قالیشویی بانو _استیکی
۱۲۱۷۳۰۸
۵۵ نظر
۵۱۶۰
۵۵ نظر
۵۱۶۰
پ

این‌گونه پای مادران به طرح فروش خودرو باز شد!

طرح تشویقی اهدای خودرو با قیمت مصوب به مادران با هدف افزایش فرزندآوری، منجر به کشیده شدن پای برخی به دلالی در این بازار شده است.

یک رسانه فارسی زبان در گزارشی نوشته است: طرح تشویقی اهدای خودرو با قیمت مصوب به مادران با هدف افزایش فرزندآوری، منجر به کشیده شدن پای برخی به دلالی در این بازار شده است.

دولت برنامه‌های مدونی برای تشویق مردم به ازدواج و فرزند‌آوری در دستور کار خود قرار داده که طرح اختصاص خودرو به مادران دارای دو فرزند یا بیشتر یکی از تازه‌ترین آنهاست.

این‌گونه پای مادران به طرح فروش خودرو باز شد!

ایده قرعه‌کشی خودرو از کجا آمد؟

وجود رانت در نحوه فروش و واگذاری خودرو و دپو گسترده خودرو توسط دلالان باعث شد وزارت صمت برای مقابله با این وضعیت، طرح قرعه‌کشی خودرو را اجرا کند.

این طرح از خرداد ماه ۱۳۹۹ به یکی از داغ‌ترین موضوعات روز تبدیل شد، طرحی که آخرین راهکار مقام‌های صنعتی برای «تقسیم عادلانه» خودرو میان متقاضیان است و بررسی‌ها می‌گوید در عمل به هدف خود نرسیده است.

اجرای طرح قرعه‌کشی خودرو موجب شکل‌گیری شکل تازه‌ای از دلالی در بازار شده است به طوری که در دلالان این‌بار با روشی دیگر پول‌های هنگفتی از این بازار به جیب می‌زنند.

سایر کشورها هم قرعه‌کشی خودرو دارند؟

بعید است در جای دیگری از دنیا، بازار خودرویی به عجیب و غریبی بازار ایران پیدا کنید، آن‌هم به این گونه که مردم برای آزمودن شانس خود در قرعه‌کشی کارخانه‌های خودروسازی شرکت می‌کنند تا خودروی ارزان‌تری بخرند.

جمشید عدالتیان، عضو ارشد اتاق بازرگانی ایران این وضعیت بازار خودرو و نحوه خرید و فروش در آن را «مسخره‌تر از هر زمان دیگری» ارزیابی کرده است.

عدالتیان «انحصاری» بودن بازار خودرو و تبدیل شدن خودرو به کالایی «سرمایه‌ای» در ایران را دو عامل اصلی اجرای طرح‌هایی نظیر قرعه‌کشی خودرو در ایران می‌داند.

به گفته او «آلوده شدن بازار خودرو به مناسبات سوداگری و سفته بازی» در ایران باعث شده است خودرو «ارزش خود را در مرور زمان حفظ کند».

به باور عدالتیان در اقتصاد طبیعی «عقلانی نیست مردم برای تثبیت موقعیت مالی خود، دارایی خود را در بازار کالا‌های مصرفی سرمایه گذاری کنند».

این عضو اتاق بازرگانی ایران با انتقاد از نحوه فروش خودرو هم گفته است:‌ «در خارج اصلا از این خبر‌ها نیست که مردم برای خرید خودروی صفر کیلومتر پشت درب کارخانه‌ها صف بایستند؛ هر وقت کسی بخواهد می‌تواند به نزدیکترین نمایندگی یا نمایشگاه رفته و متناسب با شرایطی که دارد، پشت فرمان خودروی دلخواه خود بنشیند».

این گفته‌های عدالتیان تنها بخشی از تفاوت شگرف صنعت و بازار خودرو با بازارهای مشابه در کشور‌های همسایه ایران و دیگر کشور‌هاست.

یکی از این تفاوت‌ها پیش‌‌فروش خودرو است که در بسیاری موارد خودرو در زمان تعیین شده به مشتری تحویل داده نمی‌شود، اما در بسیاری از کشور‌ها ابتدا خودرو به مشتری تحویل داده می‌شود و پس از آن به تدریج و به شکل اقساطی پول آن دریافت می‌شود.

بهره‌مندی یکسان افراد جامعه از مزایای تحویل فوری خودرو از طریق فروش غیر نقدیِ (فروش نسیه به شکل اقساطی) از دیگر شرایطی است که در ایران چندان خبری از آن نیست.

این‌گونه پای مادران به طرح فروش خودرو باز شد!

در سایر کشورها، صنایع خودروسازی رقابتی فشرده و تنگاتنگ و نفس‌گیری در بازار دارند که در ایران انحصار خودرو و دخالت دولت در این بازار در عمل این رقابت را از بین برده است.

بازار خودرو در ایران البته تنوع چندانی هم ندارد و خریداران ناچارند بسته به بودجه و نیاز خود از میان چند خودرو معدود یکی را انتخاب کنند، اما قصه در سایر بازار‌های جهانی به کلی متفاوت است و خریداران در بسیاری از کشورها امکان انتخاب‌های بسیاری دارند.

اختصاص خودرو با قیمتی ارزان‌تر از کف بازار به مادرانی که دارای دو فرزند یا بیشتر دارند از دیگر تفاوت‌های بازار خودرو در ایران با سایر کشور‌های جهان است.

پای مادران چه زمانی به بازار خودرو باز شد؟

مادران از زمانی وارد این بازار شدند که قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» آبان ۱۴۰۰ مصوب و سپس ابلاغ شد و خودروسازان برای مادرانی که فرزند دوم و مابعد آنها پس از تاریخ قانون مذکور متولد شده‌اند، امکان ثبت‌نام یک دستگاه از محصولات خود به قیمت مصوب را برای این مادران فراهم کردند.

این شرکت ها از اسفند ماه سال ۱۴۰۰ موظف شدند بدون قرعه‌کشی به مادران متقاضی و مشمول این قانون یک خودرو بدهند و چنانچه تقاضا بیش از پیش‌بینی‌ها بود، این واگذاری به صورت قرعه‌کشی باشد.

در این طرح کلان علاوه بر اعطای خودرو، مشوق‌های مالی دیگری برای فرزندآوری، ازدواج و معیشت و تامین مسکن مورد نیاز زوجین در نظر گرفته شد و اعطای وام ودیعه مسکن تا سقف ۱۵۰ میلیون تومان، پرداخت وام ۱۰ میلیون تومانی به ازای تولد هر فرزند از جمله این امتیاز‌هاست.

چه تعداد مادر در قرعه‌کشی ثبت‌نام کرده‌اند؟

براساس اعلام سامانه «فروش یکپارچه خودرو»، در نخستین دوره اجرای این طرح ۲۹۷ هزار مادر ثبت‌نام کرده‌اند که جزئی از چهار میلیون و ۲۰۰ هزار نفری محسوب می‌شوند که می‌خواهند خودرو با قیمت مصوب دریافت کنند.

روزنامه «دنیای اقتصاد» هم با توجه به ۱۷۷ هزار خودرویی که قرار است در این دور از قرعه‌کشی واگذار شود، نوشته است شانس ۱۴۵ هزار مادری که شرایط حضور در این قرعه‌کشی را دارند به مراتب بیشتر از سایر متقاضیان عادی است.

عبدالله توکلی لاهیجانی، مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صنعت، معدن و تجارت هم روز ۹ خرداد گفت در سامانه فروش یکپارچه «۵۶ طرح تخصیص خودرو برای طرح جوانی در نظر گرفته شده که با توجه به این که در ۴۲ طرح ارائه شده میزان متقاضیان از ظرفیت اعلامی کمتر بوده‌، خودرو بدون قرعه کشی به متقاضیان تخصیص پیدا خواهد کرد.»

این‌گونه پای مادران به طرح فروش خودرو باز شد!

دلال‌ها در این طرح هم حضور دارند

فارغ از اینکه اجرای این طرح به چه میزان در تشویق مادران به فرزند‌آوری موفق است، بررسی سایر اهدافی که این طرح دنبال می‌کند بخش مهم دیگری از اصل ماجراست.

سعید مدنی، مدیرعامل پیشین یکی از خودروسازی ها از جمله مدیرانی است که می‌گوید «از هر ۱۰ نفری که برای پیش‌فروش خودرو در قرعه کشی ثبت‌نام می‌کند، تنها یک نفر نیاز واقعی دارد.»

مدنی گفته است این مساله باعث شده است: «متقاضیان حقیقی مجبور شوند، در بازار آزاد حضور پیدا کنند که این موضوع نیز باعث شده قیمت خودرو سر به فلک بکشد».

او افزوده است: «تا زمانی که این وضعیت ادامه دارد، مشکل بازار خودرو حل نخواهد شد و این موضوع با شیوه فعلی قرعه‌کشی خودرو به هیچ عنوان محقق نخواهد شد.»

طرح «قرعه‌کشی خودرو» حتی می‌خواست قیمت خودرو در بازار را تعدیل کند، اما نه‌تنها نتوانست به این هدف برسد، بلکه به نوسانات قیمتی در بازار دامن زد.

این طرح که سودی ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومانی می‌تواند برای برنده‌ها در پی داشته باشد، منجر به ایجاد تقاضای کاذب در بازار خودرو شد و قیمت‌ها در این بازار را ملتهب کرد.

تعمیق اختلاف قیمتی خودرو از درب کارخانه تا بازار از دیگر عواقب اجرای چنین طرحی است به طوری که قیمت کارخانه‌ای خودرو پژو پارس LX ساده مدل ۱۴۰۱ حدود ۱۶۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است، اما در بازار به قیمت ۲۸۹ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

آن‌طور که سایت «قرن نو» گزارش کرده است این سیاست باعث شده است تقاضا برای خودرو از یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه در سال‌های اخیر به فراتر از هشت میلیون دستگاه خودرو برسد.

این طرح هرچند توانست تا حدودی دلالان سنتی خودرو را محدود کند، اما موجب شکل گیری گروه دیگری از دلالان با عنوان دلالان حواله خودرو در بازار شده است.

طرحی که باعث شده است این روزها حواله خودروهای طرح قرعه کشی خودرو و حتی طرح مادران در بازار توسط دلالان خرید و فروش شود و حتی سایت‌هایی برای این کار طراحی شده و در دسترس مردم قرار بگیرد.

گزارش‌ها حکایت از آن دارد که در حال حاضر دلالان از خرید و فروش حواله هر خودرو پنج تا ۱۰ میلیون تومان سود می‌برند. این سود بالا، بازار اجاره کارت ملی را نیز داغ کرده‌ است.

رضا فاطمی امین، وزیر صمت هم در این بلبشوی بازار خودرو از اجرای برنامه تحولی خودرو با هدف کاهش ۱۵ درصدی قیمت خودرو تا پایان سال جاری خبر داده است، وعده‌ای کارشناسان صنعت خودرو با توجه به تورم پایه ۴۰ درصدی تحقق آن را غیرممکن می‌دانند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۸ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نظر کاربران

    • جواد

      اینجا ایران آخر جهنم

    • بدون نام

      یعنی هر کاری میکنه که بفروشه

    • ناشناس

      مادر بیگناه رو هم دلال کردند

    • سعید

      مطالب عالی بود..درودبرشما

    • ناشناس

      کشور دلال پرور ایران

    • ناشناس

      فرزند آوری در نکبت فقر

    • ناشناس

      نون همین جمعیت رو ندارین بدین آب نیست همه جا خشک شده شغل و مسکن دارو نیست دیگه

    • ناشناس

      همش دروغه به همه نمیدن

    • ناشناس

      گولشون نخورید ثبت نام هم برای خودی ها فامیلشونه

    • ناشناس

      متنفرم از هر چی شرکت نهاد دولتیه

    • ناشناس

      ایران دیگ حتی جهان سوم نیست

    • ناشناس

      سایپا ایران خودرو سهامشون هم داغونه همش ضرر میده

    • ناشناس

      همه حضور دارند مادران .. دلالان
      . مفت خواران .. فقط اون بدبختی که تو آرزو یه ماشین ۲۰۰ میلیونی نیست .. افغانستان هم ماشین قرعه کشی نمیشه

    • ناشناس

      مجردی ماهی ده میلیون باید داشته باشی اجاره و خرجی خودت غذا دارو درمان پوشاک ازدواج فررند دیگه هیچ

    • ناشناس

      طرح کشورای بیسواد

    • ناشناس

      جون چقدر ایرانی رو گرفتن با خودروی داخلی ممنوعیت وارادت

    • ناشناس

      تویوتا بنز بی ام و کره ژاپنی صفرش امارات هشتاد میلیون پراید دویست میلیون زرنگ کی بودین

    • ناشناس

      نخرید فقط بمونه روی دستشون مثل خوراکی ها یکماه کمتر خریدین

    • ناشناس

      همه دلال واسطه شدن برای همین وضعمون اینه دولت باید دلال دلار غذا دارو خودرو مسکن رو حذف کنه تا درست بشه خودش هم عمدی گرون نکنه چیزی رو

    • ناشناس

      همه رو آلوده کردن

    • ناشناس

      مافیایی در خودرو شکل گرفته که به نام مافیای خودرو اسم برده میشه و متشکل از مسولان تراز بالای مملکتی در بخش پنهان و یکسری وابسته نیمه پنهان هم در جلوی این قضیه

    • ناشناس

      خندا داره

    • ناشناس

      درود بر شما:ولی چرا این حرفها را بعد از گذشت سالها میزنید در ایران اگر جایی فساد ی صورت نگیرد جای تعجب دارد ادعای مسلمانی هم داریم

    • ناشناس

      هدف مافیای خودرو اینه که خودروبا قیمت بالا خرید وفروش بشه .وگرنه تدبیری میکردن که هر کسی برنده خودرو نشد نتوانه بفروشه .اینطور بدست مصرف کننده واقعی میرسید

    • ناشناس

      سیر بشو نیستند کسانی که مردم را فقیر نگه داشتند همه جا حاضرند پس کی باید از عدالت رونمایی کنیم

    • ناشناس

      واقعا برای خوذمون متاسفم که تو این کشور داریم نفس میکشم که هچکی به هیچکی رحم نمیکند

    • ناشناس

      بنوعی همه را میکنن دلال خودرو اینطوری مافیا هم مشکلش حل

    • ناشناس

      فرزند اوری به چه قیمت

    • ناشناس

      دوچرخه هم ندارم. پنجاه بار ثبت نام کرده ام، و هیچ....

    • ناشناس

      خدا پدر ظریف رو بیامرزه حرف درستی گفت،خودتون خواستید

    • موسی کو تقی

      ایران کشور دلالها🤑🤑🤑

    • ناشناس

      ماشین بگیرند راننده اسنپ بشند صبح تا شب تو خیابان چه خواهد شد چی به سر اون بچه بیاد

    • ناشناس

      دقیقاً

    • ناشناس

      آقای میر سلیم چطوری هنوز نفس میکشی

    • سوخته دل

      اینجا ایران آخر بی فرهنگی. اینجا ایران آخر بی عدالتی. اینجا ایران آخر پدرسوختگی . اینجا ایران ...

    • عباس

      نه شیر خشک داریم نه پوشک .

    • ایرانم سرافراز

      از سال ۸۲تا الان همه مردم رو دلال کردن ..با قرعه کشی محله و سود بانکی

    • بدون نام

      من موندم آخه اینا با چه رویی هی میگن فرزند آوری کنید

    • ناشناس

      مادران محترم گول دلالان نخورید

    • ناشناس

      تو ایران ریشه مسلمانیت ووجدان خشکانده شده. هر کاری میکنن برای در آوردن پول. خدایا آتش از آسمان نصیب ما کن. آمین

    • ناشناس

      خدا ازتون نگذره اگه فرزند بیارید

    • ناشناس

      مادران محترم آبرویتان راباخورو عوض نکنید

    • ناشناس

      هرنفرازدست خودش هم عاجز است . دیگه شدیم بازیچه ی همه ی کشورها

    • ناشناس

      الکی خودتون نکشسن هیچ مادری حاضر نیست بخاطر ماشین بچه بیاره

    • ناشناس

      الکی جو ندین هیچکی نمیخره

    • ناشناس

      ازپیامهام میبینین مردم اصلا مشتاق چنین طرههایی نیستن اصلا براشون مهمم نیست

    • بابایی

      واقعا دولت مردان خجالت اصلا میدونید چیه ،بابا شرم کنید دزدی بسه یا هر کس هر چقدر میخاد بر داره از اینجا برید ،شماها مردمو دزد کردید ،برید اقایون خانمها برید به سلامت اونور حال کنید ،ما میمونیم با یه کشور خرابه ،خودمون یه فکری میکنیم

    • ناشناس

      عزیزان ارزش خودتون بیشتر از هرچیزی که فکرش کنید هست بخاطر خودرو خودتان را کوچک وسبک نکنید این دولتی که ما داریم تا هستیم همین دروغها هست گوشمون دیگه بایدپرشده باشع

    • ناشناس

      خودشون فرزند بیارند مسابقه بدهند

    • ناشناس

      مادران عزیز شماها ستاره های آسمان ایرانمان هستید مبادا خدای ناکرده گول ارازل و اوباش ها بابخورید برای فرزند آوری قسم بخورید که ممنوع

    • ناشناس

      گول اجنبی هارانخورید که فرزندبیاورید

    • ناشناس

      عدالتیان نه خجالتیان

    • ناشناس

      دولتمون مثل قایق بادبانی روی آب است باد کجاببرد خدامیدونه

    • ناشناس

      چرابه کسی که خودرو نداره وتاحالا نه ازایران خودرو وسایپا خودرونگرفته نمیدید.
      دروغ میگید

    • بی نام

      مامان بابا زمان تولد بچشون،بیشتر بچه رو شبیه ماشین میبینن تا نی نی،مرگ برشما

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج