این قاب میگوید که چیزهای زیادی از دست دادهایم
بازنشر تصویری خاص از دو نسل متفاوت از سینمای ایران، گلشیفته فراهانی و عزت الله انتظامی در شبکههای اجتماعی بازتاب فراوانی داشته، تا آنجا که دامون قنبرزاده، منتقد سینما دلنوشتهای در وصف این تصویر منتشر کرده.
برترینها: بازنشر تصویری خاص از دو نسل متفاوت از سینمای ایران، گلشیفته فراهانی و عزت الله انتظامی در شبکههای اجتماعی بازتاب فراوانی داشته، تا آنجا که دامون قنبرزاده، منتقد سینما دلنوشتهای در وصف این تصویر منتشر کرده.
دامون قنبرزاده، منتقد سینما با انتشار این تصویر در یادداشتی نوشت:
* دو نسل متفاوت از سینمای ایران، دست در دست هم. حالا از این دو نسل متفاوت، هیچکدامشان اینجا نیستند اما هر کدام از آنها تأثیر غیرقابلانکاری در تاریخ سینمای ایران داشتهاند. وقتی در این لحظهی بهخصوص، ساتیار امامی در حیاط مجموعهی باغ فردوس (موزهی سینما) از این دو بازیگر مهم سینمای ایران عکس میگرفت، طبعاً نه خودش و نه سوژهها هیچوقت فکر نمیکردند که روزی هیچکدامشان نباشند؛ لااقل دختر جوان که قطعاً چنین فکری نمیکرد! اما روزگار بازیهای عجیبی دارد؛ پیرمرد چند سال بعد از این عکس فوت میکند و دختر هم برای همیشه از ایران میرود.
* حالا شاید دختر جوان با دیدن این قاب، دلش برای باغ فردوس تنگ شود، برای آن لحظهها و برای آن خاطرهها. واقعاً نمیدانم اگر این عکس را ببیند چه احساسی خواهد داشت. اما لااقل احساس خودم را خوب میدانم؛ بدون اینکه بخواهم مرثیهسرایی کنم غم عجیبی من را فرا میگیرد. انگار دلم برای چیزی تنگ میشود. برای چیزی دور و دستنیافتنی. حتی برای چیزی که انگار دیگر نیست و شاید هم نخواهد بود. پیرمرد با قدرت زیست و کلی نقش و فیلم درجهیک به یادگار گذاشت و به اندازهی کافی هم در زمان حیاتش قدر دید. دختر جوان هم هر چند ناچار شد کوچ کند، اما به قدر استعدادش پیش رفت، اسمش سر زبانها افتاد و به ستارهای بینالمللی تبدیل شد.
* این وسط انگار فقط مایی که داریم به این عکس نگاه میکنیم، به نوعی بازنده حساب میشویم. بازندههایی که چیزهای زیادی را از دست دادهایم. اینجا فقط حس نوستالژیک ذاتی انسانها (و بهخصوص ما ایرانیها) نیست که به سمت کانال «حسرت خوردن از گذشت سریع زمان و بالا رفتن سن» راه کج کند، بلکه تماشای این عکس واقعاً انگار به ما یادآور میشود چیزهای دیگری را هم از دست دادهایم و از همه مهمتر سینمایی که واقعاً روزگاری حرفی برای گفتن داشت. بگذریم، قرار بود مرثیهسرایی نکنم.
* دختر جوان دست در دست پیرمرد کارکشته، در قابی ماندگار میشوند که برای ما چیزهای زیادی را به یاد میآورد. چیزهایی از جنس سینما، فیلم، فیلم خوب، تعهد، سلیقه، هوش و...
نظر کاربران
انتظامی خدا از ما گرفت، خدا رحمت کند، گلشیفته هم خودش رفت.
پاسخ ها
مجبور شد بره
خیلی سخت گرفتیا
پاسخ ها
اگر خون ایرانی توی رگهات باشه سختیش رو درک میکنی...
هر دو عشق
گلی بهترین کارو کرد رفت پیشرفت کرد سینمای داغون سانسوری چیزی نداشت دیگه
پاسخ ها
خیلی پیشرفت کرد خخخ
طفلک فردین ناصر وحدت مفید ظهوری خیلی بیخودی ممنوع کار شدند
پاسخ ها
عوضش شهاب حسینی و رامبد و مهران مدیری در خدمتن
پوری بنایی وثوقی همه کسانی که هنوز هستند رو دریابیم
جوونی بهترین سالهامون دور همی ها پدر مادر های عزیزمون
روزگاری قشنگی داشتیم تا ابنکه روزهای بی هویتی برایمان نوشتند
خب یکی فوت کرده و دست کسی نیست نگهش داره یکی هم خودش آزادیو انتخاب کرده چیکارشون میشد کرد!!!!؟؟؟؟
پاسخ ها
والا فکر می کنم هر آدم عاقلی آزادی رو انتخاب می کنه
بله
نتیجه....
پاسخ ها
یک بزرگی رو از دست دادیم
یک کوچک
یک کم مطالعه رو بیشتر کنی متوجه میشی نتیجه رو
اگر ایرانی بودی نتیجه رو میدونستی...
دقت کنید دست همدیگه رو نگرفتن که
پاسخ ها
مثلا میگرفتن چی میشد؟
وای. بر این مصیب گر خلق بمیرد رواست
جای گلشیفته تو سینمای ایران خالیه
پاسخ ها
اصلا خالی نیست، مگه کی بوده!؟ برای پول بازیگرشد ن، مجانی که بازی نکرده، این همه بازیگر، مگه توی ایران معمولی مثل بازیگرای دیگه بازی نکرده؟!
لیاقت سینمای ورشکسته و داغون ایران:
بهنوش بختیاری، سحر قریشی، بهاره رهنما، شهره قمر
باید همه چیز این مملکت به همه چیزش بیاد
سینما گری و هنر پیشگی در کشور ما به فنا رفته و عواقب آن به زودی ظاهر خواهد شد.
آقای انتظامی به رحمت خدا رفته که سرنوشت محتوم همه ماست.
آره واقعا