی را خواهید دید. احسان کرمی در سال‌های اخیر به حوادث مختلف واکنش نشان داده است و از مسئولان و مدیران در هر جایگاهی مطالبه کرده و حالا خودش را دربرابر یک پرسش کوچک و عمومی، نیازمند جوابگویی نمی‌داند.

کرمی پس از برگزاری همایش «سلام فرمانده» پستی در اینستاگرام خود علیه این اجتماع منتشر کرد و در بخشی از این متن نوشت: «این اجتماع خانوادگى حتما بیانگر جهت‌گیرى بخشى از جامعه ایران است اما یک سوال بنیادین ذهن مرا مشغول کرده! کدام بخش و کدام جهت؟ برگزار‌کنندگان و شرکت‌کنندگان محترم در این همایش اگر از معتقدان به دین مبین اسلام و مذهب تشیع هستند چرا در شب شهادت امام جعفر صادق(ع) رئیس مذهب جعفرى این گردهمایى را ترتیب دادند و مرد و زن در کنارهم ایستادند و سرود خواندند؟ اگر هم داراى عرق ملى و تعصب میهنى هستند چرا در روزهایى که مردم آبادان و به تبع آن بسیارى از مردم ایران عزا دارند این همایش را سامان دادند؟» فارغ از درستی و نادرستی حرف‌های او که قابل نقد است اما شگفت‌آور حضور او در مراسم عروسی خواننده‌ای در همین روزهای عزای مردم ایران است که به‌عنوان یکی از نمادهای ابتذال موسیقی می‌شناسیمش. اجازه بدهید اینجا درباره داماد یا عروس این عروسی صحبت نکنم. مایلم از تناقضی بگویم که اصلا نمی‌توان آن را توجیه کرد و از احسان کرمی که هوش او را در اجراهای خوبش به یاد داریم بعید است. درست است که مردم آبادان و ایران عزادار بودند و چنین مراسمی هم برگزار شده، اما کسی به این مراسم اعتراض دارد که خودش احتمالا وسط عروسی این استوری را منتشر کرده است. تنها واکنشی که می‌توانست به اندازه همان تناقض بد و زشت باشد همان پاسخگو نبودنش بود. درست شبیه به رفتار کودکانی که شیشه خانه مردم را با توپ می‌شکستند و در جواب اعتراضات می‌گفتند «دل‌مان می‌خواهد و به کسی ارتباط ندارد.» احسان کرمی همین کار را کرد. حالا و پس از این واکنش، منتظریم ببینیم که او باز هم به اتفاقات مختلف واکنش نشان می‌دهد و مردم را شریک خانه و زندگی و فرزند و موفقیت‌هایش می‌کند یا خیر. این مسیری که هنرمندانی شبیه به احسان کرمی انتخاب کرده‌اند بدیهی است که انتهای مطلوبی برای خود و مخاطبان‌شان ندارند و همین مردم، آنها را طرد می‌کنند و حتی کنار می‌گذارند.

انگار مردمی که در ایران و حتی خارج از کشور به تماشای نمایش‌ها یا حتی برنامه‌های دیگرش می‌روند تا مرز خرید بلیت، خودی هستند و حق پرسش دارند. ظاهرا این مردم تا وقتی که از جناب کرمی امضا بگیرند و با او عکس بیندازند و دورش را شلوغ کنند و باعث افزایش دستمزدش شوند خوب و قابل اعتنا هستند و به جز این موارد فقط باید سکوت کنند. این رابطه که البته یکطرفه نیست و برای طرف مقابل صرفا نقش تامین‌کننده هزینه‌ها را درنظر گرفته‌اند. البته در حوزه‌های دیگر و از طرف افراد دیگری هم دیده‌ایم و حالا برخی از این هنرمندان هستند که این راه را انتخاب کرده‌اند.

از «خاک بر سرتانِ» گرشا تا «به تو چه» احسان

رفتار گرشا رضایی را می‌توان روی دیگر سکه «نگاه ابزاری به مردم» دانست. مردمی که تا وقتی بلیت کنسرت را می‌خرند قابل احترام هستند و هنرمند می‌تواند با هر استدلالی او را مسخره کند و حتی کار را به توهین کردن برساند و بعد با مظلوم‌نمایی از توهم توطئه یا از بین بردن سرمایه‌های فرهنگی کشور بگوید. در شرایطی که بلیت‌های کنسرت، هزینه‌های بالایی را برای علاقه‌مندان به موسیقی تحمیل کرده است و صدای بخشی از همین مردم از گرانی این بلیت‌ها درآمده، اجرای هر فرد یا گروهی در هرجای ایران نباید با منت یا توهین همراه شود. اگر داستان کنسرت زاهدان رضایی را نمی‌دانید باقی این جملات را با هم بخوانیم؛ در بخشی از کنسرت رضایی در زاهدان که فیلم آن به فاصله کوتاهی در سطحی گسترده در فضای مجازی دست‌به‌دست شد، رضایی با لحنی تحقیرآمیز شروع به گفت‌وگو با مخاطب می‌کند و از او می‌پرسد: «می‌دانی پلی‌بک چیست؟» وقتی مخاطب پاسخ مثبت می‌دهد، در ادامه می‌گوید: «پسر خوبم، کوچولوی من، عمو، کلاس چندمی؟ و در ادامه گویش مخاطب را تمسخر می‌کند و این جریان توهین را تا پایان همین‌طور ادامه می‌دهد!»

این خواننده در پاسخ به صحبت‌های یکی از مخاطبانش ادامه می‌دهد: «بعضی‌ها می‌خواهند بگویند ما هم بلدیم، همین الان این فرد را بیاورم روی استیج و دو سوال از او بپرسم، ایزی‌لایف لازم می‌شود.»

رفتار گرشا رضایی جایی زشت‌تر می‌شود که از عبارت «خاک بر سرتان» استفاده می‌کند: «حالا هی داستان خاله‌زنکی درست کنید؛ خاک تو سرت. اینقدر کم شدیم بعضی از ماها که به خاطر مسائل خاله‌زنکی همچون پلی‌بک خواندن خواننده به سرمایه‌های فرهنگی و ورزشی کشور حمله می‌کنیم؛ خیلی بد و زشت است، خب کوری بیا گوش کن، بیا ببین. خاک تو سرتون. البته کسی اینجا به خودش نگیرد، خواستم به کسانی که اینجا حرف‌های خاله‌زنکی می‌زنند، بگویم که این‌طور نیست؛ اینجا هم با یک بچه‌سوسول طرف نیستید، دعوا هم بشه ما هستیم.» مخاطبان این بخش از حرف‌های او هر فرد یا گروهی باشد مجوزی برای گفتن آنها توسط یک خواننده یا هنرمند و در یک اجرای عمومی نخواهد شد. حرف‌هایی که بعد از چند روز توسط فردی به نام حاجی‌زاده، مدیر برنامه‌هایش به بدترین و ساده‌انگارانه‌ترین حالت ممکن توجیه شد: «اگر فیلم کامل این اتفاق را ببینید متوجه می‌شوید که این جمله‌ای که از گرشا رضایی منتشر شد که می‌گوید «خاک بر سرشان» خطابش کسانی است که به این نظام، دولت، مردم، اجتماع و هنرمندان آسیب می‌زنند.» انگار این پازل تاسف‌آور را با قطعاتی از اشتباه و نابخردی و لجبازی جمع کرده‌اند و قرار است که این روند ادامه پیدا کند.

شاید همین اتفاقات نشان دهد که ورزشکاران حرفه‌ای چه شرایط سختی دارند، وقتی مثلا نیمی از یک استادیوم یا همه تماشاگران، بازیکنی را مورد شدیدترین توهین‌ها قرار می‌دهند و او باید بهترین بازی‌اش را در چنین شرایطی ارائه دهد. گاهی دیده شده که یک فوتبالیست توسط طرفداران خودش «هو» شده و حتی به او فحاشی شده و او تمام 90 دقیقه را بدون واکنش به تماشاگران به پایان رسانده است. بدیهی است که کسی از عمل تماشاگران حمایت نمی‌کند اما شاید نمونه خوبی برای نمایش سعه‌صدر یک چهره مشهور باشد. چهره‌هایی که یادشان می‌رود به اندازه پولی که می‌گیرند باید صبور باشند و دست به هر کاری زده‌اند تا دیده شوند و مردم به خاطر آنها بلیت بخرند. بهانه گرشا رضایی و مدیر برنامه‌هایش این است که فردی در سالن با صدای بلند اعتراض کرده و درخواستی داشته که اتفاقا مطالبه اکثریت مردمی است که به کنسرت‌ها می‌روند. وقتی بلیت‌های چندصد هزار تومانی خریداری می‌شود توقع هم این است که یک اجرای حرفه‌ای و در اندازه‌های همان مبلغ جلوی چشم مخاطبان قرار بگیرد.

هنرمندان عزیزمان اگر یک بار برای همیشه تکلیف‌شان را با مردم و نوع مواجهه با آنها را برای خودشان حل کنند دیگر شاهد چنین اتفاقاتی نخواهیم بود. این مردم بالاخره تا کجا محرم هستند و حق پرسشگری دارند و مرز حریم شخصی و عمومی کجاست؟ ظاهرا اینجا فقط هنرمندان هستند که سوال می‌کنند و «مردم» تنها واژه‌ای است که باید بلیت‌هایشان را بخرند و تعداد دنبال‌کننده‌هایشان در صفحات شخصی‌شان را بالا ببرند.

 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

نظر کاربران

  • ناشناس

    دقیقا راست میگه سلبریتی ها غرب دوست و نون خور

    پاسخ ها

    • ناشناس

      اصلاحطلبها برای رای جمع کردن اینها رو وقیح کردند ایشالا این جماعت بی فایده و نفرت انگیز رو اساسی جمع می کنیم

    • ناشناس

      امثال شماها باعث می شید هر ...ی خودشو فرد مهمی فرض کنه.آخه این اصلا کی هست؟ من فقط اسمشو تو مجازی شنیدم

  • ناشناس

    هزاران لایک

  • ناشناس

    نطفه مشکل داره، نطفه

  • کیوان

    پشتوانه های خانوادگی و فرهنگی همیشه در چنین حوادثی سبب میشه که انسان برخورد متناسب با فرهنگش داشته باشه باید دید این پشتوانه در اقای گرشار رضایی به چه شکل بوده
    شاید پاسخ این سوال حل معمای چنین رفتارهایی یاشه

    ضمنا دستگاه های نظارتی میبایست در چنین مواردی برخورد سریع و قاطعی با متخلفین بنماید

  • ناشناس

    با خوندن متن شما از احسان كرمي خيلي خوشم اومد، فكر نمي كردم اينقدر با جنم باشه

  • cedmir

    از این احسان کرمیه خیلی بدم میاد یجورایی نچسب و عوضیه

  • ر.و

    موافقم اگر اون حرفها رو زده خودش هم باید عمل میکرد وبه احترام مردم ابادان تو جشن شرکت نمی کرد

  • ناشناس

    نویسنده چقدر سوخته ، به تو چه رفته عروسی ، حسودیت شده ؟

  • ناشناس

    کسی که به مردم توهین میکنه، باید با شدت دو چندان جوابش داد.
    تربیت نااهل را چون گردوان بر گنبد است

  • ملوسک

    خوشم ازش نمیاد

  • ملوسک

    چندش هستن

  • شهریار

    اینها فضول هستند وبه همه کاری وهمه چیز فضولی میکنند مردک تواز وسط عروسی اراذل امریکا پیام میدی که چرا سرود سلام فرمانده درزمان حادثه متروپل میخوانند اینقدر حسادت؟اولا سرود سلام فرمانده سرودی عشق به امام زمان است ودر هرزمان شادی وغم میتوان اجراکرد اگر مردی سرودی درحدسلام فرمانده اجرا کن تااز حسودی نمیری

  • علی 11

    عجیبتر از همه اینه که نویسنده تفاوت یک حرکت اجتماعی و ساماندهی شده رو با یک حرکت کاملا شخصی رو نمیخواد متوجه بشه

  • ناشناس

    احسان کرمی رو خودمون بزرگ کردیم وگرنه نه استعدادی نه شخصیتی و نه هوش و سواد!

  • جعفری

    مطرب کارش همین است لباس وآرایش ورفتار وادا وحرفهای پوچ وعجیب تا معرکه اش تماشاچی داشته باشد،مثلا این مطرب دراین کشور دراوج گمنامی سیصد نفر دورش جمع شوند مهم نیست هرچرندی بگه

  • ناشناس

    برو بابا منم دعوت کرده بود میرفتم

  • ناشناس

    گر ش ا بیمار روانی باید جلوی رفتار هنجارشکنی را گرفت اینا انگل جامعه ایرانی اند گوشت سگ خوردن

  • آزاده

    لعنت بر خوانندگان طاغوت پهلوی ولیبرال
    مرتد مفسد فی الارض ۸۷٪ غارت ثروت ملی

  • علیش

    اگر قراره اینا را هنرمند بدانیم پس کمال الملک و چارلی را باید چی بگیم اینقدر با کلمه هنر مند بازی نکنید

  • ناشناس

    احسان کرمی که میگفت چرا متروپل اتفاق افتاده سلام فرمانده اجرا کردید ، خودش همون زمان رفته عروسی ساسی مانکن
    ببینید چقدر کثیفه

  • ناشناس

    احسنت‌‌بابا‌اینا‌خوا‌ننده‌نیستند‌اینا‌برای‌ما.جا‌دنده‌هم‌نیستند‌اگه‌مردم‌از‌پشت‌پرده.خبر‌داشتند‌پول‌به‌این‌مفت‌خو‌رها‌نمی‌دادند‌

  • ناشناس

    احسان کرمی درست گرفت چه ربطی داره به این خواننده دوزاری بی تربیت

    پاسخ ها

    • ناشناس

      نخیر درست نگفته وقتی خودش و داغدار نشون داد چرا رفت عروسی؟ نفاق و دورویی همینه

  • ناشناس

    گرشا باید دادگاهی بشه لغو بشه یکسال مجوزش اصلا کسی گوش نمیده کاراش رو

  • ناشناس

    مطمئن باشید ساسی اگر برای مسئولین و آقازاده ها و خیلی‌های دیگه هم کارت دعوت میفرستاد بدو می‌رفتند ... گربه دستش به گوشت نمیرسه میگه پیف پیف !!!

  • شعله

    وای به حال مملکتی که سرمایه های فرهنگیش شماها باشید...

  • ناشناس

    اگر یک هنرمند شعور داشته باشه در هیچ شرایطی توهین نمیکنه ؛ مردم ۴۰۰ هزار تومن هزینه بلیط میدن این آقا پلی بک بخونه؟!

  • ناشناس

    من تا قبل از این اتفاق صداشو بسیار دوستداشتم وگوش میدادم ولی از وقتیکه این اتفاق افتاد ولی بی حرمتی که کرده از چشمم افتاد

  • بی نام

    بله دیگه.وقتی هر ننه قمری اسمشو میذاره خواننده، آخرش ایجوری خودشو نشون میده.

  • ناشناس

    این روزنامه چرت پرت گفته این دو با هم اصلا قابل مقایسه نیست

  • ناشناس

    سلام.
    دوستان،توجه داشته باشیم که هر شخصی حفظ شاَن و شخصیت‌ش دست خودش هست.
    تا زمانی که ما به کنسرت چنین اشخاصی میرویم باید انتظار چنین برخوردهایی رو هم باید داشته باشیم...

  • ناشناس

    ا کرمی بخدا در حد اندازه ای نیست،که بخوایم در مورد مطلبی بنوسیم

  • فرازی

    چرابایدیه سرودقشنگ وبامفهوم انقدرخاربشه بره توچشم امثال اقای کرمی انقدرکوتاه نظرهستند که تاب وتحمل یه سرودروهم ندارند.پس معلومه سرود سلام فرمانده کارخودش روکرده .درمورداقای رضایی کارشون نشانه ی شخصیتشون هست .

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج