۱۲۱۰۷۶۴
۳۸ نظر
۹۶۸۴
۳۸ نظر
۹۶۸۴
پ

میوه باورنکردنی جنگ اوکراین برای ایران

حالا اگر جنگ اوکراین اروپایی‌ها را نگران قطع گاز کرده و جهان را با بحران قیمت غلات و حتی کابوس جنگ هسته‌ای رو به رو کرده تا اینجا برای ایران دست کم یک دستاورد بسیار مهم داشته و آن هم اختلاف روسیه با اسراییل است. نه بر سر موضوعی سیاسی تا گذرا باشد بلکه دربارۀ بحثی که حساسیت‌های فراوانی را تحریک کرده و حیثیتی است...

مهرداد خدیر در عصر ایران نوشت: این ادعا که هیچ‌گاه و طی دهه‌های گذشته روابط روسیه و اسراییل تا این حد تنش آلود نشده بود، گزاف نیست چرا که اتفاقات دو ماه اخیر و خصوصا حملات لفظی به خاطر اظهارات «سرگی لاوروف» وزیر امور خارجۀ روسیه مهم ترین گواه آن است.

   جنگ اوکراین، البته خسارت‌بار است و ناموجه هر چند در برخی تحلیل‌های رسمی گفته می‌شود اجتناب‌ناپذیر بوده چون اگر روس ها دست به کار نمی‌شدند برای تجزیۀ فدراسیون روسیه نقشه می‌کشیدند.

میوه باورنکردنی جنگ اوکراین برای ایران

  نویسندۀ این سطور نیز آرزو می‌کند هر چه زودتر پایان یابد چرا که استمرار آن به تلفات و خسارات بیشتر می‌انجامد و اگر هم پوتین بخواهد قبل از 19 اردیبهشت یا در خود یان روز به مناسبت سالروز پیروزی اتحاد شوروی دوران استالین بر نازی‌ها دست به اقدامات گسترده بزند در واقع تاریخ را به عقب بازگردانده و اگر سراغ گزینه هسته‌ای برود که کابوس است. هر چند این فقرۀ اخیر را بیشتر باید در حد بلوف باید دانست چرا که  ارتکاب آن می‌تواند به منزلۀ از بین بردن پل‌ها باشد و راه برگشت برای او باقی نمی‌گذارد.

  موضع رسمی جمهوری اسلامی ایران البته حمایت مطلق از هیچ یک از دو طرف نبوده که اگر بود به قطعنامۀ مجمع عمومی رأی ممتنع نمی‌داد اگرچه از تقبیح علنی روسیه و ستایش مقاومت اوکراین هم در اظهارات رسمی و تبلیغات صدا و سیما خبری نیست و روشن است که بر هم خوردن هندسۀ سیاسی کنونی و هژمونی غرب مطلوب دانسته می‌شود.

  با این حال در این واقعیت تردید نباید کرد که مهم‌ترین دستاورد این جنگ را که حالا در آستانۀ 70 روزه شدن است و از حیث منافع جمهوری اسلامی باید اختلاف و شکاف بی سابقه بین اسراییل و روسیه دانست.

   وقتی خبرنگار کانال 4 تلویزیون ایتالیا از وزیر خارجه روسیه پرسید "شما چگونه مدعی نازی‌زدایی در اوکراین هستید در حالی که زلنسکی تبار یهودی دارد و یهود و نازیسم چگونه قابل جمع اند"، لاوروف پاسخی داد که این حد از صراحت را هیچ کس در آن پیش بینی نمی‌کرد و برق از سر مقامات اسراییلی پرید و خشم آنان را برانگیخت.

   او گفت: قابل جمع است و مانع هم نیستند چون خود هیتلر هم ریشۀ یهودی دارد. در پی آن بود که از لاوروف خواستند رسما و علنا عذرخواهی کند اما دیپلمات ارشد و عبوس روس نه تنها چنین نکرد که تشکیلات متبوع او - وزارت امور خارجه روسیه - هم با توضیح بیشتر آن را تکرار کرد. حال آن که اسراییلی‌ها آن را «دروغی نابخشودنی» و «حقیرترین سطح نژاد‌پرستی» توصیف کرده بودند.

  لاوروف می‌خواست بگوید می توان ریشۀ یهودی داشت و نازی بود و برای آن که مستند سازی کند هیتلر را مثال زد. تشبیهی که واکنش وزیر خارجۀ آمریکا را هم در پی داشت و اظهارات همتای روس خود را " لفاظی زشت و خطرناک" خواند. مقامات ایتالیا و کانادا و آلمان نیز محکوم کردند و فضایی شدیدتر از آنچه علیه سخنان محمود احمدی‌نژاد رییس جمهوری پیشین ایران در یک و نیم دهه پیش با انکار هولوکاست - نسل‌کشی یهودیان در جریان جنگ جهانگیر دوم- شکل گرفته بود ایجاد شده است.

   این احتمال را هم البته نمی‌توان نادیده گرفت که سخنان لاوروف واکنشی اعتراضی به رأی موافق اسراییل به قطعنامۀ محکومیت روسیه به خاطر تجاوز به اوکراین و هم‌سویی با کشورهای غربی باشد بر خلاف اکثر کشورهای خاورمیانه که رأی ممتنع دادند.  ایران هم مثل هند و پاکستان وهمسایگان دیگر رأی ممتنع داد اما اسراییل در جبهۀ غرب ایستاد.

   حال اگر جنگ اوکراین اروپایی‌ها را نگران قطع گاز کرده و معدود دوستان روسیه را در رودربایستی پوتین قرار داده تا اینجا برای ایران دست‌کم یک دستاورد بسیار مهم داشته و آن هم اختلاف روسیه با اسراییل است.

  اهمیت این موضوع را هنگامی بیشتر درک می‌کنیم که بدانیم قریب یک میلیون اسراییلی ریشه و تبار روس دارند و روس‌ها اگرچه خود را مسیحی ارتودوکس معرفی می‌کنند اما به یهودیان نزدیک‌اند و یکی از چالش های ایران در سوریه هم نحوۀ مقابله با حملات اسراییل به خاطر ملاحظات یا محظورات روابط با روسیه بود و حالا چرا نباید مشاهدۀ این سطح از اختلاف بین روسیه و اسراییل تهران را شادمان کند؟

   به یاد آوریم روابط روسیه با اسراییل یا نفوذ اسراییل در روسیه به حدی تصور می‌شد که هر بار اتفاقی در یکی از سایت‌های هسته‌ای ما رخ می‌داد برخی به صورت غیر رسمی به کارشناسان روس ظن می‌بردند که نکند با اسراییلی‌ها ارتباط داشته باشند؟ ظنی که البته هیچ گاه به یقین بدل نشد.

  تا اینجا جنگ اوکراین سبب شکاف در شورای امنیت و مانع تصمیم متحد علیه ایران در قبال برنامۀ هسته‌ای مانند دوران قطعنامه های پیاپی شده و تمرکز آمریکا را برای ترسیم دشمن اصلی از ایران به جانب روسیه بازگردانده اما مهم‌ترین دستاورد تهران بی گمان اختلاف اسراییل و روسیه است.

  با این حال افکار عمومی در ایران چندان با روسیه ناسازگار است که جهت گیری رسمی در قبال جنگ تا حد زیادی تعدیل شده و به خاطر این اختلاف و شکاف موضع رسمی تغییر محسوس نخواهد کرد چرا که مردم ایران تحت تأثیر تصاویر تکان دهندۀ آوارگان مظلوم و زنان و دختران بی پناه و زیبای اوکراینی هستند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۸ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نظر کاربران

    • محسن

      ما به اوکراینی ها پناهندگی بدیم میان؟؟؟؟

    • ناشناس

      موضوع خودتون در قبال دنیا روشن کنید. مرده خوری کردن چه فایده داره. اون دارن فیلم بازی میکنن

    • ناشناس

      حالا از این اختلاف چی گیر ایران میاد !!!

    • ناشناس

      زنان و دختران بی پناه و زیبای اوکراینی هستند.

      پاسخ ها

      • ناشناس

        یعنی اگه زیبا نبودن اشکال نداشت؟! همین شماها رو داریم وضع مون اینه دیگه!

    • ناشناس

      ترکیه با کردستان عراق هماهنگ کرده که گاز کردستان عراق منتقل کنه اروپا البته نیت ترکیه از این انتقال کمک به کردستان نیست نیتش ضربه زدن به ایران و وابسته کردن کردستان عراق به خاک ترکیه است چون قبلا معاون اردوغان گفته بود کردستان عراق ضمینه خاک ترکیه میشه وگرنه ترکیه بزرگترین دشمن کردهاست

    • عدالت

      هیچ اتفاقی نمی افته
      همه سرکار هستیم

    • ناشناس

      میوه اش فعلا گرونی روغن گاز گندم بوده لعنت به روسیه

    • ناشناس

      پوتین کودک کش

    • ناشناس

      گفتیم،روس هادرسوریه باشن!بهتره!آقایان ناراحت شدن!فکراین روزهابودیم!!!!

    • ناشناس

      روسیه جنایتکار ..درود بر اکراین قهرمان

    • محمد

      بهترين دست آورد كه البته نويسنده و مسولين خواب بوده و هستند و زيرساخت آن را فراهم نكرده بودند، صادرات گاز به اروپاست

    • پیروز

      به درک که آواره شدن پس کشورهای بدبخت خاورمیانه چی

    • ناشناس

      دمش گرم روسیه

    • ناشناس

      زیباشو خوب آمدی

    • ناشناس

      فکر نون باشید خربزه آبه

    • ناشناس

      بافتن اراجیف به هم

    • ناشناس

      مردم ایران قبل از هر چیز تحت تاثیر گذشته بسیار تلخ وتاریخی بین ایران وروسیه هستند گذشته ای که با تجاوز بی رحمانه ظالمانه وکستاخاته هرچه تمامتر شوروی انجام شد و هرگز فراموش نمیشودعلیرغم گذشت قرنها وحتی در کتاب‌های تاریخ یافت شود

      پاسخ ها

      • ناشناس

        درباره‌ی جنایات انگلیس و آمریکا و اروپا نظری ندارید؟

    • ناشناس

      امیدارم اوکراین فریب وعده های غرب را نخورد و زودتر وارد صلح شود

    • ناشناس

      چرت و پرت

    • ناشناس

      بابا اینقدر دروغ نگویید
      اینها همه اش سیاه بازیه
      هیچ جنگی وجود نداره
      به معیشت مردم برسید
      دست بردارید از فریب مردم

    • ناشناس

      بدانید که همش سرکاری

    • خوشا شیراز

      شوروی مرد این که می بینی روسیه است شرایط کاملا فرق کرده . ما و روس دشمن وحشی مشترکی به نام امریکا داریم . روسیه از لج امریکا هم که شده خیلی به ما کمک کرده .تاسیسات هسته ای و موشک نقطه زن که دو امتیاز بزرگ در برجام و وین است

    • ناشناس

      مرگ بر پوتین و طرفدارانش

    • ناشناس

      میوه هاش رسیده توسفره مردم غوطه وره

    • ناشناس

      مظلوم اصلی مردم ایرانه؟

    • هموطن

      میوه روسیه همیشه پوسیده است!..
      اظهارات مقامات روسیه -همونطور ک مقامات آلمان و آمریکا و دیگران گفته اند- خیلی احمقانه است!. اگر اینطور بود که پس خود روسیه که در طول ۷۵ سال گذشته که هرساله پیروزیشون رو بر هیتلر جشن میگرفتن، چرا هیچ خبری از یهودی بودن خانواده هیتلر از رسانه های روسیه به مردم دنیا پخش نشده تا به حالا ؟؟!..
      این یاوه سرایی ها را مسئولان روسیه بعداز گیر کردن در باتلاق اوکراین و بخاطر خصومت شخصی با زلنسکی مطرح می کنند....

    • Alireza_Xed

      نویسنده محترم چرا چرت میگی ؟؟؟ زنان دختران زیبای اوکرانی کیلو چنده؟؟؟ ملت به حق با روسیه مشکل دارند الکی جو نده عزیزم

    • اکبر

      آمریکا باعث همه مشکلات دنیا هست وباعث گرفتار کردن ملت هاست

    • ناشناس

      ایران که اجازه نمیده این اتفاق بیفته چون همون طور که میبینم هر روز کردستان عراق را میزنه بعد میگه من نبودم! حالا از اینا گذشته هزینه انتقال گاز از کردستان عراق به اروپا خیلی زیاد میشه که ارزشش را نداره

    • ناشناس

      درود بر پوتین که به تنهایی جلو یه عالمه لاشخور ایستادگی می‌کنه اوکراین سیخی چند ، غربگداها

    • ناشناس

      به اوکراینیها پناهندگی بدیم بهتر از افغانها که نون ونمک میخورن نمکدان میشکنن

    • مصطفی

      هیتلر خودش یهودی بوده وبرای تشکیل اسرائیل جنگ جهانی دوم رو به راه انداختن .

    • خدا

      مسئولین ماهم که تو پوست نمی گنجن !!!

    • ناشناس

      اسرائیل کودک کش

    • ناشناس

      گور بابای اسراییل ..شما مسئولین مملکت به فکر مردم باشین

    • ناشناس

      زلنسکی ومردمش بایدبرن دست بوس پوتین

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج